| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kabinet bezuinig maar op de studiefinanciering!!!
-
Gast
Kabinet bezuinig maar op de studiefinanciering!!!
Ik ben 18 jaar oud en sinds een paar maanden student. Ik erger me groen en geel aan de hoogte van studiefinancieringen!!!
Ik zelf ben thuiswonend en krijg 70 euro per maand, een klasgenoot van mij krijgt 290 euro. Na wat rondgevraagd te hebben ben ik erachter gekomen dat er enorme verschillen zitten in de hoogtes van studiefinancieringen, terwijl iedereen dezelfde kosten heeft.
Ik vind dat de overheid aan een thuiswonende student niet meer dan 165 euro per maand moet geven, een opleiding wordt dan ruim gedekt in de kosten. Immers een opleiding kost ongeveer 2000 euro per jaar en met 290 euro per maand zou een student per jaar 1480 euro teveel krijgen.
Als een student net te weinig aan 165 euro heeft, kunnen pappa en mamma vast wel bijspringen en anders moet de student maar gewoon een baantje zoeken. Want wat blijkt: de studenten met een hoge studiefinanciering hebben bijna allemaal geen baantje, de studenten met een lage studiefinanciering zijn allemaal genoodzaakt om een baantje te nemen.
Wat mij betreft kan de hoogte van de studiefinanciering dus veel eerlijker!!! En daarbij komt dat het kabinet hier enorm op kan besparen. Hoera, eindelijk iets waar echt op bespaard kan worden!!!
Ik zelf ben thuiswonend en krijg 70 euro per maand, een klasgenoot van mij krijgt 290 euro. Na wat rondgevraagd te hebben ben ik erachter gekomen dat er enorme verschillen zitten in de hoogtes van studiefinancieringen, terwijl iedereen dezelfde kosten heeft.
Ik vind dat de overheid aan een thuiswonende student niet meer dan 165 euro per maand moet geven, een opleiding wordt dan ruim gedekt in de kosten. Immers een opleiding kost ongeveer 2000 euro per jaar en met 290 euro per maand zou een student per jaar 1480 euro teveel krijgen.
Als een student net te weinig aan 165 euro heeft, kunnen pappa en mamma vast wel bijspringen en anders moet de student maar gewoon een baantje zoeken. Want wat blijkt: de studenten met een hoge studiefinanciering hebben bijna allemaal geen baantje, de studenten met een lage studiefinanciering zijn allemaal genoodzaakt om een baantje te nemen.
Wat mij betreft kan de hoogte van de studiefinanciering dus veel eerlijker!!! En daarbij komt dat het kabinet hier enorm op kan besparen. Hoera, eindelijk iets waar echt op bespaard kan worden!!!
-
Gast
Re: Kabinet bezuinig maar op de studiefinanciering!!!
Je houdt alleen geen rekening met het inkomen met de ouders.
En daarin zit het verschil wat ieder student krijgt.
Kosten zijn dan wel gelijk, maar het inkomen niet.
Peter
En daarin zit het verschil wat ieder student krijgt.
Kosten zijn dan wel gelijk, maar het inkomen niet.
Peter
-
Gast
ja maar ook al kijk je naar het inkomen van de ouders, dan hoeven studenten nog niet 1000 euro per jaar te veel krijgen.
Als de overheid zo ver nodig de schoolkosten dekt, vind ik dat voldoende!!!
Als de overheid zo ver nodig de schoolkosten dekt, vind ik dat voldoende!!!
-
Gast
Daar ben ik het mee eens, want daar is studifinaciering inderdaad voor bedoeld. Wil je meer geld, dan ga je maar weken.
Peter
Peter
-
Gast
Studiefinanciering is niet alleen bedoeld om de schoolkosten te dekken. Een student moet immers ook eten. Als je 4 jaar niet eet haal je je diploma niet ....
De maximale studiefinanciering krijg je alleen als je ouders in de laagste inkomensschaal zitten. En dan nog: 290 euro per maand is niet veel. Reken maar eens uit:
collegegeld ...
boeken ...
overige studiekosten ...
eten/drinken/levensonderhoud ...
TOTAAL XXXX
Zet dit af tegen 12 x 390 = 3.480
De maximale studiefinanciering krijg je alleen als je ouders in de laagste inkomensschaal zitten. En dan nog: 290 euro per maand is niet veel. Reken maar eens uit:
collegegeld ...
boeken ...
overige studiekosten ...
eten/drinken/levensonderhoud ...
TOTAAL XXXX
Zet dit af tegen 12 x 390 = 3.480
-
Gast
vroeg of laat krijgen we amerikaanse toestanden
dan moet je rijke ouders hebben om de kosten te betalen of je het ziekenhuis in werken
dan moet je rijke ouders hebben om de kosten te betalen of je het ziekenhuis in werken
-
Gast
Het bedrag wat de eerste gast noemt geld niet voor iedereen. Ik ben 1435 euro per jaar kwijt aan college geld, ongeveer 900 euro aan boeken, readers en diktaten, 250 euro voor (veld)onderzoek en studiebezoeken, 100 euro aan reprokosten. Daarnaast moet ik ook m'n huur, vaste lasten en levensonderhoud betalen. Zoals u ziet kan dit niet allemaal met een studiefin. betaald worden. Mijn ouders springen gelukkig bij, en daarnaast werk ik. Maar ik ben het niet met u eens dat er gekort moet worden, want als ik meer moet gaan werken, kan ik minder studeren waardoor ik er langer over doe.
