| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kabinet bezuinig maar op de studiefinanciering!!!
-
GeRb!
Re: Kabinet bezuinig maar op de studiefinanciering!!!
Blablabla... wat een dikke onzin! Iedere student weet dat de toelage te weinig is... je moet huur betalen die vaak duizelingwekkend hoog zijn. Daar wordt niets aan gedaan. Je moet jezelf voorzien van eten, kleding en dergelijke en dan wordt er óók nog geklaagd dat we teveel werken en te weinig met onze studie bezig zijn... TRAGISCH!
-
ja
Ik vind het zelf wel eerlijk verdeeld. Mijn vader is overleden toen ik 4 jaar was ik ben nu 18 jaar mijn moeder heeft een longziekte en heeft baarmoederkanker gehad ik heb nog een broertje van 14 jaar. Mijn moeder heeft een ANW uitkering doordat ze niet kan werken omdat ze zo vaak ziek is. En ze kan niet voor ons zorgen dus woon ik samen met mijn broertje bij mijn opa en oma thuis. En de hoogte van mijn studiefinanciering zonder lening bedraagt ongeveer 407,- euro. Studenten die thuiswonend zijn en waarvan de ouders werken is het logisch dat ze een langere studiefinanciering krijgen. Hun ouders kunnen bepaalde dingen betalen waarvan dat bij mij uit mijn eigen zak moet worden betaald. Van daar dat er wordt gekeken naar de inkomen van de ouders en situatie van studente.
[/u][/b]
-
Ja
En jah nog is het te weinig voor uitwonenden
Door een wetswijziging die per 1 augustes ingaat wordt het 500 euro per maand. Maar als ik het goed heb begrepen wordt het een prestatiebeurs??
Door een wetswijziging die per 1 augustes ingaat wordt het 500 euro per maand. Maar als ik het goed heb begrepen wordt het een prestatiebeurs??
-
Ja
Geplaatst op 19 Jan 2005 15:57 door denise11
--------------------------------------------------------------------------------
Ouders met meer kinderen hebebn al jaren meer geld van de overheid gekregen. Meer studiefinanciering lijkt me niet nodig.
Iedere student kan werken en als je dan echt niet wilt werken kun je lenen en later als je werkt terug betalen.
handig!
Nou nou denise blijkbaar heb jij er niet echt veel verstand van. Als het goed is was er per 1995 of 1996 een nieuwe regeling bij de AKW ( Algemene Kinderbijslag Wet). Voor kinderen die na 1 januari 1995 of 1996 geboren worden krijgen de ouders kinderbijslag naar aanleiding van de leeftijd van het kind, in de oude regeling werdt er gewerkt met tel-kinderen. Tel kinderen houdt in dat er wordt gekeken naar de leeftijd en naar de aantal kinderen die jonger zijn dan 18 jaar op basis daarvan kregen ze kinderbijslag dus hoe meer kinderen hoe hoger de kinderbijslag maar dit geld dus niet voor kinderen die na 1995/1996 zijn geboren
Groetjes Samira Gast Ja
--------------------------------------------------------------------------------
Ouders met meer kinderen hebebn al jaren meer geld van de overheid gekregen. Meer studiefinanciering lijkt me niet nodig.
Iedere student kan werken en als je dan echt niet wilt werken kun je lenen en later als je werkt terug betalen.
handig!
Nou nou denise blijkbaar heb jij er niet echt veel verstand van. Als het goed is was er per 1995 of 1996 een nieuwe regeling bij de AKW ( Algemene Kinderbijslag Wet). Voor kinderen die na 1 januari 1995 of 1996 geboren worden krijgen de ouders kinderbijslag naar aanleiding van de leeftijd van het kind, in de oude regeling werdt er gewerkt met tel-kinderen. Tel kinderen houdt in dat er wordt gekeken naar de leeftijd en naar de aantal kinderen die jonger zijn dan 18 jaar op basis daarvan kregen ze kinderbijslag dus hoe meer kinderen hoe hoger de kinderbijslag maar dit geld dus niet voor kinderen die na 1995/1996 zijn geboren
Groetjes Samira Gast Ja
-
denise11
Ik zei dat die ouders al meer dan genoeg hebebn gekregen in de tijd dat die kinderen nog jonger zijn. Het lijkt me niet nodig de doorfokkers nog extra te financieren. Kinderen kosten geld en dat weet je. Het is goed dat er kinderbijslag is maar meer stufi voor doorfokkers is onzin.
En dat geklaag over niet kunnen werken, onzin. Zo'n onzin. Wacht maar tot je werkt dan weet je pas wat werken is.
