LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV??? staat boven de wet, en maakt mensen kapot.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

UWV??? staat boven de wet, en maakt mensen kapot.

Ongelezen bericht door renegade66 »

ik ga maar eens een nieuw topic starten over UWV.

nu het volgende, het onderwerp "UWV maakt me dakloos" gaat mij nu ook gebeuren.
in het kort:
uwv heeft door hun eigen domme bureaucratische fouten mij opgezadeld met een terugvordering.
op zich geen probleem, dit wil ik ook best wel terug betalen.
echter, er zit een vordering bij van 2002 tot 2004. hier heb ik pas in 2009 van te horen gekregen.
wettelijk is die vordering dus verjaard aangezien er geen stuiting heeft plaatsgevonden.
wat blijkt nu, ik heb in die periode gewoon gewerkt, dit heb ik ook netjes doorgegeven aan het UWV.
volgens hun is dit niet waar, zij hebben diverse brieven hierover gestuurd.
alleen hebben ze die brieven verstuurd naar adressen waar ik toen al niet meer woonde.
die brieven zijn ook naar het uwv retour gestuurd door de huidige bewoner.
ik heb hier de bewijzen van.
nu had ik een adreswijziging moeten doorgeven aan het uwv.
waarom? ik zat niet meer bij het uwv, ik werkte. dus heb niets met ze te maken.
kortom ik kan lullen als brugman, en bezwaar indienen en weet ik veel wat.
"gewoon betalen burger en niet zeuren".

nadat ik in 2008 door de crisis op straat ben komen te staan heb ik in die tijd anderhalf jaar thuis gezeten in de WW.
ik kon ondanks vele sollicitaties niet aan de slag komen.
kwam ergens ook wel een beetje goed uit, kon ik mijn vrouw helpen met ons ernstig ziek dochtertje. (drie maanden in het ziekenhuis gelegen met zeer zwaar nier-insufficiëntie.)
ik kon in mei 2010 weer volledig aan het werk en heb dit wederom ook doorgegeven aan het uwv.
je kunt het al raden, ook dit is volgens hun niet doorgekomen.
wel raar want het staat wel in hun computer.
ook dit kan ik terugbetalen. ook dit vind ik geen probleem.
echter ze hebben maar besloten om beslag te gaan leggen.
terwijl ik een betalingsovereenkomst had die zij notabene opgelegd hebben.
ik heb het maar laten gaan want na vele telefonische contacten waaruit blijkt dat
de medewerkers een cursus mensen naaien en pissig maken hebben gevolgd,
heb ik gezegd: "als jullie me zo niet helpen dan kom ik wel ff naar leeuwarden"

pas hier mee op, dit zien ze als een bedreiging en doen daar ook aangifte van.

nu komt het ergste, ik zit nu in de ziektewet en ze hebben beslag gelegd op mijn ziektewet uitkering.
ik krijg wel € 600,- in de maand. op de rest wordt beslag gelegd.
ze houden zich niet aan de wettelijke beslagvrije voet en ik moet maar een inkomsten en uitgaven formulier opsturen.

dit heb ik al 2 keer gedaan
verder willen ze niets doen en ik moet voor verdere vragen maar een brief sturen.

hoe maak je iemand overspannen?
ik heb nu een huur achterstand, mijn g/w/e loopt achter, mijn zorgverzekering, en nog wel meer.
ik kan er op wachten dat ik problemen krijg en 1 dezer dagen een uitzetting krijg.
ik heb de situatie al uitgelegd maar die bedrijven blijven natuurlijk niet wachten op hun centjes.

voor mezelf interesseert het me niet, maar wel voor mijn vrouw en dochtertje.
mijn dochtertje heeft 4 keer per dag 4 soorten medicijnen nodig en speciale voeding via een sonde apparaat.
ze heeft 1 niertje wat helemaal niet werkt en de ander maar 4%.
en dat voor een meisje van nog maar 2,5.

ik vind het zeer triest dat een overheids instantie zo werkt, en denkt boven elke wet te staan.
ik kan geen rechtszaak beginnen omdat ik daar het geld niet voor heb, en dat weten ze.

