LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kabinet bezuinig maar op de studiefinanciering!!!

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Mirabel

Re: Kabinet bezuinig maar op de studiefinanciering!!!

Ongelezen bericht door Mirabel »

Beste Nian,

Je bekijkt het een beetje erg simpel.
Het is van belang voor de maatschappij dat kinderen studeren zodat er later genoeg geschoolde arbeidskrachten zijn. Het onhandige is nu dat je normaliter het beste studeert als je jong bent en je dan ook het langste dat geschoolde werk kan doen. Maar als je jong bent heb je nog geen kapitaal om een studie te bekostigen. Daar moet iemand je dus bij helpen. Nu wordt je al heel gauw teruggestuurd naar je ouders daarvoor. En dan is het maar toeval of die je willen of kunnen helpen. Het wordt helemaal raar als een fictieve draagkracht wordt vastgesteld op basis van de waarde van landbouwgrond die je niet kan verkopen als je wilt blijven boeren of een afwezige ouder die toevallig miljonair is maar niks betaalt. Dat geeft extra oneerlijke ongelijkheid.

Werken naast je studie is voor veel belangrijke studies (lees: die later geld gaan opbrengen voor de staat) moeilijk omdat het curriculum te zwaar is. Als maatschappij moet je vind ik investeren in je eigen toekomst. Wat mij betreft mag je dan wel onderscheid maken tussen serieuze studies en pretstudies. Waarbij je dan wel moet oppassen niet de 'varkenscyclus' in te gaan: vakken waar op dit moment teveel is afremmen en daar waar tekorten zijn stimuleren. Tegen de tijd dat al die mensen afstuderen kan er dan juist weer de omgekeerde situatie onstaan. Bijvoorbeeld: de lotingen voor de studie Medicijnen van een aantal jaren geleden. Daarom gingen er minder mensen voor dokter studeren. En nu is er een tekort aan huisartsen.

nian

Ongelezen bericht door nian »

ik denk absoluut niet makkelijk over een studie. studie moet mogelijk blijven voor iedereen zelfs als dit met staatssteun is. wat niet wil zeggen dat het geld dat deze studies kosten een gift moet zijn. er mag best van een studerende die afgestudeerd is en een baan hebben gevonden, teruggave gevraagd worden van het studiegeld.
niet alleen de maatschappij dient te investeren in de jongere generatie maar dit mag ook van diezelfde generatie gevraagd worden.
ik heb mijn kinderen ook laten studeren wat veel gekost heeft maar heb dit met liefde voor ze gedaan...

..en volwassen als je 18 bent volgens de wet ben je alleen handelingsbekwaam en mag je stemmen maar stelt diezelfde wet dat je ouders tot je 21ste verplicht zijn je onderdak te verlenen en financieel verantwoordelijk voor je zijn ...

en sorry dat ik het zeg maar ouders die rijk zijn en hun kinderen niet willen helpen en dit afwentelen op de maatschappij... vraag me af of deze mensen de titel ouder dan wel verdienen.. klinkt misschien hard ... maar het zij zo..

Mirabel

Maar daar koop je dus niks voor. Als arme student heb ik er niks aan als iemand mijn afwezige vader voor ontaarde ouder uitmaakt. Daar eet ik geen boterham meer om.

En het ging ook om hoe je rijkdom bepaalt. Een boer heeft 6 miljoen gulden aan grond. Maar dat geld heeft hij niet in z'n zak. Als één kind de boerderij overneemt en een ander gaat studeren, kun je toch niet een deel van de grond verkopen om die studie te bekostigen. Dan is de boederij waarschijnlijk niet meer rendabel.

Trouwens de normbedragen die waren vastgesteld voor de ouderbijdrage zijn volgens mij nog nooit aan enig kind uibetaald. De overheid had geen rekening gehouden met andere kosten die zogenaamde rijken ook zelf moeten dragen omdat ze rijk zijn. Zo kreeg je de merkwaardige situatie dat kinderen van 'armen' lekker konden hijsen in de kroeg en kinderen van rijken moesten bietsen. OK wordt je dan wel weer vindingrijk van.

Om alle gezeur en oneerlijk gedoe af te zijn kun je dus beter iedereen gelijk behandelen. Een kind krijgt met 18 jaar een uitkering als het niet werkt, dus dat stemrecht doet er niet toe wat betreft de financiën.

