LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Partner overleden

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
rozemarijntje

Partner overleden

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Even serieuze vraag voor kennis van mij
Haar man is helaas na kort ziekbed( onverwachts snel) overleden

Oke volgende punten waar ik ook geen kaas van heb gegeten en..ze probeert instanties te bellen,maar hopeloos,word gewoon niet opgenomen

1 huursubsidie...ze heeft inwonende dochter met net twee mnd een baan,
Ze komt er niet uit ,moet ze voor heel jr haar inkomen( zei werkte niet) van de overleden man opgeven en de laaste twee mnd vab de dochter..

Of ,vanaf moment van overlijden

2 sociale uitkering aangevraagd,ik zeg als je dochter straks 21 is trekken ze het van je uitkering af...
Die wet is nu toch zo...dochter inkomen dus...zorg maar voor ma?

Wie weet antwoord,ben et zelf totaaaal niet in thuis...

Nee nabestaande pensioen heeft ze haast niet totaal 200 euro,moet ze aangeven maar komt niet door bijn de soos,nu heeft ze uitkering nog niet...misschien dec f jan,man begin okt overleden
Ze weet dat ,dat eraf getrokken word...

Bedankt voor hulp

bilkin

Re: Partner overleden

Ongelezen bericht door bilkin »

Ze weet dat ,dat eraf getrokken word...
Wat wordt er dan afgetrokken ? Snap je verhaal niet zo goed.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Uitkering wordt gekort vanwege inkomen dochter...

rozemarijntje

Nee ze ontving geen huursubsidie,zat net boven de grens.

Nabestaande pensioen( zo heet dat toch ) wordt van uitkering afgetrokken is gezegd is 200 bruto( ja zaakjes slecht op orde weet het! )

Dochter is nu net 20 en dus sinds 2 mnd vaste baan,net voor haar vader overleed...

Ik zei het ook al,je kan beter wachten volgens mij als je terug moet betalen ben je de...( lees je hier wel eens)

Ja ,dat bedoel ik,heel fijn hier de sociale dienst bellen is al vanaf maandag bezig..

Ze wil het liefst een baan vinden maar ja iemand van 56 gaat niet zo makkelijk....( ze wil liefst ook geen uitkering)

Het staat er nu zo voor,geen inkomen...huis van 731 euro! Waarin 141 service kosten zitten ,dus ze komt in aanmerking subsidie,maar is net omdat het moest verhuist wegens sloopt van haar woning,kreeg dit nieuwbouw huis van vestia,
Zegt de soos gewoon keihard u moet verhuizen...hihih die is leuk,ze woont er net,op de dag van verhuizen kreeg man te horen u heeft terminaal kanker( echt wel keihard hoor)

Er zijn her geen goedkopere huizen,het is een flat,nou tegenwoordig noemen ze dat,appartement,huisje is net zo groot als mijn benden verdieping met tuin :shock: ik betaal minder ( bizar)

Maar goed ze helpen dus van geen kanten,ook belasting weet geen goed advies te geven,javraagd u het maar aan,u ziet dan wel hoe het loopt

@vogels dus idd beter dit jr niks te doen,en vanaf jan aanvragen!
Maar ja uitkering net 800 euro,dus....en hou maar op over de dochter,laten we zo zeggen,die had ik bij grofvuil gezet( serieus )

Sta je dan....goed ze had zaakjes beter moeten regelen en geloof me,dat heb ik al gezegd...denk voorrui,maar sommige die..tja..

Echt hoop dat ik nog 50 jr samen heb maar mocht er wat gebeuren,kan ik hier blijven wonen,goed na zeg maar.
Is toch belangrijk punt...

Ik zeg ook dochter betalen maar......nou dat wordt leuk...

Bedankt voor jullie antwoorden

Zal het zeggen dat ze beter kan wachten..

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Maar als je kennis recht had op pensioen (van overleden echtgenoot) word dat toch automatisch in gang gezet bij overlijden partner? Tenminste, ik weet niet beter dan dat instanties worden ingelicht.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

tenormin schreef:Maar als je kennis recht had op pensioen (van overleden echtgenoot) word dat toch automatisch in gang gezet bij overlijden partner? Tenminste, ik weet niet beter dan dat instanties worden ingelicht.
Dat moet je wel zelf ook aanvragen bij het pensioenfonds. Soms krijg je zelf de aanvraagformulieren thuisgestuurd, maar het is ook vaak genoeg zo dat je er zelf achteraan moet zitten en zelf het aanvraagformulier moet aanvragen.

