LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht
Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht
En allemaal dhr Balkenende maar uitlachen .
Ik ben absoluut geen cda`r maar de normen enwaarden waar JPB het over heeft kan ik mij weldegenlijk in vinden.
Tim
Ik ben absoluut geen cda`r maar de normen enwaarden waar JPB het over heeft kan ik mij weldegenlijk in vinden.
Tim
Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht
Volgens mij had ik er aardig wat andacht aan besteed.Beste S. en pluisje, Jullie negeren mijn opmerking over het gebrek aan respect. Ik zou zeggen: Leef je eens uit en geef een mening daarover
Lees maar:
En later heeft Pluisje dit nog eens heel mooi uitgediept en ik kan mij helemaal vinden in haar bijdrage.Nu zijn de leraren en de kindertjes min of meer elkaars gelijke. Ze noemen elkaar bij de voornaam en wanneer een leerling zich misdraagt volgt daarop een begripvol "goed gesprek"................
je moet de kinders toch voorbereiden op het werken met een baas, op het bedrijfsleven. En bij een gemiddelde baas bestaat geen begrip voor een nare jeugd. Waar misdragen, daar ontslag!
Uit mijn eigen ervaring,
Zo zat ik zelf op een middelbare school en moest je de leraren met U aanspreken en Mw./ Dhr. + achternaam.
Tot mijn stomme verbazing, nadat ik een paar jaar van die school af was, zat er ondertussen een zusje van een vriendin op die school en zij vertelde over over ene Bep en Annie. Vroeg ik wie dat dan waren, bleek het dat ze het over leraressen had.!! Even het beleid veranderd, in het kader van gelijkwaardigheid. Nou, dat zal leuk geweest zijn voor die leerkrachten, waarvan er sommigen achter in de 50 waren.
Kinderen willen duidelijkheid hebben over wie de leiding heeft en waarom.
De omgang tussen leerkracht en leerling moet formeler.School is geen familiekringetje, maar een instituut. Duidelijkheid over wie het gezag heeft en waarom, met behoud van wederzijds respect.( Dus geen rokende leraar in de klas, dat is het andere uiterste). Zo gaat het straks ook op de werkplek. Ook daar is er sprake van een duidelijke hierargie, waarmee de meeste scholieren onbekend zijn. Dat merk ik ook wanneer er leerlingen stage komen lopen bij mijn werk. Ze begroeten de klanten met:"hallo" en dit niet uit desintresse, maar gewoon omdat ze dat van school uit gewend zijn. Dit geven ze ook zelf aan wanneer je hen hierop wijst en ze zijn ook best bereid dit te veranderen, gelukkig.
Tevreden?
Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht
Ik noem mijn baas ook bij zijn voornaam, maar zijn we daardoor elkaar gelijke????? ben bang van niet zeker aan het eind van de maand nietNu zijn de leraren en de kindertjes min of meer elkaars gelijke. Ze noemen elkaar bij de voornaam en wanneer een leerling zich misdraagt volgt daarop een begripvol "goed gesprek"................
En vertel eens, wat kan een leraar tegenwoordig nog meer doen dan een goed gesprek.... het is tegenwoordig al tricky als een leraar alleen met een kind in het klaslokaal is, om nog maar niet te spreken van de ouders die na een straf ff komen vragen hoe die leraar het in zijn domme kop haalt om hun kind na te laten blijven......
Maar ach, wie weet kunnen we binnenkort een nieuwe campagne introduceren: I love respect voor de leraar
Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht
Kan me anders herinneren dat in het begin van de zeventiger jaren al geklaagd werd over de kennis van taal en rekenen van de brugklassers in die tijd.
Zo goed was het onderwijs na de invoering van de Mammoetwet toen ook al niet meer.
Volgende probleem, waar haal je nog de goede onderwijzers vandaan, die voldoen aan het niveau om adequaat les te geven? En zijn de leerlingen ook niet heel anders geworden omdat ze het maatschappelijk uiteindelijk veel makkelijker hebben gekregen (en allerhande tijdverdrijf via computers e.d.).