Studieschuld afbetalen is ook leuk. Maar als er economische crisis is gaat dat niet. En als je werkt duurt het wel 10 jaar voor je uit de kosten bent. Als je dan een gezin wilt stichten gaat dat niet. Want we hebben ook al zo'n fantastische wet kinderopvang die nergens rekening mee houdt dan met een soort fictieve draagkracht die nergens op slaat.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Om alle gezeur en oneerlijk gedoe af te zijn kun je dus beter iedereen gelijk behandelen. Een kind krijgt met 18 jaar een uitkering als het niet werkt
nu wordt ie nog mooier.
met 18 jr gewoon studeren of werken geen gezeik, studeer je dan s´avonds maar wat bijverdienen zoals zoveel studenten.
ben je van school af ga je maar werken desnoods ga je op de markt staan of vakken vullen.

als jij met je 18 niet wilt gaan werken omdat je nog niet weet wat je wilt Vind ik dat je geen recht op een uitkering hebt.

een uitkering is niet voor dit soort mensen bedoeld.

als je altijd gewerkt hebt dan bouw je rechten op om er voor in aanmerking te komen als het nodig mocht zijn.
een 18 jarige die van school afkomt heeft nog nooit premies hiervoor betaald maar mag er wel van profiteren ja dikke mik met jou.

kirstie

Ongelezen bericht door kirstie »

Geen uitkeringen tot en met 30 jaar tenzij je kunt aantonen dat je echt niet bij iemand terecht kunt. Bewijslast bij trekker

Gast

Ik vind dat iedere student hetzelfde moet krijgen. Onderscheid naar ouders maakt je afhankelijk van hen. Als je 18 bent kun je een uitkering aanvragen als je geen werk hebt. Dan ben je onafhankelijk. maar ben je zo verstandig om te gaan leren, moet je bij je ouders langs. Toen ik studeerde had ik alleen basisbeurs omdat mijn ouders zogenaamd vermogen hadden. Mijn vader was namelijk ontslagen op zijn oude dag en had een overbruggingssom gekregen om de tijd tot zijn pensioen te overbruggen. Dat was gestort in een soort lijfrent waar hij elke maand een bedragje uit kreeg. De stufi zag dat geblokkeerde kapitaal als vermogen en daarom kreeg ik niks.

Een medestudent was zoon van een boer. Diens landbouwgrond was 6 miljoen gulden waard. Dus had hij vermogen en kreeg zijn zoon alleen basisbeurs. Terwijl zijn vader per maand maar een minimumloon uit zijn boederij wist te trekken.

Een medestudente had gescheiden ouders. Haar vader was miljonair en weigerde alimentatie of studiebijdrage te betalen. Omdat hij rijk was kreeg zij alleen een basisbeurs. Volgens de stufi moest ze haar vader via een rechtszaak tot betaling dwingen. De rechter besloot echter dat hij niet hoefde te betalen omdat de relatie met de moeder verstoord was. Dus terug naar de stufi. Maar die wilde nog steeds niet meer dan een basisbeurs geven. Of je ook echt geld kreeg deed er namelijk niet toe. Er werd gewoon droog gekeken naar of je natuurlijke of adoptieouders vermogen hadden. Al woonden ze in Timboektoe. Maakte geen r.e.e.t. uit.

Dus gewoon iedereen genoeg om van te leven. Hoef je geen bijbaan te nemen, is je studie sneller af en kun je snel belasting gaan betalen.
Mirabel,

Wat jij zegt klopt niet. Bij de berekening van jouw studiefinanciering (aanvullende beurs) wordt enkel en alleen gekeken naar het belastbaar inkomen of verzamelinkomen van jouw natuurlijke ouders.

Op basis van hun inkomen wordt een ouderlijke bijdrage berekend die in mindering wordt gebracht op het maximum wat jij aan aanvullende beurs kunt krijgen.

Weigert één of beide ouders bij te dragen aan jouw kosten van studie en levensonderhoud, dan heb je de mogelijkheid te lenen zodat een bestaansminimum altijd gegarandeerd is.

In extreme gevallen kun je een beroep doen op de zogenaamde hardheidsclausule. Je kunt dan verzoeken het inkomen van één of beide ouders buiten beschouwing te laten bijvoorbeeld als je een ernstig onverzoenlijk conflict hebt met één of beide ouders of als bijvoorbeeld één of beide ouders uit de ouderlijke macht zijn gezet.

Mirabel

Beste Gast,

Het kan best zijn dat de wetgeving nu veranderd is. Ik ben namelijk al afgestudeerd. Maar bedankt voor de info!