maar wat ze wel kunnen is iemand een reintegratie opleiding geven voor de arbeidsmarkt.
diegene heeft nog maar een paar lessen nodig en dan stoppen ze het ineens.

de reden?
er moeten een aantal bureau's gesloten worden in het kader van de bezuiniging.

conclusie?
diegene heeft geen kans meer op werk en het UWV heeft bijna €10.000 weggegooid.

ik denk dat ik dat ook maar eens in de publiciteit gooi.
de bewijzen heb ik.

zo, dit is nogal een verhaal geworden.
en dan is dit nog maar het topje. ik ben helaas niet de enige in nederland.

maar van ons geld wel super luxe kantoren bouwen met marmeren plee muren.

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: UWV??? staat boven de wet, en maakt mensen kapot.

Ongelezen bericht door trebelski »

Hoewel ik op geen enkele wijze je hiermee kan helpen vind het toch belangrijk om je moreel te steunen.Het is ongelofelijk hoe het UWV met mensen omgaat, het lijkt er weer eens op dat je gewoon een dossiernummer bent en verder niets. Ik hoop dat er een behoorlijke oplossing voor jullie komt en wie weet heeft het zin de nationale ombudsman in te schakelen en het aan de grote klok te hangen want anders zal het moeilijk worden tegen dit soort grote maar vooral logge bedrijven.
Sterkte. Trebelski.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: UWV??? staat boven de wet, en maakt mensen kapot.

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik persoonlijk vind het UWV nog erger dan de maffia.
Heb je je al gewend tot de ombudsman, dat heb ik toen ook gedaan en daardoor is het probleem opgelost.

Wat zou je ervan vinden om je te wenden tot Das je goed recht?

Beterschap met je dochtertje.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: UWV??? staat boven de wet, en maakt mensen kapot.

Ongelezen bericht door renegade66 »

ik heb ditzelfde bericht nu ook naar de ombudsman gestuurd.
ik ben ook zeker van plan om dit aan de hele grote klok te hangen.

mijn bedoeling is om alles eens te gaan verzamelen, ik heb eens rondgekeken op het net en het is niet te geloven hoe UWV (overheid) met ZIJN burgers om gaat.

ik schaam me om nederlander te zijn.
hier heb je dan je hele leven keihard voor gewerkt.
hier betaal je verdomme belasting voor??

door ons hebben die zakkenvullers werk en een zeer royaal inkomen.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: UWV??? staat boven de wet, en maakt mensen kapot.

Ongelezen bericht door renegade66 »

trouwens,

trebelski en sephora30,

bedankt voor jullie reactie.

ik zal vechten tot ik er dood bij neerval, voor mijn dochtertje en (zwangere) vrouw.

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: UWV??? staat boven de wet, en maakt mensen kapot.

Ongelezen bericht door jlthkoch »

Ze zijn inderdaad erg lamlendig bij het UWV. Wijzigingen moet je vaak meerdere keren doorgeven en vervolgens blijkt de wijziging alsnog niet doorgevoerd, terwijl ze het al schriftelijk aan je bevestigd hebben de wijziging te hebben doorgevoerd.

Altijd beloven terug te bellen, maar dit nooit doen.

Onjuiste beslissingen nemen, waarna ze door een corrupte bestuursrechter in het gelijk worden gesteld, het UWV heeft immers altijd gelijk!

Het is net zo'n achterlijke organisatie als de rest van die niet functionerende overheid, zoals politie/justitie. Als burger heb je gewoon geen ene moer in te brengen. Ombudsman komt ook alleen maar in actie als hij zin heeft.....

Nederland is een asociaal kutland aan het worden.

GloriusWorld
Berichten: 232
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:50

Re: UWV??? staat boven de wet, en maakt mensen kapot.

Ongelezen bericht door GloriusWorld »

renegade66
Hierbij wens ik jou en je gezin heel veel sterkte in deze moeilijke tijden.
Laatst gewijzigd door GloriusWorld op 05 feb 2011 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: UWV??? staat boven de wet, en maakt mensen kapot.

