LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
student538

UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door student538 »

Wanneer je een WW-uitkering bijvoorbeeld ontvangt en dit te laat uitbetaald krijgt heb je pech gehad.

Als werkgever je loon te laat uitbetaald dan is er een stok achter de deur. 7BW artikel 625.

Citaat:
1
Voor zover het in geld vastgesteld loon of het gedeelte dat overblijft na aftrek van hetgeen door de werkgever overeenkomstig artikel 628 mag worden verrekend, en na aftrek van hetgeen waarop derden overeenkomstig artikel 633 rechten doen gelden, niet wordt voldaan uiterlijk de derde werkdag na die waarop ingevolge de artikelen 623 en 624 lid 1 de voldoening had moeten geschieden, heeft de werknemer, indien dit niet-voldoen aan de werkgever is toe te rekenen, aanspraak op een verhoging wegens vertraging. Deze verhoging bedraagt voor de vierde tot en met de achtste werkdag vijf procent per dag en voor elke volgende werkdag een procent, met dien verstande dat de verhoging in geen geval de helft van het verschuldigde te boven zal gaan. Niettemin kan de rechter de verhoging beperken tot zodanig bedrag als hem met het oog op de omstandigheden billijk zal voorkomen.
2
Van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken.


Het UWV heeft mijn uitkering te laat over gemaakt. Het Juridisch Loket adviseerde mij om de wettelijke rente te eisen bij het UWV. Ik kreeg vandaag post van het UWV waarin ze het volgende aangeven:

Op xx oktober 2010 heeft u van ons een betaling van € xxxx ontvangen. Wij betalen over dit bedrag geen wettelijke rente omdat wij op tijd hebben betaald.

Art. 33 WW bepaalt slechts over welke periode de uitkering moet worden betaald, niet wanneer de betreffende uitkering betaalbaar moet worden gesteld. UWV hanteerd voor de reguliere betaling van de vierwekelijkse een betalingstermijn van zes weken. De betaling heeft derhalve tijdig plaatsgevonden.


Conclusie: Omdat er geen wetgeving voor het UWV is kunnen ze uw betaling ook niet betalen want na 5 jaar verjaard de betaling. Als de klantadviseur tegen u zegt dat de betaling is gedaan dan is dat niet helemaal waar. Vanuit WWO (Werkloosheid systeem programma) staat er een datum maar dan wordt het beschikbaar gesteld via een database aan de bank. Dat wil helemaal niet zeggen dat uw betaling is gedaan. De klantadviseur zegt dat binnen 3 á 5 werkdagen ontvangt u, uw betaling. In die tussentijd kan het UWV op vele euro's rentenieren.
Laatst gewijzigd door student538 op 02 nov 2010 17:01, 2 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30847
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door witte angora »

Wanneer je een WW-uitkering bijvoorbeeld ontvangt en dit te laat uitbetaald krijgt heb je pech gehad.
Nog nooit problemen mee gehad. Alleen als je een uitkering aanvraagt zul je op de beschikking moeten wachten, en dat duurt meestal een week of 8. In de tussentijd kun je wel om een voorschot vragen.

Geen idee waarom je hier over begint. Je geld komt heus wel, en die paar centen aan rente die je 'mis' loopt?

Zie het zo: het is geld dat je gratis en voor niks hebt gekregen, waar anderen voor hebben gewerkt. En dan nog rente eisen omdat het een paar dagen later binnenkomt dan jij redelijk vind?

In de tijd dat je dit uit hebt gezocht had je minimaal 3 sollicitaties kunnen doen.

student538

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door student538 »

Het UWV verdiend hier ondertussen misschien wel hier miljoenen mee. En het geld van de WW heb ik premie voor betaald. In het Burgerlijk Wetboek 7:265 staat dat als de werkgever je te laat uit betaald tot een maximum van de helft van je salaris kunt eisen. Misschien dat ze bij u eens uw salaris 6 weken te laat betalen. Als je aan het UWV te laat betaald krijg je boetes. Andersom vind ik dat dit ook zo moet zijn.

Solliciteren hoef ik niet meer omdat WW is afgelopen.

witte angora
Berichten: 30847
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je WW is afgelopen heb je ook nergens meer recht op, dus wat zeur je dan?

witte angora
Berichten: 30847
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door witte angora »

vogels schreef:
witte angora schreef:Als je WW is afgelopen heb je ook nergens meer recht op, dus wat zeur je dan?
Pff, het zal je werknemer maar zijn. Lees alleen maar een hoop gezeur van onze eeuwige (?) student.