En dat geklaag over niet kunnen werken, onzin. Zo'n onzin. Wacht maar tot je werkt dan weet je pas wat werken is.
-
Gast
gewoon flauwekul van de overheid dat ze bezuinigen willen van sudiefinancering
-
Gast
ik ben 17 jaar en krijg ook maar 75 euro per maand.. woon wel thuis maar moet boeken ook betalen.. en heb geen werk.. werk krijg je niet zo maar.. is gewoon slechte tijd van de economie.. overheid kan nu geen extra geld beschikbaar maken voor de studenten
-
Gast
Ik ben zelf uitwonend en kan van de toelage die ik krijg +/- 450,- per maand dus echt niet rondkomen.
Met de hoge kosten voor huur, verzekering, school en boeken red je het dan gewoon niet.
Ook kunnen mijn ouders niet bijspringen, wat betekent dat ik erbij moet werken.
Helaas is dat ook erg moeilijk, want vind maar eens een baan en dan ook nog een baan die te combineren is met de studie.
Ik vind dat de toelage voor uitwonende studenten best iets hoger mag.
Met de hoge kosten voor huur, verzekering, school en boeken red je het dan gewoon niet.
Ook kunnen mijn ouders niet bijspringen, wat betekent dat ik erbij moet werken.
Helaas is dat ook erg moeilijk, want vind maar eens een baan en dan ook nog een baan die te combineren is met de studie.
Ik vind dat de toelage voor uitwonende studenten best iets hoger mag.
-
Gast
heee gast wat dacht je van gaan werken en in de avonduren gaan studeren???????
ik vind het wel vreemd dat jij geen baantje zou kunnen vinden van een uurtje of 15 in de week
winkeliers staan te springen om studenten die savonds en in het weekend willen werken....
maar goed je wilt waarschijnlijk gelijk een topfunctie ergens.......
ik vind het wel vreemd dat jij geen baantje zou kunnen vinden van een uurtje of 15 in de week
winkeliers staan te springen om studenten die savonds en in het weekend willen werken....
maar goed je wilt waarschijnlijk gelijk een topfunctie ergens.......
-
Gast
Met je eens ze moeten je helemaal niets geven. Onder de 18 moet je toestemming hebben van je ouders om deel te nemen aan dit forum.Geplaatst op 20 Jan 2005 16:21 door Gast
ik ben 17 jaar en krijg ook maar 75 euro per maand.. woon wel thuis maar moet boeken ook betalen.. en heb geen werk.. werk krijg je niet zo maar.. is gewoon slechte tijd van de economie.. overheid kan nu geen extra geld beschikbaar maken voor de studenten
-
Gast
2000 per jaar???!!!
probeer het eens met een opleiding van 3600 euro per jaar!! al kreeg ik studiefin. van 290 euro, dan zou ik nog niet genoeg hebben.. en dan bedoel ik dus (net als vele anderen) ook alleen voor school. dus of het klopt dat er dan wordt gezegd dat mensen met hoge studiefin. niet meer werken omdat ze genoeg hebben.. bij mij komt dat dus absoluut niet voor.
-
gaster
Omdat je zo volwassen bent, moet je eigenlijk voor jezelf zorgen. Middels bijvoorbeeld werk
-
Gast
ik ben het eens met sommige mensen. Het zal zeker zo zijn dat sommige kosten te hoog zijn als je op jezelf woont en het zelf moet betalen. MAAR, er zijn dus ook zeer zeker mensen die krijgen 250 euro aan studiefinanciering, wonen, thuis, hoeven geen studie te betalen en werken daarnaast niet. ze komen zo al rond. Ik moet dus wel werken..
ik krijg 74,11 per maand nu en heb niets te klagen. Ik krijg mijn studie betaald van mijn ouders, maar als ik die zelf zou moeten betalen zou t me niet eens lukken. er zijn ook amelijk mensen met dit bedrag die toch zelf hun studie en zo moeten betalen... en als ze op zichzelf wonen de kosten voor de huur en dat gaat dus echt niet.
greets
ik krijg 74,11 per maand nu en heb niets te klagen. Ik krijg mijn studie betaald van mijn ouders, maar als ik die zelf zou moeten betalen zou t me niet eens lukken. er zijn ook amelijk mensen met dit bedrag die toch zelf hun studie en zo moeten betalen... en als ze op zichzelf wonen de kosten voor de huur en dat gaat dus echt niet.
