LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vonnis gewezen maar fout rechtbank dus vonnis niet geldig??

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
leoverdi
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 okt 2005 15:56

Vonnis gewezen maar fout rechtbank dus vonnis niet geldig??

Ongelezen bericht door leoverdi »

vorige week ontving ik van de rechtbank een vonnis, ik had de zaak 'gewonnen'.

Gisteren ontving ik een brief van de rechtbank of ik het vonnis terug wil sturen want er is een fout gemaakt. Welke fout er is gemaakt weet ik niet, de tegenpartij kon reageren voor een bepaalde datum en heeft dit, volgens het vonnis niet gedaan. Daarna is dus vonnis gewezen tot ik gisteren de brief kreeg.

Kan dit???

peetjepeet
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 sep 2005 15:05

Re: Vonnis gewezen maar fout rechtbank dus vonnis niet geldig??

Ongelezen bericht door peetjepeet »

ik zal even contact opnemen met die rechtbank, vragen WAT er precies niet goed aan is. niks terug sturen voordat je weet hoe het zit! uitspraak is uitspraak.Anders zeg je dat je het persoonlijk komt ophalen zodat je eerlijk kunt oversteken!!!! nu is jouw document nog steeds geldig (teminste als alle handtekeningen eronder staan (rechter en ik geloof griffier)eerst uitzoeken.
stel je vraag anders bij rechtenforum.nl (zijn advocaten in opleiding )

insider1
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 jan 2006 13:11

Re: Vonnis gewezen maar fout rechtbank dus vonnis niet geldig??

Ongelezen bericht door insider1 »

een gewezen vonnis is onherroepelijk!! Niks terug sturen!!

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Vonnis gewezen maar fout rechtbank dus vonnis niet geldig??

Ongelezen bericht door SJZ »

Venantius, je kan heel interessante verhalen schrijven over de koningin, maar je maakt jezelf alleen maar belachelijk door te doen alsof de koningin zich er er echt mee bemoeit.

Op grond van artikel 31 lid 1wetboek van burg. rechtsvordering (kijk eens op www.wetten.nl) kan een kennelijke rekenfout, schrijffout of andere kennelijke fout hersteld worden.
Conform lid 3 geef je het oorspronkelijke vonnis dan terug aan de griffier.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Vonnis gewezen maar fout rechtbank dus vonnis niet geldig??

Ongelezen bericht door Frankkk »

dit zelfde onderwerp staat ook onder 'Incasso' en ook daar reageert de topicstarter nergens meer op.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Vonnis gewezen maar fout rechtbank dus vonnis niet geldig??

Ongelezen bericht door mr T. »

(de grosse van) een vonnis ontleent zijn rechtskracht, 'in naam der koningin', en kan dus ook alleen maar door diezelfde koningin veranderd worden.
Een kennelijke schrijffout mag inderdaad worden verbeterd. Gaat het niet om een kennelijke schrijffout, maar om een wezenlijk inhoudelijk verschil tussen wat op papier staat en wat is uitgeproken (als de zaak tenminste niet verkort en volledig schriftelijk is afgedaan), dan is dat wat door de rechter is uitgesproken leidend. In dat geval heb je de de grosse nodig om te bepalen wat is uitgesproken. Je hebt recht op inzage hierin of op een afschrift hiervan. Het kan zijn dat de griffie hierover moeilijk gaat doen (want het zijn allemaal extra handelingen en daar hebben ze niet altijd zin in).

insider1
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 jan 2006 13:11

Re: Vonnis gewezen maar fout rechtbank dus vonnis niet geldig??

Ongelezen bericht door insider1 »

Kortom:
niks zomaar terug sturen!
Eerst info op papier(!!!) over hoe en wat!

Uit ervaring weet ik hoe al onze 'dienaren' van ons rechtssysteem de wet kunnen omzeilen dan wel deze wet te negeren....

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Vonnis gewezen maar fout rechtbank dus vonnis niet geldig??

Ongelezen bericht door Frankkk »

Ja, die 'dienaren' maken gewoon gebruik van het feit dat ze weten dat de meeste burgers geen flauw benul hebben van de wet, dus ze durven je van alles wijs te maken.

Gesloten