En hoezo niet meer hoeven solliciteren?
Waarom denk je dat ik zo reageer. En weet je, je kunt zeggen wat je wilt, maar onze huisstudent is wel zo overtuigd van zijn eigen gelijk dat niks, maar dan ook niks helpt.

Ik denk dat het advies van het juridisch loket meer iets is geweest van: 'Ja meneer, u kunt het proberen, uiteraard, nee heb je en ja kun je krijgen' (Pfoeehhhh eindelijk vertrokken en de wachtkamer zit nog barstensvol)

student538

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door student538 »

vogels schreef:
witte angora schreef:Als je WW is afgelopen heb je ook nergens meer recht op, dus wat zeur je dan?
Pff, het zal je werknemer maar zijn. Lees alleen maar een hoop gezeur van onze eeuwige (?) student.

En hoezo niet meer hoeven solliciteren?
Ik hoop dat de werkgever bij u voortaan uw salaris standaard 6 weken te laat gaan uitbetalen. Kijken we dan wel verder. Je hebt ook vaste lasten en daarvoor heeft de wetgever rekening mee gehouden en een stok achter de deur gezet. Als je van mening bent dat dit artikel geschrapt moet worden dan schakel je de politiek maar in. Ik geef hier aan dat het een beleid van het UWV is dat ze je uitkering 6 weken te laat mogen gaan storten. Deze kennis is niet te vinden bij de klant adviseurs bij het UWV omdat dit niet in K3CR staat vermeld, het programma waar zij de FAQ antwoorden uithalen.

student538

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door student538 »

Je hebt het over solliciteren terwijl ik het hier heb over een te late betaling. Bij een uitkering heb je een sollicitatie verplichting daar hoef je mij niet op te wijzen.

http://www.uwv.nl/particulieren/contact/telatebetaling/

Op de bovenstaande link kunt u zien hoe het zit met als het UWV u te laat betaald.

witte angora
Berichten: 30847
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door witte angora »

Krijgt u een WW-uitkering? Die betalen wij meestal over een periode van 4 weken. Dat moeten wij doen binnen 6 weken na afloop van die periode van 4 weken.
Dit zijn de regels. Als er binnen die 6 weken betaald is, dan heb je nergens recht op. Simpel zat.

Die 6 weken is helemaal zo gek nog niet. Immers, na afloop van die 4 weken moet je je briefje opsturen, en dat moet verwerkt worden. Pas dan kan berekend worden waar je recht op hebt. Daar gaat nu eenmaal tijd in zitten.

WW is iets heel anders dan loon uit een dienstbetrekking of een WAO. Dus gelden er andere regels.

Ben je het er niet mee eens? Ga dan werken in plaats van hier lopen zeuren.

student538

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door student538 »

Ik hoef geen briefje op te sturen, dat is een aanname. Als je een product koopt bij Bol.com dien je dat ook te betalen binnen 2 weken. Je hebt je vaste lasten ook. Ik werk inmiddels al lang, maar de laatste betaling was te laat en voordat je salaris krijgt van je nieuwe werkgever.... Helaas zijn het steeds dezelfde mensen die hier op mijn bijdrages reageren.

Ik heb zelf bij het UWV gewerkt en daar waren mensen bij die de uitkering niet kregen en zelfs geen geld meer hadden om eten te kunnen kopen. Ik heb dan nog een spaar buffer maar dat heeft niet iedereen. En dan zijn 6 weken erg lang. Deze categorie mensen komen bij jouw misschien wel inbreken om jouw mooie LED tv mee te nemen.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door tennis »

student538 schreef:Ik hoef geen briefje op te sturen, dat is een aanname. Als je een product koopt bij Bol.com dien je dat ook te betalen binnen 2 weken. Je hebt je vaste lasten ook. Ik werk inmiddels al lang, maar de laatste betaling was te laat en voordat je salaris krijgt van je nieuwe werkgever.... Helaas zijn het steeds dezelfde mensen die hier op mijn bijdrages reageren.

Ik heb zelf bij het UWV gewerkt en daar waren mensen bij die de uitkering niet kregen en zelfs geen geld meer hadden om eten te kunnen kopen. Ik heb dan nog een spaar buffer maar dat heeft niet iedereen. En dan zijn 6 weken erg lang. Deze categorie mensen komen bij jouw misschien wel inbreken om jouw mooie LED tv mee te nemen.

