LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schade gemeente

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
joh1978

Schade gemeente

Ongelezen bericht door joh1978 »

Dit schreef ik laatst aan de gemeente inzake door mij opgelopen schade aan mijn auto.

Geachte heer

Bij deze een reactie op uw e-mail van vandaag.
M.i. bent u verantwoordelijk voor het onderhoud van de bestrating. De stoep hoort hier m.i. ook bij. Daarom houd ik u wel verantwoordelijk hiervoor. De rand tussen de bstrating loop direct naast de weg voor de huizen aan de Hooglandswijk. De rand is dusdanig ingezakt dat hij maar een klein stukje (ongeveer 1 a 2 cm) boven de bestrating uitkomt. De put ligt echter wel hoger. Als het nou gesneeuwd heeft is de put wel bedekt en niet zichtbaar. Ik ben dus van mening dat u dit had dienen te herstellen.
Ik vind de gang van zaken in elk geval eigenaardig daar ik eerst een brief dien te schrijven aan de Hr. Elzinga en dat ik nou ineens toch een reactie van u krijg via e-mail. Volgens mij is het gewoon de bedoeling van de gemeente dat men hoopt dat men het er wel bij laat zitten. Aangezien u aansprakelijk bent voor het onderhoud (wie anders?) lijkt het me logisch dat wanneer het onderhoud te wensen overlaat u aangewezen bent voor eventuele schade. Ik ga ervan uit dat u zelf ook bent wezen kijken op de Hooglandswijk. Dan lijkt e.e.a. mij wel duidelijk.
Naast deze mail heb ik vandaag eveneens een brief gepost aan de heer Elzinga.
De gemeente wil echter niet vergoeden.

Heb ik het juist dat zij verantwoordlijk zijn?

Groeten Johannes

bertaw

Re: Schade gemeente

Ongelezen bericht door bertaw »

Volgens mij heb je volkomen gelijk. De gemeente is aansprakelijk in geval van ongevallen als direct gevolg van falend onderhoud.
Actie: Gemeente schriftelijk aansprakelijk stellen en eisen om binnen 2 weken te reageren. Als er geen reactie komt, dan klacht indienen bij de plaatselijke ombudsman (vraag procedure op bij Gemeente) indien men geen klachtenfunctionaris heeft dan een klacht naar de Nationale Ombudsman.

jurist

Ongelezen bericht door jurist »

Sorry dat ik bovenstaand figuur ongelijk moet geven in zijn reactie.
Oke de gemeente is verantwoordelijk voor het onderhoud aan de wegen.

Het is echter ook uw verantwoordelijkheid om zaken aan de gemeente te melden. Indien u elke dag langs deze plaats komt en er nooit wat van hebt gezegd en nu u schade oploopt wel, bent u zelf verantwoordelijk.

Daarnaast wil ik hier graag kwijt dat we hier in Nederland ons zelf steeds verder de put inwerken. Net zoals in Amerika krijgen we hier steeds meer een cultuur van schade vergoedingen. Vroeger was het zo als je wat kreeg dan had je pech en had je maar beter moeten uitkijken.

Het geld wat we claimen van de overheid moet door alle mensen worden opgebracht (burgers). Dus hoe meer we claimen hoe hoger de belasting, hoe meer we kunnen klagen

sprokkel

Ongelezen bericht door sprokkel »

Aan Jurist
Volkomen met u eens, maar is het niet zo dat die zelfde overheid zelf ook vaak de regels overtreed, dus een slecht voorbeeld geeft en al gauw met deurwaarders dreigt, en je dan het effect krijgt van claimen.
Ook het landelijk overheids beleid met de leus, ieder zijn verantwoordelijkheid, werkt mede aan de zo verafschuwde amerikaanse claim cultuur.

johannesdejong

Ongelezen bericht door johannesdejong »

Maar als ze verantwoordelijk zijn dan zijn ze verantwoordelijk.
Naast de bestrating hoort de stoep / stoeprand daar ook gewoon bij.
En dan kunnen we wel lekker zeuren over het moraal, maar met onze balkelllende wordt het ook niets met de normen en waarden.
En hoezo amerikaans we lopen die lui tovh blindelings achterna.

Ik wil geen moraal antwoord maar een juridisch antwoord :?

jurist

Ongelezen bericht door jurist »

Hallo,

Ik heb naar mijn mening u van juridisch advies voorzien. Echter dat ik een kritische kantekening plaats is naar mijn mening ook gerechtvaardigt.
Gezien uw reactie zie ik mijn mening gestaafd. U bent niet gediend van een "negatief" antwoord maar wil graag een gelijk krijgen.

Ik geef u weer wat de rechter zal meenemen in zijn beoordeling.

Ook ik ben de laatste die zal ontkennen dat de overheid fouten maakt. De wet is dusdanig opgezet dat er voor alle mensen recht valt te halen indien de overheid zijn taken niet juist uitvoert.
Wel moeten we ons realiseren dat als we roepen om minder regels, minder ambtenare en dergelijke er meer fouten gemaakt worden en dat men dan minder gebruik kan maken van de rechtspraak.

Vriendelijke groet

de jurist

Gesloten