LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV lost probleem niet op

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Mverweij
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jan 2019 10:00

UWV lost probleem niet op

Ongelezen bericht door Mverweij »

In Augustus 2016 geef ik aan bij UWV dat ik in September weer aan het werk ga, UWV bedankt mij voor de melding en gaat dat administratief verwerken.
Geregeld denk je.. Nou niets is minder waar.
Ruim 2 jaar blijven ze doorbetalen waarin ik vrijwel elke maand bel en steeds de belofte krijg dat ze het gaan oplossen.
Tot Maart 2018, ik bel weer op krijg weer de belofte dat ze het gaan oplossen, maar nu heb ik er genoeg van en eis dat ze het nu direct gaan oplossen terwijl ik aan de telefoon wacht.
Dat gebeurd dan ook ik word doorverbonden en krijg de belofte dat het geregeld is.
Geregeld denk je.. nou nee. Nog wordt er 8 maanden doorbetaald ik blijf bellen en bellen.

In Oktober ontvang ik een brief dat UWV van plan is mij een boete op te leggen omdat ik pas in Maart 2018 heb gemeld dat ik aan het werk ben sinds September 2016… gekker moet het niet worden.
Ik geef aan dat ik wel degelijk voor mijn dienstverband heb gemeld dat ik weer ga werken en bel daarna nog vrijwel elke maand en dat UWV notabene nu nog steeds uitkeert.
Na weer een hoop heen en weer gebel met afdeling handhaving ,waarbij steeds het initiatief van mij moet komen, word ik in het gelijk gesteld.
Ineens zien ze dat ik het wel in 2016 voor aanvang van mijn dienstverband gemeld heb, alle verwijtbaarheid ligt bij UWV, geen boete met een welgemeende excuses, ik krijg z.s.m bericht met het terug te betalen bedrag.

Mooi! Ik heb netjes alle onterechte betalingen opzij gezet en ben blij dat ik er bijna vanaf ben.
Want dit bedrag is inmiddels opgelopen tot ruim €19.000 en dat is voor ons belachelijk veel geld.
De vordering komt December binnen… ruim €27.000!! te betalen binnen 2weken.
Dit bedrag is door gesloten boekjaren gebruteerd, betaal snel anders volgt beslaglegging.

Natuurlijk maak ik bezwaar en krijg steeds als reactie van alle medewerkers die ik spreek; “mevrouw u heeft volkomen gelijk” “ik begrijp het volkomen” “ik snap uw situatie” “het is inderdaad onze schuld”
“Maar! we doen er geen moer aan.. snel betalen anders leggen wij beslag op uw loon."
Hier heeft u een adres voor schuldhulpverlening en kijk maar of je nog iets terug krijgt van de belastingdienst.”


Het is werkelijk belachelijk, een beetje beenbrekende incassomaffia of loanshark zou jaloers zijn op hun werkwijze.
Ik heb meer verantwoording en initatief genomen dan van mij verwacht zou mogen worden.
Ze geven ruitelijk toe dat ze compleet fout zitten maar nemen geen enkele verantwoording.

Ik ben er echt kapot van, mijn hele leven draait in de soep, mijn gezin lijdt hier zwaar onder.
De gezellige December maand heb ik ervaren als ergste tijd uit mijn leven. Ik ben echt radeloos.
Iemand die hetzelfde heeft meegemaakt? Tips?

M.Verweij

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: UWV lost probleem niet op

Ongelezen bericht door berndv »

als ik dit lees denk ik 2 dingen. Ombudsman en juridisch loket, en wel zo snel mogelijk.

Cro
Berichten: 2079
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: UWV lost probleem niet op

Ongelezen bericht door Cro »

Volgens mij is dit vrij normaal wanneer je teveel betaalde uitkeringen uit eerdere jaren moet terugbetalen. Daar is ook duidelijk aangegeven dat je de teveel betaalde loonheffing weer kan terugvragen bij de belastingdienst.

Zie ook https://www.uwv.nl/particulieren/overig ... ng-betalen

Doordat het de fout is van het UWV is zouden ze qua tijdspanne voor terugbetaling mogelijk wel wat coulanter mogen zijn, maar de wijze van terugvorderen is in deze niet vreemd.

Lady1234
Berichten: 27179
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV lost probleem niet op

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dan was uw inkomen voor het doen van aangifte over het jaar 2016 en 2017 toch ook al veel te hoog?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: UWV lost probleem niet op

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij terugbetaling over een eerst jaar is het gebruikelijk dat je het bruto bedrag moet terugbetalen. Dit kun je dan voor de inkomstenbelasting wel weer verrekenen met je inkomsten op dit moment. Je inkomen over dit jaar zal dan dus ook 27.000 lager worden, zodat je fors minder inkomstenbelasting hoeft te betalen. Langs die weg krijg je dus ook ongeveer die 'te veel' betaalde 8.000 weer terug.

