LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verplichting tot terugbetaling
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 16 mei 2020 18:03
Verplichting tot terugbetaling
Goedemiddag,
Ik ben een ondernemer en heb sinds kort een eigen online onderneming; het maken van grafische ontwerpen.
Mijn vraag: Ben ik verplicht om ontevreden klanten hun geld terug te geven?
Ik verkoop geen fysieke producten maar grafische ontwerpen, deze worden digitaal naar de klant verstuurd.
Momenteel heb ik de regeling dat klanten hun geld niet meer kunnen terugvragen na het plaatsen van de bestelling. Wel kunnen klanten indien ze niet tevreden zijn met het ontwerp gratis verbeteringen laten aanbrengen door ons, tot dat ze helemaal tevreden zijn.
De reden dat ik mensen hun geld niet terug geef is om misbruik te voorkomen. Gezien alles digitaal gaat en het hier gaat om creativiteit heeft mijn ervaring geleerd dat niet iedereen hier netjes mee om gaat. Zo zijn er mensen die een logo bestellen, wachten op het versturen hiervan en vervolgens hun geld terugvragen, terwijl ze of het logo zelf gaan namaken of het logo dus zonder te betalen gebruiken.
Is het toegestaan wat ik doe? Of ben ik verplicht om klanten hun geld volledig terug te betalen indien zij hier om vragen?
Met vriendelijke groet,
Sander
Ik ben een ondernemer en heb sinds kort een eigen online onderneming; het maken van grafische ontwerpen.
Mijn vraag: Ben ik verplicht om ontevreden klanten hun geld terug te geven?
Ik verkoop geen fysieke producten maar grafische ontwerpen, deze worden digitaal naar de klant verstuurd.
Momenteel heb ik de regeling dat klanten hun geld niet meer kunnen terugvragen na het plaatsen van de bestelling. Wel kunnen klanten indien ze niet tevreden zijn met het ontwerp gratis verbeteringen laten aanbrengen door ons, tot dat ze helemaal tevreden zijn.
De reden dat ik mensen hun geld niet terug geef is om misbruik te voorkomen. Gezien alles digitaal gaat en het hier gaat om creativiteit heeft mijn ervaring geleerd dat niet iedereen hier netjes mee om gaat. Zo zijn er mensen die een logo bestellen, wachten op het versturen hiervan en vervolgens hun geld terugvragen, terwijl ze of het logo zelf gaan namaken of het logo dus zonder te betalen gebruiken.
Is het toegestaan wat ik doe? Of ben ik verplicht om klanten hun geld volledig terug te betalen indien zij hier om vragen?
Met vriendelijke groet,
Sander
Re: Verplichting tot terugbetaling
Ee, natuurlijk bent u dat niet verplicht. U maakt iets op verzoek/naar wens dus dan kan iemand al niet meer kosteloos annuleren.
Re: Verplichting tot terugbetaling
Waarom zou u geld terug moeten betalen? Wellicht denkt u aan het recht op retour binben 14 dagen voor internetaankopen, maar dat is hier niet van toepassing.
Dat recht van retour geldt namelijk alleen voor consumentenkoop (door consument bij bedrijf), niet voor zakelijke overeenkomsten (tussen twee bedrijven). Bovendien geldt dat recht van retour ook niet voor maatwerk, en grafisch ontwerp (logo, poster, enz.) is maatwerk. Dus ook als u aan een consument iets verkoopt (een op gemaakte trouwkaart bv.) hoeft u geen geld terug te betalen.
U mag wel wat meer vertrouwen hebben in uw eigen kwaliteiten. U levert toch zeker gewoon goed werk af.
Dat recht van retour geldt namelijk alleen voor consumentenkoop (door consument bij bedrijf), niet voor zakelijke overeenkomsten (tussen twee bedrijven). Bovendien geldt dat recht van retour ook niet voor maatwerk, en grafisch ontwerp (logo, poster, enz.) is maatwerk. Dus ook als u aan een consument iets verkoopt (een op gemaakte trouwkaart bv.) hoeft u geen geld terug te betalen.
U mag wel wat meer vertrouwen hebben in uw eigen kwaliteiten. U levert toch zeker gewoon goed werk af.
Bram Bonnewel
vindt dit leuk
Re: Verplichting tot terugbetaling
U moet natuurlijk uw klanten wel leveren wat is overeengekomen. Als de ontevredenheid daarmee te maken heeft, dan is dat een ander probleem. Het zogenaamde herroepingsrecht kan alleen gelden in het geval de klant een consument is, maar niet in gevallen waarbij er écht sprake is van maatwerk.
Re: Verplichting tot terugbetaling
In uw geval denk ik dat 'redelijke verwachtingen' een grote rol hierin spelen. U heeft een creatief beroep en als er een goede website is met voorbeelden en uw afgeleverde werk wijkt niet dermate af dat het niet in die lijn van verwachtingen kan passen, heeft de opdrachtgever misschien een punt.
Maar wat in uw geval MOET gebeuren: bij de offertes een leveringsvoorwaarde inbouwen die dit soort discussies kan voorkomen.