Ik maak uit je verhaal op dat haar man niet meer werkte en ook geen premievrije voortzetting had vanwege arbeidsongeschiktheid? Want dan is het pensioen namelijk vaak een stuk hoger. Het partnerpensioen wordt dan vaak nog gerekend alsof hij tot 65 had gewerkt en soms heb je dan ook tot 65 jaar nog een extra tijdelijk partnerpensioen.

Voor de huur kun je trouwens ook huurtoeslag krijgen, dus je hoeft niet die volle 731 te betalen. Dus de opmerking dat je maar moet verhuizen begrijp ik ook niet.
Maar ja uitkering net 800 euro,dus....en hou maar op over de dochter,laten we zo zeggen,die had ik bij grofvuil gezet( serieus )
Nou, die dochter moet natuurlijk wel gewoon meebetalen aan de huur en andere lasten. Even heel cynisch, waarom zou de samenleving moeten opdraaien voor de verstandhouding tussen je kennis en haar dochter? De bijstand is bedoeld voor als er echt geen andere mogelijkheden zijn. Als het totale inkomen lager dan het minimum is, dan wordt dat door de bijstand aangevuld tot bijstandsniveau. Maar dan moet je dus wel naar het totale inkomen kijken en niet voor het gemak het inkomen van de dochter buiten beschouwing laten.

tenormin

@kweenie, ik zal "in de bonen" zijn geweest; hier ging het wel automatisch, heb bij niemand wat aan moeten vragen maar denk dat dit komt omdat mijn man al AOW had (?). Dus dat de overleden kennis van Rozemarijntje nog geen 65 was? Alles in Nederland ging automatisch, van ABP tot Pensioenfondsen (ik heb er niet één aan hoeven te schrijven); wel Engeland: dat ging niet automatisch.

rozemarijntje

Nee vroeger was het zo dat na bep jaar kreeg je weduwe weze pensioen? Vd staat??? Zei zit ernaast qua geboorte jr...

Je kan met pensioenen kiezen althans mijn man wel,die van haar ook,alleen altijden( types geweest,oh maar dan houden we nu meer geld over gebeurd met ons toch nooit wat...)
Dan kan je kiezen voor nabestaanden pensioen,hij heeft iets van 10 verschillende gehad,kleintjes,
En bij drie wel bestaande maar zi kort gewerkt alle drie dat het nu 200 bruto is totaal,
En ze moet bijna zelf overal achteraan...

Mijn man heeft wel bij drie groten werkgevers gewerkt en altijd mij erbij gedaan!! Dan maar meer betalen maar je denkt na?

Nou goed heeft ze dus alleen dat...
En dag kleine bedrag gaat van de sociale uitkering af...

@ vogels nee verhuizen maak dat de sociale dienst wijs,zo....te erg voor woordne gewoon,
Je moet!! Verhuizen naar zo,n duur huis,omdat je huisje van nog geen 400 euro gesloopt wordt en nu dit,zeggen gewoon glashard dan moet u maar verhuizen,waar heen.bizar toch...

@ kweenie
Ja je hebt gelijk de dochter maar is een apart exemplaar!! Lang verhaal te lang!
Ze zal moeten,anders huis uit is haat al gezegd....
Nou dan ga ik toch,totaal geen idee wat dingen kosten oke werkt in winkel 37 uur pw...wat verdien je dan.maar kan je makkelijk 350 of 400 afdragen,nou ja ze zal wel moeten

Ja ,het is geen leuke situatie,al die papieren rompslomp,als je er dan ook geen kaas van gegeten hebt en je kan niemand bereiken ,belasting dienst en sociale dienst,want ze moet due 200 bruto van pensioen op tijd aangeven,heeft ze gehad,ze probeert ze al vanaf vorige week maandag te bereiken,ze zegt anders korten ze je,,ik nou ja je hebt nog niks,duurt wel mnd...bizar

Voor alles is hier een vangnet,maar eigen burgers helpen kan je nergens terecht,niet eens voor gekd maar hulp,hoe en wat..

Er is haar weer dior iets geadviseerd zich in de schuldsanering te laten,ik ja en dan over drie jr??.
Weer.en dan.....

Ik vind het gewoon keihard ,vraag je hulp aan de staat,wordt er keihard gezegd,verhuist u maar.
En ja,uitkering duurt wek even,ja maar heb vaste laste. Ja kunnen wij ook niks aan doen en komt ie..had u rekening mee kunnen houden,,
Zo toen is ze tekeer gegaan en bewaking moest komen
Of ze er om vroeg dat haat man k kreeg en zelf sonde voeding,taxi etc moest betalen ....hoe kan je je daarop voorbereiden...ik vind het echt hard

Daar heb je het weer je hebt de rotte appels die chillen hier heel de dag met een blowtje kosten van ons...en mensen die er zo voorstaan...

