LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

Als je nu meerderjarig ben op je 18e en je ouders tot je 21e onderhoudplichtig zijn daar je een studie volg en die volg je tot na je 21e krijg je dan buiten je stufi één of andere uitkering?
Waarom meerderjarigheid en onderhoudsplicht uit elkaar halen? Gewoon alles op 1 lijn brengen of na de 18e of naar de 21!
Laatst gewijzigd door dvs-weg_159 op 16 mei 2010 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door Waterlelie »

Nee, daarvoor heb je de studiefinanciering en het grootste gedeelte van de voltijdstudenten hebben een bijbaantje. Daarnaast kunnen studenten bij de DUO geld lenen gedurende de studie en hebben ze op hun 18de recht op zorgtoeslag (zelf aanvragen natuurlijk). Het moet niet gekker worden dat studenten naast studiefinanciering ook recht zouden mogen hebben op een uitkering!

R-Estau
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 mar 2010 15:58

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door R-Estau »

Het wordt tijd dat de dienstplicht weer ingevoerd wordt dan krijg je een toeslag van misschien wel 2 euro per dag.

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

Van je studiefinanciering alleen kan je niet leven en de ouders zijn niet meer onderhoudsplichtig, dus is de stelling dan dien je dus een uitkering te ontvangen of de ouders dienen ondersteunend te worden toch of breng alles weer terug naar de situatie van voor de studiefinanciering. Toen kregen de ouders dubbele kinderbijslag en niet het KIND, zoals nu!

Gizmo©
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 apr 2004 23:20

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door Gizmo© »

Misschien kan je een baantje gaan zoeken. Werken voor je geld en niet je hand ophouden.

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door Waterlelie »

dvs-weg_159 schreef:Van je studiefinanciering alleen kan je niet leven en de ouders zijn niet meer onderhoudsplichtig, dus is de stelling dan dien je dus een uitkering te ontvangen of de ouders dienen ondersteunend te worden toch of breng alles weer terug naar de situatie van voor de studiefinanciering. Toen kregen de ouders dubbele kinderbijslag en niet het KIND, zoals nu!
Klopt, van een studiefinanciering alleen kan je niet leven maar van een bijbaantje naast je studie ga je niet dood! Het kind wordt op een gegeven moment volwassen en moet functioneren in de maatschappij. Ik ben ook student geweest en moest op zoek gaan naar een bijbaantje, en dat voor iemand die niet in Nederland is geboren!

Dus handje ophouden bij de overheid om meer onderhoudsgeld is onzin. Als ze meer geld willen, ga dan werken. Er wordt al genoeg belastinggeld van de belastingbetaler voor oa studiefinanciering gereserveerd.

Piet Za
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 apr 2010 15:32

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door Piet Za »

Je kunt in je paspoort je geboortejaar veranderen in 1945 en dan AOW aanvragen bij de SVB dan kun je blijven studeren :roll:

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door VioletPrue »

dvs-weg_159 schreef:Van je studiefinanciering alleen kan je niet leven en de ouders zijn niet meer onderhoudsplichtig, dus is de stelling dan dien je dus een uitkering te ontvangen of de ouders dienen ondersteunend te worden toch of breng alles weer terug naar de situatie van voor de studiefinanciering. Toen kregen de ouders dubbele kinderbijslag en niet het KIND, zoals nu!
Ik hoop dat meent u dit niet meent....
De mensen in de Wia, Wajong en Wwb (waar mensen door ziekte of beperking ook langdurig in kunnen zitten en dus niet altijd enkel een tussenoplossing is) moeten waarschijnlijk binnenkort met minder toe, maar studenten die kunnen werken mogen de hand op houden?
Uitkeringen zijn voor mensen die al dan niet tijdelijk niet kunnen werken, niet voor mensen die vinden dat ze te druk zijn om te werken.
Ik weet wel zeker dat er manieren zijn om de miljoeen die met uw plan gemoeid zijn beter te besteden.
De uitbreiding van de compensatie creteria van de Wtcg bijvoorbeeld.

witte angora
Berichten: 30869
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt ook stoppen met studeren, en gewoon een baan zoeken. Niks mis mee. Heb je ook geen studiefinanciering en andere voorzieningen meer nodig.

witte angora
Berichten: 30869
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door witte angora »

De mensen in de Wia, Wajong en Wwb (waar mensen door ziekte of beperking ook langdurig in kunnen zitten en dus niet altijd enkel een tussenoplossing is) moeten waarschijnlijk binnenkort met minder toe, maar studenten die kunnen werken mogen de hand op houden?
Ik wil niet veel zeggen, maar door de belastingmaatregelen van vorig jaar krijg ik dit jaar 1200 euro minder terug dan vorig jaar. Krijg ook nog eens minder huurtoeslag, omdat mijn belastbare inkomen hoger komt te liggen. Dus ga maar even na wat mensen met beperkingen al in hebben moeten leveren, en het gaat alleen maar door. Ja hoera, in september krijg ik ter compensatie van de UWV de lieve somma van 350 euro. Wow.