Lady1234
Berichten: 27179
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV lost probleem niet op

Ongelezen bericht door Lady1234 »


BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: UWV lost probleem niet op

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ik lees dat er heel veel gebeld maar heel weinig schriftelijk is gecorrespondeerd hierover met het UWV. Bewijs dan achteraf maar eens zoiets. Gelukkig heeft UWV haar gemaakte fout toegegeven. Alleen hebben ze dat mondeling of schriftelijk gedaan? Als je dus alleen maar telefoneert in dit soort precaire kwesties, dan gebeuren dit soort dingen. Niet goed, maar als de telefoon is neegelegd zijn ze de klant vergeten, omdat die telefoon daarna gelijk weer overgaat.

Desondanks niet toegeven bij het UWV. Maak het bedrag over wat u netto heeft ontvangen. Als UWV hun afdrachten aan belastingen en lasten terug willen ontvangen hoeven ze niet bij u aan te kloppen. Doen ze wel, maar ze maken zich er graag makkelijk vanaf. Ze gaan zelf maar achter hun afdrachten aan, terecht of onterecht. Misschien leren ze dan eens van hun eigen onzorgvuldigheden. En als het financieel lastig is dan lossen zij dit voor u op, niet andersom.

Maar UWV is halstarrig, dus het advies van Nationale Ombudsman en/of Juridisch Loket zou ik maar in serieuze overweging nemen.

Mverweij
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jan 2019 10:00

Re: UWV lost probleem niet op

Ongelezen bericht door Mverweij »

Cro schreef:
25 jan 2019 12:13
Volgens mij is dit vrij normaal wanneer je teveel betaalde uitkeringen uit eerdere jaren moet terugbetalen. Daar is ook duidelijk aangegeven dat je de teveel betaalde loonheffing weer kan terugvragen bij de belastingdienst.

Zie ook https://www.uwv.nl/particulieren/overig ... ng-betalen

Doordat het de fout is van het UWV is zouden ze qua tijdspanne voor terugbetaling mogelijk wel wat coulanter mogen zijn, maar de wijze van terugvorderen is in deze niet vreemd.
Inderdaad, terugbetalen is ook geen probleem.
8000,- extra terugbetalen binnen twee weken wel.
Daarbij zegt mijn boekhouder dat het niet zeker is of ik wel die volledige 8000 terug krijg.

Mverweij
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jan 2019 10:00

Re: UWV lost probleem niet op

Ongelezen bericht door Mverweij »

kweenie schreef:
25 jan 2019 12:19
Bij terugbetaling over een eerst jaar is het gebruikelijk dat je het bruto bedrag moet terugbetalen. Dit kun je dan voor de inkomstenbelasting wel weer verrekenen met je inkomsten op dit moment. Je inkomen over dit jaar zal dan dus ook 27.000 lager worden, zodat je fors minder inkomstenbelasting hoeft te betalen. Langs die weg krijg je dus ook ongeveer die 'te veel' betaalde 8.000 weer terug.
Tja, dat is mooi maar ik heb die 8000,- niet liggen.
Bovendien zegt mijn boekhouder dat ik waarschijnlijk niet alles terug krijg.
Dus moet ik betalen voor fouten van UWV

Lady1234
Berichten: 27179
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV lost probleem niet op

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan maar om te beginnen die € 19.000 per omgaande terugbetalen. Voor die € 8.000 een betalingsregeling vragen.

Voorlopige aanslag voor het jaar 2019 aanvragen met daarop vermeld dat negatieve inkomen van €27.000, zodat dat ook maandelijks binnenkomt.

Dan hebt u nadien de tijd om uit te zoeken hoeveel nadeel u ondervindt van die fout.

Mverweij
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jan 2019 10:00

Re: UWV lost probleem niet op

Ongelezen bericht door Mverweij »

Lady1234 schreef:
25 jan 2019 13:10
Dan maar om te beginnen die € 19.000 per omgaande terugbetalen. Voor die € 8.000 een betalingsregeling vragen.

Voorlopige aanslag voor het jaar 2019 aanvragen met daarop vermeld dat negatieve inkomen van €27.000, zodat dat ook maandelijks binnenkomt.

Dan hebt u nadien de tijd om uit te zoeken hoeveel nadeel u ondervindt van die fout.
Dat heb ik gedaan, althans ze hebben mij een betalingsregeling aangeboden.. binnen 1 jaar betalen.
660,- dien ik dan maandelijks te betalen.
En dat heb ik nou ook niet echt over per maand.

Lady1234
Berichten: 27179
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV lost probleem niet op

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat krijgt u deels terug van de belastingdienst.

Mverweij
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jan 2019 10:00

Re: UWV lost probleem niet op

Ongelezen bericht door Mverweij »

Lady1234 schreef:
25 jan 2019 13:25
Maar dat krijgt u deels terug van de belastingdienst.
Bedankt voor alle info!
Maar dat bedrag krijg ik niet direct, volgens mijn boekhouder niet volledig en pas als ik het bedrag volledig heb voldaan.
Dus volgend jaar.

En waarom zou ik akkoord gaan met een deel van die 8000 terug? Het is niet mijn fout.

Lady1234
Berichten: 27179
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV lost probleem niet op

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt een bedrag per maand krijgen van de belastingdienst, dat moet uw boekhouder weten.

