LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Privacy en kredietwaardigheid check

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
PeterBlok
Contacteer:

Privacy en kredietwaardigheid check

Ongelezen bericht door PeterBlok »

Hallo,

In het verleden heb ik ooit afgezien van een krediet voor het plaatsen van kunstofkozijnen. Tegen zeer lage rente was het mogelijk om een lening hiervoor af te sluiten. Ik vond dat deze organisatie nogal eenvoudig dacht over privacy en veiligheid. Je kon de benodigde document per e-mail versturen en na wat gezeur ook per post. Men vraagt om een identiteitsbewijs, een loonstrook en voor mij het meest belangrijke - een bankafschrift van een hele maand.

De manier waarop men reageerde, heeft mij destijds doen besluiten deze lening bij familie te doen. Eigenlijk was dit nog beter ook.

Nu wordt ik met hetzelfde probleem geconfronteerd bij de aanvraag van een private lease. Men verwacht een identiteitsbewijs waar de foto en het BSN nummer onzichtbaar is, maar wel een bankafschrift van een hele maand. Verder staat er op hun site dat deze gegevens conform AVG worden opgeslagen.

Ik ben best bereid om een bankafschrift te geven waar de zaken die er verplicht in moeten staan, zoals de overboeking van het salaris en de afschrijving van de hypotheek. Ik wil zelfs alle andere bedragen bij alle uitgaven ook zichtbaar laten, maar ik vind dat het niet van belang is dat men bijvoorbeeld weet waar ik mijn uitgaven doe. Er kan bijvoorbeeld een overboeking staan refererend naar een vakantie op een bepaalde datum. Voordat je het weet is dit aan iemand doorgespeelt en is jouw huis leeg nadat je weer thuis komt.

Hoe denken anderen hierover?

Peter

Lady1234

Re: Privacy en kredietwaardigheid check

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Men wil zien dat u ook echt woont op het adres wat u opgeeft aan de hand van bijvoorbeeld een betaling voor energie, water of de gemeentelijke lasten.

Als men een lening wil, moet men met de billen bloot.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 14 mei 2018 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

PeterBlok schreef:Hallo,

In het verleden heb ik ooit afgezien van een krediet voor het plaatsen van kunstofkozijnen. Tegen zeer lage rente was het mogelijk om een lening hiervoor af te sluiten. Ik vond dat deze organisatie nogal eenvoudig dacht over privacy en veiligheid. Je kon de benodigde document per e-mail versturen en na wat gezeur ook per post. Men vraagt om een identiteitsbewijs, een loonstrook en voor mij het meest belangrijke - een bankafschrift van een hele maand.

De manier waarop men reageerde, heeft mij destijds doen besluiten deze lening bij familie te doen. Eigenlijk was dit nog beter ook.

Nu wordt ik met hetzelfde probleem geconfronteerd bij de aanvraag van een private lease. Men verwacht een identiteitsbewijs waar de foto en het BSN nummer onzichtbaar is, maar wel een bankafschrift van een hele maand. Verder staat er op hun site dat deze gegevens conform AVG worden opgeslagen.

Ik ben best bereid om een bankafschrift te geven waar de zaken die er verplicht in moeten staan, zoals de overboeking van het salaris en de afschrijving van de hypotheek. Ik wil zelfs alle andere bedragen bij alle uitgaven ook zichtbaar laten, maar ik vind dat het niet van belang is dat men bijvoorbeeld weet waar ik mijn uitgaven doe. Er kan bijvoorbeeld een overboeking staan refererend naar een vakantie op een bepaalde datum. Voordat je het weet is dit aan iemand doorgespeelt en is jouw huis leeg nadat je weer thuis komt.

Peter
Niet op vakantie gaan. Kan men ook niet meer je huis leegroven. :wink:

Het laten zien van bankafschriften is helemaal niet zo vreemd. Het bedrijf wil gewoon een redelijke zekerheid hebben dat je kredietwaardig bent. Maar als je dat niet wilt, dan ben je vrij om elders een lening af te sluiten. Bij de bank waar je bankiert bijvoorbeeld.

ikweethettoch

Ongelezen bericht door ikweethettoch »

PeterBlok schreef:Hallo,

Peter
Denk je dan, dat de bank( medewerkers) misbruik maken van de gegevens op jou rekeningafschrift.
Daaruit blijkt alleen, waar je salaris, je energiekosten betaald, enz. , dus nergens om zich ongerust te maken.

mahadma

Ongelezen bericht door mahadma »

Stel u voor, U bent de bank die geld uitleent .......... zou U iedereen (met aantoonbaar een computer op zijn of haar mooie en naar keuze in te vullen kleur) ogen geloven? Vast niet.

ikweethettoch

Ongelezen bericht door ikweethettoch »

mahadma schreef:Stel u voor, U bent de bank die geld uitleent .......... zou U iedereen (met aantoonbaar een computer op zijn of haar mooie en naar keuze in te vullen kleur) ogen geloven? Vast niet.
Neen, dat geloof ik niet! :lol:

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

De manier waarop men reageerde, heeft mij destijds doen besluiten deze lening bij familie te doen.
En als je dat een paar keer hebt gedaan, dan zouden die maandlasten zo hoog kunnen zijn dat het onverantwoord zou kunnen zijn om nog een extra lening of leaseauto te nemen. Daarom wil een geldverstrekker kunnen controleren of je niet elke maand een fors bedrag aan extra uitgaven hebt.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

PeterBlok schreef:Er kan bijvoorbeeld een overboeking staan refererend naar een vakantie op een bepaalde datum. Voordat je het weet is dit aan iemand doorgespeelt en is jouw huis leeg nadat je weer thuis komt.
Zou jij dat soort informatie doorspelen? Waarschijnlijk niet. Waarom zouden mensen bij een bank of bedrijf waar je zaken mee doet dat dan wel doen?

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik moet een maand afschrift zelf printen en heb voldoende ervaring om dingen aan te passen.

Dus hoe betrouwbaar is dat nu nog?
En ik kan elk bedrag aanpassen en verwijderen of juist toevoegen.

Bovendien staan er bij enkele winkels niet de winkel maar de pin firma waar ze mee samen werken... niet herkenbaar waarvoor ik dat betaalde.
Ik zou ook niet zomaar aan een onbekende firma deze gegevens leveren voor deze lening.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat je hier sowieso niet aan moet beginnen als het vertrouwen in de leasemaatschappij zo laag is dat je denkt dat je huis wordt leeggehaald als ze weten dat je op vakantie bent.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

stofzuigertje schreef:Ik moet een maand afschrift zelf printen en heb voldoende ervaring om dingen aan te passen.
Dus hoe betrouwbaar is dat nu nog?
En ik kan elk bedrag aanpassen en verwijderen of juist toevoegen.
Dat noemen ze fraude en daarmee kan de lening per direct opeisbaar worden, erg onverstandig advies dus.
stofzuigertje schreef: Bovendien staan er bij enkele winkels niet de winkel maar de pin firma waar ze mee samen werken... niet herkenbaar waarvoor ik dat betaalde.
Ik zou ook niet zomaar aan een onbekende firma deze gegevens leveren voor deze lening.
Snap weinig van deze zin, maar dat is in 99,9% van je reacties het geval.

Gesloten