LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV betaalt WW-uitkering te laat

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
student538

UWV betaalt WW-uitkering te laat

Ongelezen bericht door student538 »

Wanneer de werkgever uw loon te laat uitbetaald heeft u een betere rechtspositie (zie link: http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=70292 ) dan wanneer het UWV de WW-uitkering te laat uitbetaald. Wanneer u als burger te laat betaalt volgen er mogelijk sancties. Is het andersom ook zo?

Wat u kunt doen wanneer uw WW-uitkering te laat uitbetaald wordt:

Als het UWV al een beslissing heeft genomen dat u een WW-uitkering krijgt en het UWV betaalt uw WW-uitkering ten onrechte niet of te laat, kunt u wettelijke rente over het uit te betalen bedrag vorderen (6%).

U kunt het UWV dan per aangetekende brief aanspreken op het feit dat de uitkering nog niet is uitbetaald. In de brief stelt u dan een termijn waarbinnen de uitkering alsnog moet worden uitbetaald en geeft u aan, dat als de uitkering binnen die termijn niet is betaald, u de wettelijke rente gaat vorderen.

Als het UWV weigert om de wettelijke rente uit te betalen dan zou u in het uiterste geval naar de kantonrechter kunnen gaan. Bedenkt u dan wel dat de kosten die dit met zich meebrengt veel hoger kunnen zijn dan wat het u uiteindelijk zou kunnen opleveren.

Heeft u ook ervaringen dat het UWV ten onrechte uw WW-uitkering te laat uitbetaalt? En zo ja, wat heeft u hier tegen gedaan? Laat het weten.

__oi__

Re: UWV betaalt WW-uitkering te laat

Ongelezen bericht door __oi__ »

Tevens zou je de tijd die dit alles met zich meebrengt ook kunnen spenderen aan het zoeken naar werk.

student538

Bedankt voor je (goed bedoelde?) tip. Maar ik heb al werk en heb dit uitgezocht voor mensen die geen werk hebben en hun uiterste best doen om werk te kunnen vinden. Alleen lukt dat niet altijd even goed in een "prestatie" gerichte samenleving. Waar je een schaap met 5 poten moet zijn. Zag zelfs ooit een vacature waar je 17 jaar moest zijn en in het bezit zijn van een rijbewijs. Maar goed daar hebben wij het nu niet over, nu terug naar de te late uitbetalingen!!

student538

Er ligt een wetsvoorstel voor het niet tijdig beslissen van een overheidsinstantie.

http://www.justitie.nl/onderwerpen/wetg ... beslissen/

Over de vorige reactie dat je beter je tijd kunt investeren naar het zoeken van een baan, vind ik géén leuke opmerking. Verplaats je in een ander die op zijn/haar geld zit te wachten en maar niet komt. De rekeningen (huur, eten etc.) gaan gewoon door. Voor een ander is het zo makkelijk een oordeel te vellen wat die wel of niet moet doen. Een luisterend oor is dan beter op zijn plaats (doe ik het zelf ook al wat een beter kan doen!).

antonh

Ongelezen bericht door antonh »

Student538,

jammer dat in de aangehaalde link van jou niets staat over betalingen maar wel over gemeentes.

[/quote]waterschappen) zo snel mogelijk beslist over uw aanvraag.

De Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen treedt uiterlijk op 1 januari 2010 in werking. De wet is bedoeld om ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld gemeentes, provincies en waterschappen zo snel mogelijk beslissen over uw aanvragen, bijvoorbeeld voor vergunningen. Een overheid die niet tijdig beslist, overschrijdt de beslistermijn. Daaraan zijn consequenties verbonden.
[quote]

Dit heeft dus niet met het UWV te maken hoor.
Er is wel een regeling met een termijn van 4 weken.
Maar daar mogen ze van afwijken met uitzonderingen, en die reden voor uitzondering hebben ze altijd wel.
Dan kan het makkelijk 8 tot 12 weken duren.

rippe

Ongelezen bericht door rippe »

Ook bij mij is dit het geval.
Werkzoekenden moeten zich uiteraard aan bepaalde regels houden die het UWV stelt om recht te blijven houden op een WW-uitkering, bijvoorbeeld de sollicitatie- en meldingsplicht. Indien zij zich daar niet aan houden volgen er sancties.

