LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verplichte TPMS sensoren
Verplichte TPMS sensoren
Bij een nieuw typegoedkeuring zijn TPMS (bandenspanningsmeters) sensoren verplicht gesteld. Indien je nu dus een nieuw model auto koopt zullen deze sensoren aanwezig zijn in de wielen. Bij een set Winterbanden (met velgen) zullen deze sensoren echter ook toegevoegd moeten worden, omdat de melding verplicht is en daardoor niet uitgezet kan worden. De overheid is in hun berekening uit gegaan van 60 euro per wet en vond dat aanvaardbaar (ik ook). Echter in praktijk is dit 400 euro per set (niet acceptabel), bij mijn auto was de set echter nog niet leverbaar.
Een groot probleem hiermee is dat de autoleverancier gedwongen wordt dat dit niet meer uitgeschakeld kan worden. De boardcomputer blokkeert en de melding kan niet meer weggedrukt worden omdat de overheid dit een verplicht systeem gemaakt heeft. Gevolg is dat er geen boardcoputer functionaliteit is en er een afleidend lampje knippert op het dashboard.
De enige opties zijn nu :
- Doorrijden in de winter op zomerbanden (en dus Duitsland niet in mogen als het vriest).
- Winterbanden monteren op huidige velg (niet bevorderlijk voor banden en velgen).
- Winterbanden op andere velgen en alarm meldingen voor lief nemen.
Ik heb gekozen voor de veiligste optie voor mezelf en dat is de laatste optie. Ik word er niet vrolijk van, maar het is nu eenmaal de veiligste optie.
Je zal nu zien dat meer mensen geen winterbanden op hun auto zullen monteren omdat de prijs absurt hoger is geworden. Typisch een geval van het tegenovergestelde dan wat men wil bereiken met de nieuwe regelgeving.
Een groot probleem hiermee is dat de autoleverancier gedwongen wordt dat dit niet meer uitgeschakeld kan worden. De boardcomputer blokkeert en de melding kan niet meer weggedrukt worden omdat de overheid dit een verplicht systeem gemaakt heeft. Gevolg is dat er geen boardcoputer functionaliteit is en er een afleidend lampje knippert op het dashboard.
De enige opties zijn nu :
- Doorrijden in de winter op zomerbanden (en dus Duitsland niet in mogen als het vriest).
- Winterbanden monteren op huidige velg (niet bevorderlijk voor banden en velgen).
- Winterbanden op andere velgen en alarm meldingen voor lief nemen.
Ik heb gekozen voor de veiligste optie voor mezelf en dat is de laatste optie. Ik word er niet vrolijk van, maar het is nu eenmaal de veiligste optie.
Je zal nu zien dat meer mensen geen winterbanden op hun auto zullen monteren omdat de prijs absurt hoger is geworden. Typisch een geval van het tegenovergestelde dan wat men wil bereiken met de nieuwe regelgeving.
Re: Verplichte TPMS sensoren
Wednesday, 25 March, 2015
16:50
Hallo Jap483,
Ik ben net ook geconfronteerd met de verplichte TPMS sensoren en heb verder onderzoek gedaan.
Wat ik gevonden heb ligt een beetje genuanceerder dan wat jij aangeeft.
De wet ingegaan op 1 november 2014 en geldt voor voertuigen geleverd na 1 november 2014. De regel is dat voertuigen voorzien moeten zijn van een bandenspanning bewaking systeem.
Nu zijn er 2 manieren om dit te doen:
1. door middel van sensoren in de banden, dit noemt men actief TPMS
2. door de informatie uit de ABS sensoren te gebruiken, wordt ook als passief TPMS aangeduid.
Het is de fabrikant vrij om een actieve dan wel een passieve oplossing aan te bieden, of een combinatie van de twee.
Wat ik ook zie is dat de informatie verstrekking van de fabrikanten belabberd is op zijn best en dan druk ik mij voorzichtig uit. De dealer heeft absoluut geen idee!
In jouw geval is de nieuwe auto uitgevoerd met alleen een actief systeem en dan heb je inderdaad geen andere optie anders dan extra sensoren aan te schaffen en dit is een prijzige optie daar je zo op 100 tot 200 euro extra per band mag rekenen.
Een actief systeem heeft als voordeel dat het bijzonder accuraat is, het passieve systeem daarentegen heeft een detectie drempel van 0.3 bar of meer.
Ik heb ook navraag gedaan bij de RDW. Zij vertellen mij dat dit inderdaad een Europese richtlijn is maar dat deze nog niet in Nederland verwerkt is. Pas als deze gepubliceerd is in de Staatscourant wordt het officieel wet. Overigens nog geen indicatie wanneer dit gaat gebeuren.
Waar mijn grootste bezwaar ligt is bij het totaal ontbreken van informatie. De dealer heeft echt een verantwoording om de klant naar behoren te informeren bij de aanschaf. Indien dit achterwege is gebleven kan je de dealer op de gelden schade aanspreken.
