| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Jaarstukken niet gelijk met belastingjaren: 4% rente
Jaarstukken niet gelijk met belastingjaren: 4% rente
We schoppen wel steeds tegen banken en verzekeringsmaatschappijen. maar wat vinden we van het volgende.
Als je, zoals ik, (startende) ondernemer bent. loopt je jaarstukken niet gelijk met de belasting jaren. hierdoor komt het vaak voor dat je belasting aanslag (het betalen van belasting) veel later komt. Onze belasting dienst rekent voor die perioden 4% belasting rente.
Nu kan ik geen bank vinden die mij dat vergoed. ik vind dit dan ook een grote diefstal immers zit er in die perioden van aanslag indienen en de daadwerkelijke aanslag ontvangen ook een perioden die jij dus betaald
Ff onderbouwen met mijn gegevens:
aanslag 2015 ontvangen op 24-02-2017 betalen voor 07-04-2017
Aanvraag ingediend (door accountant) 17-11-2016
Te betalen € 15.823,-
Te betalen rente € 486,- over de perioden van 01-07-2016 tot en met 07-04-2017
Het verwerken duurt dus 3 maanden (kan ik toch niets aan doen!!!) = € 15823,- x 4% ; 12 x 3 = € 158,- ivm verwerking tijd
Dan geven ze mij (ongevraagd) 1,5 mnd betaal termijn = €15823,- x 4% ; 12 x1.5 = € 79.11 en als ik direct betaal mag ik dat er niet af halen!!
zo zou ik ook niet doorwerken.
Ik heb dit aangekaart bij de belastingdienst maar die zegt dat zij gewoon uitvoeren
Nu ben ik een kleine zelfstandige volgens mij gaat dit over veel grotere bedragen
Als je, zoals ik, (startende) ondernemer bent. loopt je jaarstukken niet gelijk met de belasting jaren. hierdoor komt het vaak voor dat je belasting aanslag (het betalen van belasting) veel later komt. Onze belasting dienst rekent voor die perioden 4% belasting rente.
Nu kan ik geen bank vinden die mij dat vergoed. ik vind dit dan ook een grote diefstal immers zit er in die perioden van aanslag indienen en de daadwerkelijke aanslag ontvangen ook een perioden die jij dus betaald
Te betalen € 15.823,-
Het verwerken duurt dus 3 maanden (kan ik toch niets aan doen!!!) = € 15823,- x 4% ; 12 x 3 = € 158,- ivm verwerking tijd
Dan geven ze mij (ongevraagd) 1,5 mnd betaal termijn = €15823,- x 4% ; 12 x1.5 = € 79.11 en als ik direct betaal mag ik dat er niet af halen!!
Ik heb dit aangekaart bij de belastingdienst maar die zegt dat zij gewoon uitvoeren
Nu ben ik een kleine zelfstandige volgens mij gaat dit over veel grotere bedragen
-
sylvesterb
Re: Jaarstukken niet gelijk met belastingjaren: 4% rente
Ik ken geen bank die voor een kortlopende lening 4% rente berekend.nfa1970 schreef:We schoppen wel steeds tegen banken en verzekeringsmaatschappijen. maar wat vinden we van het volgende.
Te betalen € 15.823,-
Je bent immers de belastingdienst geld schuldig, als je een voorlopig aanslag indien dan krijg je van hun ook rente (is wel lager dan 4% over je gespaarde geld).
Nu ben ik een kleine zelfstandige volgens mij gaat dit over veel grotere bedragen[/quote]
Je weet wel, dat dit een consumenten forum is en niet voor ondernemers/zelfstandigen.
Je weet wel, dat dit een consumenten forum is en niet voor ondernemers/zelfstandigen.
Als je een gebroken boekjaar hebt, dan mag je ook later aangifte doen. Vergelijkbaar met de termijn die bij aangifte over een kalenderjaar wordt gedaan. Als je boekjaar een gewoon kalenderjaar is, dan is er geen reden waarom je de stukken niet tijdig zou kunnen inleveren.nfa1970 schreef:We schoppen wel steeds tegen banken en verzekeringsmaatschappijen. maar wat vinden we van het volgende.
Er is inderdaad geen bank waar je een niet-hypothecaire lening tegen maar 4% kunt afsluiten. Je zou het dus inderdaad grote diefstal van jou kunnen noemen, maar ik denk dat je niet bewust de overheid zo benadeelt.Nu kan ik geen bank vinden die mij dat vergoed. ik vind dit dan ook een grote diefstal immers zit er in die perioden van aanslag indienen en de daadwerkelijke aanslag ontvangen ook een perioden die jij dus betaald
Wanneer eindigde het boekjaar? Als dat gewoon 31-12 was, dan ben je behoorlijk laat met het indienen. Als je met een gebroken boekjaar werkt (en de belastingdienst daar ook op de juiste manier over hebt ingelicht), dan was je nog binnen de termijn en dan zou je - mits je aangifte juist was - ook geen rente hoeven te betalen.aanslag 2015 ontvangen op 24-02-2017 betalen voor 07-04-2017
Net als bij de aangifte van particulieren zijn er ook voor ondernemers duidelijke regels voor, die je eenvoudig bij de belastingdienst kunt vinden. Een heel simpel gezegd, als je tijdig en juist aangifte doet, dan hoef je geen belastingrente te betalen. Ook is het natuurlijk altijd verstandig om al tijdens het jaar een voorlopige aangifte te doen, want dan hoef je heel wat minder rente te betalen als je toch laat bent.
-
stofzuigertje
De cijfers voor 2015 waren op 2 januari 2016 klaar, en gelijk ingestuurd en dan betaal je 0%
Wel waren ze traag in 2016 aangifte na verkoop firma....
De huidige eigenaar heeft alles overgenomen en dus betaalde zowel het door mij als door hem verdiende in 2016.
Dat mag bij overname bedrijf maar nu eisen ze van mijn een aangifte terwijl geheel 2016 in Januari 2017 al binnen was.
Ja Zo dom kunnen ze daar zijn.
Nu €0,00 ingestuurd.
En ja hoor, €0,00 + wettelijke verplichte rente = €0,00.
Maar wat kost de envelop, printen brief en porto?
Bovenstaande persoon is gewoon erg traag en eventueel een voorlopige aangifte doen....
Dan betaal je 0,00 en je mag een gecorrigeerde aangifte later doen als het niet klopt.
Alleen over het verschil tussen aangifte en gecorrigeerde later ingestuurde betaal je dan eventueel 4% van dit bedragje.
Wel waren ze traag in 2016 aangifte na verkoop firma....
De huidige eigenaar heeft alles overgenomen en dus betaalde zowel het door mij als door hem verdiende in 2016.
Dat mag bij overname bedrijf maar nu eisen ze van mijn een aangifte terwijl geheel 2016 in Januari 2017 al binnen was.
Ja Zo dom kunnen ze daar zijn.
Nu €0,00 ingestuurd.
En ja hoor, €0,00 + wettelijke verplichte rente = €0,00.
Maar wat kost de envelop, printen brief en porto?
Bovenstaande persoon is gewoon erg traag en eventueel een voorlopige aangifte doen....
Dan betaal je 0,00 en je mag een gecorrigeerde aangifte later doen als het niet klopt.
Alleen over het verschil tussen aangifte en gecorrigeerde later ingestuurde betaal je dan eventueel 4% van dit bedragje.