Overheid wil vervolgen voor kopen orchideën

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Arizonakid

Re: Overheid wil vervolgen voor kopen orchideën

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Eerlijk gezegd dacht ik dat eerst ook, en dat de sukkel dus was gesnapt bij de douane met zijn bolletjes, maar het taalgebruik is toch wat anders, klinkt zinnig zeg maar.
Maar het zou me niks verbazen, beste mensen van het forum.

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

zelfde vraag van TS staat ook op ander forum waar hij al 5 jaar zit met heel andere vragen dan Dagkoers zou doen.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Syntax van deze vraagsteller is totaal anders.
Wat wel moet worden meegenomen is dat een woord als vakantie al voldoende is om mensen tot vragenstellen te krijgen.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

juliomariner schreef:
27 nov 2025 13:47
Volgens mij 100% zeker DK, "Hi allemaal etc. en een onwaarschijnlijk verhaal, 1+1= 2
Ik vermoed van niet, zie ook de zaken al door Moneyman aangedragen.
Daarnaast kwam ik deze vraag toevallig ook tegen op een andere site waar ik DK nog nooit gezien heb.

AlteregoJ

Ongelezen bericht door AlteregoJ »

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Juridische bijstand kan mij helaas niet helpen en een aantal andere juridische instanties ook niet dus het blijft nog zoeken.
Overigens vind ik het 'dit had je kunnen weten' kort door de bocht. Ik heb ca 30 mensen gevraagd uit alle lagen van de bevolking maar niemand wist hiervan.
Dat je geen ivoor, koraal en exotische dieren mee mag nemen over de grens en online mag bestellen...helemaal goed!

Maar ik vind de verantwoording bij de verkoper liggen als de koper een particulier is. Om een voorbeeld te geven: ik heb ooit een paar items bij Catawiki besteld die mogelijk als 'cultureel item' konden worden beschouwd. Hiervoor moest de verkoper allerlei verklaringen bijvoegen en heb hierdoor nooit problemen gehad.

Op de website van Etsy profileerde de verkoper zich als een winkel(dus geen particulier) met foto's van kwekerij en ook duidelijk aangegeven dat ze een kweker zijn.
Ik heb daardoor het idee gekregen dat het een betrouwbare verkoper was. Overigens wist ik helaas niets van de documentatie maar STEL dat ik dit wist...en dat ik pro actief nog de verkoper een bericht stuurde 'denk je wel om de certificaten!'. Zo iemand kan dan, om de deal te sluiten, zeggen dat hij ze erbij doet en dan kan dus alsnog deze situatie ontstaan waarin mij nu bevind.

Ik kan niet fysiek de verkoper controleren of de documentatie is toegevoegd(al dan niet toegezegd)....hoe kan dan een particuliere koper aansprakelijk worden gesteld door 2 ministerie's/overheidsinstaties die geen invloed hierop heeft gehad?

Ik ben het ook zeker eens met de suggesties om mee te werken maar waarom zou ik 'schuld' bekennen voor iets dat voor mij niet duidelijk is om bovengenoemde redenen EN VOORAL ....het meerdere malen noemen van allerlei kosten die mogelijk hieraan verbonden zijn ZONDER het noemen van indicaties/limieten. Het door mij gecontacteerde advocatenkantoor waarschuwde hier overigens ook voor.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Dus een verkoper moet dan maar alle regels van alle landen kennen?

Als je om certificaten vraagt en de verkoper zegt dat te doen maar doet het toch niet, dan heb jij schriftelijk bewijs van dat jij gedaan hebt wat nodig was.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ik ben het wel met ts eens dat bij uitklaring dit al boven water had moeten komen.De verkoper moet ook alle papieren in orde hebben. Blijkbaar zijn bij exporteren al die stukken niet nodig.?!
Heb wel eens mijn neus gestoten aan de States (Wie niet maar dat is een ander verhaal).
Kreeg ondanks duidelijk op het pakket vermeldde gegevens alsnog een naheffing. Maar dat was fiscaal.
Zaden uit de UK kregen altijd een douane stempel met wat er in zat.
Ik zou dit verhal ook bij Etsy aankaarten. Ze zijn wel een platform maar dat ontslaat hen niet om de verkoper op regelgevingen te wijzen.

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

AlteregoJ schreef:
05 dec 2025 13:50
Maar ik vind de verantwoording bij de verkoper liggen als de koper een particulier is.
Dat kan je vinden maar daar ligt ook meteen het probleem. Wat kan hem het nou schelen dat jij extra kosten hebt. Hij heeft zijn geld binnen. Zou hij wel de regels volgen dan levert hem dat minder op. Hij wint er dus niets mee. Je zal dus altijd, voor je eigen bescherming, dit soort dingen eerst moeten uitzoeken.

Persoonlijk staan planten bij mij op dat zelfde lijstje met koraal, ivoor. Maar ook etenswaren bijvoorbeeld. Ik heb nooit anders geweten. Nu ben ik wel weer van een generatie die nog strengere grenzen heeft gekend binnen Europa dus misschien dat ik er daarom bekender mee ben.

Plaats reactie