Want laten we even wel wezen, er wordt nu wel steeds gehamerd op de aankomende strijd der generaties omdat te weinig mensen de kosten van de vergrijzing op moeten brengen, anderzijds heeft die jeugd wel van de huidige situatie kunnen profiteren.
Voor de meesten was studeren vroeger bepaald niet weggelegd en dat kun je nu toch niet meer zeggen. En met het behalen van een universitair diploma stelt men toch ook direct eisen aan het werk en de bijbehorende beloning.
Wat toch ook moet worden opgebracht, denk maar eens aan het leger adviseurs dat de overheid dagelijks aan het "werk" zet met niet altijd even fantastische resultaten.
En is nu juist onderwijs daar nu net een sprekend voorbeeld van?
Zo goed was het onderwijs na de invoering van de Mammoetwet toen ook al niet meer.
Volgende probleem, waar haal je nog de goede onderwijzers vandaan, die voldoen aan het niveau om adequaat les te geven? En zijn de leerlingen ook niet heel anders geworden omdat ze het maatschappelijk uiteindelijk veel makkelijker hebben gekregen (en allerhande tijdverdrijf via computers e.d.).
Want laten we even wel wezen, er wordt nu wel steeds gehamerd op de aankomende strijd der generaties omdat te weinig mensen de kosten van de vergrijzing op moeten brengen, anderzijds heeft die jeugd wel van de huidige situatie kunnen profiteren.
Voor de meesten was studeren vroeger bepaald niet weggelegd en dat kun je nu toch niet meer zeggen. En met het behalen van een universitair diploma stelt men toch ook direct eisen aan het werk en de bijbehorende beloning.
Wat toch ook moet worden opgebracht, denk maar eens aan het leger adviseurs dat de overheid dagelijks aan het "werk" zet met niet altijd even fantastische resultaten.
En is nu juist onderwijs daar nu net een sprekend voorbeeld van?
Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht
Het is alleen erg jammer dat balkenellende zich zelf niet houd aan deze normen en waarden van hem....En allemaal dhr Balkenende maar uitlachen .
Ik ben absoluut geen cda`r maar de normen enwaarden waar JPB het over heeft kan ik mij weldegenlijk in vinden.
Of is de norm kinderen, en als je die hebt krijg je als waarden Geld????
-
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46
Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht
Het noemen bij voornaam en "jijen" en "jouen" bestond in de jaren 60 al !
Waar ? Wel, bij Amerikaanse bedrijven in Nederland. Als voorbeeld noem ik Tektronix, waar ik zelf enkele jaren heb gewerkt.
Het viel me in eerste instantie zwaar om elkeen, t.m. de directeur bij voornaam te noemen.
Later, na mijn vertrek heeft het zeker een jaar geduurd, eer ik de aangeleerde gewoonte kwijt was en weer gepast U tegen iemand zei....
Thans vind ik het zeer ongepast als een kind van 4 "jij" tegen mij zegt.
Hierbij gaat het er niet om of het kind van een bekende is, familie of een totaal vreemde.
Ook ik dank balkenbreier en co niet echt voor de huidige niet-normen en niet-waarden............
Terugdraaien naar het respect van weleer zal echt zo goed als onmogelijk zijn. Jammer........
Waar ? Wel, bij Amerikaanse bedrijven in Nederland. Als voorbeeld noem ik Tektronix, waar ik zelf enkele jaren heb gewerkt.
Het viel me in eerste instantie zwaar om elkeen, t.m. de directeur bij voornaam te noemen.
Later, na mijn vertrek heeft het zeker een jaar geduurd, eer ik de aangeleerde gewoonte kwijt was en weer gepast U tegen iemand zei....
Thans vind ik het zeer ongepast als een kind van 4 "jij" tegen mij zegt.
Hierbij gaat het er niet om of het kind van een bekende is, familie of een totaal vreemde.
