LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarom creeert de IND illegalen?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
arne

Waarom creeert de IND illegalen?

Ongelezen bericht door arne »

De IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst) reorganiseerd voor de tweede keer binnen twee jaar. Dit heeft geresulteerd in een sterke stijging van de kosten voor mensen die een verlenging van hun verblijfsvergunning aanvragen, de kosten zijn gestegen van 60 Gulden/jaar naar 285 Euro/jaar binnen deze periode. Dit is echter niet het grootste probleem. Sinds januari 2004 is de chaos zo groot dat er maar meer weinig verblijfsdocumenten verstrekt worden voor mensen die een verlenging van verblijf in Nedrland aanvragen voor studie of werk. Wel wordt in een al dan niet ontvangen brief vermeld dat de aanvraag om verlenging van de verblijfsvergunning is ingewilligd. De desbetreffende brief zou in combinatie met het huidige verlopen verblijfsvergunning als bewijs van rechtmatig verblijf in Nederland gebruikt kunnen worden. Echter deze brief, een zwart/wit printje zonder stempel, watermerk of geschreven handtekening, wordt niet door de politie of douane geaccepteerd. Deze situatie leidt tot ernstige problemen voor de betroffen personen. Binnen mijn eigen kennissenkring hebben zich de volgende problemen al voorgedaan:

1) Een PhD-student uit Iran kreeg een brief dat hij binnen korte tijd Nederland moest verlaten, pas na twee maanden en door grote inzet van zijn Nederlandse collega’s werd de fout door de IND erkent.
2) Een PhD-student uit Iran moest voor twee maanden werk naar Iran, hij had gepland dit te doen met zijn vrouw en 6 maanden oude baby, maar door het ontbreken van een geldig veblijfsdocument moest hij zijn vrouw en kind in Nederland achterlaten en kon met een terugkeer visum (a 40 Euro) alleen terug naar Iran.
3) Een PhD-studente uit Cuba veranderde van universiteit binnen Nederland, hoewel ze een geldig verblijfsdocument heeft duurt het minstens 6 maanden om een nieuw verblijfsdocument te verkrijgen met de naam van de nieuwe universiteit . Een stempel in haar paspoort (daar gezet door de gemeente) maakt het onmogelijk voor haar om gedurende deze periode haar familie in Cuba te bezoeken of naar voor haar studie noodzakelijke congressen te gaan.
4) Een PhD-studente uit China heeft de procedure voor verlenging van haar verblijfsvergunning in januari 2004 afgerond maar heeft nog steeds geen geldig verblijfsdocument en kan dien tengevolge niet naar het buitenland.
5) Mijn vriendin, een werkneemster aan Wageningen Universiteit uit China zal sinds haar verblijfsdocument verlopen is veel moeite moeten doen om aan visa te komen die noodzakelijk zijn voor het bijwonen van congressen die haar werk vereist, en is beperkt in haar reizen.
6) Daarnaast is een zaak bekend waarbij een student bij het verlaten van Nederland slechts een verlopen verblijfsdocument kon tonen en toen een stempel “illegaal” in zijn paspoort kreeg, daarnaast werd hij langere tijd opgehouden op Schiphol (bron WB, weekblad voor Wageningen UR).

Ik ben tot nogtoe geen mensen tegengekomen met een andere nationaliteit dan een uit de Europese Unie die in het laatst halfjaar geen problemen hebben ondervonden met de IND.
Deze zaken verstoren het werk en leefgenot ernstig, en het is temeer zuur dat de procedures tot de reorganisaties met weinig problen doorlopen konden worden. Daarnaast is de IND ook nauwelijks bereikbaar, als je het informatienummer 0900-1234561 (Eur 0,10 p.m.) belt wordt vele keren de vebinding automatisch verbroken, als je er dan eindelijk doorkomt moet je zeer lang (zeker 45 minuten in totaal) wachten met slechts een toon van een overgaande telefoon. Daarnaast hebben de medewerkers weinig verstand van zaken. Op de vraag waarom alles nu zo moeizaam gaat kreeg ik slechts het antwoord ambtenaren he, bezuinigingen je weet wel...
Ook komen er geen reacties op vragen gesteld via e-mail, post of fax.
Wellicht zou de media (waaronder Tros Radar) eens wat aandacht aan dit probleem kunnen besteden en de betrokken bewindspersonen om uitleg kunnen vragen.

Polen

Re: Waarom creeert de IND illegalen?