Dan weet je toch, hoe het daar reilt en zeilt, wat kom je hier dan klagen!
Trouwens jou vergelijking met Bol.com zegt genoeg!

witte angora
Berichten: 30847
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door witte angora »

om jouw mooie LED tv mee te nemen.
Als ze willen inbreken om een mooie LED tv mee te nemen gaan ze hun gang maar. Ik doe het nog steeds met zo'n oude glasbak, doet het prima, goed beeld, goed geluid. Niks geen LED tv.

Je praat weeral nonsens en slaat gewoon in het wilde weg om je heen omdat je je simpelweg niet in de materie verdiept en alles naar je eigen hand wil zetten.
Ik hoef geen briefje op te sturen, dat is een aanname.
Een WW-uitkering zonder werkbriefje? Geloof je het zelf?

student538

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door student538 »

Ja WW zonder werkbriefje, dan wordt je WW uitkering op automatisch uitbetalen gezet als blijkt dat je naast je WW uitkering geen baan hebt. Als je bijvoorbeeld geen werk hebt hoef je dat werkbriefje (heet trouwens zo niet eens meer maar het heet inkomenstenformulier) niet in te vullen. Zodra je via een Wijzigingsformulier aangeeft dat je werk gevonden hebt voor wisselende aantal uren dan moet je het inkomstenformulier invullen. Geloof je nu zelf dat iedereen steeds dat inkomstenformulier (Voor jouw werkbriefje) moet invullen als je niet werkt? Dat is werk om het werk. Alleen nodig als het echt nodig is. Dus eerst Wijzigingsformulier invullen en dan komt pas het Inkomstenformulier om de hoek kijken indien nodig. Als je voor een vaste aantal uren gaat werken bijvoorbeeld 16 en je hebt een WW uitkering voor 40 uren hoef je het een paar keer in te vullen en als dat steeds hetzelfde blijkt gaat je WW weer op automatisch uitbetalen staan. Je moet wel eerst invullen als je bijvoorbeeld op een Woensdag begint om maar wat te noemen maar dat is aan de backoffice om dat te bepalen.

@d witte angora en tennis jullie hoeven steeds niet mijn bijdrages belachelijk te maken.Misschien is het eens goed dat je zelf in de WW komt en geen spaar geld hebt en je uitkering 6 weken te laat uitbetaald wordt en misschien jij wellicht geen geld hebt om iets te kunnen kopen. Misschien dat je inlevingsvermogen beperkt is.

witte angora
Berichten: 30847
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door witte angora »

In de tijd dat ik WW had, moest ik toch echt iedere vier weken zo'n werkbriefje invullen. Kan er niks aan doen. Maar dan nog, als je werk hebt, zul je toch zo'n ding in moeten vullen. Dat geef je zelf aan. Dus blijkbaar wacht de UWV met betalen tot het zeker is dat er geen werkbriefje binnen komt. Maar betalen terwijl die vierwekelijkse periode nog niet voorbij is, dat zit er zeker niet in.

Vertel mij niet hoe het is om met weinig rond te moeten komen. Dat is al jarenlang zo.

Met jouw houding maak je jezelf belachelijk. Dat hoeven tennis en ik niet te doen. Het enige wat wij doen is het benoemen, meer niet.

student538

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door student538 »

Ik had werk gevonden na mijn WW uitkering. Wat ik dan vervolgens werk doet er niet toe. En het inkomstenformulier hoefde ik ook niet in te vullen. UWV was gewoon te laat met de betaling. Eigenlijk niet te laat want dat is het pas na 6 weken. Het UWV had mij om de 4 weken moeten uitbetalen maar dat gebeurde dus niet.


Dat belachelijke berichten schrijf vind ik niet leuk van je. Dan moet jij maar een forum maken waarin jij gaat beslissen wat mensen mogen schrijven. Daarin mogen dus volgens jouw normen mensen geen berichten schrijven aangaande dat een uitkering niet op tijd is uit betaald.

Deze regelgeving 7:625 vind je vast ook BELACHELIJK!