greets
-
Tamara18
Ik studeer nu een aantal maanden en krijg per maand ongeveer €290,-- aan studiefinanciering. Ik woon nog thuis, moet zelf mijn studie betalen inclusief de boeken en alle andere kleine dingetjes die erbij komen. Dan zijn er ook nog de kosten van de verzekering die niet al te weinig zijn. Zelfs nu springen mijn ouders soms nog weleens bij, ondanks dat ik zelf werk. Ik wil gerust meer gaan werken, maar dan moet daar ook de gelegenheid voor zijn. Ik ben nu al een jaar op zoek naar een vaste baan, maar ik heb nog steeds niks gevonden. Zou de regering nu gaan korten op de studiefinanciering, dan zal ik mijn studie waarschijnlijk niet meer kunnen betalen. Ik kan ook niet van mijn ouders verwachten dat zij elke maand een flink bedrag voor mij neerleggen, aangezien ik ook nog een zusje op de middelbare heb zitten en dat is ook niet heel goedkoop.
Ik begrijp dat de studiefinanciering voor degenen die op kamers zitten wel omhoog mag, want de meesten komen maar net rond of redden dat juist niet en moeten bijwerken. Maar dat ligt naar mijn mening ook aan het beleid van de regering wat betreft de studentenkamers. Die kamers zijn ontzettend duur in verhouding met de ruimte die je ervoor terugkrijgt. Laat de overheid er maar eens voor zorgen dat de prijzen voor de kamers zakken. De studenten kunnen dan meer tijd besteden aan hun studie, waardoor ze sneller klaar zijn en de studenten dus minder geld kosten.
Conclusie: Meer studiefinanciering is wenselijk en de prijzen van de studentenkamers moeten zakken!!
Ik begrijp dat de studiefinanciering voor degenen die op kamers zitten wel omhoog mag, want de meesten komen maar net rond of redden dat juist niet en moeten bijwerken. Maar dat ligt naar mijn mening ook aan het beleid van de regering wat betreft de studentenkamers. Die kamers zijn ontzettend duur in verhouding met de ruimte die je ervoor terugkrijgt. Laat de overheid er maar eens voor zorgen dat de prijzen voor de kamers zakken. De studenten kunnen dan meer tijd besteden aan hun studie, waardoor ze sneller klaar zijn en de studenten dus minder geld kosten.
Conclusie: Meer studiefinanciering is wenselijk en de prijzen van de studentenkamers moeten zakken!!
-
katkaatje
Hallo,
Ik ben zelf een uitwonenede student, ik heb een huurhuis en alle bijkomende maandlasten daarvan. Mijn studie kost me ongeveer 2500, euro per jaar. Ik werk er daarnaast ook nog bij want anders zou ik het echt niet kunnen redden. IK krijg 426 studie per maand en ii kan jullie wel vertellen dat ik daar hartstikke blij mee ben. IK had et anders gewoon niet gered om naar school te kunnen gaan. Want mijn ouders kunnen helemaal niets meebetalen, geen contact met vader en mijn moeder heeft een minimum loon. Ten eerste ben ik voor de studie al veel geld kwijt en daarnaast moet je ook nog leven. We weten het allemaal het zijn dure tijden en zelfs als je zuinig doet kost het nog een aardige duit. Ik ga niet uit want daar heb ik geen geld voor, en eigenlijk ook de tijd niet. ik ga 4 dagen naar school en daarnaast werk ik twee dagen in de week. De vrije dag die ik dan nog heb die besteed ik aan het schoonmaken van het huis en aan mijn huiswerk. Ik zou dus echt niet weten wat ik zou moeten doen als ik minder studiefinancering zou krijgen. Sommige klasgenoten gaan naar een studiereis of stagelopen in het buitenland, ik zou heel erg graag willen maar dat gaat gewoon niet. Daarbij komt ook kijken dat je voor school een computer en internet nodig hebt dat zijn toch allemaal extra lasten.
Ik ben het dus oneens met het idee dat mensen minder studie zouden moeten krijgen, vergeet niet dat de IBG groep zelf uitrekent waar je recht op en ik denk wel dat dit een eerlijke manier is. Zonder studiefinancering zou er waarschijnlijk alleen onderwijs zijn voor de "rijkere"mensen en dat lijkt mij ook heel oneerlijk.
