LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verjaring grond?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
wimmel

verjaring grond?

Ongelezen bericht door wimmel »

Wij hebben in 2002 "dit" jaren-70 huis gekocht.

Die zomer hebben we de oude lelijke ligusterhaag weggehaald, die was zeker 220 hoog en 100 cm breed..........

Op de oude plek hebben wij een houtsnipper gevulde erfacheiding gemaakt, bedoelt om die te laten begroeien, en daar aan vast een hardhouten terras én een fietsenafdak inkl. dakpannen.

Nu komt de gemeente met de eis dat we "hun"grond moeten kopen, inkl. een strook tot aan de weg voor, om het mooi "strokend"met de zijgevel te laten lopen, zonder inhammen en zo. (we hebben een hoekhuis)

dit geintje gaat ons € 2700,00 excl. btw én notaris kosten :evil:

bestaat er geen verjaring/gewoonterecht voor zoiets?

SJZ

Re: verjaring grond?

Ongelezen bericht door SJZ »

Nu komt de gemeente met de eis dat we "hun"grond moeten kopen,
Lijkt me sterk dat de gemeente je kan dwingen om grond bij te kopen. Als het wel kan zou ik wel eens willen weten op welke basis, dan dwing ik de gemeente mijn huis te kopen.

Of bedoel je dat jij een ligusterhaag van de gemeente gesloopt hebt en dat bij je eigen tuin wilt trekken?

karr-2

Ongelezen bericht door karr-2 »

Als je grond van de gemeente bij je eigen terrein aan trekt en vervolgens denkt ermee weg te komen, dan verdien je ook niet beter dan een boete. Dat je het altijd hebt mogen doen, geeft je geen enkel recht in deze.

wimmel

Een controleur zag/vindt dat onze erfafscheiding te hoog is.

d.m.v. een lichte bouwvergunning mogen we het (misschien) laten staan

Hierdoor bleek dat het op "hun"grond staat..............

karr-2

Ongelezen bericht door karr-2 »

I rest my case....

wimmel

Ik bedoel dus, dat wij een huis kochten incl. haag, en die weg hebben gehaald. op exact dezelfde plek staat nu onze omheining.

Een van de vorige bewoners heeft deze grond dus geannexeerd.

SJZ

Uit je reactie begrijp ik dus dat die haag van de gemeente was (op gemeentegrond stond, dus de haag ook van de gemeente). De gemeente, of een vorige bewoner, heeft die haag dus geplaatst. Jij sloopt nu dus een haag op gemeentegrond, en zet vervolgens zelf een erfafscheiding op die grond neer. Daar zul je niet zomaar mee weg komen. Verjaring kan zeker aan de orde komen, maar dan spelen meer dingen mee: was degene die de "vergissing" maakte te goeder trouw (zo spelen er bijvoorbeeld zaken in de wijk Utrecht-Lunetten van mensen die zelf een lantaarnpaal in hun tuin hebben zo ver hebben ze hun tuin op gemeentegrond uitgebreid). En de vraag is of die haag bij jouw tuin hoorde.

wimmel

Die haag was van ons toen we huis het kochten. (tenminste, daar gingen wij van uit) Hij stond in onze tuin !!! toch.......

Die mensen in utrecht hebben moedwillig de tuin geannexeerd.

Wij zijn ten goede trouw!

SJZ

Ik kan jullie tuin niet zien, maar waarom ging jij ervan uit dat die haag in jullie tuin stond, bij jullie tuin hoorde?

wimmel

Als je een huis koopt, denk je toch "what jou see is what jou get" ? !

SJZ

Nou, dat kan ik juridisch niet goed plaatsen, dan zou een kadaster ook nutteloos zijn. Mijn schoonouders hebben een tuin die zomaar overgaat in gemeenteplantsoen. Uiteindelijk hebben zij grond van de gemeente gekocht, maar de beplanting laten staan. De grens tussen tuin en gemeentegrond was er voorheen dus wel.

sprokkel

Ongelezen bericht door sprokkel »

Als het goed is heb je bij de koop van je woning, van het kadaster bericht gehad hoeveel je grond je bezit (grote van je perceel), waar je woning op staat en de grenzen van je perceel.

wimmel

Had ik dat moeten nameten dan?