Maar goed geef het in elk geval door over die subsidie,zorg kreeg ze wel al...

kweenie

Voor ANW (van de overheid) komt ze inderdaad niet in aanmerking, maar dat staat los van het partnerpensioen en het tijdelijk partnerpensioen. Maar blijkbaar was hij al een tijd gestopt met werken en wat hij dus geen actief deelnemer meer bij een pensioenfonds.

Sondevoeding komt volgens mij wel gewoon in aanmerking voor vergoeding, mits door de arts is doorgegeven dat het op medische indicatie is. Vervoerskosten voor haar man ook en vaak voor de partner ook. Ze zou dus in elk geval even goed alle kosten op een rijtje moeten zetten en naast haar verzekeringen leggen, en zo goed uitzoeken wat wel en niet mogelijk vergoed wordt.

Maar dat zijn natuurlijk maar eenmalige kosten, ze zal nu structureel een gezond huishoudboekje moeten krijgen. Daar helpt schuldsanering ook niet voor. Dus heb je simpelweg de keus tussen dochter mee laten betalen of de dochter moet het huis uit. En als moeder dat allebei niet wil (of kan), dan klinkt het misschien hard, maar dan moet ze ook niet klagen dat ze daardoor te weinig geld zou hebben.

rozemarijntje

Nou kweenie

Daar heb je gelijk in,
Oh dochter is een draak ,in de efteling is ie liever de vuurspuwer....madam wilde minimaal 4000 pmn d verdienen,ja voor.opig school niet afgemaakt en nu werkt ze bij dolcis,is goed hoor,prima,maar zo,houding van......je weet wel..excuse me..

Nou dat heb ik haar ook gezegd,kiezen of delen...
Maar ja iedereen kan praten als brugman zei zit er tussen en ja zegt ze kan toch dochter niet op strat zetten,nee hoeft ook niet laat ze lekker een kamer zoeken...simpe,mzzl daaaag

Nou ma werkte wel,bij grote maatschappij..maar heeft gekozen voor geen nabestaanden pensioen!!! Was duurder en nu kreeg hij meer als hij met pensioen ging FOUT...was ook geen stel van hey pietje wat zullen we doeb,nee gewoon oh,nee doet dat maar heb ik met pensioen meer..

Ja sondevoeing tot bep bedrag,daarna zelf betalen,ook hoop jedicatie zelf moeten betalen,taxi wilde hij niet..dus zei moest rijden,was ook geen makkelijke man,( zeg maar dochter en pa lijken erg op elkaar)
Dus tank was zo leeg,toen kwam hij zhuis te liggen vier weken,bnzine parkeergeld...

Nu heeft ze wel een zoon,die springt bij wat die kan,maar heeft twee kindjes,ja...eens houd het op..

Kijk ik zeg eerlijk,ze heeft veel dingen zelf veroorzaakt en beschermt dochter nog steeds....ja joh niet zeuren virige week shoarma schotel betaald van tien euro,..nou nou...
Ik zeg nou ...... je kan beter vragen of ze de week boodschappen voor je haald,ja krijg je dan geen antwoordt op,

Verzekeringen moesten ook altijd zo goedkoop mogelijk,tja de sondevoeding dus etc,,wat ik wel krijg cz..maar goed...

Ook alweet ik dat ze zelf altijd dubbeltje eerste rang wilde zitten zit ze nu tot hoofd in de papieren waar ze niks van snapt en geen ene instantie die helpt...

Dan vind ik dat wel zielig...

En ik snap nog niet dat mensen dan zeggen ned is geen armoede dat is er wel,alleen niet iedereen wil het zie
Zal er haar eens op wijzeb dat ze voedselbank mag,neem ik aan

Alle bedankt zover

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Zeer triest zulke dingen en nergens een instantie waar ze kan
aankloppen voor hulp die haar met 'alles' kunnen helpen.
Maatschappelijkwerk misschien ?

rozemarijntje

Ja die adviseren haar schuldsanering....

