LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] visvergunning
-
visvergunning
Zou je ooit een boete krijgen voor nachts vissen of voor het vissen met 3 hengels dan is er maar een wet uit de visserijwet die daar betrekking op heeft, namelijk art. 23 van de visserijwet dat zegt dat je vist zonder toestemming van de rechthebbende op het viswater. Ergens in de voorwaarden van de hengelsportvereniging staat deze tekst:
De vergunninghouder wordt geacht zonder vergunning te vissen of hebben gevist indien hij…………. Hierna komt een opsomming van alle regels van de vereniging waar je je aan moet houden. Dit zijn de spelregels van de vereniging waar je geacht wordt je aan te houden. Deze spelregels hebben echter niks met de visserijwet te maken, behalve dan dat overtreding ervan wordt gezien als vissen zonder toestemming van deze vereniging. Er kan dan ook maar voor een wet bekeurt worden, namelijk art 23 van de visserijwet. Dat het Openbaar Ministerie aan allerlei overtredingen van de spelregels van de vereniging een boetebedrag koppelt spekt misschien de staatskas, maar heeft niks met de wet te maken. Je moet hiertegen dan ook altijd bezwaar maken. Natuurlijk is het mogelijk dat je behalve de visserijwet ook andere wetten overtreedt, zoals bv een plaatselijke verordening of een Amvb. Omdat de overtreding van art 23 van de visserijwet wordt gezien als strafrecht, mag een rechter onderscheid maken over de ernst van het delict. Dit zou echter in de regels van de vereniging moeten zijn opgenomen. Er is ook niks wat er op wijst dat het Openbaar Ministerie de boetes die zij heeft verzonnen, dit in samenspraak heeft gedaan met de verenigingen of met Sportvisserij Nederland.
De vergunninghouder wordt geacht zonder vergunning te vissen of hebben gevist indien hij…………. Hierna komt een opsomming van alle regels van de vereniging waar je je aan moet houden. Dit zijn de spelregels van de vereniging waar je geacht wordt je aan te houden. Deze spelregels hebben echter niks met de visserijwet te maken, behalve dan dat overtreding ervan wordt gezien als vissen zonder toestemming van deze vereniging. Er kan dan ook maar voor een wet bekeurt worden, namelijk art 23 van de visserijwet. Dat het Openbaar Ministerie aan allerlei overtredingen van de spelregels van de vereniging een boetebedrag koppelt spekt misschien de staatskas, maar heeft niks met de wet te maken. Je moet hiertegen dan ook altijd bezwaar maken. Natuurlijk is het mogelijk dat je behalve de visserijwet ook andere wetten overtreedt, zoals bv een plaatselijke verordening of een Amvb. Omdat de overtreding van art 23 van de visserijwet wordt gezien als strafrecht, mag een rechter onderscheid maken over de ernst van het delict. Dit zou echter in de regels van de vereniging moeten zijn opgenomen. Er is ook niks wat er op wijst dat het Openbaar Ministerie de boetes die zij heeft verzonnen, dit in samenspraak heeft gedaan met de verenigingen of met Sportvisserij Nederland.
Re: visvergunning
op zich is het natuurlijk ook gewoon een optie om je aan de regels te houden. Dus als je 's nachts wilt vissen, zorg je dat je daar de juiste toestemming voor verkrijgt met je vispas. Zelfde geldt voor de 3e hengel-toestemming, standaard heb je toestemming voor 2, wil je graag met 3 vissen, vraag je daar de juiste toestemming voor aan.sacredfour schreef:Zou je ooit een boete krijgen voor nachts vissen of voor het vissen met 3 hengels dan is er maar een wet uit de visserijwet die daar betrekking op heeft, namelijk art. 23 van de visserijwet dat zegt dat je vist zonder toestemming van de rechthebbende op het viswater. Ergens in de voorwaarden van de hengelsportvereniging staat deze tekst:
Als ik geen bekeuring wil hebben voor fietsen zonder licht, moet ik ook zorgen dat ik werkende verlichting op mijn fiets heb.
-
Wat ik hier probeer duidelijk te maken is dat het OM zich bemoeid met zaken waar het niks mee te maken heeft. Het OM geeft een boete van 300 euro voor een overtreding van de visserijwet waar een boete van 130 euro op staat.
maar waar staat in dat artikel 23 welke boete gegeven moet worden? Als ik de informatie van sportvisserij nederland lees zijn het verschillende feitcodes. Daarnaast worden in de wet geen absolute boetebedragen genoemd, maar wordt gewerkt in categorien. Waarbij de lichtste categorie 1 is, en de boete in deze categorie kent alleen een maximumbedrag van 410 euro, maar de feitcodes worden in de wet niet bepaald, deze worden inderdaad door het om bepaald en betreffen een zogenaamd schikkingsvoorstel. En mocht je het hier niet mee eens zijn, staat het een ieder vrij om bezwaar aan te tekenen.