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Allereerst sterkte hiermee.
Maar even een vraag.
Er is een vordering over 2002-2004.
Dit hoorde je pas in 2009.
Heb je dan van 2002 tot 2004 onterecht geld gekregen en dit twee jaar lang niet opgemerkt?

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: UWV??? staat boven de wet, en maakt mensen kapot.

Ongelezen bericht door renegade66 »

ja dit is onterecht verkregen geld, echter wel aangegeven dat ik er geen recht op had.
buiten dit om is het gewoon verjaard en niet anders. ze zijn zelf hardleers.

dit is mij vorig jaar weer overkomen, nadat ik dreigde dit geld gewoon op te maken werd er wel ineens geluisterd.

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: UWV??? staat boven de wet, en maakt mensen kapot.

Ongelezen bericht door Athoz »

Pfff heel veel sterkte Renegade, ik weet wat het is als je tegen het logge overheidssysteem moet knokken, en ik hoop dat de ombudsman wat voor je kan betekenen!

Sterkte!

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: UWV??? staat boven de wet, en maakt mensen kapot.

Ongelezen bericht door VioletPrue »

renegade66 schreef:ja dit is onterecht verkregen geld, echter wel aangegeven dat ik er geen recht op had.
buiten dit om is het gewoon verjaard en niet anders. ze zijn zelf hardleers.

dit is mij vorig jaar weer overkomen, nadat ik dreigde dit geld gewoon op te maken werd er wel ineens geluisterd.
Ah, dan snap ik het weer.
Heel, heel veel succes.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: UWV??? staat boven de wet, en maakt mensen kapot.

Ongelezen bericht door renegade66 »

ik ben gewend te knokken voor mijn rechten, ben geen kleine jongen en laat me niet snel uit het veld slaan.
maar uwv krijgt elke grote vent klein.
ze kunnen je op elke manier kapot maken en dat doen ze ook wel degelijk als je je enigszins verdedigt.

ik snap niet dat dit allemaal toegelaten wordt.
mijn situatie is ernstig maar ik heb in de afgelopen dagen gevallen gezien die nog veel erger zijn.

maar het is ze gelukt, deze jongen is geknakt. zit er echt compleet doorheen.
ik blijf nog overeind voor mijn vrouw en dochtertje, maar dat is ook alles.

gefeliciteerd UWV, jullie hebben weer een nederlands staatsburger naar de vervelend geholpen. wees er trots op. :evil: :evil:

onthoud 1 ding, I'LL BE BACK !!!!

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: UWV??? staat boven de wet, en maakt mensen kapot.

Ongelezen bericht door Athoz »

Laat je er door die burocraten niet onder krijgen, blijf knokken. Schijt aan en op het uwv.. Als je knakt, zijn je vrouw en dochter niet geholpen en komen die aso's weer weg met de zoveelste fout.

Je bent sterker dan je denk man, doorgaan!

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: UWV??? staat boven de wet, en maakt mensen kapot.

Ongelezen bericht door tiptoo »

pfffffffft lees dit nu pas Renegade, ik heb geen oplossing voor je hoop dat de ombudsman iets voor jullie ken betekenen, beterschap met je dochtertje en heel veel sterkte met dit gedoe.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: UWV??? staat boven de wet, en maakt mensen kapot.

Ongelezen bericht door renegade66 »

thnx athoz,

je hebt ook zeker gelijk. daarom zei ik ook; i'll be back.
maar het is uiterst zwaar, moet me regelmatig heel erg inhouden om niet naar leeuwarden toe te rijden. :x

maar ja als ik dat zeg ga ik er weer op voor bedreiging :? :?

Janneman1968
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 feb 2011 14:30

Re: UWV??? staat boven de wet, en maakt mensen kapot.

Ongelezen bericht door Janneman1968 »

Bekend verhaal,

in 2003 raakte ook ik mijn baan kwijt wegens faillisement van het bedrijf waar ik werkte. Toeval wilde dat ik, ten tijde van het gerechtelijke ontslag, op vakantie was.

