LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stel dat je de absolute macht had in Nederland....

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Stel dat je de absolute macht had in Nederland....

Ongelezen bericht door tienepien »

N.a.v verschillende topics over de nieuwe zorgverzekering, loonstrookjes en andere onvrede m.b.t de regering, vroeg ik me het volgende af:


Stel dat je de absolute macht had in Nederland, je zou alles mogen regelen wat je maar zou willen. Stel dat je daarnaast ook nog eens een goed hart hebt: je wil het zoveel mogelijk mensen naar de zin maken.
Je leeft helaas niet in een perfecte wereld, dus geld is een beperkende factor.

Wat zou je doen? Daarbij denk ik in eerste instantie aan dingen die met verdeling van welvaart te maken hebben, maar daarbij spelen milieu, onderwijs, gezondheidszorg e.d. natuurlijk ook een rol.

antialles
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 dec 2005 16:44

Re: Stel dat je de absolute macht had in Nederland....

Ongelezen bericht door antialles »

Ik zou ermee starten dat iedereen gelijk is en dat discriminatie obv wat dan ook zou komen te staan op enorme boetes.

Ik zou ervoor zorgen dat je overdag 80 mag op de snelweg en savonds 180, plus een verlicht rijexamen iedere 5 a 10 jaar.

Rijden met drank op zou komen te staan op een rijontzeggeing voor de rest van je leven.

Verder een verplichting om te werken. Dus bij een uitkering hoort ook werk, ookal is dit vrijwilligerswerk, of werken op een sociale werkplaats.
Het weigeren hiervan komt te staan op inhouden van de uitkering.

Meer regulering door de overheid, en andere vlakken deregulering. sozawe, water gas en licht zijn overheidstaken. vervoer en transport en logistiek niet.

Verder zou ik subiet nokken met die lelijke achterlijke windmolens en een aantal kerncentrales bouwen. Verder investeren in biodiesel, en snelle treinverbindingen (en die in werkgelegenheidsprojecten aan laten leggen (new deal /plan van de arbeid achtig).

afschaffen avn de foksubsibie bij meer dan kids.

Het toelaten van meer allochtonen asielzoekres obv een greencard achtige constructie.

Het decimaliseren (in iedere geval in budget) van de grote groene sociale werkplaats. de soldaatjes die vervolgens zonder baan komen te zitten kunnen via een werktraject (plan van de arbeid/new deal) aan de slag en leren een echt vak, ipv zinloos schieten.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Stel dat je de absolute macht had in Nederland....

Ongelezen bericht door karr-2 »

Accuut stopzetten van de overmaat aan asielzoekers die op economische gronden naar dit land komen. Echte gevallen blijven welkom, mensen die op jacht zijn naar het goud niet meer.

Zoals Antialles ook al zegt, een werkverplichting, zelfs als je een uitkering hebt. Al is het vrijwilligerswerk of wat dan ook, werken hoort erbij en anders wordt je gekort op je uitkering.

Stoppen met windmolens, maar aanleggen van meer kerncentrales, zodat we de vervuilende kolencentrales langzaam aan kunnen gaan sluiten.

Afschaffen van de wildgroei aan subsidies en andere ondersteuningen van allerlei vage milieuclubjes, praatgroepjes en dergelijke. Bewijs eerst maar dat je het geld goed gebruikt, dan praten we verder.

Een absoluut verbod op kraken met harde aanpak bij overtreding.

Afschaffen van 80 kilometerzones, maar in ruil daarvoor trajectcontrole door het hele land, die tot een uur of 10 in de avond zijn werk doet. Daarna mag hij uit zodat er wat harder gereden kan worden, maar alleen als de situatie dat toelaat.

hotse
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 dec 2005 08:05

Re: Stel dat je de absolute macht had in Nederland....

Ongelezen bericht door hotse »

Ik zou in de eerste plaats zorgen voor een eerlijker verdeling. Er zijn heel veel mensen met een uitkering die dolgraag aan het werk willen maar bij voorbaat kansloos zijn, als je wat ouder bent en je raakt je werk kwijt , ex-wao-er, bijstandstrekker, allochtoon of een ander smetje heb je nauwelijks kans. De regering doet alsof er werk zat is en probeert iedereen in de bijstand te krijgen die niet werkt, maar zelf doen ze niets, inplaats van in deze maatschappij te investeren. Alles privatiseren, nou dat werkt! Er zijn inderdaad mensen die te lui zijn om te werken, maar die blijf je toch houden, die zitten in alle lagen van de bevolking , daarom hoef je nog niet het hele sociale stelsel om zeep te helpen. Mensen die van gas, elektrisch en water worden afgesloten, hun huis worden uitgezet omdat ze niet in staat zijn om de huur te betalen. Die mensen zullen wel fouten gemaakt hebben, maar moet je dan zo straffen. Help die mensen! Het zijn waarschijnlijk niet de slimste mensen, maar er zijn er zat die door omstandigheden in de problemen komen. Het gaat wat slechter met de economie, moeten die mensen dat dan betalen! In Duitsland gaat het ook slecht, maar daar wordt voor die mensen de huur, gas, elektrisch betaald en ze krijgen nog een
paar honderd euro om eten te kopen. Hier moeten ze naar de voedselbank of worden gewoon op straat gezet.. Als het wat beter gaat met de economie lossen heel veel van dat soort dingen zich wel op, maar deze regering heeft daar geen vertrouwen in. Ze maken zich alleen druk over het financieringstekort, wat helemaal niet hoog is. Je moet eerst investeren wil je winst halen. Ze durven niet.
De tweede kamer wil compensatie voor dat ze door het nieuwe zorgstelsel er op achteruitgaan. Ze hebben toch zelf voor die wet gestemd, als ze zich belazerd voelen door Hoogervorst, dan dienen ze toch een motie van wantrouwen tegen hem in. Dat doen ze niet want dan raken ze misschien hun mooie baantje kwijt, dat noemt zich volksvertegenwoordiger, de goeden niet te na gesproken, ik heb alleen iets gehoord van de SP. De VVD staat toch voor Volkspartij, alleen rijk volk zeker. Het CDA zegt alleen ja en amen tegen Zalm. D66 is helemaal een rare partij, wat willen ze nou. Weg er mee.
Dat wou ik even kwijt! Ik zie net dat ze het ontslagrecht willen versoepelen, nou dan is helemaal het hek van de dam, dan zien alle bazen de kans om de lastige en de oudere werknemers te dumpen, het wordt nog gezellig in de bijstand.
Laatst gewijzigd door hotse op 31 jan 2006 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Stel dat je de absolute macht had in Nederland....

Ongelezen bericht door inxsnl »

Schiterend item.
Hier kunnen wel een paar jaar mee vooruit.

Armoede bestrijden.
Betere voorlichting tbv tegemoetkoming laagst betaalden.
De landelijke woningverdeling aanpakken van woningstichtingen.
Gratis openbaar vervoer voor bijstands gezinnen.
Wegenbelasting heffen op de brandstof.
Puntenrijbewijs per onmiddelijk voor iedereen.
DNA afnemen meteen na de geboorte.

zo kan ik nog wel een poosje doorgaan maar nu mag een ander.


Tim

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Stel dat je de absolute macht had in Nederland....

Ongelezen bericht door tienepien »

Hmmz... een aantal reacties is voornamelijk gevuld met dingen die afgeschaft moeten worden. Mijn vraag is: waarom? wat wil je doen met het geld wat daar eventueel door beschikbaar komt? Hoe wil je dat verdelen. Wat wil je opstarten? In andere woorden: waar ben je voor en niet waar ben je tegen?

Hotse, in je post liet je iets merken van je onvrede over hoe het nu gaat. Prima. Maar dat is voor mij precies de aanleiding van dit topic. Ik daag je uit om onder woorden te brengen hoe je het dan wel zou willen en om na te denken over de manier waarop dat eventueel te bereiken zou zijn.
Jij en inxsnl geven aan dat armoede bestreden moet worden, of dat de verdeling beter moet. Probeer eens aan te geven wanneer die verdeling eerlijk zou zijn volgens jou?

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Stel dat je de absolute macht had in Nederland....

Ongelezen bericht door inxsnl »

Ons land is aan het stikken in z`n eigen welvaart.
Daarbij worden de eigen inwoners de dupe van.
Vooral de laagst betaalden.
Ik heb slecht 7 dingen vermeld ,daarvan slaan er 3 op armoede bestrijding.
Huurwoningverdeling.
gratis openbaarvervoer voor bijstands gerechtigden.
Betere voorlichting over alle tegemoetkomingen die er zijn voor de laagst betaalden.


Tim

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Stel dat je de absolute macht had in Nederland....

Ongelezen bericht door sprokkel »

tienepien,
Met deze voorstellen kan ik mij verenigen.
http://www.sp.nl/partij/theorie/program ... lijnen.stm

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Stel dat je de absolute macht had in Nederland....

Ongelezen bericht door SJZ »

wat wil je doen met het geld wat daar eventueel door beschikbaar komt?
De enorme schuld aflossen die we opgebouwd hebben omdat we al meer dan 30 jaar meer uitgeven dan dat er binnenkomt?

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Stel dat je de absolute macht had in Nederland....

Ongelezen bericht door sprokkel »

SJZ,
De enorme schuld aflossen die we opgebouwd hebben omdat we al meer dan 30 jaar meer uitgeven dan dat er binnenkomt?
http://www.sdnl.nl/schuld.htm
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht ... /24877874/
Laatst gewijzigd door sprokkel op 01 feb 2006 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Stel dat je de absolute macht had in Nederland....

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Elke eurocent die we besparen zou per direct naar het aflossen van de Staatsschuld moeten gaan. Zonder uitzondering.

De OV kaart voor studenten is voortaan niet meer geldig in heel Nederland, maar alleen op het traject van huis naar school en weer terug. voor de rest betaal je gewoon. Studiebeurzen kunnen we eventueel afschaffen en in ruil daarvoor het collegegeld ook afschaffen en kost en inwoning bieden op studentencampussen of speciale gebouwen.

Verder zou er drastisch geinvesteerd moeten worden in het OV. Het gaat nu met sprongen achteruit en de ene ramp na de andere is het feit. Mensen moeten de auto uit en het OV in.

Verder moeten we stoppen met het bouwen van kantoorpanden die daarna leeg staan of huizen die niemand meer kan betalen. Meer sociale woningbouw of goedkopere huizen zodat iedereen onderdak kan hebben.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Stel dat je de absolute macht had in Nederland....

Ongelezen bericht door SJZ »

Studiebeurzen kunnen we eventueel afschaffen en in ruil daarvoor het collegegeld ook afschaffen
Leuk idee, dan ga ik voortaan me lekker voor de lol inschrijven bij de universiteit in mijn stad en op mijn vrije dagen / avonden lekker colleges volgen. Misschien dat ik over tien jaar ook nog wel afstudeer.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Stel dat je de absolute macht had in Nederland....

Ongelezen bericht door S. »

Zo, ik beeld me nu in dat ik absolute macht heb+ een groot, goed hart...en kom tot de conclusie dat ik niet weet waar te beginnen.

Maar goed, een poging dan..

Mijn advies: Draag verantwoording voor je eigen handelen, leg het niet steeds bij een ander neer, maar kijk wat je zelf kunt doen om zaken te verbeteren.
Denk onder andere aan:

-Maak geld niet tot het hoogste goed.
-Probeer je eigen armoede te bestrijden.
-Kijk niet teveel naar het stralend groene gras van een ander, ook daar zit onkruid in het gazon.
-Kijk eerst naar je eigen tekortkomingen, daarna naar die van een ander.
-Probeer te leren van de ander.

En ja, nu staat m'n post weer vol met cliché's.Afbeelding

Moeilijk he, macht hebben en niet goed weten hoe ermee om te gaan.:wink:

hotse
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 dec 2005 08:05

Re: Stel dat je de absolute macht had in Nederland....

Ongelezen bericht door hotse »

Sprokkel, in meeste van deze plannen kan ik mij wel verenigen. Alleen het kost geld, dat moet betaald worden door de mensen die wel geld hebben. En die voelen daar niet voor en zullen dus ook niet op de SP stemmen. Die mensen gaan alleen op de SP stemmen als ze zelf in de problemen komen en aan de lijve ondervinden wat het is om aan de onderkant van de maatschappij te moeten leven. Ik denk ook wel dat de SP in de toekomst wel veel meer stemmen krijgt, deze maatschappij verhardt en de welvaart gaat niet meer vooruit. De beste tijd is geweest, dat weet deze regering ook wel en gaat dan maar bezuinigen. Ze schuiven alle maatschappelijke problemen maar naar de gemeenten toe en vergeten het benodigde geld mee te sturen. De gemeenten zullen toch in kennis moeten investeren om dit goed uit te kunnen voeren. Er zitten in Nederland zo'n 700.000 mensen in de ww en in de bijstand, daar is dus nog wel iets te doen.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Stel dat je de absolute macht had in Nederland....

Ongelezen bericht door sprokkel »

hotse,
Klopt wat je zegt over de gemeenten, maar dan moet je wel integere bestuurders hebben.
In mijn woonplaats stappen ze op en staan op de loonlijst met een wachtgeld van 80.000€, die door de burgers betaald moet worden.
En afgelopen jaar waren dat er twee.
En dan praat ik nog niet eens over de corruptie en vriendjes politiek.
Die men gewoon toegeeft, en gaan over tot de orde van de dag.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Stel dat je de absolute macht had in Nederland....

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Wat zou ik veranderen?

Op de eerste plaats mensen wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid. Tegenover henzelf en tegenover je medeburger.

Mensen ervan doordringen, dat je niet perse crimineel bent, als je zwarte haren hebt, ik ken teveel voorbeelden van autochtonen, die er de kantjes vanaf lopen. Onder het mom van: ''wat hij mag, mag ik ook''. Kortom: leer eens te kijken naar de mens, en niet naar het kleurtje dat die mens heeft.

Leer er eens begrip voor te hebben dat wij geen van allen onze eigen geboorteplek hebben uitgekozen. Wanneer het HIER zo slecht zou gaan als nu in bijvoorbeeld Somalie (en de situatie zou andersom zijn), dan zou de autochtone bevolking van onze eigen regio toch zeker ook massaal naar een ander land trekken, in dat geval dus Somalie. Of zouden jullie dan zeggen: Nee, we zijn hier geboren, we proberen er HIER het beste van te maken?

Bedenk: de omslag van het christendom naar de islam (veel mensen vinden immers dat de islam in onze westerse wereld een te grote rol gaat innemen), die omslag heeft een oorzaak, die eeuwen en eeuwen terug ligt. Of zeggen jullie: WIJ zijn niet verantwoordelijk voor wat de katholieke kerk 800 jaar geleden heeft uitgespookt? Nu die omslag komt, hou dat maar eens in jullie achterhoofd. Niet dat ik gelukkig ben met hoe de islam de maatschappij ziet, maar ik houd niet de aanhangers als zodanig daarvoor verantwoordelijk. Ik kijk dus een stapje verder, misschien ligt daar ook de oplossing voor de voortdurende haat en nijd tussen de twee grote stromingen.

Dan kleinschaliger: ik zou mensen die om wat voor reden zonder werk komen te zitten, verplichten om voor hun uitkering iets te doen, ook al is een dergelijke taak ver onder hun opleidingsniveau. Ik zou de criteria voor wat vroeger de WAO was zeer goed onder de loupe nemen, en mensen die de boel flessen, linea recta richtin bijstand verwijzen. Mensen die echt aanspraak kunnen maken op een WAO/uitkering blijven dan buiten schot. Dit brengt eenmalig een wat strengere controle met zich mee, maar dat loont zich op den duur, doordat minder mensen ten onrechte gebruik maken van die regeling.