Groetjes karin
Ik ben zelf een uitwonenede student, ik heb een huurhuis en alle bijkomende maandlasten daarvan. Mijn studie kost me ongeveer 2500, euro per jaar. Ik werk er daarnaast ook nog bij want anders zou ik het echt niet kunnen redden. IK krijg 426 studie per maand en ii kan jullie wel vertellen dat ik daar hartstikke blij mee ben. IK had et anders gewoon niet gered om naar school te kunnen gaan. Want mijn ouders kunnen helemaal niets meebetalen, geen contact met vader en mijn moeder heeft een minimum loon. Ten eerste ben ik voor de studie al veel geld kwijt en daarnaast moet je ook nog leven. We weten het allemaal het zijn dure tijden en zelfs als je zuinig doet kost het nog een aardige duit. Ik ga niet uit want daar heb ik geen geld voor, en eigenlijk ook de tijd niet. ik ga 4 dagen naar school en daarnaast werk ik twee dagen in de week. De vrije dag die ik dan nog heb die besteed ik aan het schoonmaken van het huis en aan mijn huiswerk. Ik zou dus echt niet weten wat ik zou moeten doen als ik minder studiefinancering zou krijgen. Sommige klasgenoten gaan naar een studiereis of stagelopen in het buitenland, ik zou heel erg graag willen maar dat gaat gewoon niet. Daarbij komt ook kijken dat je voor school een computer en internet nodig hebt dat zijn toch allemaal extra lasten.
Ik ben het dus oneens met het idee dat mensen minder studie zouden moeten krijgen, vergeet niet dat de IBG groep zelf uitrekent waar je recht op en ik denk wel dat dit een eerlijke manier is. Zonder studiefinancering zou er waarschijnlijk alleen onderwijs zijn voor de "rijkere"mensen en dat lijkt mij ook heel oneerlijk.
Groetjes karin
-
Gast
Typisch weer een rijkeluiszoon/dochter!
Situatie:
Je moeder heeft je alleen opgevoed, ze zit in de bijstand. Ze heeft je gesteund op het VWO en je haalt je diploma. Je wil naar de universiteit.
Daarvoor moet je op kamers, reizen is geen optie.
Voor uitwonenden is stufi €220,-! Jij gaat mij vertellen dat je daarvan alles kan betalen?
Ziektekosten min €50,-
Kamer in nota bene Groningen (relatief goedkoop) min. €250,-
Collegegeld €1500,-
Boeken eerstejaar Geneeskunde €1000,-
Levensonderhoud €30,- per week (en das zuinig!)
Sport €200,- per jaar
Kleding €100,- per maand (jas?! broek?! schoenen?!)
Je inkomsten per jaar: 12 x 220 = €2640,-
Uitgaven: €9060,-
Tekort: €6420,-!!!!
Dus naast je studie moet je nog €550,- per maand bijverdienen?!?!
En dan sport je spotgoedkoop, eet je van de Aldi en koop je schoenen bij Scapino.
Ondertussen zijn studenten meestal kinderen van rijke ouders. Lopen ze met Ralp Lauren polo's en Van Bommel bootschoentjes.
Dit land is een schande wat betreft de zorg voor de allerarmsten! Het onderwijs is niet vrij voor iedereen!!
Ik vind het dan ook echt stuitend als iemand gaat lopen zeggen dat de stufi te hoog is! Maar goed dat is de elite van Nederland nou eenmaal. Studenten bij studentenverenigingen in hun designerskleren en matjes in de nek die elke door de weekse dag bier gaan tanken op de Kroeg. Terwijl anderen 's nachts bij patatzaken gaan werken en bedrijven gaan schoonmaken!!
Wat vind je hier van:
De studerende kinderen van de rijkste 20% ouders krijgen NIKS, en de studerende kinderen van de armste 20% ouders krijgen het DUBBELE!
Want jij woont blijkbaar thuis in het vrijstaande huis van je ouders. Maar ga maar eens op een kamer van 2 bij 3. Betaal zelf je collegegeld en boeken. Eet bij de Aldi en ga bijna nooit op stap.
Als je dan zegt dat je te veel krijgt, dan praten we verder.
Te veel krijgen de criminelen met hun kabeltv en keuzemaaltijden!
Te veel krijgen de huizenbezitters!
Nee hoor je stnadpunt is geweldig:
Laat alleen de rijken studeren zodat ze nog rijker worden. Kort op het onderwijs en op de stufi! Stem VVD en help dit land naar de kloten. (met hun plan om collegegeld op te schroeven naar €7000,-)
Situatie:
Je moeder heeft je alleen opgevoed, ze zit in de bijstand. Ze heeft je gesteund op het VWO en je haalt je diploma. Je wil naar de universiteit.
Daarvoor moet je op kamers, reizen is geen optie.
Voor uitwonenden is stufi €220,-! Jij gaat mij vertellen dat je daarvan alles kan betalen?