Dat doet toch niemand............

SJZ

Het kadaster geeft aan waar de grens zou moeten lopen, maar het kadaster is niet maatgevend in zaken als verjaring! Dat registreren ze nu juist niet.

(er zijn meer zaken die ze niet registreren maar die juridisch wel juist zijn).

S. ;-)

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Nou, als je een goede makelaar hebt, die vraagt voor de aankoop van je huis de kadastrale gegevens op.
Dan krijg je een kaart waarop je perceel + huis en omliggende percelen ingetekend zijn. Zo zie je precies hoe groot je stukje grond is en waar de grenzen lopen.

Maar dit wordt door de makelaar nog wel eens vergeten en dan denk je dat je een groter perceel hebt dan in werkelijkhied het geval is. (zoals bij onze buren) Tja, en zo komen mensen wel eens voor verrassingen te staan.

Je kunt proberen het met de gemeente op een akkoortje te gooien en vragen of je dat stukje grond erbij kunt huren voor een symbolisch bedrag.
Soms, heel soms doen ze dit, omdat ze het anders zelf bij moeten houden.

jimmie

Ongelezen bericht door jimmie »

Of je stelt de makelaar dan wel de oude bewoners aansprakelijk. Maar dan zul je wel moeten aantonen dat ze je foute dan wel onvolledige informatie verstrekt hebben (als het niet ter sprake is gekomen, sta je wat dat betreft dus zwak).

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

Als je een huis koopt, denk je toch "what jou see is what jou get" ? !
No sir, that's wishfull thinking.

Als je een huis koopt wordt precies aangegeven wat de kadastrale aanduiding en afmeting van het perceel is.
Had ik dat moeten nameten dan?
Nameten misschien niet, maar jezelf wel overtuigen waar de erfgrenzen lopen.
Informatie opvragen bij de gemeente is in vele gevallen geen overbodige luxe.

Daarnaast kan de gemeente je nooit verplichten de grond te kopen.
Als ze voet bij stuk houden, kun je zeggen dat je het in bruikleen wilt hebben. Hoef je niets of slechts een symbolisch bedrag per jaar te betalen.

Amazed

Ongelezen bericht door Amazed »

In navolging van dit onderwerp zoek ik advies over een vergelijkbare situatie. Het gaat om het volgende.

Mijn ouders hebben in het verleden een hoekwoning gekocht. Voor de woning was een stukje grond, er was een afscheiding gemaakt door betegeling dat behoord(e) tot de woning. Jaren geleden heeft de gemeente de hele buurt opnieuw bestraat waarbij dat stukje grond werd meegenomen. Mijn vader, al op leeftijd en vergeetachtig, heeft hier geen aandacht aan besteed. Nu ik het huis wil kopen ben ik aan het uitzoeken van wie die grond nu eigenlijk is. Volgens een oude kaart van het kadaster behoort de grond tot het perceel, volgens een recentere uitdraai behoort het tot de gemeente.

Mijn vragen in deze zijn de volgende.

Kan het zijn dat de gemeente zich deze grond heeft toegeeigend door misbruik te maken van de onoplettendheid van oude mensen?

Is deze diefstal legaal?

Zo ja, kan men dan op dezelfde manier als de gemeente gedaan heeft dmv betegeling van dat stukje grond en onoplettendheid van de gemeente na verloop van tijd de grond weer opeisen(of is hier sprake van eenrichtingsverkeer zoals de overige overheidsinstellingen)?

Als de grond terug gekocht moet worden zijn er dan richtlijnen voor mbt de te betalen prijs?

Ik hoop dat iemand die thuis is in deze materie mijn vragen kan beantwoorden, bij voorbaat bedankt

MLF

Ongelezen bericht door MLF »

Volgens een oude kaart van het kadaster behoort de grond tot het perceel, volgens een recentere uitdraai behoort het tot de gemeente.
ben bang dat de gemeente een foutje heeft gemaakt
ik denk dat het kadaster gelijk heeft

Amazed

Ongelezen bericht door Amazed »

Wat houdt dat in? Dat het alsnog in oude staat hersteld kan worden kortom ik kan de grond afbakenen? Zeer vaag gebied tot nu toe elke hulp is welkom.

Gesloten