Ik heb een heel klein gastouderbureau. Nu kreeg ik van de stichting reporecht een factuur voor kopieervergoedingen over 2009 en 2010 van 2x 17,12
Ik maak geen kopieen voor mijn gastouderbureau en de meeste informatie download ik van internet. Er zat een deftige brief bij waarom ik zou moeten betalen.
We leven nu halverwege 2011. dan kun je toch geen factuur meer sturen over 2009. kennen mensen deze stichting?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] kent iemand stichting reporecht
-
Re: kent iemand stichting reporecht
Als je het goed schrijft 'Reprorecht' dan kan je het vinden. Ziehier: http://www.reprorecht.nl/Stichting-Reprorecht
Over het al of niet 'te laat' sturen van facturen kan ik niets zeggen. Het lijkt me handig als je gewoon met hen contact opneemt.
Over het al of niet 'te laat' sturen van facturen kan ik niets zeggen. Het lijkt me handig als je gewoon met hen contact opneemt.
Stichting Reprorecht is een bekende stichting. Op de genoemde link kan je vinden waarvoor zij dienen.
Wij hebben alweer enkele jaren geleden een factuur van ze ontvangen. Nu hun een brief te hebben gestuurd en onze werksituatie te hebben uitgelegd (wij maken geen kopiën van auteursrechtelijk beschermde artikelen), hebben wij keurig een bevestiging ontvangen dat wij niet hoeven te betalen. Sindsdien ook geen factuur meer ontvangen.
Dus gewoon even bellen of schrijven.
Wij hebben alweer enkele jaren geleden een factuur van ze ontvangen. Nu hun een brief te hebben gestuurd en onze werksituatie te hebben uitgelegd (wij maken geen kopiën van auteursrechtelijk beschermde artikelen), hebben wij keurig een bevestiging ontvangen dat wij niet hoeven te betalen. Sindsdien ook geen factuur meer ontvangen.
als je goed zoekt op internet zie je dat deze stichting op ijn minst heel vaag is. contact is moeizaam, een terugbelafspraak kan pas na 2 weken plaatsvinden, gegevens zijn op de website niet te wijzigen.
men veronderstelt gewoon iets en daarna zou je moeten betalen. de stichting gaat in mijn geval uit van 3 medewerkers in mijn zaak, ik heb er niet een. de stichting beweert dat ik kopieer uit kranten, boeken e.d., ik heb niet eens een koieerapparaat. middels mijn printer kopieer ik uitsluitend eigen materiaal. ik ben niet bereid voor iets te betalen dat ik niet afneem. wie heeft dezelfde ervaringen?
men veronderstelt gewoon iets en daarna zou je moeten betalen. de stichting gaat in mijn geval uit van 3 medewerkers in mijn zaak, ik heb er niet een. de stichting beweert dat ik kopieer uit kranten, boeken e.d., ik heb niet eens een koieerapparaat. middels mijn printer kopieer ik uitsluitend eigen materiaal. ik ben niet bereid voor iets te betalen dat ik niet afneem. wie heeft dezelfde ervaringen?
-
Ik heb de zelfde ervaring als jij johanne. Ik heb een bezwaarbrief geschreven, hoe dat moest heb ik op de web-site gevonden. Tot op heden heb ik nog geen reactie gehad op mijn brief, maar wel een herinnering van de factuur met een verzenddatum van 27-08-11 die ik pas gisteren heb ontvangen. Ik ben ook een zeer klein gastouderbureau met mijzelf als enige klant en besta per 01-10-11 niet meer, dus ik heb echt geen kopie gemaakt of verspreid.
Dat is ook onze ervaring. Vrouwlief heeft eigen éénmanszaak,wel printer maar géén copieerapparaat (niet eens een multifunctional printer of scanner in huis).WilWil schreef:Stichting Reprorecht is een bekende stichting. Op de genoemde link kan je vinden waarvoor zij dienen.
Briefje gestuurd, enige tijd overheen gegaan, bevestiging gekregen, schluss.
Niks schimmigs of geheimzinnigs. Reprorecht voert gewoon een regeling uit die wij met z'n allen via de 2e Kamer hebben goedgekeurd. De bedragen zijn laag en de afhandeling stukken beter dan bv. Buma/Stemra, óók zo'n rechtenclub.
We kunnen nu wel echt àlles verdacht gaan maken maar of we daar nu véél mee opschieten betwijfel ik eigenlijk...
-
Wat wel echt irritant is, is dat de rekeningen van deze stichting de heffingsgrondslag niet vermelden. Je dient na de website te gaan en daar in te loggen om te bekijken hoe het bedrag tot stand is gekomen.
In mijn geval stemde het aantal werknemers niet overeen met de werkelijkheid
(Ik denk dat ze het aantal FTE rucksichtlos overnemen uit het KvK register).
Enfin, bezwaar ingediend middels een aangetekende brief en de rekening even terzijde gelegd.
Ben wel beneuwd naar de reactie van reprorecht.
In mijn geval stemde het aantal werknemers niet overeen met de werkelijkheid
(Ik denk dat ze het aantal FTE rucksichtlos overnemen uit het KvK register).
Enfin, bezwaar ingediend middels een aangetekende brief en de rekening even terzijde gelegd.
Ben wel beneuwd naar de reactie van reprorecht.