Tenslotte roept de industrie dat een actieve oplossing prachtig is, maar daar valt nog wel het nodige op af te dingen. De sensoren werken op batterijen die niet te vervangen zijn. Dus batterij op, dan moet je de hele sensor vervangen a 100 tot 200 euro per wiel. Ook het in configureren van een nieuwe sensor is niet simpel. Er is erg weinig informatie beschikbaar en mogelijk zeer prijzige apparatuur nodig om dit te realiseren. Om het nog complexer te maken: er zijn een kleine 150 verschillende modellen, ieder met hun eigen protocol (taal), sensoren in omloop. Geen enkele standaardisatie. Voor mij een raadsel waarom de wet op deze wijze geformuleerd is. Een veel betere en klant vriendelijke oplossing zou zijn om in de wet aan te geven dat ieder nieuw voortuig van passieve TPMS voorzien moet zijn. Op deze wijze heb je met of zonder sensoren een wettelijk verantwoorde oplossing.
16:50
Hallo Jap483,
Ik ben net ook geconfronteerd met de verplichte TPMS sensoren en heb verder onderzoek gedaan.
Wat ik gevonden heb ligt een beetje genuanceerder dan wat jij aangeeft.
De wet ingegaan op 1 november 2014 en geldt voor voertuigen geleverd na 1 november 2014. De regel is dat voertuigen voorzien moeten zijn van een bandenspanning bewaking systeem.
Nu zijn er 2 manieren om dit te doen:
1. door middel van sensoren in de banden, dit noemt men actief TPMS
2. door de informatie uit de ABS sensoren te gebruiken, wordt ook als passief TPMS aangeduid.
Het is de fabrikant vrij om een actieve dan wel een passieve oplossing aan te bieden, of een combinatie van de twee.
Wat ik ook zie is dat de informatie verstrekking van de fabrikanten belabberd is op zijn best en dan druk ik mij voorzichtig uit. De dealer heeft absoluut geen idee!
In jouw geval is de nieuwe auto uitgevoerd met alleen een actief systeem en dan heb je inderdaad geen andere optie anders dan extra sensoren aan te schaffen en dit is een prijzige optie daar je zo op 100 tot 200 euro extra per band mag rekenen.
Een actief systeem heeft als voordeel dat het bijzonder accuraat is, het passieve systeem daarentegen heeft een detectie drempel van 0.3 bar of meer.
Ik heb ook navraag gedaan bij de RDW. Zij vertellen mij dat dit inderdaad een Europese richtlijn is maar dat deze nog niet in Nederland verwerkt is. Pas als deze gepubliceerd is in de Staatscourant wordt het officieel wet. Overigens nog geen indicatie wanneer dit gaat gebeuren.
Waar mijn grootste bezwaar ligt is bij het totaal ontbreken van informatie. De dealer heeft echt een verantwoording om de klant naar behoren te informeren bij de aanschaf. Indien dit achterwege is gebleven kan je de dealer op de gelden schade aanspreken.
Tenslotte roept de industrie dat een actieve oplossing prachtig is, maar daar valt nog wel het nodige op af te dingen. De sensoren werken op batterijen die niet te vervangen zijn. Dus batterij op, dan moet je de hele sensor vervangen a 100 tot 200 euro per wiel. Ook het in configureren van een nieuwe sensor is niet simpel. Er is erg weinig informatie beschikbaar en mogelijk zeer prijzige apparatuur nodig om dit te realiseren. Om het nog complexer te maken: er zijn een kleine 150 verschillende modellen, ieder met hun eigen protocol (taal), sensoren in omloop. Geen enkele standaardisatie. Voor mij een raadsel waarom de wet op deze wijze geformuleerd is. Een veel betere en klant vriendelijke oplossing zou zijn om in de wet aan te geven dat ieder nieuw voortuig van passieve TPMS voorzien moet zijn. Op deze wijze heb je met of zonder sensoren een wettelijk verantwoorde oplossing.
Re: Verplichte TPMS sensoren
De informatie in voorgaande posts is gedateerd: Prijzen van sensoren zijn op dit moment tussen de €45 en €60 voor universele sensoren, die door de installateur geprogrammeerd kunnen worden opdat ze geschikt zijn voor het merk en type auto waarmee ze moeten communiceren.
Het probleem is dat sensoren niet zelf vervangen kunnen worden, omdat je daar gewoon de apparatuur (om een band veilig van en op de velg te krijgen) niet voor hebt. Wat rondvragen bij verschillende bandenspecialisten, zal vast wel helpen.
Het blijven rondrijden met een knipperend lampje op het dashboard lijkt me niet zo'n goed idee; hier schuilt het gevaar van gewenning! Als er serieuze dingen aan de hand zijn, dan zal dat minder of geheel niet opvallen. Ook negeer je dan de intentie van de wet: Meer veiligheid voor de bestuurder, inzittenden en medeweggebruikers. Ook kan het te laat opmerken van een leeglopende band kosten met zich meebrengen, die een paar sensoren qua prijs teniet kunnen doen.