Waarom wordt het UWV niet gesanctioneerd, anders dan de rente die in rekening gebracht kan worden bij te late uitbetaling? Zoals in een eerdere reactie al genoemd, heeft dit voor de WW-gerechtigde geen zin, sterker nog, hij/zij is nog meer geld kwijt aan een procedure bij de Kantonrechter.
(Semi-)overheden dienen zich toch net zo goed aan regels te houden als burgers??
Wellicht is er eerdere jurisprudentie hierover bekend?

student538

Inderdaad!! Gelijkwaardige relatie....

solleila

Ongelezen bericht door solleila »

Briefje sturen en ook dreigen. Als ze binnen een gestelde termijn niet betalen,zal je naar de kantonrechter stappen en de kosten zijn uiteraard voor het uwv. Ook bellen met het klachtenbureau van UWV wil eens helpen in het verleden ooit meegemaakt.

z.assistente

Ongelezen bericht door z.assistente »

nou nou,,, ik vind het dieptreurig dat er zo met mensen wordt gesold,,heb jaren gewerkt, sinds juli jl werkloos en inderdaad uwv,,kreeg op 23 augustus een uitbetaling van maar liefs 122 euro,, daar kun je wat mee hoor, en de rekeningen vliegen me om de oren, na vele telefoontjes en klachtenbrief kreeg ik op 19 september,680,00 bij,,,dus kan alleen m,n huur,water,tel en internet betalen,, en eten is er dan niet meer bij, Wat een democratie,dat zijn echt 3 wolven en een schaap die een voorgerecht kiezen ,het hele systeem deugt gewoon niet. en de hoge bonusheren lachen zich verrot dat wij krom liggen van de ellende. kan hier een boek over schrijven,,zie m,n verhaal over essent,,aanhef afmelden,, vertel me niet dat ik moet gaan werken, of dat ik bijstand aan moet vragen, want dat wist ik zelf al,laat diegene ff verder gaan zoeken naar slappe wasjes,,

student538

Waarop was die € 122 euro op gebasseerd?

Maximan86

Ongelezen bericht door Maximan86 »

Mijn ervaring:

Ik heb vorig jaar een bijstand-uitkering aangevraagd. Pas na c.a. 6 maanden is mijn aanvraag goedgekeurd en in de tussentijd ontving ik soms een "voorschot", deze voorschotten werden na toekenning van de uitkeringsgerechtigheid verrekend met het bedrag dat ik over de periode moest ontvangen.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Maximan86 schreef:Mijn ervaring:

Ik heb vorig jaar een bijstand-uitkering aangevraagd. Pas na c.a. 6 maanden is mijn aanvraag goedgekeurd en in de tussentijd ontving ik soms een "voorschot", deze voorschotten werden na toekenning van de uitkeringsgerechtigheid verrekend met het bedrag dat ik over de periode moest ontvangen.
Ja, dat is toch een hele andere situatie?
En volkomen terecht ook?

piet jagers

Ongelezen bericht door piet jagers »

VioletPrue schreef:

En volkomen terecht ook?
word tijd dat ze jou eens een maand of 6 zonder geld zetten

VioletPrue

piet jagers schreef:
VioletPrue schreef:

En volkomen terecht ook?
word tijd dat ze jou eens een maand of 6 zonder geld zetten
Maximan krijgt in de tijd dat er over zijn uitkering besloten wordt voorschotten.
Deze worden later verrekend met het bedrag dat hij in die periode had moeten ontvangen.
Hij heeft dus geen moment zonder geld gezeten.
Wel even goed lezen.
En stel dat meneer geen recht had gehad op bijstand, en de gemeente wel maand na maand had gestort.
Dat had hij nu alles terug moeten betalen.
Dan maken ze het probleem alleen maar groter.
Door met voorschotten te werken, is het voor iedereen helder hoe de situatie in elkaar zit.
Dus uw opmerking raakt kant nog wal.

piet jagers

Ongelezen bericht door piet jagers »

somssssss werden er voorschotten verstrekt lees zelf beter

VioletPrue

piet jagers schreef:somssssss werden er voorschotten verstrekt lees zelf beter
Dus waren er voorschotten.
Dus was er geld.
Dus zat hij niet 6 maanden zonder.