Sinds 1 Juli dit jaar kunt u bij uw dieselauto een roetfilter in laten bouwen indien dat er nog niet opzit. Alles uiteraard t.b.v. een schoner milieu, het kost een aardig centje, maar: u krijgt wel subsidie. (hoewel u zelf ook nog een fikse bijdrage moet leveren hoor, lang niet gratis)
Alleen: denkt de overheid echt dat de mensen spontaan die filters in gaan bouwen alleen maar t.b.v. het milieu? Er staat namelijk van de zijde van de overheid nog niets tegenover zoals bijvoorbeeld korting in de wegenbelasting o.i.d.
Het is zelfs zo (en dat is de info die de overheid geeft) "dat in de toekomst wellicht voertuigen met roetfilter voordelen genieten."
Lekker vaag dan ook weer. Als bedrijf die die dingen in moet gaan bouwen heb je er bovendien ook weer een hele papierwinkel bij & de nodige controles.
En dat terwijl het inbouwen van zo'n ding ook nog helemaal niet verplicht is.......
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Roetfilter t.b.v. schoner milieu
Re: Roetfilter t.b.v. schoner milieu
Wat een flauwekul. Er zijn al automerken die de roetfilters standaard inbouwen. Het staat iedereen vrij om voor deze merken te kiezen.
Re: Roetfilter t.b.v. schoner milieu
volgens mij per 01-01-2009 is dit wel verplicht. Dus je kan maar beter je maatregelen nemen.................
Auto verkopen en lekker gaan fietsen.....
Auto verkopen en lekker gaan fietsen.....
Re: Roetfilter t.b.v. schoner milieu
Als het per 2009 verplicht zou zijn, waarom zou je je nu dan druk moeten gaan maken? Tegen die tijd heb je je diesel al lang lekker verkocht aan een Pool die er grof geld voor biedt. Die heeft van al die gekke regeltjes toch geen last & tuft lekker door zodat met de Oostenwind alles lekker weer in Nederland terechtkomt....
Re: Roetfilter t.b.v. schoner milieu
Dit staat o.a. op de site van Vrom onder dossier roetfilters:
Het is trouwens zo, dat het niet eens gaat op Diesels van voor 1992; nog meer oldtimers op de weg straks, eerst al met het wegenbelastingverhaal en straks dit.
Ik kan nog nergens een verplichting vinden trouwens........23. Waarom zou ik op mijn oude dieselpersonenauto een roetfilter zetten?
Een diesel met roetfilter is beter voor het milieu. Een roetfilter op een bestaande diesel houdt 30 tot 70 procent van het roet tegen dat normaal in de lucht terecht komt. Bovendien hoeft een roetfilter u niet veel extra's te kosten. Sterker nog: op termijn kan het u per saldo geld opleveren. Dankzij de subsidieregeling voor roetfilters zijn dieselauto's met en zonder roetfilter ongeveer even duur. Bovendien, zo is de verwachting, zullen auto's met roetfilter over enkele jaren een veel hogere inruilwaarde hebben dan auto's zonder filter. Alleen al om die reden lijkt een roetfilter op dit moment een verstandige investering.
Het is trouwens zo, dat het niet eens gaat op Diesels van voor 1992; nog meer oldtimers op de weg straks, eerst al met het wegenbelastingverhaal en straks dit.
Re: Roetfilter t.b.v. schoner milieu
Volgens mij gaat het zoals gewoonlijk weer om geld Ik geloof niet zo dat de overheid zo begaan is met het milieu Voertuigen uitgerust met LPG zijn verreweg het schoonste Maar worden het zwaarst belast Bovendien word deze brandstof absoluut niet gepromoot Sterker nog er komen steeds minder Tankstations die LPG verkopen En mijn vraag is vervolgens Waarom zou je een peperduur roetfilter gaan aanschaffen terwijl je die zelfde dieselmotor op plantaardige olie kan laten lopen zonder of met geringe aanpassingen waarvan bewezen is dat de schadelijke uitstoot 70 tot 95% minder is dan de conventioneele dieselbrandstof En waarom worden mensen die hun autootje op zonnebloemolie laten lopen en baanbrekend onderzoek uitvoeren en vervolgens kunnen bewijzen dat het een schoonere en geschikte brandstof is van de weg gehaald en bekeurd en in veel gevallen word zelfs hun voertuig in beslag genomen Dit getuigd in mijn ogen niet van begaandheid omtrent het milieu Maar misschien zie ik het fout hoor Umag het zeggen