Het probleem is dat sensoren niet zelf vervangen kunnen worden, omdat je daar gewoon de apparatuur (om een band veilig van en op de velg te krijgen) niet voor hebt. Wat rondvragen bij verschillende bandenspecialisten, zal vast wel helpen.
Het blijven rondrijden met een knipperend lampje op het dashboard lijkt me niet zo'n goed idee; hier schuilt het gevaar van gewenning! Als er serieuze dingen aan de hand zijn, dan zal dat minder of geheel niet opvallen. Ook negeer je dan de intentie van de wet: Meer veiligheid voor de bestuurder, inzittenden en medeweggebruikers. Ook kan het te laat opmerken van een leeglopende band kosten met zich meebrengen, die een paar sensoren qua prijs teniet kunnen doen.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 11 nov 2003 11:56
Re: Verplichte TPMS sensoren
Ik lees met verbazing eigenlijk nu pas voor het eerst over de verplichting van een direct (TPMS) of passief systeem op elk voertuig na 2014. Nu heb ik een auto uit 2012 dus op zich niet zo vreemd maar ben van plan dit jaar een nieuwe auto te kopen en krijg dus ook ineens te maken met deze onzinnige europese maatregel die waarschijnlijk gewoon direct van de lobbyisten van de bandenfabrikanten (Michelin) is overgenomen. De kosten van deze sensoren zijn gewoonweg door het gebrek aan standaardisatie belachelijk te noemen want naast de kosten van de sensor zelf moet je bij vervanging ook nog eens de arbeidskosten rekenen voor het er af halen van een band en het er weer op zetten dus vervangen van zo een sensor gaat snel de 100 euro per band kosten. Ook bij winterbanden met velg kan met direct de prijs van de winterband per wiel minimaal verdubbelen. Dit is echt zo een totaal ondoordachte en er gewoonweg door de lobbyisten doorgedrukte maatregel die mijn inziens absoluut niets met veiligheid te maken heeft maar ga nu eens na wanneer heeft u een te zachte band ? En bij een echt lekke band op de snelweg is het toch al te laat en is dit systeem totaal nutteloos. Gewoonweg geld klopperij.
Re: Verplichte TPMS sensoren
1 U reageerde op oude 2014 topic.
2 Als je 4 seizoenen banden koopt en die gelijk laat monteren is Zomer/winter niet nodig en voordeligste!
2 Als je 4 seizoenen banden koopt en die gelijk laat monteren is Zomer/winter niet nodig en voordeligste!
Re: Verplichte TPMS sensoren
tenzij je in de winterperiode met sneeuw of ijs door duitsland moet want een zomer/winterband voldoet dan niet aan de duitse wetgeving...
Re: Verplichte TPMS sensoren
De Michelin CrossClimate is zowel een zomerband als een winterband (met de vereiste sneeuwvlok) en kan dus door Duitsland rijden in de winter.vroem schreef:tenzij je in de winterperiode met sneeuw of ijs door duitsland moet want een zomer/winterband voldoet dan niet aan de duitse wetgeving...
http://www.michelin.nl/banden/michelin-crossclimate
Re: Verplichte TPMS sensoren
roelofensing schreef:Ik lees met verbazing eigenlijk nu pas voor het eerst over de verplichting van een direct (TPMS) of passief systeem op elk voertuig na 2014. Nu heb ik een auto uit 2012 dus op zich niet zo vreemd maar ben van plan dit jaar een nieuwe auto te kopen en krijg dus ook ineens te maken met deze onzinnige europese maatregel die waarschijnlijk gewoon direct van de lobbyisten van de bandenfabrikanten (Michelin) is overgenomen. De kosten van deze sensoren zijn gewoonweg door het gebrek aan standaardisatie belachelijk te noemen want naast de kosten van de sensor zelf moet je bij vervanging ook nog eens de arbeidskosten rekenen voor het er af halen van een band en het er weer op zetten dus vervangen van zo een sensor gaat snel de 100 euro per band kosten. Ook bij winterbanden met velg kan met direct de prijs van de winterband per wiel minimaal verdubbelen. Dit is echt zo een totaal ondoordachte en er gewoonweg door de lobbyisten doorgedrukte maatregel die mijn inziens absoluut niets met veiligheid te maken heeft maar ga nu eens na wanneer heeft u een te zachte band ? En bij een echt lekke band op de snelweg is het toch al te laat en is dit systeem totaal nutteloos. Gewoonweg geld klopperij.
het is simpeler en eenvoudige zonder extra kosten om dit via het ABS te doen. Niks (vervelend) sensor in het ventiel met batterij die maar beperkt mee gaat.