LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ooievaarspas

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
pseudonimo

Ooievaarspas

Ongelezen bericht door pseudonimo »

De Ooievaarspas is voor inwoners van Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk met een laag inkomen. Met de Ooievaarspas krijgen je dus allerlei activiteiten zoals sport, cultuur, cursussen en dagtochten. Waarvan er velen ook volledig gratis zijn.
Het probleem is dat ik geen inkomsten heb door psychische klachten ben ik niet in staat te werken. Ik ben hiervoor intensief in behandeling bij een psychiater. Lange tijd kon ik niet eens op een normale manier deelnemen aan de maatschappij.

Mijn behandelingen beginnen eindelijk vruchten af te werpen en ik wil langzaam maar zeker weer deelnemen aan de maatschappij. Een Ooievaarspas zou me daarbij goed van pas komen. Omdat ik niet meer trek om hele dagen alleen maar in huis te zitten. Ik heb dus een activiteit nodig. Een aantal van die activiteiten worden gratis via zo’n pas aangeboden.
Vandaag is mijn verzoek afgewezen. Ik heb ze gebeld en kreeg m’n behandelaar die mijn aanvraag heeft afgehandeld. Aan de lijn die zegt dat ik geen recht heb op een ooievaarspas omdat ik geen inkomen heb.
We hebben geen geregistreerd partnerschap ben dus ongehuwd en als het goed is officieel alleenstaand.
Ik woon bij mijn vriendin ja maar ik kan niet voor haar zorgen en deel dus niet in de kosten voor het huishouden. Ze doet dit omdat ze me graag beter ziet worden maar ze kan natuurlijk niet naast dat ze mijn eten/drinken en haar eigen lasten betaald ook nog een activiteit voor mij betalen. Dit wil ik niet en verwacht ik niet. Ik wil iets van mezelf hebben klein beetje zelfstandig worden ook al zijn het baby stappen.
Mijn vraag is waarom heb ik eigenlijk geen recht op zo’n pas want na te hebben gesproken met me behandelaar is het me gewoon niet duidelijk genoeg. Ik heb alle stukken netjes aangeleverd en ik probeer de gemeente niet af te troggelen om onrechtmatig gebruik te maken van die regeling.
Mijn doel is uiteindelijk te werken. Recht op uitkering heb ik niet. Ik word van alle kanten vastgezet en ik heb nooit oneerlijk proberen te handelen maar ik kan onderhand wel wat advies gebruiken wat ik kan doen.
Mijn behandelaar vond het belachelijk dat ik niet eens een uitkering had en weet je ik ben het helemaal met haar eens. Ik had ook echt nooit verwacht dat mijn leven er op mijn 31ste er zo uit zou zien.
Word mijn vriendin gezien als mijn bron van inkomen?
Misschien heeft iemand tip voor mijn huidige situatie? Want word ik nu gekort omdat ik geen uitkering heb op iets wat juist bedoeld is voor mensen die het moeilijk hebben.

Ik verwacht geen positieve reacties want ik weet hoe raar mijn situatie klinkt.

Barre Barry

Re: Ooievaarspas

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Het is eigenlijk heel simpel. Het is niet omdat je geen inkomen hebt, maar omdat je samenwoont met iemand die jou "verzorgd". Daar is geen geregistreerd partnerschap voor nodig. Jullie worden gezien als een stel en het inkomen van je vriendin zal te hoog zijn.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Klopt, ook al heb je geen geregistreerd partnerschap, je voert een gezamenlijke huishouding. Jullie staan beide op jullie adres ingeschreven, dat zal gecontroleerd zijn. Dan vragen ze bij de Belastingdienst van alle bewoners het inkomen op en voilà, een verzamelinkomen. Ik vermoed dat dit hoger ligt dan de bijstandsnorm voor samenwonenden en dan kom je voor een minimaregeling niet in aanmerking. Soms lopen die tot 110% of 120% van de bijstandsnorm, maar dat verschilt enorm per gemeente. Wel raar dat je contactpersoon je afwijst voor zo'n kaart en vervolgens over een uitkering begint. Hoe kun je recht hebben op een uitkering als je geen recht hebt op zo'n pas? Heel bijzonder.

Trouwens, even mijn complimenten dat je zo positief bezig bent om weer wat op te bouwen. Je situatie is zeker niet raar en negatieve reacties vind ik hier niet op z'n plaats. Dus hier van mijn kant even een positieve. Heel veel succes met je behandeling!

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

pseudonimo schreef: Ik woon bij mijn vriendin ja maar ik kan niet voor haar zorgen en deel dus niet in de kosten voor het huishouden. Ze doet dit omdat ze me graag beter ziet worden maar ze kan natuurlijk niet naast dat ze mijn eten/drinken en haar eigen lasten betaald ook nog een activiteit voor mij betalen.
Maar die situatie is toch niet anders dan in een traditioneel eenverdienersgezin? (al dan niet samenwonend). Daar zorgt de kostwinnaar ook voor de andere partner zonder dat die daar wat (in financieele zin) tegenover stelt.

Gesloten