LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PvdA wil boete voor hoogopgeleide vrouwen die niet werken

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

PvdA wil boete voor hoogopgeleide vrouwen die niet werken

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

De Partij van de Arbeid wil dat hoogopgeleide vrouwen een deel van de kosten van hun opleiding terugbetalen, als ze na hun studie niet kiezen voor een baan. Dat zegt S. Dijksma, vicevoorzitter van de Tweede Kamerfractie van de PvdA, in Forum, het periodiek van werkgeversvereniging VNO-NCW, dat donderdag verschijnt.

"Een hoogopgeleide vrouw die ervoor kiest thuis te blijven en niet te werken: dat is kapitaalvernietiging", zegt Dijksma, die zelf sinds tweeëneenhalf jaar moeder is. "Je geniet op kosten van de samenleving een dure opleiding, die kennis mag je niet straffeloos weggooien. Die vrouwen zouden een deel van de kosten van hun opleiding moeten terugbetalen."
Bron : nu.nl

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: PvdA wil boete voor hoogopgeleide vrouwen die niet werken

Ongelezen bericht door Martin1976 »

Dit is dus heel duidelijk weer een voorbeeld van een 'proefballonetje' was de praktijk waarschijnlijk nooit zal halen. Het idee wat erachter zit kan ik op zich wel begrijpen maar het is nog altijd de keuze van de vrouwen zelf of ze thuis gaan zitten of gaan werken. En wat in geval dat iemand geen werk kan vinden? of lager opgeleid werk, dan zit je in een baan waar je niet duur voor opgeleid bent maar toch op de arbeidsmarkt actief bent, moet je dan ook terugbetalen??

Kortom, dit zal er waarschijnlijk nooit van komen...

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: PvdA wil boete voor hoogopgeleide vrouwen die niet werken

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Tja, een moeilijke kwestie. Misschien dat vrouwen die hoog opgeleid zijn er voor kiezen om eerst thuis te blijven voor de kinderen en nadien gaan werken (als die kinderen naar school gaan).
Ik zou persoonlijk nooit fulltime thuis gaan zitten voor kinderen.....ik zou persoonlijk nooit kinderen willen hebben :? , maar goed, da's dus ieder voor zich.

Of het gaat werken....ik vind het in principe geen slecht idee, maar zo'n voorstel zal wel goed uitgewerkt moeten worden.
Bijvoorbeeld: indien na 5 jaar na het afronden van de opleiding nog geen passende baan is gevonden kun je over gaan tot het terug laten betalen van een gedeelte van een opleiding. Maar dat moet dan ook voor mannen gelden.

rommel2
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 feb 2006 08:12

Re: PvdA wil boete voor hoogopgeleide vrouwen die niet werken

Ongelezen bericht door rommel2 »

Daar gaan we we weer met minder regels en minder bureaucratie.

PVDA vooral zo door gaan.

S. ;-)

Re: PvdA wil boete voor hoogopgeleide vrouwen die niet werken

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Vrouwen hun studie deels terugbetalen wanneer ze thuisblijven?
OK, kan ik mij in vinden.....mits.....

Mannen idem-dito. Lang leve de gelijkheid van vrouw en man. :D

En voor beide: verbod op emigreren na je studie, anders alles terugbetalen, want ja, zo vliegt de investering het land uit.

rommel2
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 feb 2006 08:12

Re: PvdA wil boete voor hoogopgeleide vrouwen die niet werken

Ongelezen bericht door rommel2 »

Waarom kan iemand niet gewoon huisvrouw of huisman zijn met een hoge opleiding. Daar hebben de kinderen toch baat bij, en dus de buurt, en dus de plaats, stad, provincie en maatschappij. Je leven loopt niet altijd zoals je het gepland hebt. Op je 18de besluit je te gaan studeren. Op je 26 wordt je zwanger van een 2- of 3-ling. Dat wordt dan terugbetalen!!!

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: PvdA wil boete voor hoogopgeleide vrouwen die niet werken

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik vind het eerlijk gezegd ook een dom idee. Alsof je van tevoren weet dat je later kinderen wilt/krijgt en dan dus maar niet gaat studeren. Iedereen heeft het recht op een opleiding of een studie, ongeacht wat je er daarna mee doet.

Kortom, dit PvdA lijkt me een zinloze proefballon.

S. ;-)

Re: PvdA wil boete voor hoogopgeleide vrouwen die niet werken

Ongelezen bericht door S. ;-) »

En waarom rept er niemand over het kapitaal/kennis dat verdwijnt door emigratie van hoogopgeleiden?
Volgens mij is dat een veel groter probleem dan de enkele vrouw die tamelijk jong aan kinderen begint.


Kortom; ook ik vind het een zeer DOM idee. En dat gelanceerd door een hoog-opgeleide PvdA-vrouw.
Je zou er plaatsvervangende schaamte van krijgen. :oops:

hbwoz
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:42

Re: PvdA wil boete voor hoogopgeleide vrouwen die niet werken

Ongelezen bericht door hbwoz »

En waarom rept er niemand over het kapitaal/kennis dat verdwijnt door emigratie van hoogopgeleiden?
Hoe meer hoogopgeleiden verdwijnen hoe minder aanbod er is, hoe hoger de marktwaarde. Ik heb hier geen problemen mee. :D

hbwoz
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:42

Re: PvdA wil boete voor hoogopgeleide vrouwen die niet werken

Ongelezen bericht door hbwoz »

Kortom; ook ik vind het een zeer DOM idee. En dat gelanceerd door een hoog-opgeleide PvdA-vrouw.
Ik vindt het wel een aardig idee. Voorkomt van dat hobbystudiegedoe.

S. ;-)

Re: PvdA wil boete voor hoogopgeleide vrouwen die niet werken

Ongelezen bericht door S. ;-) »

hbwoz,

Je spreekt jezelf tegen :D Lees maar eens goed na wat je zelf beweert:
Je bent tegen het hobbystudieën van de vrouwen, maar wanneer zojuist afgestudeerden gaan emigreren vind je dat weer toppie omdat dat de marktwaarde van de overblijvers ten goede komt.

Lekker hoor.
Met dat emigreren loopt toch ook de investering weg?
Daar profiteert weer één of ander buitenland van.
Eigenlijk zit er tussen beide geen verschil.

48609
Berichten: 385
Lid geworden op: 11 jun 2005 18:57

Re: PvdA wil boete voor hoogopgeleide vrouwen die niet werken

Ongelezen bericht door 48609 »

Het is een slecht idee omdat het een foute helaas al bestaande drijfveer stimuleert, nl geld.
Dat een vrouw [tijdelijk] thuisblijft om er voor haar kinderen te zijn moet een [terechte] keus zijn uit liefde en verantwoordelijkheidsgevoel.

Gesloten