| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Regels WW-uitkering UWV
-
Ferdy
Regels WW-uitkering UWV
Op de radio hoorde ik deze week een mevrouw, die op dit moment net als ik zonder werk, of zoals dat ook wel eens genoemd wordt ,,Inbetween 2 jobs'' was. Deze mevrouw had bij het CWI gewerkt en deed haar verhaal over haar ervaringen en gevoelens tijdens deze vevelende periode. Voor mij geheel herkenbaar, tot er gesproken werd over een bepaalde regel van het UWV. Het kwam erop neer, dat iemand die tijdelijk een parttime baan zou aannemen, het aantal uren die deze baan zo bevatten ingehouden krijgt op zijn ww-uitkering. Terecht zou je zo zeggen, maar nu komt het. Deze inhouding zou dan plaatsvinden op basis van het laatst verdiende uurloon voor aanvang van de werkloosheidssituatie. Ik ben dit eens gaan vertalen naar mijn situatie. Normaal ontvangt iemand bij werloosheid 70 % van het laatst verdiende loon. Bij mij is dit 50 % geworden, omdat er een maximaal dagloon vastgesteld is dat uitgekeerd wordt. Ik ben dus al 50 % van mijn inkomen kwijtgeraakt. Indien ik echter, om weer iets in de maatschappij te willen betekenen tijdelijk een parttime-baan zou aannemen, moet ik volgens deze regel geld meebrengen. Op deze wijze stimuleerd men de mensen natuurlijk niet echt om aan de slag te gaan. Overigens heb ik mijn probleem gedeeltelijk opgelost, door vrijwilligerswerk te gaan doen, wat ook al enige voldoening geeft. Graag zou ik andere ervaringen, betreffende deze kwestie willen ,,horen'', waarvoor mijn dank!
-
Gast
Re: Regels WW-uitkering UWV
Je kunt binnen een half jaar weer op een herleving van je OUDE uitkering doen. Dus nooit meer dan een half jaar werken en hopen dat je binnen een half jaar ontslagen wordt. Belachelijk!! Want ik hoor steeds dat werkelozen te lui zijn. Er is geen werk!! En als je wel wilt werken tegen een lager loon,wordt je weer gepakt. De regering moet zijn regeltjes eens beter bekijken. Mensen willen graag werken,maar dan tegen hetzelfde salaris als uitkering of meer en niet minder.
Het leven is al duur genoeg en er zijn een heleboel mensen die armoe lijden.
Het leven is al duur genoeg en er zijn een heleboel mensen die armoe lijden.
Dit gebeurd ook als je gedeeltelijk in de WAO zit en je acepteert een lager loon .Mocht je toch na een poosje het niet vol kunnen houden dan krijg je daar van je WAO .Dit is niet als het heel gauw gebeurd.Er is wel een overbruggingstermijn .
Mensen die bereidwillig zijn moet veel meer worden beloont maar i.p.v. word je gewoon gestraft.
Mensen die bereidwillig zijn moet veel meer worden beloont maar i.p.v. word je gewoon gestraft.
-
Gast
De regel zoals u hem uitlegt klopt niet helemaal, maar je hebt gelijk dat mensen die boven max dagloon zitten er weinig wijzer van worden. In de meeste situaties, de loongerelateerde uitkering onder max dagloon, geldt echter dat werken loont.Graag zou ik andere ervaringen, betreffende deze kwestie willen ,,horen'', waarvoor mijn dank!
De uren die je werkt worden gekort, dus per uur dat je werkt 70% van je laatstverdiende loon wordt op je uitkering gekort.
Werk betaald onder het niveau van je uitkeirng is NIET passend. Ergo in een nieuwe passende baan parttime betaald altijd meer dan 70%, altijd meer dan je in een uur aan ww krijgt.
In 5 % van de gevallen is dit niet het geval. Deze mensen verdienden meer dan max dagloon. Maar dan kom je er nog altijd uit dat een uur dat je werkt in ieder geval gelijk, of meer is dan je max dagloon. dus dat werken meer oplevert, of in ieder geval hetzelfde oplevert als een uitkeirng.
Verder weet u ook dat stilzitten niet goed is voor een functie waar betaling op niveau is. Rust roest in dit geval. Een PT baan staat dus al beter op je CV dan een gat.
Voor de tweede reactie Er is een garantiedagloonregeling, wat betekent dat je binnen drie jaar na je eerste ww dag, en als je binnen een half jaar aan de slag was, terug kan vallen op een ww uitkeiring gebaseerd op dat hogere loon.[/b]
-
Gast
iemand schrijft" als je dan werk accepteert met een lager loon( met een ged wao uitkering) en je houdt het niet vol,krijg je wao van dat laatste lager loon!
de regeling is anders dat weet ik (bepaalde termijn van herleving)
maar als je nou een functie krijgt met een veel hoger loon!
en je houdt het niet vol ,waarvan krijg je dan wao !
gr
gast
de regeling is anders dat weet ik (bepaalde termijn van herleving)
maar als je nou een functie krijgt met een veel hoger loon!
en je houdt het niet vol ,waarvan krijg je dan wao !
gr
gast
Waneer gebeurt dit nou ? De meeste mogen al blij zijn dat ze een werkgever vinden die ze met hun handicap acepteerd .maar als je nou een functie krijgt met een veel hoger loon!
en je houdt het niet vol ,waarvan krijg je dan wao
Vaak zijn dat banen in het kader van de WSW .Dat die vaak rond het minimumloon zijn is gewoon een feit .