En niemand die snapt dat je amper rondkomt.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door VioletPrue »

witte angora schreef:
De mensen in de Wia, Wajong en Wwb (waar mensen door ziekte of beperking ook langdurig in kunnen zitten en dus niet altijd enkel een tussenoplossing is) moeten waarschijnlijk binnenkort met minder toe, maar studenten die kunnen werken mogen de hand op houden?
Ik wil niet veel zeggen, maar door de belastingmaatregelen van vorig jaar krijg ik dit jaar 1200 euro minder terug dan vorig jaar. Krijg ook nog eens minder huurtoeslag, omdat mijn belastbare inkomen hoger komt te liggen. Dus ga maar even na wat mensen met beperkingen al in hebben moeten leveren, en het gaat alleen maar door. Ja hoera, in september krijg ik ter compensatie van de UWV de lieve somma van 350 euro. Wow.

En niemand die snapt dat je amper rondkomt.
Dat is inderdaad een gigantisch probleem.
Ondertussen stijgen de kosten voor de ziektekostenverzekering en de geweldig sociale eigen bijdrage voor je zorg.
Er wordt steeds minder vergoed en die nieuwe Wtcg maakt het er niet beter op. (en dan druk ik me netjes uit)
Ik ben beter af dan jij, ik ben slechts € 250,- per jaar kwijt, dus behoud ik (voorlopig?!?) mijn volledige huur- en zorgtoeslag.
Ik krijg echter die € 350,- van het UWV niet, omdat ik een Wwb heb en dus 'niet zichtbaar' ben voor het UWV. :roll:
Trouwens een tip: denk ook even aan de gemeentelijke- en waterschapsbelastingen die je nu ook (meer) moet gaan betalen omdat je verzamelinkomen hoger is.
Leuker kunnen we het niet maken.....en makkelijker al helemaal niet.
Maar laten we vooral de studenten een uitkering geven!

witte angora
Berichten: 30869
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door witte angora »

denk ook even aan de gemeentelijke- en waterschapsbelastingen die je nu ook (meer) moet gaan betalen omdat je verzamelinkomen hoger is.
Die gaan weer niet uit van het verzamelinkomen, maar van het netto-inkomen minus de vaste kosten. Minder huurtoeslag is hogere vaste kosten, dus er blijft dan minder voor de gemeente over om te graaien.

Maar pakken ze je niet linksom, dan doen ze het wel rechtsom, maak je daar maar geen zorgen over. :roll: In mijn woonplaats mag ik sinds dit jaar inmiddels ook al opgeven wat ik de komende 12 maanden aan belastingteruggave verwacht, inclusief verplicht een kopie van de beschikking, die er uiteraard nog lang niet is. En zonder die kopie is de aanvraag niet compleet, en wordt dus afgewezen.

Dus ik verwacht niks terug, simpel zat.
Laatst gewijzigd door witte angora op 08 mei 2010 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Miss Tascha
Berichten: 280
Lid geworden op: 15 dec 2009 19:21
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

dvs-weg_159 schreef:Van je studiefinanciering alleen kan je niet leven en de ouders zijn niet meer onderhoudsplichtig, dus is de stelling dan dien je dus een uitkering te ontvangen of de ouders dienen ondersteunend te worden toch of breng alles weer terug naar de situatie van voor de studiefinanciering. Toen kregen de ouders dubbele kinderbijslag en niet het KIND, zoals nu!
Als je ouders echt niet draagkrachtig zijn (of in mijn geval overleden), krijg je iets van 700 (inclusief lening) euro studiefinanciering. Lijkt mij méér dan voldoende.

Ik doe het er ook mee. Ik werk gewoon ernaast. Doe je ook nog werkervaring op!

Het is niet ruim als je bedenkt dat ik alles zelf moet betalen, maar zo leer je ook nog eens goed omgaan met geld.

Wat ik wel vind, is dat ze van de IB-Groep/DUO eens strenger mogen gaan controleren op studenten, die niet meer studeren en toch stufie ontvangen, of nog thuis wonen en uitwonend ontvangen, etc..