Voor het aanvragen van WW had ik protest moeten aantekenen tegen mijn ontslag dus vond het UWV dat ze een onderzoek moesten starten. Dit duurde ruim een half jaar. Daar zat ik met mijn hypotheek. Toen het UWV er eindelijk uit was kon ik direct door naar sociale dienst, werkgelegenheid in het Noorden is erg slecht, daar werd mij verweten dat ik te laat was met aanvragen dus ook daar moest een onderzoekje komen. en volgde een stafsteun.

Zo hebben wij 1 jaar zonder inkomen gezeten.
Geen inkomen betekend....:

Kortom wat volgde laat zich raden: uitzetting uit het net verbouwde huis die ver beneden de prijs werd verkwanselt (de gemeente was wel zo aardig om te registreren dat we officieel dakloos waren) en een enorme achterstand in vaste verplichte lasten, ziekte etc. etc.

Sindsdien zijn we lekker aan het tangoen met rijen deurwaarders die nu ook niet echt oplossings gericht willen denken maar liever de verdubbelaar inzetten zodat oplossen helemaal onmogelijk wordt. Eerst heb je helemaal geen schulden hoewel, een hypotheek, en vervolgens wordt je als een zware financieel crimineel behandeld. Dreigementen van deurwaarders en incasso's

Er zijn een aantal instanties waar ik inderdaad erg huiverig voor ben geworden:
hypotheek verstrekkers, overheidsbedrijven, deurwaarders (die zijn helemaal los van God en de wereld), het rechtsysteem, energie leveranciers.

Alle bedrijven die te groot zijn, en alles zogenaamd in systemen hebben staan en volgens processen en procedures werken zijn levens gevaarlijk!

MarkII
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mar 2009 18:56
Locatie: Ouder-Amstel

Re: UWV??? staat boven de wet, en maakt mensen kapot.

Ongelezen bericht door MarkII »

Hier ook nog iemand.

Deurwaarder legt beslag op W.W. uitkering.
Ik krijg een brief van het UWV dat er een beslag ligt en dat ik nog maar recht heb op 758 euro per 4 weken.

Ik check de beslagvrijevoet en kom erachter dat ik recht heb (met twee kinderen) op 925 euro per 4 weken.

Even bellen met het UWV. Nee, klinkt het aan de andere kant. Dan moet u bij de deurwaarder zijn. Wij mogen de beslagvrijevoet niet wijzigen of vaststellen. Dus bel ik de deurwaarder. Ik geef aan dat ze er vanuit zijn gegaan dat ik alleen ben. Slordig want zij horen de beslagvrijevoet toch vast te stellen? Ik moet maar aantonen dat ik niet alleen ben en dan word alles gewijzigd. Dus stuur ik onmiddellijk het bewijs.

De deurwaarder stuurt nog diezelfde dag een wijziging aan het UWV. Dit alles gebeurt 4 december.

Eind december zie ik tot mijn verbazing dat het UWV 758 euro overmaakt. Ik bel dus weer met het UWV. Nee, dat mogen wij niet wijzigen. Maar u heeft toch een brief ontvangen van de deurwaarder? Jawel, maar die verwerken we pas op 27 januari 2011. Huh? is mijn antwoord. Maar dan bepaald het UWV nu toch de beslagvrijevoet?

De deurwaarder geeft aan dat ze een fout hebben gemaakt en verzoeken om een correctie. En dan zegt het UWV, we betalen gewoon toch het verkeerde bedrag aan de deurwaarder.

Ik zie het zo, het UWV is verplicht mij mijn uitkering te betalen. Als een deurwaarder beslag legt blijft de wettelijk vastgestelde beslagvrijevoet over. Die dient het UWV aan mij over te maken. Doen ze dit niet, om welke reden dan ook, dan is het UWV in gebreke.

