| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Invoeren diftar
-
Erwin uit Oosterhout
Invoeren diftar
In de gemeente Oosterhout willen ze de Diftar invoeren.
Hoe meer afval je aanbiedt, hoe meer je betaalt.
Klinkt logisch, maar zitten er ook nadelen aan?
Geen slot op container.
De container kan niet op slot. Als je container half vol is, kan de zak van je buurman er gemakkelijk bij en betaal jij voor zijn afval. Is dit juridisch gedekt of dient de gemeente te zorgen voor afsluitbare containers?
Verpakkingsmateriaal
Veel artikelen zijn erg goed verpakt. Je betaalt al voor de verpakking van de artikelen. Nu kan ik dan nogmaals betalen als ik al die ongewenste verpakkingen aan de gemeente kwijt wil.
Zwerfvuil
Volgens mij wordt er het e.e.a. gedaan om het afval elders kwijt te raken. Dumpen bijvoorbeeld?
Zijn er gemeentes waar de diftar al ingevoerd is?
Zo ja, wat zijn de voordelen/ nadelen van dit systeem?
Hoe meer afval je aanbiedt, hoe meer je betaalt.
Klinkt logisch, maar zitten er ook nadelen aan?
Geen slot op container.
De container kan niet op slot. Als je container half vol is, kan de zak van je buurman er gemakkelijk bij en betaal jij voor zijn afval. Is dit juridisch gedekt of dient de gemeente te zorgen voor afsluitbare containers?
Verpakkingsmateriaal
Veel artikelen zijn erg goed verpakt. Je betaalt al voor de verpakking van de artikelen. Nu kan ik dan nogmaals betalen als ik al die ongewenste verpakkingen aan de gemeente kwijt wil.
Zwerfvuil
Volgens mij wordt er het e.e.a. gedaan om het afval elders kwijt te raken. Dumpen bijvoorbeeld?
Zijn er gemeentes waar de diftar al ingevoerd is?
Zo ja, wat zijn de voordelen/ nadelen van dit systeem?
Re: Invoeren diftar
Betaal je per kilo of per keer dat je de kliko aan de weg zet. Ik vermoed het laatste. D66 Oosterhout is tegen (o.a.) omdat ze bang zijn dat er in de zomer stankoverlast komt omdat mensen wachten tot de kliko vol is en dan pas aan de weg zetten.Geen slot op container.
De container kan niet op slot. Als je container half vol is, kan de zak van je buurman er gemakkelijk bij
Dus wat geeft het als je 'm aan de weg zet dat de buurman er een zak bijgooit? Kost jou niks, en volgende keer doe je het andersom.
-
Erwin uit Oosterhout
Ik dacht dat je per kilo betaalde in plaats van per keer.
Als je per keer betaald, blijft het hetzelfde. Meer dan 1 container per 2 weken kan je niet aanbieden. Als je dus je container vol wilt hebben, zul je hem langer thuis moeten laten staan. Dat wil dus zeggen minimaal 4 weken....
Als je per keer betaald, blijft het hetzelfde. Meer dan 1 container per 2 weken kan je niet aanbieden. Als je dus je container vol wilt hebben, zul je hem langer thuis moeten laten staan. Dat wil dus zeggen minimaal 4 weken....
Zoon woont in Sittard. Daar is dit systeem al jaren bekend. Je betaald idd per kilo. Advies van die gemeente is dan ook om alles netjes te scheiden, papier, glas en plastic. Dit wordt, meen ik, 2 wekelijks gratis opgehaald. Er zit inderdaad geen slot op de container.
De container heeft een barcode die gescand wordt door de vuilniswagen.
Wat betreft het scheiden van afval, daar wordt netjes gehoor aangegeven. Zoon heeft. zolang hij daar woont, nog niet meegemaakt dat het aantal kilo's meer is dan dat ze zelf geschat hebben.
De container heeft een barcode die gescand wordt door de vuilniswagen.
Wat betreft het scheiden van afval, daar wordt netjes gehoor aangegeven. Zoon heeft. zolang hij daar woont, nog niet meegemaakt dat het aantal kilo's meer is dan dat ze zelf geschat hebben.
OK, dan heeft D66 dus heel erg zitten slapen toen het systeem werd uitgelegd.Ik dacht dat je per kilo betaalde in plaats van per keer.
-
VioletPrue
Ja, maar daar betaal je nu toch ook al voor, om je afval weg te laten halen?Erwin uit Oosterhout schreef:Verpakkingsmateriaal
Dus dit vind ik geen sterk argument.
Klopt, het is niet zo dat er door de invoering van Diftar voor het eerst betaald moet worden voor het ophalen van afval. TS betaalt daar nu ook voor, maar anders.VioletPrue schreef:Ja, maar daar betaal je nu toch ook al voor, om je afval weg te laten halen?Erwin uit Oosterhout schreef:Verpakkingsmateriaal
Het moet bekend zijn of je per leging of per gewicht betaald.