Ziektekosten min €50,-
Kamer in nota bene Groningen (relatief goedkoop) min. €250,-
Collegegeld €1500,-
Boeken eerstejaar Geneeskunde €1000,-
Levensonderhoud €30,- per week (en das zuinig!)
Sport €200,- per jaar
Kleding €100,- per maand (jas?! broek?! schoenen?!)
Je inkomsten per jaar: 12 x 220 = €2640,-
Uitgaven: €9060,-
Tekort: €6420,-!!!!
Dus naast je studie moet je nog €550,- per maand bijverdienen?!?!
En dan sport je spotgoedkoop, eet je van de Aldi en koop je schoenen bij Scapino.
Ondertussen zijn studenten meestal kinderen van rijke ouders. Lopen ze met Ralp Lauren polo's en Van Bommel bootschoentjes.
Dit land is een schande wat betreft de zorg voor de allerarmsten! Het onderwijs is niet vrij voor iedereen!!
Ik vind het dan ook echt stuitend als iemand gaat lopen zeggen dat de stufi te hoog is! Maar goed dat is de elite van Nederland nou eenmaal. Studenten bij studentenverenigingen in hun designerskleren en matjes in de nek die elke door de weekse dag bier gaan tanken op de Kroeg. Terwijl anderen 's nachts bij patatzaken gaan werken en bedrijven gaan schoonmaken!!
Wat vind je hier van:
De studerende kinderen van de rijkste 20% ouders krijgen NIKS, en de studerende kinderen van de armste 20% ouders krijgen het DUBBELE!
Want jij woont blijkbaar thuis in het vrijstaande huis van je ouders. Maar ga maar eens op een kamer van 2 bij 3. Betaal zelf je collegegeld en boeken. Eet bij de Aldi en ga bijna nooit op stap.
Als je dan zegt dat je te veel krijgt, dan praten we verder.
Te veel krijgen de criminelen met hun kabeltv en keuzemaaltijden!
Te veel krijgen de huizenbezitters!
Nee hoor je stnadpunt is geweldig:
Laat alleen de rijken studeren zodat ze nog rijker worden. Kort op het onderwijs en op de stufi! Stem VVD en help dit land naar de kloten. (met hun plan om collegegeld op te schroeven naar €7000,-)
-
Gast
ik studeer in belgie, ik krijg 229 euro per maand! ik moet daarvan een kamer school, boeken , drinken en eten, betalen. Dat gaat toch niet, ik woon op en kamer van 250, tja de rest moet ik geld voor lenen.
Ik bedoel het is echt niets dat je krijgt! Het wil ook niet zeggen, dat als je ouders genoeg verdienen dat ze da aan jou geven....
Ik bedoel het is echt niets dat je krijgt! Het wil ook niet zeggen, dat als je ouders genoeg verdienen dat ze da aan jou geven....
-
Nilz
Dat ze allemaal die mensen die thuis wonen maar hun beurs afpakken en uitwonenden iets erbij doen. Wij betalen elke maand meer aan huur dan we aan stufi krijgen, terwijl anderen op hun luie reet dor ma de was laten doen en hun eten klaar laten maken.
SCREW de thuiswonende beurs, nergens voor nodig. Studenten zouden sowieso allemaal uitwonend moeten zijn.
SCREW de thuiswonende beurs, nergens voor nodig. Studenten zouden sowieso allemaal uitwonend moeten zijn.
-
Gast
Mensen!
Doordat het allemaal zo slecht is geregeld werk ik al 4 jaar naast mijn middelbare school en studie. En niet omdat ik me zo verantwoordelijk voel...NEE gewoon omdat ik ouders heb met schulden en alles zelf moet betalen. SOrry dat ik gewoon iets wil leren.
En dan gaat er ook nog eens iemand claimen dat er bezuinigd moet worden op studiefi....nja zeg...In wat voor wereld leef jij?
Er word te weinig studiefinanciering gegeven aan studenten die ECHT nix hebben.
Doordat het allemaal zo slecht is geregeld werk ik al 4 jaar naast mijn middelbare school en studie. En niet omdat ik me zo verantwoordelijk voel...NEE gewoon omdat ik ouders heb met schulden en alles zelf moet betalen. SOrry dat ik gewoon iets wil leren.
En dan gaat er ook nog eens iemand claimen dat er bezuinigd moet worden op studiefi....nja zeg...In wat voor wereld leef jij?
Er word te weinig studiefinanciering gegeven aan studenten die ECHT nix hebben.
-
Gast