Het gaat niet om 11 meter náást het spoor, zoals in de media wordt gesuggereerd, maar om 11 meter tot het hart van het spoor. Toch een belangrijk nuanceverschil.
sjohie schreef:Overigens kan ik die exacte bepaling in de spoorwet zo snel niet vinden, maar als de instantie die aangewezen is om die wet uit te voeren in zijn facetten, is mijn eerste gevoel niét dat zij het mis hebben.
Dat kan ik me voorstellen, het is even puzzelen. Een en ander is geregeld in art. 19 lid 1 onder a Spoorwegwet.
Artikel 19 Spoorwegwet
1 Ter bescherming van de fysieke integriteit van de hoofdspoorwegen en in het belang van een veilig en ongestoord gebruik daarvan, is het binnen de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur vast te stellen begrenzingen verboden zonder vergunning van Onze Minister gebruik te maken van de hoofdspoorwegen en de daarnaast gelegen gronden door:
a. aan, op, in, onder, boven of naast de hoofdspoorweg, bouwwerken of andere opstallen op te richten of werken, inrichtingen, kabels, leidingen of beplantingen aan te brengen, te doen aanbrengen of te hebben, dan wel daarmee verband houdende werkzaamheden uit te voeren of te doen uitvoeren;
In de AMvB waarnaar wordt verwezen staat vervolgens in art. 11 lid 1 Besluit bijzondere Spoorwegen:
Artikel 11 besluit Bijzondere Spoorwegen
1 Het is verboden binnen een bij ministeriële regeling te bepalen afstand van een bijzondere spoorweg op, in, naast, boven of onder de bijzondere spoorweg leidingen, werken, andere inrichtingen of beplantingen aan te brengen, te doen aanbrengen, of te hebben, te graven, bouwwerken op te richten, dan wel daarmee verband houdende werkzaamheden uit te voeren of te doen uitvoeren.
In de ministeriële regeling waarnaar wordt verwezen staat vervolgens in art. 1 van de Regeling omgevingsregime hoofdspoorwegen het volgende:
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
beperkingengebied: gebied binnen de begrenzing van de hoofdspoorweg, bedoeld in artikel 21 van het Besluit spoorweginfrastructuur;
beschermingszone: deel van het beperkingengebied bij een hoofdspoorweg op maaiveldniveau, een hoofdspoorweg in een ingraving, hoofdspoorweg op een ophoging, hoofdspoorweg in een tunnel, of bij een hoofdspoorweg op een brug of viaduct dat onderscheidenlijk is bepaald en weergegeven in bijlage 1, bijlage 2, bijlage 3, bijlage 4 en bijlage 5;
kernzone: deel van het beperkingengebied, niet zijnde de beschermingszone;
In deze bijlage 1 van de Regeling Omgevingsregime Hoofdspoorwegen is vervolgens het volgende plaatje te zien: