LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] te veel huurtoeslag, wat nu toe doen?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Fraise

te veel huurtoeslag, wat nu toe doen?

Ongelezen bericht door Fraise »

Hallo,

Door een fout hebben wij te veel huurtoeslag ontvangen in 2006.
Kort na de aanvraag kregen we een voorlopige beschikking waarin stond dat we voorlopig, tot alles uitgezocht was, het maximale aan huurtoeslag zouden krijgen omdat ze door vertragingen nog geen aanvragen goed konden bekijken.
Dit zou dan snel gecorrigeerd en eventueel verrekend worden.
Ik heb het verder naast me neer gelegd, we zouden immers
bericht krijgen over de definitieve beschikking.

Stom natuurlijk! Ik had beter moeten weten en er vaker achteraan moeten bellen en er had op zijn minst een belletje bij me moeten gaan rinkelen dat het wel wat raar was dat we na maanden nog steeds het volle bedrag ontvingen.

Per toeval hoorde ik kort geleden van een medewerker van de belastingtelefoon dat we helemaal geen recht hadden op huurtoeslag en dat ze "per ongeluk" zijn vergeten het in ieder geval te corrigeren aan het begin van het jaar. We hebben dus 12 maanden lang het volledige berdag ontvangen terwijl we recht hadden op niets.

De mevrouw van de belastingtelefoon die dit vertelde toen ik voor een andere vraag belde kon echter niet vertellen om hoeveel geld het zou gaan en of en wanneer het teruggevorderd zou worden.
Volgens haar moesten we er maar niets aan doen want de kans was er ook nog dat we niets terug zouden hoeven te betalen omdat het om een fout van de belastingdienst gaat.
Zij hadden het immers moeten corrigeren.

Nou ben ik het er helemaal mee eens dat wij het te veel hebben ontvangen en dat dat dus hoogstwaarschijnlijk terug betaald moet worden. Jammer maar helaas.
Er zal hopelijk wel een betalingsregeling mogelijk zijn want 1900 euro hebben we niet zo even liggen.

Wat ik echter graag zou willen weten is wat er eventueel mogelijk is.
Niet om te frauderen natuurlijk maar om te zien of er dingen zijn waar wij misschien overheen kijken omdat we alleen maar af kunnen gaan op wat de belastingdienst ons zegt.

Het zou zonde zijn als we als brave en een beetje angstige volgelingen keurig die 1900 terug betalen terwijl er recht is op korting of kwijtschelding omdat het om een fout van hen
gaat (waarbij ik nog steeds erken dat wij er beter achteraan hadden moeten zitten).

Volgens de mevrouw van de belastingtelefoon horen we hier *waarschijnlijk* in de zomermaanden iets van. Of niet. Dat wist ze niet.

Alvast bedankt!

bot321

Re: te veel huurtoeslag, wat nu toe doen?

Ongelezen bericht door bot321 »

Heb zelf zorgtoeslag moeten terugbetalen.
Er wordt een regeling aangeboden maar dan
moet er rente betaald worden.Als alles in een
keer betaald wordt voor de einddatum zijn er
geen kosten aan verbonden.

Frankkk

Ongelezen bericht door Frankkk »

Je hoeft jezelf helemaal niets te verwijten. Ook als je er meteen bovenop had gezeten, had je nu waarschijnlijk in dezelfde situatie gezeten.

Nuttige info op www.toeslagen.nl:

http://www.toeslagen.nl/particulier/act ... _2006.html

http://www.toeslagen.nl/particulier/act ... #TopOfPage

http://www.toeslagen.nl/particulier/act ... #TopOfPage

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

De belasingdienst heeft nog niet alles op orde, dus zijn er VOORLOPIGE! regelingen getroffen. Als het een VOORLOPIGE regeling betreft doet men er goed aan om de ontvangen toeslagen NIET! te gebruiken. Zet dat apart totdat de definitive regeling en afrekening bekend zijn.
Veel mensen weten dat niet en is ze ook niet kwalijk te nemen dat men het geld heeft uitgegeven.
Dat zelfde geldt ook voor voorlopige belasting teruggave. Mensen die een bedrijf hebben weten dat, maar de gewone man meestal niet.
Daarom, zet het weg en wacht de definitive beschikking af, want de kans is zeer groot dat men terug moet betalen.

Vr. Gr. Hans.
Laatst gewijzigd door resp00112469 op 20 mei 2007 00:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Goudkuipje

Ongelezen bericht door Goudkuipje »

Als je begin van het jaar al wist dat je geen recht op huurtoeslag had, dan had je dat geld apart weg moeten zetten en niet zoals nu gebeurt is opmaken. Dat je het bedrag nu opeens niet terug kan betalen is dus je eigen schuld.

Ronnies

Ongelezen bericht door Ronnies »

Even terug te reageren op dit bericht en vooral op GOUDKUIPJE. Als zij fouten maken door niet op te letten net zoals bij mij ik moet er nu 3800 euro terug betalen !!!
Ook een fout !! En ik heb alles goed en heel netjes ingevult alles gecontroleerd.Verzamelinkomen klopte van mij en mijn partner en nog ging het fout leg mij dan maar eens uit hoe dat dan kan ?
Door een fout met de zorgtoeslag tedstijds in 2006 heb ik die van mijn vrouw stop moeten zetten omdat zij die ook ontving en dat moest niet.

En daarmee begon de ellende.Want schijnbaar klopte de huurtoeslag toen ook niet maar alles liep gewoon door ook naar vele malen gebeld te hebben met de belastingdienst,en die bevestigde dat alles nu klopte.

Daarna zijn we erachter gekomen dat het verzamelinkomen helemaal niet klopte.Maar wel op de papieren van 2006 & op de nieuwe beschikking van 2008. En hoe kan dat dan opeens ? Alweer een foutje?

Wordt knettergek van die foutjes van de belastingdienst .
En de vriendelijke man van de belastingdienst vertelde me laatst door de telefoon naar veel uitgezocht te hebben dat hij me eigenlijk niet bang wilde maken maar dat ik hoogtswaarschijnlijk veel geld terug zou moeten betalen. hahahahahaha och ja vertlede ik hem maar dat wist ik al !

En het geld jazeker is dat op GOUDKUIPJE,moeten ook allemaal de vaste lasten betalen he dus reageer normaal of helemaal niet.

Was getekend R.Stamps

Jonjo

Ongelezen bericht door Jonjo »

Als je alles goed hebt ingevuld, je krijgt een subsidie onterecht want dit zou je zelf hebben kunnen uitrekenen. Lekker een feestje gebouwd van het ten onrechte verkregen geld? Dom, gewoon apart moeten zetten op een spaarrekening, dan had je nu niet hoeven te mauwen en een dienst de schuld hoeven te geven.

Ronnies

Ongelezen bericht door Ronnies »

als jij het zegt wijsneus

simea

Ongelezen bericht door simea »

Mijn zoon die al bijna drie jaar geen woning meer huurt omdat hij bij ons woont heeft tot voor kort nog steeds huursubsidie ontvangen.

Naar meerdere malen gebeld te hebben met de belastingsdienst en een wijzigingsformulier op gestuurd te hebben bleef hij maar ontvangen,bijna drie jaar lang.

Wie is er nou dom op het laatst hebben wij de rekening maar opgeheven kon er inderdaad niks meer op gestort worden,kregen toen een brief van de klaagmuur waar nu het geld heen moest,Ja vraag me af wat ze daar werkelijk aan het doen zijn.

MLF

Ongelezen bericht door MLF »

Sinds de belasting het heeft overgenomen is 1 pot ellende.
Wat je kunt doen: het geld opsparen en rente trekken tot er echt gereageerd wordt, dan heeft u het geld en een beetje extra.

Gesloten