LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] veel te hoge belasting op vermogen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Eef1967
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 jan 2011 19:02

veel te hoge belasting op vermogen

Ongelezen bericht door Eef1967 »

Ik ben niet erg rijk maar heb wel voldoende om vermogensrendementsheffing te moeten betalen. Heb een huurhuis. Nu ontvang ik 2% betaal 1,2% belasting en de inflatie is 1,7 %. Wil de overheid nu echt dat ik mijn geld over de balk gooi?

Ik vind het erg onrechtvaardig. Ik gebruik de rente om van te leven, totaal heb ik dan nog 1400 euro in de maand, heb nog loon en dan dus een beetje rente.
Maar tussen de 1000 en 1400 betaal ik dus 80% belasting ofzo :roll:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: veel te hoge belasting op vermogen

Ongelezen bericht door kweenie »

De overheid gaat er vanuit dat je op de lange termijn voor het deel boven de vrijstelling een rendement van 4% kunt behalen. Als je meer dan de 20.000 vrijstelling hebt, dan kun je dat geld altijd wel íets minder flexibele hebben dan met een eenvoudige spaarrekening. Dat kan bijvoorbeeld door een deel te beleggen of door een deel langer vast te zetten. Daardoor is het makkelijker om die 4% te behalen.

Op dit moment is de (spaar-) rente inderdaad erg laag. Maar ook nu is op een simpele spaarrekening zonder heel rare voorwaarden 2½% mogelijk. En als je het langer vast zet, bv. 10 jaar, kun je ook bij een normale bank nu nog steeds een rendement van 4% of hoger krijgen. Bv. bij de Abn Amro krijg je met 10 jaar vast 4% rente en bij Rabo 4,3%. Dan houd je die andere 20.000 achter de hand voor andere uitgaven. En een jaar geleden zaten de rentepercentages nog boven de 5%.

Trouwens, als je voor je inkomen van het rendement van je spaargeld afhankelijk bent, dan zou ik dat nooit op een rekening met variabele rente zetten. Dan weet je namelijk nooit waar je aan toe bent. Dan is het handiger om in elk geval voor dat deel van je inkomen dat je zeker wilt hebben, een product met vaste rente te nemen.

Dus zelfs in deze tijd, met lage rentestanden, is het nog mogelijk om zonder gekke risico's een rendement van 4% te behalen, waar de vrh op gebaseerd is.

Vincenti
Berichten: 135
Lid geworden op: 06 aug 2004 15:09

Re: veel te hoge belasting op vermogen

Ongelezen bericht door Vincenti »

Wil de overheid nu echt dat ik mijn geld over de balk gooi?
Euh.. ja. Kort gezegd wel. Daar schiet het land in het algemeen, en de overheid in het bijzonder namelijk het meest mee op, zeker op korte termijn. En zoals je wellicht weet kunnen politici alleen maar op korte termijn denken; het zijn soms net mensen.

Maaruuh.. als je het oneerlijk vindt hoeveel belasting er op vermogen wordt geheven, denk je eens in hoeveel stumpers er zijn die voor hun levensvoorziening afhankelijk zijn van inkomen. Die betalen een keer of 20 zoveel belasting. Voor de meesten zoveel dat ze juist daardoor nooit vermogen zullen kunnen opbouwen. En deze groep groeit dagelijks.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: veel te hoge belasting op vermogen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Vincenti schreef: Euh.. ja. Kort gezegd wel. Daar schiet het land in het algemeen, en de overheid in het bijzonder namelijk het meest mee op, zeker op korte termijn. En zoals je wellicht weet kunnen politici alleen maar op korte termijn denken; het zijn soms net mensen.
Het is niet alleen op korte termijn goed om geld uit te geven. Op langere termijn is de maatschappij er ook niet bij gebaat als al het geld op spaarrekeningen blijft staan. Geld moet geinvesteerd worden om weer nieuw geld te kunnen genereren.

Vincenti
Berichten: 135
Lid geworden op: 06 aug 2004 15:09

Re: veel te hoge belasting op vermogen

Ongelezen bericht door Vincenti »

Het is niet alleen op korte termijn goed om geld uit te geven. Op langere termijn is de maatschappij er ook niet bij gebaat als al het geld op spaarrekeningen blijft staan.
Helemaal mee eens.

(De maatschappij niet nee)

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: veel te hoge belasting op vermogen

Ongelezen bericht door buckleup »

Eef1967 schreef: Maar tussen de 1000 en 1400 betaal ik dus 80% belasting ofzo :roll:
Kunt u die berekening toelichten?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: veel te hoge belasting op vermogen

Ongelezen bericht door kweenie »

GJvdZ schreef: Op langere termijn is de maatschappij er ook niet bij gebaat als al het geld op spaarrekeningen blijft staan. Geld moet geinvesteerd worden om weer nieuw geld te kunnen genereren.
En het gros van het geld voor die investeringen wordt door bedrijven etc. eerst geleend bij banken. En door mensen en bedrijven wordt ook juist gespaard voor grote investeringen. Een 'voorraad' spaargeld is dus vaak juist noodzakelijk voor (grotere) investeringen.

MAXIEM

Re: veel te hoge belasting op vermogen

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Eef1967

Als je echt alles zou doorrekenen dan betaal je inderdaad per 1 euro ongeveer 80 eurocent aan belasting. Zo rolt nu eenmaal het geld rond en niet anders in dit kikkerland. Een schrale troost is, dat dat voor iedereen geldt. Dus ook voor mensen met een uitkering en een miljonair. Het verschil zit hem dus niet in de totale belastingheffing. Het verschil is, dat de ene weinig bijdraagt en de ander veel. Anders gezegd: de uitkeringstrekker heeft weinig uit te geven en een miljonair heeft veel uit te geven.

Maxiem.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: veel te hoge belasting op vermogen

Ongelezen bericht door berend12 »

Het is vooral nadelig voor mensen met een laag inkomen die voor een huis of een andere grote uitgave willen sparen.
Extra zuur is het als je leest dat bedrijven tegelijkertijd verliezen mogen aftrekken en dat deze regeling is versoepeld.
link

zsm

Re: veel te hoge belasting op vermogen

Ongelezen bericht door zsm »

Sparen is wel goed voor later daar word je groot
en sterk van.

Gesloten