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

1. Ik studeer niet, maar ben 46 jaar en ouder/verzorger.
2. Mij ging het omdat de ouderlijke zorgplichtig op houdt voor de wet dat je van een studiefinanciering niet kan rondkomen. Ik vind dat je zorgplicht ophoud als het kind is uitgestudeerd en dat de meerderjarigheid bij 21 begint. Ook vind ik dat de studiefinanciering aan het kind afgeschaft dient te worden en dat er weer toen ik studeerde de OUDERS het geld dienen te ontvangen, indien niet draagkrachtig genoeg.

witte angora
Berichten: 30869
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door witte angora »

dvs-weg_159 schreef:1. Ik studeer niet, maar ben 46 jaar en ouder/verzorger.
2. Mij ging het omdat de ouderlijke zorgplichtig op houdt voor de wet dat je van een studiefinanciering niet kan rondkomen. Ik vind dat je zorgplicht ophoud als het kind is uitgestudeerd en dat de meerderjarigheid bij 21 begint. Ook vind ik dat de studiefinanciering aan het kind afgeschaft dient te worden en dat er weer toen ik studeerde de OUDERS het geld dienen te ontvangen, indien niet draagkrachtig genoeg.
Ik begrijp hier een hele hoop dingen niet van, eerlijk gezegd. Je vind dat je zorgplicht ophoudt als het kind is uitgestudeerd en dat de meerderjarigheid bij 21 begint? Wil je hiermee zeggen dat kinderen op hun 21e moeten stoppen met studeren?

Waarom ben je van mening dat de ouders de studiefinanciering moeten ontvangen? Het 'kind' is toch degene die het nodig heeft? Of wil je een 20-jarige nog blij maken met een beetje zakgeld?

Licht dit eens toe alsjeblieft?

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

Toen ik studeerde was je op 21e meerderjarig en ontvingen je ouders omdat je studeerde dubbele kinderbijslag en die betaalde daar alles van. Daar was je als studerende allemaal niet mee bezig. Ik kreeg zakgeld en dat was dat. Ik ben inmiddels 46 en heb te maken met een kind die nu op de MBO zit.
De meeste kinderen op die leeftijd hebben geen benul wat er allemaal speelt en dat hoeft ook niet en NU sinds dat ze op 18 jaar voor de wet meerderjarig zijn moeten ze dat wel kunnen. Je hebt als ouder wel de onderhoudsplicht, maar heb volgens de wet niets meer over te vertellen. Dat die zaken uit elkaar gehaald zijn ONZINNING!

witte angora
Berichten: 30869
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ben het volkomen met je eens dat meerderjarigheid met 18 jaar veel te vroeg is. In een eerdere post schreef ik al dat jongeren dan net door de puberteit heen zijn, en, in plaats van rustig naar de volwassenheid toe te groeien, moeten ze een reuzenstap maken om ineens allerlei verantwoordelijkheden op zich te nemen.

De maatschappij zou waarschijnlijk een stuk relaxter worden als jongeren weer wat relaxter op kunnen groeien tot volwassenen die verantwoordelijkheid kunnen nemen, dus tot hun 21e.

Maar het is nu eenmaal zoals het is, het wordt gewoon niet teruggedraaid, omdat dat de overheid handenvol geld gaat kosten. Maar dat is met zoveel dingen.

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

Meer kosten? Of je dat nu uitkeert aan het kind of aan de ouders maakt toch geen verschil?

witte angora
Berichten: 30869
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door witte angora »

dvs-weg_159 schreef:Meer kosten? Of je dat nu uitkeert aan het kind of aan de ouders maakt toch geen verschil?
Het gaat niet alleen om de kinderbijslag, maar om heel veel voorzieningen. Zoals pleegzorg bijvoorbeeld. Nu stopt dat bij 18 jaar, als de volwassenheid opgetrokken wordt naar 21, moet ook de pleegzorg opgetrokken worden naar 21. En zo zijn er zoveel van dat soort dingen.

Overigens krijg ik het idee dat jouw topic meer uit hebberigheid ontstaan is. Je dramt maar door dat jij als ouder het geld op je rekening wilt hebben, terwijl je kind het dan maar met zakgeld moet doen, in plaats van de huidige situatie dat het kind het geld op de rekening krijgt. En dan moet het kind desnoods maar op kosten van de maatschappij een uitkering krijgen als het zakgeld niet genoeg is.

Ik kan er naast zitten natuurlijk, maar bovenstaande conclusie is op basis van wat je post wel heel makkelijk te trekken.

Immers, ik zou niet weten waarom jij als ouder het geld van de studiefinanciering zou moeten ontvangen. De naam zegt het al: het is bedoeld om de studie van het kind te financieren. Niet om de portemonnee van de ouder te spekken. En aangezien het kind met 18 volwassen heet te zijn, moet hij in beginsel zelf de studie financieren. En heeft dus zelf recht op dat geld.

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

Hebberigheid? Ne hoor, want dan dienen de ouders alles te betalen en die krijgen dan financiële steun door de extra kinderbijslag.

Gesloten