Enzovoorts, enzovoorts.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Stel dat je de absolute macht had in Nederland....

Ongelezen bericht door tienepien »

En die voelen daar niet voor en zullen dus ook niet op de SP stemmen. Die mensen gaan alleen op de SP stemmen als ze zelf in de problemen komen en aan de lijve ondervinden wat het is om aan de onderkant van de maatschappij te moeten leven. Ik denk ook wel dat de SP in de toekomst wel veel meer stemmen krijgt, deze maatschappij verhardt en de welvaart gaat niet meer vooruit.
Dat ben ik niet helemaal met je eens, maar dat doet er nu even niet toe. Het gaat nu niet om hoeveel mensen op de SP stemmen. De meerderheid heeft nl. op jou gestemd en jij kan bepalen wat er gebeurd. Dus ik neem aan dat jij volgens de standpunten van de SP de zaken gaat regelen.
Zelf geef je al aan dat er dan veel door de rijkere mens betaald zou moeten worden. Deze mensen hebben echter wel het geld om uit nederland weg te trekken op het moment dat het buitenland financieel aantrekkelijker is om te wonen. Wat wil je daar aan doen?

Daarnaast vraag ik me af : wanneer noem je iemand rijk en wanneer noem je iemand armer. M.A.W: welke mensen moeten het beter krijgen en wanneer hebben ze genoeg?
Er zitten in Nederland zo'n 700.000 mensen in de ww en in de bijstand, daar is dus nog wel iets te doen
Heb je misschien ideeen over WAT daar aan of daarmee te doen is?

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Stel dat je de absolute macht had in Nederland....

Ongelezen bericht door sprokkel »

tienepien,
Deze mensen hebben echter wel het geld om uit nederland weg te trekken op het moment dat het buitenland financieel aantrekkelijker is om te wonen.
Ik hou ze niet tegen.
Zoals ik al in ander berichtjes gezegt hebt, als men naar hoge inkomens kijkt wijst men naat het westen, wanneer men het hebt over de lagelonen kijkt men naar het oosten.
Maar volgens mij zijn de booschappen voor beide loonsgroepen even duur/goedkoop.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Stel dat je de absolute macht had in Nederland....

Ongelezen bericht door sprokkel »

bodejosm43,
Zou u even de scheiding kunnen aanbrengen, tussen een uitkering(bijstand) en een ww/wao (verzekering).

hotse
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 dec 2005 08:05

Re: Stel dat je de absolute macht had in Nederland....

Ongelezen bericht door hotse »

Tienepien, ik noem iemand rijk die gezond is, zichzelf financieel kan redden en ook nog wel iets leuks kan doen.
Wat die 700000 werkzoekenden betreft, er zijn gewoon te weinig banen in dit land, er is heel veel ongeschoold werk verdwenen. Je kan best wel een goede opleiding hebben, maar als je geen werk in je vakgebied kan vinden, dan heb je een probleem. Voor ander werk ben je ongeschoold. Als je werk moet doen waar je niet geschikt voor bent dan wordt je ziek, een mens is geen machine. Vrijwilligerswerk is vaak ook geen ongeschoold werk, je moet er ook op solliciteren.
Werkloosheid is echt een probleem, je zit in een uitzichtloze situatie. Of ik op de SP stem weet ik niet, maar zij hebben in ieder geval een visie.
Er moet gewoon meer solidariteit komen, anders verandert er niets.
Misschien moet je accepteren dat er gewoon geen werk is voor iedereen en dat je die mensen er niet scheef op aan moet kijken en ook een redelijk leven moet gunnen. Als de regering wil dat iedereen werkt die er toe in staat is, dan moeten ze werk creeëren. En als ze niet weten hoe ze dat doen moeten, dan zoeken ze maar iemand die het wel weet.

Gesloten