Ook ik dank balkenbreier en co niet echt voor de huidige niet-normen en niet-waarden............
Terugdraaien naar het respect van weleer zal echt zo goed als onmogelijk zijn. Jammer........
Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht
Dat is iets wat ik vreemd vind, ik kan heel goed U tegen iemand zeggen, terwijl ik hem gewoon bij zijn voornaam noem...Later, na mijn vertrek heeft het zeker een jaar geduurd, eer ik de aangeleerde gewoonte kwijt was en weer gepast U tegen iemand zei....
Het lijkt nu net of iemand bij de naam te noemen die je ouders je gegeven hebben respectloos is...
Dit is gewoon de naam van dit persoon
-
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46
Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht
Ik kan het niet accepteren, dat een wildvreemd kind van een jaar of 4 op mij afstapt en zegt: "Hoe heet jij ?" Ook in commercials op tv en internet is het woord "u" blijkbaar taboe.
Als we even naar onze oosterburen kijken: Een Duitser zal niet zomaar "du" zeggen als het om iemand anders dan een familielid gaat. Er wordt netjes "Sie" gezegd.
Bij de Engelstaligen ligt het allemaal wat minder gecompliceerd: "you" betekent immers zowel "jij" als "u"
Degenen onder ons die de Friese taal machtig zijn zullen erkennen, dat het verschil tussen "u" en "jij" (in het Fries dan) eigenlijk groter is dan b.v. in het Nederlands. (Specifiek op gehoor)
Is het nou ZO erg om (vooral tegen een veel ouder persoon) meneer of mevrouw te zeggen ?
Dus beste hoffie: Ik kom bij H.M. de koningin. Het zou dus passend zijn haar aan te spreken als volgt: "Hallo Beatrix, hoe gaat het met u ?"
Nou niet gaan sputteren; Beatrix is ook maar een mens nietwaar ?
Als we even naar onze oosterburen kijken: Een Duitser zal niet zomaar "du" zeggen als het om iemand anders dan een familielid gaat. Er wordt netjes "Sie" gezegd.
Bij de Engelstaligen ligt het allemaal wat minder gecompliceerd: "you" betekent immers zowel "jij" als "u"
Degenen onder ons die de Friese taal machtig zijn zullen erkennen, dat het verschil tussen "u" en "jij" (in het Fries dan) eigenlijk groter is dan b.v. in het Nederlands. (Specifiek op gehoor)
Is het nou ZO erg om (vooral tegen een veel ouder persoon) meneer of mevrouw te zeggen ?
Dus beste hoffie: Ik kom bij H.M. de koningin. Het zou dus passend zijn haar aan te spreken als volgt: "Hallo Beatrix, hoe gaat het met u ?"
Nou niet gaan sputteren; Beatrix is ook maar een mens nietwaar ?
Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht
nu komen we weer op een heel ander vlak, want waarom wordt iemand koning(in) omdat toevallig zijn/haar bedje op de juiste plek stond????Dus beste hoffie: Ik kom bij H.M. de koningin. Het zou dus passend zijn haar aan te spreken als volgt: "Hallo Beatrix, hoe gaat het met u ?"
Nou niet gaan sputteren; Beatrix is ook maar een mens nietwaar
Dus je zal mij niet horen zeggen dat zij meer is dan ook maar een mens .......
Maar het woordje U is schijnbaar belangrijker dan de manier waarop het uitgesproken wordt, want jij kan respectvoller worden uitgesproken dan U hoor
Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht
Ja, mijn direct leidinggevende noem ik ook gewoon bij de voornaam.....maar dat is m'n baas ook niet. Tenminste, zo zie ik het niet.Ik noem mijn baas ook bij zijn voornaam, maar zijn we daardoor elkaar gelijke????? ben bang van niet zeker aan het eind van de maand niet
Degenen die daar weer bovenzitten, dus weer een treetje hoger op de hiërargische ladder......daar gaan we weer heel formeel mee om.
Zal er inderdaad aan liggen welke bedrijfscultuur er heerst, bij ons weinig Amerikaanse invloeden.