-
Gast
Het bovenste verhaal is kennelijk afkomstig van iemand die ouders heeft die mee kunnen/moeten betalen aan de studie, dus kennelijk wat beter verdienende ouders. En hij of zij ergert zich eraan dat studenten uit armere gezinnen meer geld krijgen. En hij of zij wil dus dat de studenten uit de armere milieus lekker gekort worden op de studiefinanciering.
Knap a-sociaal, zulke types!
Knap a-sociaal, zulke types!
-
Gast
En er wordt nog vaak 1 ding vergeten: Studenten ervaren een enorme woningnood in Nederland: De prijzen zijn meestal zodanig dat de studiefinanciering bijna in zijn geheel opgaat aan huur. Het Nibud heeft al berekend dat een student gemiddeld 700 euro per maand kost. Per maand moet dus ongeveer 400 euro extra beschikbaar zijn. Ouders die wat kunnen missen geven hun zoon of dochter een ouderlijke bijdrage, echter 400 euro per maand is wel erg veel. De rest is bijverdienen of bijlenen. Alleen met de huidige economie liggen bijbaantjes niet voor het oprapen.
-
Gast
Ik kreeg toen ik studeerde iets van 280 euro in de maand of zo. Geen probleem, maar ouders maakten gewoon iedere maand een leuk bedrag naar mij over. Pa en ma konden prima bijspringen, dus geen centje pijn.
Wel asociaal om dan maar te roepen dat alle ouders bij moeten springen. Mijn pa verdient goed, maar denken je eraan dat er ook mensen zijn die minder verdienen?
Wel asociaal om dan maar te roepen dat alle ouders bij moeten springen. Mijn pa verdient goed, maar denken je eraan dat er ook mensen zijn die minder verdienen?
-
Gast
ik vind het ook geen goede stelling dat de studiefinanciering gekort word. alleen voor mijn huur ben ik al meer per maand kwijt dan dat ik binnen krijg. dan heb ik ook nog mijn collegegeld, mijn boeken, readerbijdrage en eten en drinken. mijn ouders helpen me gelukkig en ik werk zelf maar als je geen ouders hebt die helpen dan heb je toch een flink probleem!!
de regering kan beter op wat anders bezuinigen!
de regering kan beter op wat anders bezuinigen!
-
Gast
wie krijgt 290 per maand zeg? ik krijg hoogstens 250. Ik wil ook even zeggen dat dat niet eens zoveel is, ik heb lening moeten nemen, want ik moet 180 per maand aan schoolgeld betalen en 140 per maand voor boeken. en dan ga ik echt niet studeren aan de universiteit en ook nog's werken, dat komt later na de studie wel want zo hoort dat ook.
-
petri
ik snap wat iedereen bedoelt, ik ben 21 en ben ook thuis wonend ik krijg maar 52 euro studifinaciering, en dat is bar weinig, zekerz als je stage moet lopen en het hier van moet doen een aantal weken/ maanden.
als de overheid hier wat aan doet ipv alleen maar bezuinigen......
als de overheid hier wat aan doet ipv alleen maar bezuinigen......
-
Gast
Je bent thuiswonend en je ouders zullen boven een bepaalde loongrens zitten, dus is het logisch dat jij maar € 52 krijgt.
-
PLECHELMA
De studiefinanciering kan inderdaad eerlijker verdeeld worden,vind ik. De overheid vindt immers dat je met 18 jaar volwassen bent. Alleen voor de financieen mogen pa en ma dan weer zorgen. Als inwonende student is 60 euro echt te weinig.Niets tegen op een bijbaantje, maar waarom de een wel en de ander niet, je hoeft aan de stufi niet over te houden toch ?
-
Joyce top
Net als de Dame bovenaan krijg ik ook barweinig studiefinanciering. Mensen zullen dan zeggen. Ja, maar jij hebt rijke ouders dus je moet niet zeuren. Mijn ouders zijn gescheiden. Mijn moeder kan amper rondkomen per maand. Mijn vader verdient bakken vol met geld. Alleen heb ik al twee jaar geen contact meer met hem! En denk ook maar niet dat hij wil mee betalen aan mijn studie! Ik zie hem niet eens. En wat zegt de overheid. JOUW OUDERS VERDIENEN ZOVEEL! WAAROM ZOU JE DAN MEER STUDIEFINANCIERING KRIJGEN. Je raad het dus al. We kunnen amper rondkomen. Met veel te weining studiefinanciering. Daar zou wat aan gedaan moeten worden! 
