LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Politieklacht. Ervaringen gevraagd.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
petty1950

Politieklacht. Ervaringen gevraagd.

Ongelezen bericht door petty1950 »

Mij is iets overkomen waardoor ik door toedoen van de politie schade heb opgelopen. Zowel materieel als psychisch. De raadskamer van de rechtbank heeft mij in gelijk gesteld.

Vervolgens heb ik een klacht tegen de betreffende ambtenaar ingediend. Ik kreeg eerst een bemiddelingspoging aangeboden vanuit het wijkburo die ik geaccepteerd heb maar de betreffende politieman niet. Hij vond dat ''niet nodig''

De behandelende inspecteur concludeerde op basis van het dossier eveneens dat ik in mijn recht stond , volgens hem waren er gedurende de hele zaak op verschillende nivo,s ernstige fouten gemaakt met voor mij ernstige gevolgen. Hij heeft de bemiddeling afgesloten en het dossier en mijn toelichting/ klacht doorgestuurd naar de Commissie Politieklachten waar mijn zaak inmiddels in behandeling is maar ik hoor er al maanden niets meer over.
De keren dat ik zelf ging informeren werd ik van het kasje naar de muur gestuurd, heb ws het halve gemeenteapparaat aan de telefoon gehad (kan errrrg goed doordrammen) maar nog steeds geen echt antwoord.

Buiten mijn persoonlijke ervaring om ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen ivm een officiele ! klacht tegen de politie.
Ik kan daar nl weinig over op het net vinden.

sprokkel

Re: Politieklacht. Ervaringen gevraagd.

Ongelezen bericht door sprokkel »

Wat dacht je ervan om hier je klacht te deponeren.
http://www.ombudsman.nl/klacht/overheid ... Rs&GRs=173

Veel succes

petty1950

Heb ik al naar geinformeerd maar dat is pas van toepassing als de klacht al afgehandeld is door de bewuste commissie. Tegen dit besluit kun je, als je het daar niet mee eens bent bv, een beoordeling van de ombudsman over vragen.
Wat ik inmiddels al wel weet is dat de wettelijk vastgestelde termijn ruimschoots overschreden is (art.9.11 Algemene Wet Bestuursrecht)
Het antwoord in deze van de desbetreffende dame aan de telefoon was '' tja.... dat wordt wellicht in een kleine gemeente gehaald maar niet in een grote stad'' M.a.w. een redelijk onzinnige wet die facultatief toegepast mag worden 8)

Bovendien wil ik met mijn klacht ook bereiken dat er eindelijk duidelijkheid komt rond de vragen die ik nog steeds heb... het HOE en WAAROM :idea:
Ben eigelijk vooral ook nieuwsgierig of mijn geval vwb de langdurige en ondoorzichtige afhandeling een uitzondering is.

sprokkel

Ongelezen bericht door sprokkel »

Ik denk dat als je de ombudsman belt, en je verteld je verhaal, je niet zomaar afgewezen wordt, je wordt blijkbaar behoorlijk tegen gewerkt begrijp ik, dus ik zo toch maar eens een poging wagen, niet geschoten is ook mis.

cybertomaat

Ongelezen bericht door cybertomaat »

@ petty1950 ......

Gelukkig heb ik nooit echte schade ondervonden van onze
vrienden in het blauw ... in jouw geval zou ikzelf trouwens
meneer Cohen een personelijk briefje sturen met je verhaal.
Hij is hier in het dorp de hoogste baas van de politie ......
Ik weet toevallig dat hij DIE TAAK heel serieus neemt .
of mail de burgemeester via deze link :

http://www.amsterdam.nl/gemeente/colleg ... er%20Cohen

Vriendelijke groet :
>cybertomaat<

petty1950

In de eerste plaats....voor beiden,dank voor het welkome meedenken!

Over de ombudsman....
Daar zou je gelijk in kunnen hebben Sprokkel maar eerlijk gezegt zie ik er ontzettend tegenop om alle emoties en stress van toen weer op te moeten rakelen teneinde mijn verhaal daar op een begrijpelijke manier te kunnen doen. Het heeft me , na het voorval, twee maanden gekost om mezelf weer voldoende samen te rapen zodat ik de klacht uberhaubt in kon dienen. Ook nu nog zit ik nl met de gevolgen van wat er toen allemaal mis is gegaan.
Mijn vertrouwen op een fatsoenlijke bejegening en een rechtvaardige behandeling door mensen die notabene namens de wet optreden is vrijwel nihil. Ik slaap slecht en heb regelmatig last van onzinnige angsten die vanuit die periode welliswaar te verklaren zijn maar allesbehalve prettig....
Ik zou het dus erg graag af willen sluiten!!!
Als er niets anders opzit ga ik het ook zeker doen hoor maar voor nu wacht ik nog even daarmee.
Wel ben ik zowiezo van plan om een klacht in te dienen wegens het (ruim) overtreden van de wettelijke termijn en de ,anders dan in de folder omschreven, omslachtelijke en voor de indiener ondoorzichtelijke weg die mijn klacht nu al afgelegd heeft, want dit moet en m.i. kan anders.