Maar wat in uw geval MOET gebeuren: bij de offertes een leveringsvoorwaarde inbouwen die dit soort discussies kan voorkomen.
-
- Berichten: 5921
- Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
- Locatie: Nederbelg!
Re: Verplichting tot terugbetaling
Als je een voorbeeld met Watermerk stuurde dat niemand wil ge/misbruiken moeten ze wel betalen.
Ook kun je na geld terug vaak zien of ze misbruik maken en dan schadeclaim indienen.
Ook kun je na geld terug vaak zien of ze misbruik maken en dan schadeclaim indienen.
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Verplichting tot terugbetaling
Je hoeft geen geld terug te geven zowel niet aan bedrijven als aan consumenten. Dus je hele verhaal van na geld terug en schadeclaims zijn helemaal niet van toepassing.Komkommertijd schreef: ↑16 mei 2020 19:29Als je een voorbeeld met Watermerk stuurde dat niemand wil ge/misbruiken moeten ze wel betalen.
Ook kun je na geld terug vaak zien of ze misbruik maken en dan schadeclaim indienen.
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
- Berichten: 563
- Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21
Re: Verplichting tot terugbetaling
Dit is een vraag waar je boeken over kan schrijven....
Komkommertijd
vindt dit leuk
Re: Verplichting tot terugbetaling
nee hoor, het gaat hier om iets OP bestelling dan heeft men nergens meer recht op, zelfs niet op de veranderingen die je NU nog gratis uitvoerd, ook daar mag je dus gewoon geld voor je tijd vragen....
Re: Verplichting tot terugbetaling
Geen bedenktijd bij producten op maat of speciale bestelling.
De algemene bedenktijd of het herroepingsrecht van 14 dagen voor online verkopen geldt voor u niet, hiervoor is speciaal een uitzonderingsregel gemaakt. Wel is het belangrijk om aan de overige voorwaarden te voldoen, zoals opname in de Leveringsvoorwaarden en het verstrekken van die Leveringsvoorwaarden aan de klant vóór dat deze zijn bestelling plaatst. Ook dat laaste is heel belangrijk, omdat bij beschikbaarstelling achteraf deze Leveringsvoorwaarden voor de rechter ongeldig zullen worden verklaard. Voeg deze dus bij de offerte, altijd. En neem in ieder geval ook een verklaring op in de winkelwagen, waarbij men het akkoord met de Leveringsvoorwaarden moet aanvinken alvorens men een bestelling kan doen.
Zo is het juridisch dichtgetimmerd.
Maar ik hoef u niet uit te leggen dat een goede communicatie in het voortraject heel belangrijk is om onnodige frustraties te voorkomen.
Een opgegeven voorkeur voor bepaalde zaken als kleuren en vormen kan ook veel ruis voorkomen. Ik kan me ook voorstellen dat u de mogelijkheid inbouwt om tot maximaal 2 of 3 verschillende ontwerpen aan te bieden indien men ontevreden is.
Maar dan houdt het ergens ook gewoon op. Succes!
De algemene bedenktijd of het herroepingsrecht van 14 dagen voor online verkopen geldt voor u niet, hiervoor is speciaal een uitzonderingsregel gemaakt. Wel is het belangrijk om aan de overige voorwaarden te voldoen, zoals opname in de Leveringsvoorwaarden en het verstrekken van die Leveringsvoorwaarden aan de klant vóór dat deze zijn bestelling plaatst. Ook dat laaste is heel belangrijk, omdat bij beschikbaarstelling achteraf deze Leveringsvoorwaarden voor de rechter ongeldig zullen worden verklaard. Voeg deze dus bij de offerte, altijd. En neem in ieder geval ook een verklaring op in de winkelwagen, waarbij men het akkoord met de Leveringsvoorwaarden moet aanvinken alvorens men een bestelling kan doen.
Zo is het juridisch dichtgetimmerd.
Maar ik hoef u niet uit te leggen dat een goede communicatie in het voortraject heel belangrijk is om onnodige frustraties te voorkomen.
Een opgegeven voorkeur voor bepaalde zaken als kleuren en vormen kan ook veel ruis voorkomen. Ik kan me ook voorstellen dat u de mogelijkheid inbouwt om tot maximaal 2 of 3 verschillende ontwerpen aan te bieden indien men ontevreden is.
Maar dan houdt het ergens ook gewoon op. Succes!
Re: Verplichting tot terugbetaling
Ter aanvulling hier de regels uitgelegd door 'Consuwijzer': https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-d ... bedenktijd
Bedenk wel dat deze regels alleen voor VERKOOP AAN CONSUMENTEN gelden.
Bij zakelijke verkoop gelden uw Leveringsvoorwaarden, vandaar dat ik die heb benadrukt in mijn verhaal hieronder.
Bedenk wel dat deze regels alleen voor VERKOOP AAN CONSUMENTEN gelden.
Bij zakelijke verkoop gelden uw Leveringsvoorwaarden, vandaar dat ik die heb benadrukt in mijn verhaal hieronder.