Maar om bij die scholen te blijven, respect komt van beide kanten, maar een leerling moet wel weten wie de leiding heeft.( de leraar dus )
-
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 17 jun 2005 09:19
Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht
Door de jaren heen heb ik al verschillende "nieuwe" collegae, stagiaires & uitzendkrachten meegemaakt/ingewerkt. Wat mij altijd direct opviel, is dat het voeren van een simpel telefoongesprek en/of het "live" communiceren met klanten problematisch is. Men komt vaak van school met "mooie" papieren, maar met een opleiding die absoluut niet praktijkgericht is. Uiteraard is misschien ook hier een stuk opvoeding van ouders/omgeving debet aan, maar als een school een bepaalde opleidingen geeft, hoort hierbij natuurlijk ook een stukje algemene vaardigheden. Misschien "off topic", maar ik kan me vaak in enige mate ergeren aan bedrijven die advertenties volzetten met eisen van bepaalde opleidingen/diploma's etc. Dit geeft namelijk absoluut géén garantie dat degene ook geschikt is voor de vacature. Ook enorm uitgebreide psychologische tests & rollenspellen garanderen geen perfecte (??) werknemer. Ervaring, veelzijdigheid, aanpassingsvermogen & sociaal vaardig; laten we daar eens mee beginnen, misschien dat dan de oudere garde ook weer beter aan de slag kan komen? Laat de jonkies zich eerst nog maar eens bewijzen voor ze een wereldsalaris gaan verdienen.
Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht
Toen u op school zat was de opleiding ook niet praktijk gericht, alleen heeft u in de loop der jaren ervaring opgedaan...Door de jaren heen heb ik al verschillende "nieuwe" collegae, stagiaires & uitzendkrachten meegemaakt/ingewerkt. Wat mij altijd direct opviel, is dat het voeren van een simpel telefoongesprek en/of het "live" communiceren met klanten problematisch is. Men komt vaak van school met "mooie" papieren, maar met een opleiding die absoluut niet praktijkgericht is
Een opleiding kan ook nauwelijks praktijkgericht zijn (of het moet handmatige werkzaamheden betreffen) want wat is de praktijk???? Als je op school de praktijk van alle bedrijven en instellingen moet gaan leren kom je op je 65ste van school
Daarnaast kunnen mensen heel zenuwachtig zijn, de eerste keren dat ze een (in uw ogen) simpel telefoongesprek voeren....
-
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 17 jun 2005 09:19
Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht
Mee eens, je kunt echt niet alle praktijk op school meegeven. Ik heb het echter over praktijk"gerichter". Iets meer realiteit meegeven i.p.v. puur theoretisch onderricht. (O.k. die arts kun je niet eerst in iedereen laten snijden..... ). In mijn ogen simpel telefoongesprek? Ze doen tegenwoordig niet anders dan bellen en dan ineens zenuwachtig zijn om een telefoontje alleen maar met goedemiddag/morgen etc. op te nemen? Tenzij je het helemaal "voorkauwt", dan wil het wel lukken. Ook dat heeft echter misschien weer niet helemaal met opleiding te maken, maar met opvoeding, ontplooiing van talenten, zelfverzekerdheid etc.(hoewel dat zaken zijn die door onderwijzenden ook verder ontwikkeld/bijgeschaafd/bijgebracht kunnen te worden).
Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht
Mijn klok heeft geen bel. Wat nu?
Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht
Dat blijft heel wat anders dan met je vriendinnen babbelen, want je hebt ineens iemand aan de telefoon die je niet kent, voor velen is dit enger dan iemand aankijken en tegen spreken.....Ze doen tegenwoordig niet anders dan bellen en dan ineens zenuwachtig zijn om een telefoontje alleen maar met goedemiddag/morgen etc. op te nemen?
En heb altijd 1 gouden regel gehanteerd:
Echt leren begint op het moment dat je werk gaat....