Per leging heeft het nadeel dat je wilt wachten tot de container vol is, waardoor deze langer achter 't huis blijft staan.
Zwerfvuil dumpen heeft met mentaliteit te maken, de invoering van de Diftar heeft daar niet zoveel mee te maken denk ik.
Bij sommige gemeentes kun je aan aantal keren per jaar gratis je rotzooi (die niet in container kan) kwijt, soms geldt dit ook voor bladafval.
Wij hebben ook diftar. We betalen per leging. De stankoverlast valt best wel mee. Je moet alleen 's zomers maatregelen nemen om maden en vliegoverlast tegen te gaan.
Ik kreeg hier van diftar te horen dat er wel speciale containersloten te koop zijn, die het voor de ophaalwagen wel mogelijk maken om de container te legen. Die sloten waren wel over de 100 euro.
Ik kreeg hier van diftar te horen dat er wel speciale containersloten te koop zijn, die het voor de ophaalwagen wel mogelijk maken om de container te legen. Die sloten waren wel over de 100 euro.
VioletPrue schreef:Ja, maar daar betaal je nu toch ook al voor, om je afval weg te laten halen?Erwin uit Oosterhout schreef:Verpakkingsmateriaal
Erwin, welke materialen bedoel je met verpakkingen van artikelen welke je koopt?
-
Erwin uit Oosterhout
Allerlei artikelen.
Kijk binnenkort maar eens in de supermarkt.
Sommige artikelen kunnen makkelijker in een kleine verpakking.
Sommige artikelen zitten in karton en plastic/ blik en plastic etc etc.
Er komt al veel te veel afval binnen en daar mag je dan ook nog voor gaan betalen als je het weg gaat gooien.
Er komt al veel te veel afval binnen en daar mag je dan ook nog voor gaan betalen als je het weg gaat gooien.
Dat doe je nu toch ook?
Dat verandert toch niet door Diftar?
Zelf kun je opletten bij wat je koopt, hoe het verpakt is.
Dat verandert toch niet door Diftar?
Zelf kun je opletten bij wat je koopt, hoe het verpakt is.
Erwin, ik weet niet hoe het bij jullie geregeld is.Erwin uit Oosterhout schreef:Allerlei artikelen.
Bij ons kan je gratis deze voorwerpen op milieuvriendelijke wijze verwijderen:
Papier Kartoon
Plasic
enz.
Ik kan beter schrijven wat wij moeten extra betalen is:
Hout
Bankstellen
Olie meer dan 5 liter
Banden , meer dan 4 stuks
en grond en puin van meer dan 0,5 m3.
De rest is gratis.
De groene bak wordt alle 14 dagen gelegd, zonder slot.
Ik denk jouw verhaal is een beetje overdreven.
-
Erwin uit Oosterhout
Nevermind.
Je bent vrij om te denken en zeggen wat je wilt.
Het systeem van de diftar is niet waterdicht en ik betaal liever niet voor andermans rotzooi.
Waarom geen systeem waar niet mee te sjoemelen valt? Zoals we nu hebben?
Het systeem van de diftar is niet waterdicht en ik betaal liever niet voor andermans rotzooi.
Waarom geen systeem waar niet mee te sjoemelen valt? Zoals we nu hebben?
Bij ons hebben ze ook diftar ingevoerd. Maar bij ons is het wel per keer dat de container geleegd wordt. Dus als ik mijn container aan de weg zet maakt het niet uit dat de buurman er ook nog een zak ingooid omdat ik toch wel de container geleegd wilde hebben.
Aangezien wij een huishouden hebben van 2 personen is het voor mij in ieder geval gunstig. Ik hoef mijn container hoogstens 1 x per maand aan te bieden (ipv elke 2 weken) en hoe meer ik scheid hoe minder vaak dit gebeurt.
Plastic kan ik of bij een afvalpunt (net als het glas) wegbrengen of ik kan zakken kopen welke ik 1 x per maand zo langs de kant van de weg kan zetten.
En voor grofvuil kan je inderdaad naar de millieustraat, alleen is die niet gratis.
Aangezien wij een huishouden hebben van 2 personen is het voor mij in ieder geval gunstig. Ik hoef mijn container hoogstens 1 x per maand aan te bieden (ipv elke 2 weken) en hoe meer ik scheid hoe minder vaak dit gebeurt.
Plastic kan ik of bij een afvalpunt (net als het glas) wegbrengen of ik kan zakken kopen welke ik 1 x per maand zo langs de kant van de weg kan zetten.
En voor grofvuil kan je inderdaad naar de millieustraat, alleen is die niet gratis.
Daarvoor woon ik ook in een land, waar dit mogelijk is.Erwin uit Oosterhout schreef:Nevermind.
Met alle systemen is op een of andere manier te sjoemelen.Erwin uit Oosterhout schreef: Waarom geen systeem waar niet mee te sjoemelen valt? Zoals we nu hebben?
Laat het op jouw afkomen, en neem dan pas maatregelen, want nu ben je alleen aan gissen, wat er zou kunnen gebeuren.