-
Dat bedoel ik , altijd bezwaar maken omdat de boete niet hoger dan 130 mag zijn.
Dat is dan weer niet wat berndv zegt, volgens mij.sacredfour schreef:Dat bedoel ik , altijd bezwaar maken omdat de boete niet hoger dan 130 mag zijn.
je kunt een wet op verschillende manieren overtreden, het OM doet in dat geval een schikkingsVOORSTEL. Met dat schikkingsvoorstel kun je het eens zijn, dan betaal je het, of je bent het er niet mee eens, en dan teken je bezwaar aan.
De manier waarop je een wet overtreedt bepaald vaak de hoogte van de boete. Je kunt dezelfde wet op meerdere manieren overtreden. In de wegenverkeerswet staat dat je je aan de maximumsnelheid dient te houden. De mate van overschrijding bepaalt de boete, hoewel je met 5 km/h overschrijding dezelfde wet overtreedt als wanneer je 40 km/h te hard rijdt, de boete is wel behoorlijk verschillend, alsmede eventuele verdere sancties. Dat je artikel 23 van de viserijwet op meerdere manieren kan overtreden, kan dus ook resulteren in verschillende boetebedragen.
De manier waarop je een wet overtreedt bepaald vaak de hoogte van de boete. Je kunt dezelfde wet op meerdere manieren overtreden. In de wegenverkeerswet staat dat je je aan de maximumsnelheid dient te houden. De mate van overschrijding bepaalt de boete, hoewel je met 5 km/h overschrijding dezelfde wet overtreedt als wanneer je 40 km/h te hard rijdt, de boete is wel behoorlijk verschillend, alsmede eventuele verdere sancties. Dat je artikel 23 van de viserijwet op meerdere manieren kan overtreden, kan dus ook resulteren in verschillende boetebedragen.
-
berndv schrijft: Dat je artikel 23 van de viserijwet op meerdere manieren kan overtreden, kan dus ook resulteren in verschillende boetebedragen.
Dat is vreemd omdat de enigste overtreding is : worden geacht te hebben gevist zonder vergunning.
Dat is vreemd omdat de enigste overtreding is : worden geacht te hebben gevist zonder vergunning.
Ja, en dat kan je gedaan hebben met 1, 2, 3, enz. hengels. Maakt de ernst van de overtreding en dus het boetebedrag wel hoger/sacredfour schreef:berndv schrijft: Dat je artikel 23 van de viserijwet op meerdere manieren kan overtreden, kan dus ook resulteren in verschillende boetebedragen.
-
Nee, ik ga er even vanuit dat je wel een vergunning hebt. Ik begrijp dat de rechter mag afrekenen op de ernst van de overtreding. Echter de enigste regels die je hebt overtreden is regel 23 van de visserijwet. De ernst van de overtreding is een aangelegenheid voor de vereniging.
dus je bent van mening dat naast het landelijke boetebeleid, de lokale hengelsportvereniging ook maar boetes moet gaan opleggen aan de leden? En hoe had je dat in gedachten bij de vele open wateren? De meeste wateren zijn namelijk niet van de vereniging (hier in de regio tenminste), alleen stadswateren en vijvers zijn vereniging, maar de kanalen, beken en rivieren zijn allemaal gewoon open water, toegankelijk voor iedere vispas-houder, ongeacht welke vereniging.sacredfour schreef:Nee, ik ga er even vanuit dat je wel een vergunning hebt. Ik begrijp dat de rechter mag afrekenen op de ernst van de overtreding. Echter de enigste regels die je hebt overtreden is regel 23 van de visserijwet. De ernst van de overtreding is een aangelegenheid voor de vereniging.
Dat er verschil in boetes zijn is niet vreemd, zoals hierboven al uitgelegd, het zijn inderdaad allemaal overtredingen van dezelfde wet, alleen kan je die op meerdere manieren overtreden en die worden schijnbaar allemaal beboet uit dezelfde categorie, maar die categorie geeft geen vast boetebedrag aan, maar een maximumtarief, en daar blijven ze met gemak onder.
Daarnaast, als je je gewoon aan de regels houdt, vist op de tijden die toegestaan zijn, met het juiste aantal hengels en je vispas gewoon bij je hebt, alsmede de lijst met viswateren of de app op je telefoon is er helemaal niets aan de hand. En als je je niet aan de regels houdt heb je gewoon een boete verdient. Wat mij betreft mogen ze al die boetes wel gelijk trekken, naar boven toe dan natuurlijk.