En (in antwoord op die andere gast) ik heb mijn beurs al tig keer terugbetaald in de vorm van belasting. Dus de overheid heeft destijds een prima investering gedaan! Hadden ze dat niet gedaan, dan hadden ze nu een hoop misgelopen. Ik was namelijk niet iemand, die niet wist wat ie wilde. Ik wilde kernfysica worden. En zo'n studie is geen pretstudietje, maar kost volle dagen: college, practicum en huiswerk maken. Een bijbaantje is dan niet echt haalbaar. Ik heb in de vulploeg gewerkt en heb kranten rondgebracht. Maar daardoor gingen mijn studieresultaten zo achteruit, dat ik er maar voor gekozen heb om zeer spartaans te leven van mijn basisbeurs (600 gulden in de maand, later 550; waarvan 350 opging aan kamerhuur). Heb wel flink moeten bietsen daardoor en stond ook als zodanig bekend. Maar het zij zo. Kan nu tenminste rondjes geven om het goed te maken.

Een beetje meer lucht was toen natuurlijk wel welkom geweest. Had ik ook wat gezonder kunnen eten enzo. Nu was het elke dag rijst met pinda's en in het weekend bietsen bij familie.

Gast

Ik vind het een beetje kortzichtig dat sommige mensen maar roepen dat studenten na hun studie alles moeten terugbetalen. Het is de taak van de overheid om te investeren in de Nederlandse kenniseconomie, dit houdt dan ook in de dat de overheid de student tegemoet moet komen in de studiekosten.

Wat mij betreft mag de termijn wel aangepast worden, zodat een studie van vier jaar in max. zes jaar afgerond moet worden.

Gast

Aan 165 euro per maand heb je echt niet genoeg hoor.. En omdat mijn ouders net boven de grens van inkomen zit heb ik dit jaar voor het eerst sinds 4 jaar mijn lesgeld moeten betalen. Dit is toch wel 2x rond de 200 euro en 6x rond de 175 euro. En dan heb je nog eens de ziekenfonds kosten die ook niet normaal meer zijn. Je moet tegen woordig wel een bij baan hebben anders red je het niet. En mensen zeggen jah dan moeten de ouders er maar wat bij leggen. En ouders die dat nou niet kunnen. Weet je hoe duur het leven wel niet is. Of kinderen die niet met hun ouders contact meer hebben. Je wordt toch beoordeeld op het inkomen van je ouders. En die kinderen gaan echt niet bij mama en papa aankloppen. Om geld te vragen. En papa en mama zijn ook niet gek.. Niet iedereen heeft het goed tegen woordig. De kosten per maand schieten omhoog. En dan heb je de boekenkosten nog. Ook niet normaal meer. En dan heb ik nog eens een **** verbinding met de bussen en de trein. Ik woon 15km van mijn school af, maar met de bus doe ik ermeer dan 2 uur over. Dus heb ik een auto. Heel fijn maar die kost ook wat. En er zijn geen andere scholen dichtbij.

Als de overheid de schoolkosten zou dekken. Fijn maar die ouders dan die het ruim kunnen betalen.. Je kunt het niet eerlijk verdelen. Je ouders zijn verantwoordelijk voor jou. Daarom wordt er naar hun inkomen gekeken. Het zou wel mooi zijn dat alle kosten voor de school worden gedekt door de overheid, maar weet je hoeveel geld de overheid dan niet kwijt is. Het kan niet anders

groetjes

yo

Ongelezen bericht door yo »

Ik ben thuis wonend en ik ontvang 79 Euro, iemand die uitwonend is krijgt rond de 300 Euro! Maar ik vind persoonlijk dat je helemaal geen recht heb op studiefinanciering als je thuis woont, eten, onderdak wordt allemaal betaald door je ouders(Bij de meeste iedergeval wel). Terwijl iemand die niet thuis woont hele hoge kosten moeten dragen, huur, electriciteit, eten, onderhoud kosten met 300 kom je dan niet rond, ook al heb je een baantje is toch erg moeilijk. Ze moeten mensen die uitwonend zijn meer geld geven en mensen die gewoon thuis wonen hebben daar geen recht op. Dus al de regering al dat geld wat naar thuiswonende gaat, geeft aan uitwonende dan zal dat meer nut hebben!! En er moet meer controle komen, er zijn genoeg studenten die thuis wonen en zich uitwonend hebben ingeschreven, zodat ze meer studiefinanciering ontvangen. Zo haal je de hele zorgsysteem onderuit!!

Gast

De studiefinanciering voor thuiswonenden is een tegemoetkoming in de studiekosten. Als je ouders het voor je betalen dan is het natuurlijk een mooi zakcentje. Betalen je ouders niet dan heb je die 70 euro per maand hard nodig.