Dan hebt u tijd om verder in het geweer te gaan.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: UWV lost probleem niet op

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Mverweij schreef:
25 jan 2019 10:15
...
...
,,,
Tips? ..
Daar al eens in persoon langsgeweest; of alleen maar geschreven, gebeld en via internet??

witte angora
Berichten: 30862
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UWV lost probleem niet op

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar hoe kan het dan dat het UWV blijft doorbetalen? Je moet toch iedere 4 weken een werkbriefje inleveren waarop je onder andere aangeeft of je al dan niet gewerkt hebt?

Lady1234
Berichten: 27179
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV lost probleem niet op

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En u hebt ook nooit overwogen om het direct terug te storten?

Mverweij
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jan 2019 10:00

Re: UWV lost probleem niet op

Ongelezen bericht door Mverweij »

Lady1234 schreef:
25 jan 2019 16:35
En u hebt ook nooit overwogen om het direct terug te storten?
Dat kan niet, dat storten ze weer terug.

Mverweij
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jan 2019 10:00

Re: UWV lost probleem niet op

Ongelezen bericht door Mverweij »

witte angora schreef:
25 jan 2019 16:23
Maar hoe kan het dan dat het UWV blijft doorbetalen? Je moet toch iedere 4 weken een werkbriefje inleveren waarop je onder andere aangeeft of je al dan niet gewerkt hebt?
Nee hoor in mijn geval niet.
Ben full time gaan werken en dat hoefde ik alleen door te geven.

witte angora
Berichten: 30862
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UWV lost probleem niet op

Ongelezen bericht door witte angora »

Vreemd dat je geen werkbriefje in hoeft te vullen, er vanuit gaande dat je in de WW zit. Bij de WAO hoeft dat inderdaad niet, de WIA weet ik eigenlijk niet.

Maar op wat voor manier heb je de eerste melding dan gedaan? Ook per telefoon, of in dat geval wel schriftelijk?
Mverweij schreef:
25 jan 2019 10:15
In Augustus 2016 geef ik aan bij UWV dat ik in September weer aan het werk ga, UWV bedankt mij voor de melding en gaat dat administratief verwerken.
Geregeld denk je.. Nou niets is minder waar.
Ruim 2 jaar blijven ze doorbetalen waarin ik vrijwel elke maand bel en steeds de belofte krijg dat ze het gaan oplossen.
Tot Maart 2018, ik bel weer op krijg weer de belofte dat ze het gaan oplossen, maar nu heb ik er genoeg van en eis dat ze het nu direct gaan oplossen terwijl ik aan de telefoon wacht.
Dat gebeurd dan ook ik word doorverbonden en krijg de belofte dat het geregeld is.
Geregeld denk je.. nou nee. Nog wordt er 8 maanden doorbetaald ik blijf bellen en bellen.

In Oktober ontvang ik een brief dat UWV van plan is mij een boete op te leggen omdat ik pas in Maart 2018 heb gemeld dat ik aan het werk ben sinds September 2016… gekker moet het niet worden.
Ik geef aan dat ik wel degelijk voor mijn dienstverband heb gemeld dat ik weer ga werken en bel daarna nog vrijwel elke maand en dat UWV notabene nu nog steeds uitkeert.
Na weer een hoop heen en weer gebel met afdeling handhaving ,waarbij steeds het initiatief van mij moet komen, word ik in het gelijk gesteld.
Ineens zien ze dat ik het wel in 2016 voor aanvang van mijn dienstverband gemeld heb, alle verwijtbaarheid ligt bij UWV, geen boete met een welgemeende excuses, ik krijg z.s.m bericht met het terug te betalen bedrag.

Mooi! Ik heb netjes alle onterechte betalingen opzij gezet en ben blij dat ik er bijna vanaf ben.
Want dit bedrag is inmiddels opgelopen tot ruim €19.000 en dat is voor ons belachelijk veel geld.
De vordering komt December binnen… ruim €27.000!! te betalen binnen 2weken.
Dit bedrag is door gesloten boekjaren gebruteerd, betaal snel anders volgt beslaglegging.

Natuurlijk maak ik bezwaar en krijg steeds als reactie van alle medewerkers die ik spreek; “mevrouw u heeft volkomen gelijk” “ik begrijp het volkomen” “ik snap uw situatie” “het is inderdaad onze schuld”
“Maar! we doen er geen moer aan.. snel betalen anders leggen wij beslag op uw loon."
Hier heeft u een adres voor schuldhulpverlening en kijk maar of je nog iets terug krijgt van de belastingdienst.”


Het is werkelijk belachelijk, een beetje beenbrekende incassomaffia of loanshark zou jaloers zijn op hun werkwijze.
Ik heb meer verantwoording en initatief genomen dan van mij verwacht zou mogen worden.
Ze geven ruitelijk toe dat ze compleet fout zitten maar nemen geen enkele verantwoording.

Ik ben er echt kapot van, mijn hele leven draait in de soep, mijn gezin lijdt hier zwaar onder.
De gezellige December maand heb ik ervaren als ergste tijd uit mijn leven. Ik ben echt radeloos.
Iemand die hetzelfde heeft meegemaakt? Tips?

M.Verweij

Gesloten