LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Snelheid oldtimer brommers....europeese wetgeving

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
hf-zundapp

Snelheid oldtimer brommers....europeese wetgeving

Ongelezen bericht door hf-zundapp »

Hallo,
Ik rijd op diverse Zundapp's met een bouwjaar voor 1973.
Wettelijk Olrtimers, deze brommers werden toendertijd gebouwd met een standaard snelheid van ongeveer 60 tot 65 km.
Voorheen had ik dus een probleem als ik werd aangehouden en een rollerbank test moest ondergaan.
Daar ik toch altijd netjes de snelheid van 45km aanhoud krijg ik dan toch een bekeuring.
Nu blijkt dat er volgens de Europeese wetgeving ( die nederlands ook hoort te handhaven lijkt mij ) dat de nederlandse eis van een maximum van 0,5KW niet meer geld maar dat je zelfs 6KW mag hebben...
dit zou dus zeggen dat ik ondanks dat de Zundapp harder kan dan 45Km niet meer de wet overtreed.
Maar als ik aangehouden word en weer op de rollerbank moet krijg ik alsnog een bekeuring en word mijn verhaal door de agenten afgedaan als een fabeltje.
Wie kan mij duidelijkheid geven over deze wetgeving ?
Er is in de Telegraaf in 1997 al gemeld over deze nieuwe wetgeving.

Ik hoop dat iemand mij duidelijkheid kan geven daar ik misschien een risico loop dat een van mijn zundapp's ooit in beslag word genomen terwijl ik dus met veel moeite de onderdelen heb weten te vinden om ze te bouwen en te restaureren.
Voor meer informatie kunt u mijn Zundapp's zien op
http://home.wanadoo.nl/hf-zundapp
Zo ziet u dat ik geen snelheids maniak ben maar een serieuse liefhebber van dit prachtige brommer merk.

vast mijn hartelijke dank,

henk

jurist

Re: Snelheid oldtimer brommers....europeese wetgeving

Ongelezen bericht door jurist »

Hallo,

Zoals u terecht aangeeft behoord ook Nederland zich te houden aan de EU-wetgeving.
Het is echter in de praktijk vaak zo dat de EU-wetgeving ruimte overlaat om per land de norm lager / strenger te leggen.

in dit geval zou het dus betekenen dat de EU-Wetgeving 6kw toelaat terwijl nederland hieronder gaat.

U kunt overwegen een vrijstelling aan te vragen bij de rijksdienst voor verkeer. Ook kan u de brommers als motor laeten keuren.

Veel sucses

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Brommers dienen verboden te worden. Stank, herrie en (veel) gevaarlijke bestuurders.

hf-zundapp

Ongelezen bericht door hf-zundapp »

maar als motor keuren zal niet gaan...omdat ik een maximum snelheid haal van 65km voldoe ik niet aan de eisen van een motor.
verder had ik begrepen dat de regels die gelden voor een rollerbank niet gelden voor brommers die zijn gebouwd voor 1980 geloof ik...
dus zolang ik geen vrijstelling heb of krijg loop ik het risico om een zundapp kwijt te raken ?

verder wil ik reageren op de gast...
ik begreep dat er regels zijn voor dit forum wat betrefd, ik zou het op prijs stellen dat u zich daar ook aan houd.
Ik begrijp uw reactie wel een beetje, maar de slechte naam word ons bezorgd door de jeugd die op scooters de weg onveilig maken en bij die groep wil ik absoluut niet horen...verder maakt u neem ik aan ook gebruik van een auto, bus, trein of vliegtuig bij vakantie of werk verkeer...en dat werkt ook mee aan de lucht verontreiniging....

ik ben nu 38 jaar en rijd alleen op deze brommers mee bij oldtimer evenementen en voor mijn plezier bij mooi weer...

tevens gebruik ik wel mijn gewone naam en plaats geen berichten anoniem...

met vriendelijke groeten, henk Femer

Gesloten