1
Voor zover het in geld vastgesteld loon of het gedeelte dat overblijft na aftrek van hetgeen door de werkgever overeenkomstig artikel 628 mag worden verrekend, en na aftrek van hetgeen waarop derden overeenkomstig artikel 633 rechten doen gelden, niet wordt voldaan uiterlijk de derde werkdag na die waarop ingevolge de artikelen 623 en 624 lid 1 de voldoening had moeten geschieden, heeft de werknemer, indien dit niet-voldoen aan de werkgever is toe te rekenen, aanspraak op een verhoging wegens vertraging. Deze verhoging bedraagt voor de vierde tot en met de achtste werkdag vijf procent per dag en voor elke volgende werkdag een procent, met dien verstande dat de verhoging in geen geval de helft van het verschuldigde te boven zal gaan. Niettemin kan de rechter de verhoging beperken tot zodanig bedrag als hem met het oog op de omstandigheden billijk zal voorkomen.
2
Van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken.

Daarbij kun je tot maximum van de helft van je salaris eisen als er te laat uitbetaald wordt.

witte angora
Berichten: 30847
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is belachelijk dat jij dingen op zo'n manier door elkaar haalt. WW is heel wat anders dan een dienstbetrekking, dus er gelden gewoon heel andere regels. Dat jij wetgeving die betrekking heeft op een dienstbetrekking van toepassing wil laten zijn op een WW-uitkering, en er blijkbaar van uit gaat dat je de helft van je uitkering er bij kunt krijgen, geeft aan dat er iets goed mis is met je manier van denken.

Ik snap niet dat je hier loopt te mekkeren. Als jij meent dat je recht hebt op de helft van je uitkering extra, dan zul je dat gewoon bij de rechter aanhangig moeten maken. Niet hier. Posters hier zullen je daar bij niet kunnen helpen, en niemand zal je bij het handje vast pakken om een civiele procedure voor je op te starten.

Laat je het vonnis nog even weten? :mrgreen:

student538

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door student538 »

Je rukt helaas dingen uit zijn verband. Ik maak alleen maar de vergelijking dat er werknemer werkgever een beter in de wet geregeld is dan in de WW wet. De WW wet geeft niet aan wanneer de betaling de deur uit gedaan moet worden. Ik geef hier alleen aan dat het bij het UWV na 6 weken pas te laat is. Ik ga verder niet meer in op je negatieve benaderingswijze. Kun je niet op een normale manier met mij communiceren? Er is zelfs een belangen organisatie waar subsidie heen gaat om signalen te krijgen over het UWV. Die maken zich druk over bejegening, onrechtvaardigheid, klachten over uitkeringen et cetera. Ga je daar ook voor zorgen dat die organisatie ingetrokken gaat worden?

witte angora
Berichten: 30847
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door witte angora »

De WW wet geeft niet aan wanneer de betaling de deur uit gedaan moet worden.
De UWV geeft aan dat het binnen zes weken moet. Dat sta je nota bene zelf te vertellen, en het staat ook nog eens in de link die je zelf gegeven hebt, en die ik al eerder gequoted heb.
Krijgt u een WW-uitkering? Die betalen wij meestal over een periode van 4 weken. Dat moeten wij doen binnen 6 weken na afloop van die periode van 4 weken.

student538

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door student538 »

SVP goed mijn TEKSTEN lezen!! Ik zei dat het NIET in de WW wet is omschreven. Het UWV heeft zelf bepaald dat dit binnen 6 weken moet gebeuren, dat is een beleid maar niet in de WW wet dus.

Ik heb veel mensen gesproken die in de problemen kwamen voor het uitblijven van de betaling (aan jouw hebben ze dus niks) . Volgens het UWV wordt 98% van de uitkeringen op tijd uitbetaald.

Onlangs is er een topic gesloten over oorsuizen omdat ik daarom gevraagd heb bij moderator. Ik denk dat het helaas hier ook weer moet gebeuren omdat mensen niet op een fatsoenlijke, respectvolle manier met elkaar kunnen omgaan.

witte angora
Berichten: 30847
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb veel mensen gesproken die in de problemen kwamen voor het uitblijven van de betaling (aan jouw hebben ze dus niks) .
Klopt, ik werk niet bij de UWV.

verzendingen

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door verzendingen »

Overheid / regelgeving
Bent u het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier uw mening. Staat hier bij dit forum op dit onderwerp.

Student538 is het duidelijk niet eens met de overheid. Ook ik heb de uitkering te laat uit betaald gekregen. Ik moest allerlei zaken regelen: Hypotheek daar moest ik regeling voor treffen, met de bank omdat ik niet in het rood kon staan et cetera. Ik vind het goed dat hier aandacht aan geschonken is. De callcenter medewerker van het UWV kon alleen maar sorry zeggen en vervolgens kunnen ze weinig voor je doen. Zij kunnen niet even het geld overmaken van waar je recht op hebt.

Gesloten