Het is trouwens toch ook van de knotsen dat je op je 12e moet beslissen wat je de rest van je leven gaat doen?????????????
Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht
Zal je moeten leren klokkijken, want de belletjes tellen zit er voor jou niet inMijn klok heeft geen bel. Wat nu?
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 18 okt 2005 19:24
Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht
Het niveau is niet slecht. Eerder de eigenwijsheid van de kinderen (opvoeding of liever geen goede opvoeding) en de mondigheid van de ouders die denken te weten hoe de leerkracht didactisch het beste kan werken. Als je voor een klas staat met 25 leerlingen en een stuk of vier maken er bewust een potje van heb je zo 'n stuk of zes, zeven van die meelopertjes die alle ongein en pesten hartstikke leuk vinden. Wordt daarover gesproken met de ouders dan "is het mijn kind toch niet".
En ook alle regelgevingen die veranderingen om de paar maanden noodzakelijk maken en bureaucratische werkzaamheden die niets met lesgeven te maken hebben, hebben invloed op het onderwijsniveau.
Inderdaad zijn de vooropleidingen van leerkrachten tegenwoordig ronduit belabberd. Met VMBO (Vakken Met Brood Opruimen) en HAVO
(Halve Avonden Vakken Opvullen)ben je er in deze tijd niet meer mee. Op de pedagogische academi wordt er van je verlangd dat je je taal en rekenen goed onder de knie hebt, alleen als je dat niet in je hebt word je niet meer van de opleiding afgeknikkerd. Vandaar.
En ook alle regelgevingen die veranderingen om de paar maanden noodzakelijk maken en bureaucratische werkzaamheden die niets met lesgeven te maken hebben, hebben invloed op het onderwijsniveau.
Inderdaad zijn de vooropleidingen van leerkrachten tegenwoordig ronduit belabberd. Met VMBO (Vakken Met Brood Opruimen) en HAVO
(Halve Avonden Vakken Opvullen)ben je er in deze tijd niet meer mee. Op de pedagogische academi wordt er van je verlangd dat je je taal en rekenen goed onder de knie hebt, alleen als je dat niet in je hebt word je niet meer van de opleiding afgeknikkerd. Vandaar.
Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht
Zeg Walter ga jij je eens heel diep schamen, je praat wel over en tegen andere mensen die b.v. dit soort opleidingen hebben gevolgt.... Maar ja zal je je ook wel te goed voor voelen....Inderdaad zijn de vooropleidingen van leerkrachten tegenwoordig ronduit belabberd. Met VMBO (Vakken Met Brood Opruimen) en HAVO
(Halve Avonden Vakken Opvullen)ben je er in deze tijd niet meer mee
Er is helemaal niks mis met iemand die VMBO heeft gevolgt, maar die zal je ook echt niet voor de klas zien staan
Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht
Ik ben het volledig eens met de eerste spreker dat het kennisniveau
tegenwoordig van de opleidingen in de breedte veel minder is dan 30 jaar geleden.
De zgn. vernieuwing binnen het onderwijs met al zijn onrust en drang naar zelfstandig leren is volgens mij hier debet aan.
Zelfstandig wordt men als men verstand van zaken heeft en hier is gedegen onderwijs voor nodig.
Goede uitleg en veel ruimte voor inoefening.
tegenwoordig van de opleidingen in de breedte veel minder is dan 30 jaar geleden.
De zgn. vernieuwing binnen het onderwijs met al zijn onrust en drang naar zelfstandig leren is volgens mij hier debet aan.
Zelfstandig wordt men als men verstand van zaken heeft en hier is gedegen onderwijs voor nodig.
Goede uitleg en veel ruimte voor inoefening.
Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht
vertel eens wat er dan beter wasIk ben het volledig eens met de eerste spreker dat het kennisniveau
tegenwoordig van de opleidingen in de breedte veel minder is dan 30 jaar geleden.
opleiding in de breedte was beter???????????
Hoeveel mensen kwamen er 30 jaar geleden van school met hun eind-diploma?????