Enfin, ondertussen is er voor de tweede keer een bedrag overgemaakt door het UWV van 758 euro. Tja, dat was nog voor 27 januari 2011 dus logisch. Maar je zou toch de neiging krijgen de bedrijfskantine in te lopen bij het UWV en daar gratis te gaan dineren met je kroost. Want na de afschrijving van de huur en het gas/water/licht is het echt wel op. Maar wat maakt dat allemaal uit?

In mijn geval kreeg ik van de deurwaarder bij hoogste uitzondering het teveel ontvangen bedrag teruggestort. Maar dat gaat helaas niet twee keer op. Dus moeten we nu wachten tot het UWV het terug heeft.

Zal ik een voorspelling doen? Dan betalen ze het uit met de volgende betaling. En helaas gaat het dan naar de deurwaarder, want het overstijgt de beslagvrijevoet van 925 euro.

Als ze dat doen, gaan ze echt voor de gouden eikel.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: UWV??? staat boven de wet, en maakt mensen kapot.

Ongelezen bericht door renegade66 »

Ik zie het zo, het UWV is verplicht mij mijn uitkering te betalen. Als een deurwaarder beslag legt blijft de wettelijk vastgestelde beslagvrijevoet over. Die dient het UWV aan mij over te maken. Doen ze dit niet, om welke reden dan ook, dan is het UWV in gebreke.
u ziet dit heel erg goed, uwv behoort met onmiddelijke ingang de beslagvrije voet te wijzigen.
niet 2 maanden later.
u kunt ze hiervoor aansprakelijk stellen.
u moet ze sommeren dit per direct te veranderen,
u heeft recht op hetgeen u nu te weinig heeft gekregen en dan wel met terugwerkende kracht vanaf 4 december.

ik zou hiervoor juridisch advies inwinnen.

ik heb een onderwerp aangesneden die blijkbaar veel mensen overkomt.
graag wil ik zoveel mogelijk van dit soort reacties krijgen,
ik wil alles gaan verzamelen en dit eens in de media neerleggen.
misschien dat er dan weer eens onderzoeken gedaan gaan worden over de schofterige werkwijze van UWV.

de nationale ombudsman heeft alleen al in 2009 1670 klachten over het uwv binnen gekregen.
ik denk dat 2010 veel meer klachten zijn neergelegd.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: UWV??? staat boven de wet, en maakt mensen kapot.

Ongelezen bericht door bianca82 »

oef en ik dacht dat ik baalde vanwege het uwv

mijn ww loopt per 14 maart af nadat ik 13 maart vorig jaar de ww in moest omdat door mn zwangerschap mn contract niet werd verlengd

ik had paar maanden terug te horen gekregen bij een re-intergratieburo dat ze me gegarandeerd een baan voor 20 a 32 uur kunnen bieden als ik een re-intergratie traject in zou gaan. met dit verhaal ging ik naar mijn werk coach (nou ja naar mn oude werk coach want mn nieuwe heb ik nu pas (2maanden later) ontmoet) tja nee sorry geen recht op re-intergratie want ik ben pas 1 jaar werkloos (- mijn 0 uren contract bij een winkelketen) op 14 maart...

en ja aangezien ik geen recht heb op bijstand (wat ik stiekem niet erg vind want bijstand zit ik liever niet in) ook geen recht op re-intergratie want dat moet een paar maanden van te voren aangevraagd worden.

@renegade succes met alles.. je zit in een benarde situatie :S

Janneman1968
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 feb 2011 14:30

Re: UWV??? staat boven de wet, en maakt mensen kapot.

Ongelezen bericht door Janneman1968 »

@renegade66:

Dat zou ik ook wel eens willen weten, ik ben ook benieuwd naar het vinden van mensen die buiten hun schuld, doordat ze tussen procedures in vallen of door nalatigheid van instanties, diep in de schulden terecht zijn gekomen met alle gevolgen van dien.
Tevens zou ik wel eens willen weten hoeveel mensen / gezinnen dat zijn en wat hun ervaringen zijn met hetgeen ze in aanraking zijn gekomen.

Want als je verstrikt raakt in de hel van de incasso's en deurwaarders wordt het echt uitzichtloos.

Gesloten