Ik wil het volgende hier graag melden zodat het anderen misschien niet ook overkomt.
Mijn dochter ging m.i.v. 1 september 2012 studeren in Nijmegen en daar ook op kamers. Binnen de door de gemeente Nijmegen gestelde termijn van 5 dagen heeft zij zich daar ingeschreven en wel op 4 september. Bij DUO had zij een uitwonende beurs aangevraagd per 1 september en ook gekregen. Na een half jaar is zij gestopt met haar studie en weer thuis komen wonen. Zij heeft zich weer ingeschreven in de gemeente waar wij wonen.
Onlangs kreeg zij van DUO een rekening van 190 euro omdat ze ten onrechte in de maand september een uitwonende beurs zou hebben ontvangen. Na telefonische navraag bij DUO bleek dat iedere eerste van de maand als peildatum wordt gehanteerd dus als je je niet per eerste van de maand inschrijft bij je nieuwe gemeente moet je dus het verschil terugbetalen tussen een uitwonende en een thuiswonende beurs. DUO verwees ons naar de gemeente Nijmegen alwaar wij moesten proberen de datum naar de eerste van de maand te laten verplaatsen. Telefonische pogingen leverden niets op dus heb ik de wethouder van Nijmegen gemaild en gevraagd om die datum aan te passen. Ik heb hem er op gewezen dat in een studentenstad als Nijmegen toch best van de gemeente mag worden verwacht dat men studenten op die regeling wijst. Maar helaas verschuilt men zich achter regels en verwijst men weer terug naar DUO. Een zeer teleurstellende houding van deze gemeente. En alleen als wij konden bewijzen dat de gemeente een fout zou hebben gemaakt zijn zij bereid de datum aan te passen. Coulance en compassie mag je dus niet verwachten blijkbaar en alleen als je een fout kunt bewijzen kun je iets gedaan krijgen.
Mijn dochter heeft intussen betaald want de betalingstermijn die door DUO is gesteld is verstreken. Hebben wij nog mogelijkheden om dit geld terug te krijgen of is het nu einde verhaal?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verhuizingsdatum uitwonende student versus studiefinancierin
Re: Verhuizingsdatum uitwonende student versus studiefinancierin
De brief van DUO is een besluit waar bezwaar (binnen 6 weken) en beroep tegen openstaat. Als het goed is stond de mogelijkheid van bezwaar er ook op aangegeven.