Ook de banen die hieronder niet vallen worden bijna nooit zo hoog dan wat ze ooit hebben gedaan.
Tijdens mijn zoektocht naar wat informatie omtrent de regelgeving m.b.t. de ww uitkering in het geval van een parttime baan met daarnaast een (gedeeltelijke) uitkering kwam ik hier terecht.
De volgende opmerking zette mij aan het denken.
Geplaatst op 02 Mrt 2005 21:22 door Gast
De uren die je werkt worden gekort, dus per uur dat je werkt 70% van je laatstverdiende loon wordt op je uitkering gekort.
Ik wil mijn situatie even voorleggen aangezien ik problemen wil voorkomen dat ik bijvoorbeeld later geld terug zou moeten betalen aan het UWV en het mij niet helemaal duidelijk is hoe het UWV bepaald hoeveel geld, aangezien ik parttime werk, er van mijn uitkering afgaat.
* Situatie*
Sinds augustus 2004 krijg ik een WW uitkering voor 40 uur maar sinds eind januari heb ik een parttime baan (contract voor een jaar) voor 21 uur per week. Dit heb ik netjes doorgegeven aan het UWV en ik heb een copie van het contract meegestuurd waarop ook vanzelfsprekend het brutoloon staat vermeld dat ik maandelijks ontvang. Als ik dit bedrag vergelijk met het bedrag dat ik met hetzelfde aantal uren zou verdienen bij mijn vorige werkgever ga ik er ruim 20 procent op vooruit.
In de praktijk komt het erop neer dat het netto maandloon dat ik nu voor 21 uur per week ontvang ongeveer gelijk is aan de uitkering die ik voor 40 uur ontvang. Ik had verwacht dat ik dus geen ww uitkering meer zou ontvangen dus dat het bedrag dat ik verdien volledig van mijn ww-uitkering zou worden gehaald. Echter deze week ontving ik de loonspecificatie van mijn ww uitkering en zag ik dat er nog een aanzienlijk bedrag overblijft oftewel de combinatie parttime baan en uitkering loont waardoor de combi parttime baan/uitkering zorgt voor ruim 300 euro meer aan netto maandloon dan in een volledige uitkeringssituatie.
Uit de opmerking van Gast kan ik opmaken dat men dus bij het berekenen van de uitkering niet uitgaat van mijn huidige loon maar van het loon dat ik bij mijn vorige werkgever verdiende. Op de uitkering wordt dus per gewerkt uur 70 procent van je laatstverdiende uurloon (voordat je werkloos werd) gekort?
Klopt dit? En weet iemand of het e.e.a. ook gevolgen heeft voor de sollicitatieverplichtingen? Ben je verplicht om op zoek te gaan naar een baan van 40 uur of mag je, zoals ik nu doe, een baan voor de overige 19 uur gaan zoeken?
De volgende opmerking zette mij aan het denken.
Geplaatst op 02 Mrt 2005 21:22 door Gast
Ik wil mijn situatie even voorleggen aangezien ik problemen wil voorkomen dat ik bijvoorbeeld later geld terug zou moeten betalen aan het UWV en het mij niet helemaal duidelijk is hoe het UWV bepaald hoeveel geld, aangezien ik parttime werk, er van mijn uitkering afgaat.
* Situatie*
Sinds augustus 2004 krijg ik een WW uitkering voor 40 uur maar sinds eind januari heb ik een parttime baan (contract voor een jaar) voor 21 uur per week. Dit heb ik netjes doorgegeven aan het UWV en ik heb een copie van het contract meegestuurd waarop ook vanzelfsprekend het brutoloon staat vermeld dat ik maandelijks ontvang. Als ik dit bedrag vergelijk met het bedrag dat ik met hetzelfde aantal uren zou verdienen bij mijn vorige werkgever ga ik er ruim 20 procent op vooruit.
In de praktijk komt het erop neer dat het netto maandloon dat ik nu voor 21 uur per week ontvang ongeveer gelijk is aan de uitkering die ik voor 40 uur ontvang. Ik had verwacht dat ik dus geen ww uitkering meer zou ontvangen dus dat het bedrag dat ik verdien volledig van mijn ww-uitkering zou worden gehaald. Echter deze week ontving ik de loonspecificatie van mijn ww uitkering en zag ik dat er nog een aanzienlijk bedrag overblijft oftewel de combinatie parttime baan en uitkering loont waardoor de combi parttime baan/uitkering zorgt voor ruim 300 euro meer aan netto maandloon dan in een volledige uitkeringssituatie.
Uit de opmerking van Gast kan ik opmaken dat men dus bij het berekenen van de uitkering niet uitgaat van mijn huidige loon maar van het loon dat ik bij mijn vorige werkgever verdiende. Op de uitkering wordt dus per gewerkt uur 70 procent van je laatstverdiende uurloon (voordat je werkloos werd) gekort?
