LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Scheiding

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
bil7

Scheiding

Ongelezen bericht door bil7 »

Ik wil scheiden van mijn in China wonende partner maar na dat we het besluit hebben genomen om te scheiden heb ik, sinds 8 maanden, niets meer van haar vernomen, van een instantie heb ik begrepen dat het mogelijk is want men heeft er voorbeelden van, maar steeds als mijn advocaat de scheiding bij de rechter voorlegt komt de rechter met een ander tijdrovend argument want volgens hem om te kunnen scheiden heb ik een recente kopie van de huwelijks akte nodig en die kan ik krijgen van mijn vrouw in China of iemand machtigen die daar woont, maar dat gaat niet, en volgens sommige ervaren buitenstaanders is het mogelijk. Ik heb het idee dat er zoals met vele zaken tegenwoordig in ons land moet je eerst met een cameraploeg voor hun snufferd staan om gehoor te krijgen. De scheiding is zeer belangrijk want als het niet doorgaat dan krijg ik geen financiële begeleiding.
Door de gevolgen van bedrijfssluiting na 31 jaar arbeid is het namelijk zo ver gekomen hetgeen een normaal mens radeloos en depressief van wordt, is er iemand die mij een juiste antwoord kan geven op deze dringende vraag!
Bij voorbaat bedankt.

stofzuigertje

Re: Scheiding

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je trouwde met een Niet Nederlandse heb je ook met deze wetten in China te maken.

Alles daar regelen is sneller en goedkoper maar meestal wil haar familie een schadevergoeding dus heb je daar geld voor over.
Een soort afkoop huwelijk is vaak goedkopere oplossing daar dan hier met dure advocaten.

Je kunt dus beter hier een Afhaal Chinees nemen dan daar zoeken!

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat is je vraag precies?

FiscaalJurist

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

TS,
Je post is onduidelijk. Is de partner Chinees? Waar ben je getrouwd? Dat zijn belangrijke vragen om te bekijken welk recht van toepassing is en hoe je dit moet aanpakken.
Graag wat meer info

J&L

Ongelezen bericht door J&L »

Bezit je de Nederlandse nationaliteit, dan kan het Ministerie van Buitenlandse Zaken bemiddelen bij het verkrijgen van de huwelijksakte (tegen betaling en reken er niet op dat die akte dan binnen enkele weken beschikbaar is). Misschien heb je anders een trouwboekje? Daar wil de rechtbank ook nog wel eens genoegen mee nemen of, ingeval van een vluchtingenstatus, het proces-verbaal van eerste verhoor in Nederland.

Als je vrouw in China woont is mede nog van belang of zij een bekende woon-of verblijfplaats heeft en of je daarvan bewijs kunt leveren. Ingeval van een eenzijdig verzoek moet het verzoek tot echtscheiding aan je echtgenote betekend worden, via haar adres in China, en zo ook te zijner tijd de echtscheidingsbeschikking. Daar is veel, heel veel, tijd mee gemoeid.
Een "snelle" echtscheidingsprocedure is onder deze omstandigheden onmogelijk, al was het maar om reden van de termijnen die afgewacht moeten worden (verweertermijn/beroepstermijn).

Heeft je echtgenote geen bekende woon- of verblijfplaats? Dan kan het wat sneller omdat de betekeningen dan op openbare wijze plaatsvinden in plaats van in China.

De snelste manier om tot echtscheiding te komen is door indiening van een gemeenschappelijk verzoek (op verzoek van beide echtgenoten dus). Daar zal je echtgenote dan wel opdracht toe moeten verstrekken, bij voorkeur via een door haar in te schakelen "eigen" advocaat.

bil7

Ongelezen bericht door bil7 »

Bedankt allemaal voor de reacties.

J&L u heeft de vraag goed begrepen, mijn dank is groot.
U bevestigd namelijk wat ik al eerder vernomen heb.

Gesloten