Cyber, ik deel je opvatting over onze burgemeester, ook ik heb hem hoog zitten.
Vanmiddag heb ik zijn secretaresse gesproken en dat was meteen ook de eerste in een ein-de-loze rij die me geduldig te woord stond en begrip toonde voor mijn frustratie.
Ze beloofde mij contact op te nemen met de commissie huppeldepup (naam weer effe kwijt....teveel commissies gesproken :wink: )
Ik geef het dus nog even de tijd en wacht...met aangepast geduld.... op betere tijding :wink:
Het mailadres hou ik nog even in mijn achterhoofd voor het geval dat....

Het blijft me hoe dan ook verbazen dat ook hier nog niemand gereageerd heeft die zelf ooit een klacht tegen onze wetsdienaren heeft ingediend..... Bestaan ze wel????

kanovaarder

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Burgerrechten in Amsterdam

Helaas,

Ik ben ook erg pessimisch.
Ook het een en ander meegemaakt waar geen recht werd verkregen.
1 zaak staat mij nog duidelijk voor ogen!
Politiebureau IJtunnel.
Agenten stelen bezittingen van arrestanten.
1 agent meldt dit en wordt daarmee 'matennaaier'.
De stelende agenten worden nooit gestaft, laat staan veroordeeld maar wie is wel de pineut?
Juist, die agent die deze praktijken aan zijn hoogste baas meldde.

En....... dit is slechts 1 (één) ervaring!

10 jaar moeten vechten om het recht te verkrijgen om een bepaalde vorm van taxi-exploitatie erdoor te krijgen.
Dit compleet met allerlei bedreigingen en onbeantwoorde brieven naar de diverse gemeentebesturen/raadsleden die er in Amsterdam kwamen.

Toen men daar door een rechterlijke uitspraak die exploitatievorm wel moest toestaan werd ondergetekende niet op de hoogte gesteld van de bijeenkomst die de gemeente en afdeling taxizaken daarvoor organiseerde.
Ik moest dit via.via horen.

Gatverdamme!
Politie,brigadiers, commissarissen? Pukkels krijg ik ervan!!

Grootvader

cybertomaat

@ Grootvader Kanovaarder ......

Waar ik het over mijn vrienden in het blauw heb
is dit in 99,99 procent van de gevallen sarcasme ...
De 0,01 procent dat ik het wel meen ???
Als ik t face2face tegen een politiefunctionaris zeg ... :wink: ...
Heb ik helaas niet echt vaak reden toe .