tenormin

Heb een kennisje die bij de Voedselbank loopt. Woont in Rotterdam. Maar echt niet iedereen komt in aanmerking voor een voedselpakket, weet niet waar ze woont, die kennis van jou, maar heb adres Stichting Voedselbank Ned., Keilestraat 9/b, 3029 BP Rotterdam, tel.010-4254358, [email protected]
Pax Christi gebouw, tel, 010-4373766. Uitdeelpost: Bruijnstraat 16, 3026 VD Rotterdam.
Als ik het zo eens lees denk ik dat ze ook daarvoor niet in aanmerking komt. Dat kennisje van me heeft maar €30,00 te makken per week, na aftrek van huur e.a. vaste lasten. En die kwam met pijn en nog meer moeite in aanmerking. Is ook chronisch ziek, kan niet werken. Kon ze dat wel (is nu 61) moest ze ook werken! Denk dat jouw kennisje dat ook wel zal moeten. Hoe en waar is een ander verhaal, ben ik bang

kweenie

Als ze zulke moeite heeft met de papieren, dan kan ze misschien een keer bij het UWV of de gemeente langs gaan. Die zijn heus niet de beroerdste, maar aan de telefoon heb je inderdaad vaak een kastje-naar-de-muur gevoel.
En ik snap nog niet dat mensen dan zeggen ned is geen armoede dat is er wel,alleen niet iedereen wil het zie
Zal er haar eens op wijzeb dat ze voedselbank mag,neem ik aan
Dat valt nog te bezien. Even weer mijn cynische modus aan, waarom zou zij in aanmerking moeten komen voor de voedselbank, alleen omdat ze geen zin heeft om haar dochter mee te laten betalen in de huishouding? Sorry hoor, dan ken ik nog veel meer mensen die er heel wat meer recht op zouden hebben dan zij. Als ik dit verhaal zo lees, dat haar dochter schijnbaar wel verdient maar niets aan het huishouden bijdraagt of hoeft bij te dragen, dan is die zogenaamde 'armoede' van de moeder eerder een (onvrijwillige) keuze dan dat ze daar écht niets aan kan doen.

tenormin

@kweenie, schrijf ik al: je komt echt niet zomaar bij de Voedselbank in aanmerking voor een pakket. Ook daar moet je met je financiële billen bloot.

rozemarijntje

@ kweenie

Ik heb het dan meer over hoe je behandeld wordt...ze wordt behandeld als een....stuk vee
Ze is voorlopig even vrijgesteld van sollicitatie etc omdat ze in rouw is...maar ze wil zelf wel baan,maar ja...moeilijk,

Ja,uh mijn dochter had het niet moeten zijn...ze heeft een houding van ik weet alles,en ik doe wat ik wil.en moeder wil sfeer niet bederven bang dochter kwijt te raken en pikt het allmaal

Oh jongens jullie moesten eens weten wat een griet het is,.
Ik zeg haar gerustt de waarheid zoals iedereen maar pff trekt zich er niks van aan..ja wat moet je dan..
Wat moet je als moeder zijnde,kind op straat gooien,nou ii had er andere plannen mee gehad maar laat ik die maar nietnuiten..

Ik denk dat ze nu wel voedselbank krokgt,ze heeft nu niks!Helemaal niets,,,maar ja die meid,de inkormm

Ik zal in elk geval door geven die huursubsidie

En tenormin zal dat vd bank doorgeven weet niet waar ze dan zoh moeten zijn?.

kweenie

rozemarijntje schreef:En tenormin zal dat vd bank doorgeven weet niet waar ze dan zoh moeten zijn?.
bij haar dochter misschien...? :wink:

rozemarijntje

:lol: ja hij is leuk!!!!
Maar denk dat dochterlief noet lang meer thuis woont
Iedereen om haar heen zegt het zelfde als ik....betalen!!!
Je wilt niet weten wat mij. Man zegt,zei kan hier elke dag komen eten maar die griet niet!!!niks krijgt ze..
Weet je ,ze heeft het nu heel moeilijk en dan nog een flinke ruzie mey zo,n sekreet,maa ze zal nu toch exht gaan moeten...ze weet het ook wek,maar gaat even co frontale uit de weg,maar ja..

Ik zou zeggen kiezen of delen of 400 euro zeg maar per mnd of eruit.

Maar goed,we hebben makkelijk praten,nou nee zegt mijn man dan..simpel betalen if weg,met de grote s,oel ze weet het toch zo goed...ja....maar goed ik had haar gisterenavind huilend aan de lijn...je man net overleden ,stapels papieren en dan zo,n dochter ...nou....ja...triest maar ze zak toch moeten

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Wat vreselijk voor die vrouw zeg, man net overleden, dochter die van geen enkele kant
wil gaan meewerken.
Maar dochter komt er nog wel achter als ze op haar zelf woont wat het dan allemaal
kost !!!
En zal ze nog vaak stiekem terug verlangen naar hotel mama.

tenormin

En zal ze nog vaak stiekem terug verlangen naar hotel mama.
Voorlopig, als ik het zo lees, is Madame niet van plan om het hotel te verlaten. Toch een onwezenlijke situatie een dochter te hebben die zo'n "harderwijker" blijkt te zijn. Doet 't haar dan niets dat haar vader is overleden of zie ik dat verkeerd...

Gesloten