-
Gast
Ik ben nog een paar maanden student en heb helaas al mijn studiefinanciering al gehad. Ik kreeg op zich genoeg. Maar ik wil wel ff reageren op een gast die hier om 18:03 wat heeft gezegd. Je kunt niet zo makkelijk oordelen over hoeveel iemand krijgt. Je moet wel ff beter kijken waarom iemand zoveel krijgt (er is trouwens wel een maximum). In het HBO/WO heb je een prestatiebeurs. En in alle gevallen heb je een basis en/of een aanvullende beurs. Die aanvullende beurs is afhankelijk van het inkomen van je ouders. Als je ouders dus relatief gezien weinig verdienen, krijg jij meer. Dus als iemand toevallig meer krijgt dan jou, dan hoeft diegene 't thuis dus niet al te breed te hebben. Bovendien hoef je er niet altijd vanuit te gaan dat ouders kunnen/willen bijspringen. Stel dat je ouders gescheiden zijn? Je kunt ze namelijk wettelijk niet verplichten om jou geld te geven...
Wat ik dus kortom even wil zeggen, ga niet zomaar ergens vanuit. Er kan heel wat meer achter zitten en wees blij met wat je krijgt. Klagen kan je bij www.ib-groep.nl
Grtz, Andrea.
Wat ik dus kortom even wil zeggen, ga niet zomaar ergens vanuit. Er kan heel wat meer achter zitten en wees blij met wat je krijgt. Klagen kan je bij www.ib-groep.nl
Grtz, Andrea.
-
herby
Hallo mensen,
Ook ik ben studente, en ik krijg van de IB-groep 250 p/m. Ik ben thuiswonend, en ondanks dat mijn ouders beiden werken is het zo dat zij onder de inkomstengrens zitten. Ik heb ook nog een bijbaantje voor 16 uur in de week, en in de vakanties werk ik extra.
Maar dat moet ook wel, want de schoolkosten zijn hoger als alleen het collegegeld.
Korten op mijn studiefinanciering betekend voor mij dat ik moet stoppen met mijn studie, want ik kan van mijn ouders niet verwachten dat zij het voor mij betalen.
Verder heb ik het idee dat sommigen vergeten dat het een prestatiebeurs is. Alles boven de 70 euro. En dat betekend dat als we het niet halen dat dit wordt omgezet in een studieschuld!!!!!
Groeten Herby
Ook ik ben studente, en ik krijg van de IB-groep 250 p/m. Ik ben thuiswonend, en ondanks dat mijn ouders beiden werken is het zo dat zij onder de inkomstengrens zitten. Ik heb ook nog een bijbaantje voor 16 uur in de week, en in de vakanties werk ik extra.
Maar dat moet ook wel, want de schoolkosten zijn hoger als alleen het collegegeld.
Korten op mijn studiefinanciering betekend voor mij dat ik moet stoppen met mijn studie, want ik kan van mijn ouders niet verwachten dat zij het voor mij betalen.
Verder heb ik het idee dat sommigen vergeten dat het een prestatiebeurs is. Alles boven de 70 euro. En dat betekend dat als we het niet halen dat dit wordt omgezet in een studieschuld!!!!!
Groeten Herby
-
Gast
Plechelma; Hoezo moeten de ouders voor de kosten opdraaien? Die studiefinanciering krijg je omdat je eigenlijk zelf de studie moet betalen... Dat krijg je idd wanneer je 18 bent. Je mag van geluk spreken als je ouders je studie voor je betalen.
Joyce; Idd dat bedoel ik! Je moet maar net van geluk spreken als je vader wel dat geld wat die IBG inhoudt (dat noemen ze korting) aan jou betaalt. Life sucks sometimes. Maar hopelijk kan je straks trots op jezelf zijn dat het jou is gelukt zonder hulp van je pa!!!
Ik heb een diep respect voor de studenten die werk/stage/school weten te combineren en het ook nog redden...
Ik vind dat de regering zeker NIET mag korten, maar de regering moet wel beter kijken naar b.v. 't kunnen verplichten van ouders om die ingehouden korting van de IBG te betalen aan het kind...
Grtz,
Andrea.
Joyce; Idd dat bedoel ik! Je moet maar net van geluk spreken als je vader wel dat geld wat die IBG inhoudt (dat noemen ze korting) aan jou betaalt. Life sucks sometimes. Maar hopelijk kan je straks trots op jezelf zijn dat het jou is gelukt zonder hulp van je pa!!!
Ik heb een diep respect voor de studenten die werk/stage/school weten te combineren en het ook nog redden...
Ik vind dat de regering zeker NIET mag korten, maar de regering moet wel beter kijken naar b.v. 't kunnen verplichten van ouders om die ingehouden korting van de IBG te betalen aan het kind...
Grtz,
Andrea.
-
Gast
Herby; Ja dat is idd zo. Maar nog niet gaan stressen, want je mag er wel 10 jaar over doen. Het enige nadeel is dat je er maar 4 jaar van betaald krijgt. Je OV mag je nog wel gebruiken in de vorm van een zg. 0-lening (heb ik nu ook). Zie www.ib-groep.nl
Grt, Andrea.
Grt, Andrea.