LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Privacy-gegevens van een ander op belastingdienst/toeslagen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Resnek
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2014 22:24

Privacy-gegevens van een ander op belastingdienst/toeslagen

Ongelezen bericht door Resnek »

Omdat ik wat gegevens wilde controleren logde ik met mijn digi-d in bij mijn toeslagen van de belastingdienst. Bij het openen van de specificatie behorende bij de beschikking voor het aanvragen van huurtoeslag stuitte ik op iets erg vreemds...

Onder het kopje inkomen stonden niet alleen mijn gegevens maar ook die van een ander. En dat terwijl ik de enige bewoner ben. Naast de achternaam staat er ook de geboortedatum en het BSN-nummer van deze onbekende persoon. Bij het inkomen stond € 0,00. Ik schrok hier van en heb contact opgenomen met de gemeente om navraag te doen of er toevallig nog iemand anders op mijn adres stond ingeschreven. Dit was niet het geval, een adresonderzoek had dus geen zin. Wel kwam ik erachter dat deze persoon in het verleden op mijn adres heeft gewoond, maar was uitgeschreven. Hierop contact met de belastingdienst opgenomen en na veel doorvragen kwam de aap uit de mouw; een fout in de software. Dit zou bij meerdere mensen zijn gebeurd, gegevens van personen die je niet hoort te zien! In november krijgen mensen bericht waarbij dit dus is gebeurd. Omdat deze persoon nul inkomen heeft, heeft dit geen invloed op mijn toeslag. Wel beschik ik over gegevens van iemand die ik niet ken, en ik zou absoluut niet in het bezit mogen zijn van deze gegevens! Hoe zit dit met de privacy?

Zijn er mensen die dit 'probleem' ook ondervinden? Ik ben in afwachting van de belastingdienst wat hun verklaring is.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Privacy-gegevens van een ander op belastingdienst/toeslagen

Ongelezen bericht door moederslink »

Mij ook niet bekend , maar kan als ik straks ga inloggen , misschien ook bij mij voorkomen.

@Michiel , je digi-d gebruik ik ook bij invullen belastingaangifte voor 1 april , niet alleen voor aanvraag toeslagen.
Laatst gewijzigd door moederslink op 01 nov 2014 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Privacy-gegevens van een ander op belastingdienst/toeslagen

Ongelezen bericht door eleven »

moederslink schreef:Mij ook niet bekend , maar kan als ik straks ga inloggen , misschien ook bij mij voorkomen.

@Michiel , je digi-d gebruik ik ook bij invullen belastingaanslag voor 1 april , niet alleen voor aanvraag toeslagen.

En of bij de gemeente!

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Privacy-gegevens van een ander op belastingdienst/toeslagen

Ongelezen bericht door prem »

Ik heb volgens mij niet eens een digid.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Privacy-gegevens van een ander op belastingdienst/toeslagen

Ongelezen bericht door moederslink »

FOEI ... :oops: of misschien in Nederland ingevoerd?
Ze noemen het de veiligste manier om belastinggegevens ed van jezelf in te zien~~~~niet dus :D

En idd ook bij gemeentedingen

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Privacy-gegevens van een ander op belastingdienst/toeslagen

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik ben in afwachting van de belastingdienst wat hun verklaring is.
en na veel doorvragen kwam de aap uit de mouw; een fout in de software.
Dan heb je de verklaring toch al ?

zoekthulp_2015
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 mar 2015 03:01

Re: Privacy-gegevens van een ander op belastingdienst/toeslagen

Ongelezen bericht door zoekthulp_2015 »

door een fout bij de belastingdienst kan ik nog steeds alle gegevens van al mijn buren in het zelfde appartementencomplex zien, en zij daarmij ook mijn gegevens.
Blijkt nogal een zeer hardnekkige fout te zijn waarbij de gevolgen erg lastig te verwijderen zijn.
(aldus een ICT medewerker aldaar)
Advies is om een klacht te sturen omdat je privacy en gegevens in het geding zijn.
Zo te zien kent de fout ook willekeur.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Privacy-gegevens van een ander op belastingdienst/toeslagen

Ongelezen bericht door bprosman »

Zo te zien kent de fout ook willekeur.
Dat is meestal wel zo met fouten, kan me niet voorstellen dat de belastingdienst tijdens het werkoverleg op Maandagochtend vantevoren "klanten" gaat uitzoeken bij wie ze fouten gaan maken :wink:

zoekthulp_2015
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 mar 2015 03:01

Re: Privacy-gegevens van een ander op belastingdienst/toeslagen

Ongelezen bericht door zoekthulp_2015 »

willekeur in de zin van dat er namen en adressen verschijn van mensen niet van hetzelfde adres.
Of ze een koffierondje doen wie ze dit keer eens te pakken gaan nemen, geen idee , er huizen genoeg nieuw gevormde controle groepjes rond in een gebouw waar je niet makkelijk in komt.

Gesloten