Klopt dit? En weet iemand of het e.e.a. ook gevolgen heeft voor de sollicitatieverplichtingen? Ben je verplicht om op zoek te gaan naar een baan van 40 uur of mag je, zoals ik nu doe, een baan voor de overige 19 uur gaan zoeken?
-
monroe
Ook ik zit sinds vorig jaar mei in de WW. Vorig jaar enkele maanden gewerkt via een uitzendbureau maar nooit voor de volledige 32 uur die ik werkeloos ben geworden. Meestal werkte ik tussen de 20 en 30 per week. Hierdoor bleef ik dus een WW aanvulling houden op mijn uitzendloon.
In december het tijdelijke baantje kwijt geraakt en na 2 maanden thuis zitten heb ik nu weer een tijdelijke baan via het uitzendbureau. Nu heb ik de eerste 4 weken (werkbriefje periode) elke week 32 uur gewerkt en nu kreeg ik het bericht dat ik de WW uitgezet ben omdat ik weer volledig werk.
Stel nu dat ik volgende week een dag naar huis wordt gestuurd omdat er geen werk voor me is, dan moet ik weer opnieuw in laten schrijven bij het CWI.
Hoezo bureaucratie en papierwinkel?
En het hele gekke van het verhaal is, dat ik vandaag 2 dagen na de melding dat ik niet meer in de ww zit, weer een werkbriefje opgestuurd en tevens een verlenging van mijn inschrijving als werkzoekende!
Hoezo een zooitje. En bellen helpt ook al niet want je krijgt 2 verschillende reacties.
Ik zal maar gewoon aan het eind van de 4 weken mijn werkbriefje invullen en dan maar met een week minder dan 32 uur. En maar kijken wat er gebeurd.
In december het tijdelijke baantje kwijt geraakt en na 2 maanden thuis zitten heb ik nu weer een tijdelijke baan via het uitzendbureau. Nu heb ik de eerste 4 weken (werkbriefje periode) elke week 32 uur gewerkt en nu kreeg ik het bericht dat ik de WW uitgezet ben omdat ik weer volledig werk.
Stel nu dat ik volgende week een dag naar huis wordt gestuurd omdat er geen werk voor me is, dan moet ik weer opnieuw in laten schrijven bij het CWI.
Hoezo bureaucratie en papierwinkel?
En het hele gekke van het verhaal is, dat ik vandaag 2 dagen na de melding dat ik niet meer in de ww zit, weer een werkbriefje opgestuurd en tevens een verlenging van mijn inschrijving als werkzoekende!
Hoezo een zooitje. En bellen helpt ook al niet want je krijgt 2 verschillende reacties.
Ik zal maar gewoon aan het eind van de 4 weken mijn werkbriefje invullen en dan maar met een week minder dan 32 uur. En maar kijken wat er gebeurd.
Klopt, de uren die je werkt worden van je WW afgetrokken, omdat je die uren niet beschikbaar meer bent. Het maakt de WW niets uit of je dat gratis doet of dat je er 220 euro per uur voor krijgt. En als je langer dan 4 weken al je WW uren werkt, wordt vanzelf de uitkering gestopt, maar hij kan (ik meen binnen een half jaar) met een verkorte aanvraag weer in het leven geroepen worden. Dan krijg je het oude recht plus het nieuwe wat je intussen hebt opgebouwd.In de praktijk komt het erop neer dat het netto maandloon dat ik nu voor 21 uur per week ontvang ongeveer gelijk is aan de uitkering die ik voor 40 uur ontvang. Ik had verwacht dat ik dus geen ww uitkering meer zou ontvangen dus dat het bedrag dat ik verdien volledig van mijn ww-uitkering zou worden gehaald. Echter deze week ontving ik de loonspecificatie van mijn ww uitkering en zag ik dat er nog een aanzienlijk bedrag overblijft oftewel de combinatie parttime baan en uitkering loont waardoor de combi parttime baan/uitkering zorgt voor ruim 300 euro meer aan netto maandloon dan in een volledige uitkeringssituatie.
-
Gast
met de neiuwe regels die de uwv handteerd zou ik zeggen.
Voor niet geleverde diensten hoeft men niet te voor te betalen in nederland.
Dus als je maar 50 % krijgt en je hebt jaren voor de volle 100% ingeleverd, dan zou ik zeggen, eis je geld terug en anders meld je ze aan als oplichters.
En ja ook ik zit in de ww, maar er zijn ook situaties waar het wel goed gaat, zolas bij mij.
Maar ja als je je mond niet durft open te doen, .........
Ja dan is het einde zoek.
Voor niet geleverde diensten hoeft men niet te voor te betalen in nederland.
Dus als je maar 50 % krijgt en je hebt jaren voor de volle 100% ingeleverd, dan zou ik zeggen, eis je geld terug en anders meld je ze aan als oplichters.
En ja ook ik zit in de ww, maar er zijn ook situaties waar het wel goed gaat, zolas bij mij.
Maar ja als je je mond niet durft open te doen, .........
Ja dan is het einde zoek.