LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inkomstenbelasting en pensioenen - regelgeving is te star

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
IB2009

Inkomstenbelasting en pensioenen - regelgeving is te star

Ongelezen bericht door IB2009 »

Ik heb jaren gewerkt voor werkgevers die een pensioenregeling hadden. Iedere maand wordt er dus een deel uit het brutoloon gehaald voor het potje voor later. Ik ben in 2009 gaan werken voor een nieuwe werkgever, die geen regeling hebben en ik moet nu dus een vrijwillige bijdrage leveren, aangezien ik anders niets opbouw voor later. Dat gaat uit het nettoloon.
In mijn onschuld heb ik aangenomen dat dat onder dezelfde type regels zal gaan als voor ieder ander: je kunt dus teveel betaalde belasting terugkrijgen.

Niet dus. De regel is dat je kijkt naar het salaris van 2008, en het opgebouwde pensioen in 2008 (factor A). Dit wordt als basis genomen vooor 2009. In mijn geval kwam ik uit een eindloonregeling, en kon nu dus op basis van deze gegevens minder pensioen gaan sparen op JAARBASIS als ik oorspronkelijk MAANDELIJKS kon opbouwen.

Dus eens gesproken met de belastingdienst. Daar wisten ze me te vertellen dat ik gewoon pech had. Ik kon in 2009 geen pensioen aftrekken en alles wat ik had opgebouwd was gewoon bij uitkering belast. Dus word ik voor dat bedrag dubbel gepakt en betaal ik 75% belasting.
Verder is het alternatief gewoon geld te sparen op een spaarrekening. Aangezien mijn factor A in 2009 op 0 komt, mag ik dan in 2010 meer pensioen opbouwen, met een maximum. Verder kan ik dan nog in 2010 kijken of ik een reserveringsruimte heb opgebouwd, en dat dan inbetalen.

Dit kost me dus de rente voor 2009, die ik ten dele zou compenseren met een spaarrekening. Verder vangt de belastingdienst in dat geval vrolijk mee aan mijn opgebouwde spaartegoed, aangezien dat nu ineens in Box 3 komt.

Ik weet dat het moeilijk is om regels op te stellen en rekening te houden met uitzonderingen, maar dit is een beetje bizar. Ik wil gewoon als iedere werknemer in Nederland de mogelijkheid hebben pensioen op te bouwen. Als ik via een werkgever met pensioenfonds werk, kan ik maandelijks een behoorlijk bedrag opzij leggen. Op het moment dat ik het zelf moet regelen, kan het systeem dat niet aan en word ik behandeld (aan de telefoon) alsof ik kapitalen opzij wil leggen en een profiteur ben, terwijl ik gewoon op geen andere manier pensioen kan opbouwen. Of mis ik nu iets?

rvkeuken

Re: Inkomstenbelasting en pensioenen - regelgeving is te star

Ongelezen bericht door rvkeuken »

je baas zou hier wat aan moeten doen en je praat over 1 overgangsjaar, lijkt mij nog te overzien....

Wees blij dat er niet voor iedereen een uitzondering gemaakt wordt, zou kapitalen kosten.....

Gesloten