>cybertomaat<

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Dan hier mijn relaas. Mijn ervaringen zijn negatief als het er op aan komt. Als een agent een fout maakt waar een ander de dupe van is geworden, dan is geen verweer mogelijk. Ik heb alle instanties gehad zelfs nog een brief aan de Koningin, maar niets helpt en de frustraties worden alleen maar groter.
Wat is er gebeurd, ik zelf rijd al 50 jaar auto en heb tot nu toe nog niet een schrammetje schade gemaakt of gehad. Inmiddels ben ik zo'n 23X de wereld rond geweest, dus kennelijk weet ik wel hoe het hoort.
Mijn zoon heeft mijn wagen een keertje gebruikt en kreeg een aanrijding, waarbij mijn wagen totall los was. Ik had net de verzekering van all-risk naar WA laten over zetten, dus alle schade door eigen schuld zou dus niet meer zijn gedekt.
De aanrijding was duidelijk een fout van de tegenpartij, die kwam links door de bocht en ramde mijn wagen frontaal op 12M voor het kruisingsvlak.
In dat geval kan je dus niet spreken van een voorrangs fout. Toen ik na ongeveer 15 minuten ter plaatse was, trof ik niemand meer aan en was iedereen al weg.
De politie had geen rapport gemaakt omdat het alleen materiële schade betrof. Hier ben ik niet mee accoord gegaan en heb gebeld om alsnog een rapport te laten maken aan de hand van de nog duidelijk aanwezige sporen.
Men is wel gekomen en heeft toen ook nog geen actie ondernomen.
Ik moest bij mijn verzekering zijn en daar aangeven wat er was gebeurd.
De politie kwam niet eens even uit de auto om eens goed te kijken!
Men ging gewoon weer weg, want zij hadden de zaak afgedaan en de verzekering zou het verder wel regelen.
Vergeet dat maar, ik heb toen ter plaatse aan de hand van de aanwezige sporen metingen gedaan en foto's gemaakt die ik later naar de verzekeraar heb gstuurd. Ook heb ik nog alle adressen opgenomen van mensen die daar woonden en mogelijk wat hadden gezien.
De verzekeraar heeft die mensen aangeschreven en daar kwamen toen 3 reacties op die allen hezelfde verklaarden dat de tegenpartij fout zat en de politie niet naar hun mening gevraagd had. Zij waren naar buiten gegaan en stonden dus bij de wagens.
3 Maanden later kwam er een rapport wat totaal niet overeen kwam met de feiten.
Dat heb ik aangevochten, echter zonder resultaat.
Bij de rechtbank zou dit rapport de doorslag geven en maakte ik geen schijn van kans.
Het meest frustrerende is, dat er totaal niet naar mij is geluisterd en ook het rapport wat is gemaakt door een onpartijdig deskundige, niet wordt geaccepteerd.
Ik heb nooit de kans gehad om mij te verdedigen of mijn verhaal te doen, het was afgedaan en daarmee uit.
Zij hebben de fout gemaakt en geven niet toe, maar tekenen wel je doodvonnis.
Toen ik besloot om de wagen dan maar voor eigen kosten te laten repareren was deze gestolen, dus had ik niets meer.
Tenslotte dan maar een andere wagen gekocht en daar was ik ook 9 maanden later weer mee aan de beurt.
Deze stond geparkeerd in een officiele parkeer haven, volgens de regels en niets op aan te merken.
Iemand onder invloed reed tegen de rijrichting van de straat in, week uit voor een tegemoed komende vrachtwagen en torpedeerde mijn wagen in de flank.
Ik zie dat gebeuren en loop gelijk er naar toe om de persoon even aan te spreken.
Daar had hij geen zin in en maakte snel de pleiterik waarop ik het kenteken heb genoteerd.
Politie gebeld en die kwamen anderhalf uur later een keertje kijken en hebben een rapport gemaakt.
Dat opgestuurd naar de verzekering van de tegenpartij, maar die wilden daar niets mee doen omdat er geen getuigen waren!
Het eind van het verhaal was, dat ik moest gaan bewijzen dat het genoemde kenteken de schuldige was.
De eigenaar ontkende in alle toonaarden en dus weer een wagen totall-loss zonder een cent vergoeding.
Ook daar heeft men verder niets aan gedaan, dus kon ik weer een andere wagen kopen.
Inmiddels was ik 25000 gulden lichter en was al mijn reserves kwijt.
Ook is mij verweten dat ik heb geprobeerd de schade onterecht te verhalen!
Ook dat kan ik zelfs bewijzen, omdat ik alle telefoon gesprekken heb opgenomen op een bandje.
De moraal van dit relaas, ik zal alles doen om schade te voorkomen, maar zou het een keertje gebeuren, dan maak ik de pleiterik schuld of geen schuld, want deze frustraties moet ik nooit meer.
19 Augustus is het 15 jaar geleden en het zit mij nog steeds niet lekker.
Al kreeg je maar eens de kans om het aan de betrokken agent uit te leggen, maar ook dat is niet mogelijk.

Vr. Gr. Hans.

petty1950

Bedankt voor je reactie Resp. Ik heb het verhaal gelezen en kan me goed voorstellen dat je dit na al die jaren nog dwars zit.

Maar....ik begrijp dat je geen OFFICIELE klacht hebt ingediend via de officiele klachtenprocedure dus en daar gaat met name mijn vraag over :idea:

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Laat ik nog even dit opmerken, er is wel een officiele klacht ingediend, zefs 3X en op de eerste 2 is nooit enig antwoord ontvangen.
Bij de derde kreeg ik als antwoord dat de klacht ongegrond was, zonder dat ik ooit met de tekeningen en de andere bewijzen ben gehoord.
Daarna is de klacht ook door mij nog naar het O.M gestuurd en daar kwam de reactie op dat deze niet ontvankelijk werd verklaard omdat de tijd voor een dergelijke procedure was overschreden.
Eerst word je dus aan het lijntje gehouden en was de zaak naar mijn mening moedwillig vertraagd.
Ik ben er nog iedere dag mee bezig, omdat ik het voor mij zelf nog nooit heb kunnen afsluiten en dat geeft frustraties.

Vr. Gr. Hans.

cybertomaat

En petty ......

Al wat van "commisie Huppeldepup" gehoord ???
Of van onze burgervader ???
Ben benieuwd ......

>cybertje<

Gesloten