En de beurs voor uitwonenden is toch echt niet meer dan 230 euro :)

Gast

De overheid heeft helemaal niks goed voor mekaar..!!
Ze bezuinigen maar een eind weg op van alles en nog wat, zolang zij er zelf niet minder van worden.. :evil:

Studiefinanciering is gewoon niet eerlijk verdeelt onder de studenten.
De mensen die nog thuis wonen kunnen heus wel wat minder krijgen.
En als dat te weinig is zoeken ze maar werk..[/b]

Gast

Hierboven:

Ik ben het er niet mee eens. Als je nou thuis woont en je ouders kunnen het lesgeld enzo niet betalen. Moet je dan maar niet studeren. Dan wordt het verschil tussen arm en rijk nog groter. Dus als je ouders bijna geen geld verdienen, mag jij niet studeren en later dus ook geen goede baan krijgen. Slaat nergens op.

Gast

Ik vind het redelijk dat mensen waarvan de ouders een laag inkomen hebben meer studiefinanciering krijgen maar ik vind wel dat er ook gekeken moet worden naar hoeveel kinderen in een gezin wonen. Ouders met 1 studerende kind kunnen makkelijker bijspringen (van uitgaand dat ze goed inkomen hebben) dan ouders met 3 studerende kinderen.
Ik kom zelf uit een gezin van 2 kinderen. Ik ben zelf 20 en woon niet meer thuis. Ik krijg 200 euro aan studiefinanciering dat is het minimum voor iemand die uit huis woont. Daarnaast werk ik nog dus ik heb totaal een inkomen van ongeveer 500 euro in de maand. Mijn ouders moeten mijn opleiding betalen want anders kan ik mijn vaste lasten niet betalen. Daarnaast heb ik een zusje van 17 die studeert en die krijgt nog geen studiefinanciering dus mijn ouders moeten daar ook de opleiding van betalen. Mijn ouders zelf verdienen boven het 'gemiddelde' maar het is voor hun heel moeilijk om de uiteinde nog aan elkaar te knopen.

:?

denise11

Ongelezen bericht door denise11 »

Ouders met meer kinderen hebebn al jaren meer geld van de overheid gekregen. Meer studiefinanciering lijkt me niet nodig.

Iedere student kan werken en als je dan echt niet wilt werken kun je lenen en later als je werkt terug betalen.

handig!

Gast

:twisted:
Als ze te weinig krijgen moeten ze maar bijverdienen..
En als je nou een opleiding aan het doen ben. Bijvoorbeeld HBO waar je heeel veel voor moet doen. Maar hem heel graag wilt halen... Dan kun je toch geen bij baan nemen.

Gast

ja oke lenen. Zou een oplossing kunnen zij. Maar in deze economie is dat ook niet echt een oplossing waar je bij staat te springen... :cry:
Je betaald je scheel aan vaste lasten en dan ook nog de studie kosten en wat dacht je van het dagelijkse eten.
Niet te betalen tegenwoordig
Moet je is uitrekenen wat je aan vaste lasten betaald per maand. Nou daar slik je wel ff bij. :oops:

Els

Ongelezen bericht door Els »

Als je studeert moet je natuurlijk deels verantwoordelijkheid nemen voor je eigen kosten, daar zijn we het denk ik wel over eens.

Ik ben inwonend en krijg 70 euro... Wat is tegenwoordig nou 70 euro. Een zakcentje; t is weg voordat je er erg in hebt. Als je uitwonend bent krijg je in principe 230 euro. Dat is een bedrag waar je tegenwoordig niet eens je huur van kunt betalen.

Het verschil in de bedragen lijkt mij een logische zaak. Als je ouders bij kunnen springen is dat heel erg fijn maar in veel gevallen is die mogelijkheid er niet. De overheid heeft een bepaald bedrag berekend wat elke student krijgt en wat de ouders betalen. Op het moment dat jouw ouders dat niet kunnen dan vult de overheid dat gat. Niet meer dan logisch toch?

(maar dan dus niet als uitwonend inschrijven als je gewoon bij paps en mams op de bank zit!)

ikbeneengast

Ongelezen bericht door ikbeneengast »

Als ze scholen en universiteiten gratis zouden maken, hoeven ze zich ook geen zorgen te maken om de stufi :) dan zou iedereen hoog opgeleid kunne worden. niet dat we dan genoeg banen of geld voor de leraren zouden hebben, maar dat is een ander verhaal

awi

Ongelezen bericht door awi »

Feit is dat er te weinig studiefinanciering word gegeven en de kosten te veel zijn.
Het maakt niet hoeveel je krijgt, je komt toch altijd te kort.
En over een bijbaantje. Een werkgever moet je ook nog es aannemen voor je een bijbaantje krijgt, want dat is tegenwoordig ook allemaal moeilijk.

Gesloten