Ongelezen bericht door Polen »

Bovenstaand verhaal lijkt mij duidelijk. Het is gewoon een gigantische rotzooi. Als het een commercieel bedrijf betrof dan waren ze al 10 keer failliet gegaan.
Toen ik twee jaar geleden de verblijfsvergunning voor mijn vriendin aanvroeg (Polen) heeft het bijna een jaar geduurt voordat deze verstrekt werd. Ook ik liep aan tegen de reorganisaties. Daarnaast was de lokale vreemdelingenpolitie ook nog aan het verhuizen. Maar gelukkig uiteindelijk het papiertje gekregen. De nieuwe kon ik een maand van te voren weer aanvragen op het zelfde adres.
Helaas is het een jaar later weer compleet anders. Nu moet het weer landelijk en minimaal twee maanden van te voren. Dit dus gedaan. Na een maand maar eens een belletje gedaan omdat ik nog niets had gehoord. Gelukkig waren mijn stukken ontvangen. De acceptgiro ontvang ik binnen twee weken (hoop ik). Het kost dus anderhalve maand om de acceptgiro aan te maken. En pas zodra je deze hebt betaald gaat het eigenlijk proces in. En wat is de reactie op de voorspelbare vraag: meneer wettelijk hebben wij 6 maanden de tijd om dit te regelen. En doordat we het nu weer landelijk regelen zijn helaas de geautomatiseerde processen nog niet klaar en dienen we het met de hand te doen.

Dus 6 MAANDEN VOOR EEN VERGUNNING VAN EEN JAAR. Stelletje inbekwame idioten (betaald door mij belastingcentjes :cry: ). Dus straks is mijn vriendin dus ook misschien 4 maanden "illegaal". En dan heb ik nog een vriendin die uit een (nieuw) EU land komt. Ik verdien bovenmodaal en voldoe aan alle voorwaarden.
Je wilt dus niet weten als het iemand betreft uit de eerder genoemde niet eu-landen. Dan ben je aan de goden overgeleverd...

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

ach wat leuk een postorder bruidje

Dogberry

Ongelezen bericht door Dogberry »

Na 18 maanden en €11000,- eindelijk de MVV. Volgens de IND kon mijn vriendin in de aanvraag periode niet inreizen naar Nederland dus iets vaker dan normaal naar Brazilie. In 18 maanden zit een mens niet stil dus vriendin zwanger geraakt. Doordat de IND bijzonder lang over de aanvraag heeft gedaan hebben we alle voorbereidingen getroffen om het kind in Brazilie op de wereld te zetten. Ineens kwam de IND over de brug. Een rechtzaak hebben zij kunnen ontlopen door simpelweg het MVV toe te kennen. Het is van de ene senior medewerker naar de ander gegaan, die in 1 dag tot de conclusie kwam dat alles in orde was. Gelukkig namen zij wel de annuleringskosten van de zitting a €112,50 voor hun rekening, zoals zij zo trots schreven in hun standaardbrief.

Echter door de zwangerschap komen we in tijdnood. Zij mag na 23 Juli niet meer reizen per vliegtuig en drie maanden na de geboorte mag mijn zoon/dochter pas mee in het vliegtuig. Dus half Februari komt zij weer naar Nederland, omdat wij eenvoudig weg werkelijk alles gepland hebben in Brazilie. Geen nood volgens de IND, we kunnen 'gewoon' een nieuwe MVV procedure opstarten. Dus weer 1000 kg papierwerk, 18 maanden wachten en €11000,- uitgeven.
De IND is de reden dat ik voorgoed zal vertrekken naar Brazilie, wat natuurlijk geen straf is, maar ook niet de juiste reden. Inmiddels heb ik mijn verblijfsvergunning in Brazilie rond, dat met vertraging drie weken heeft geduurd.
In de strijd tegen het terrorisme vergeten de Amerikanen de IND aan te pakken, want deze 'as van het kwaad' maakt velen het leven zuur. Ik begrijp best dat er grondig te werk moet worden gegaan door de IND, maar deze mensen stellen zichzelf op als kleine dictatortjes. Het aardigste dat de IND tegen mij per telefoon meedeelde was door Mvr. Betty Sieperda, die zei: 'nou meneer, u moet goed begrijpen dat ik niet elke dag kan kijken of uw fax al binnen is. Al deze gesprekken leiden ertoe dat ik erg sceptisch ben gaan kijken naar u en het dossier van uw vriendin. U moet zeer goed begrijpen dat IK bepaal of uw vriendin naar Nederland mag komen of niet'! Dus niets procedure... de dictator beslist!!!
Voor een ieder wens ik succes als ze te doen hebben met de Unit Hoofddorp.
(ik ben wel te spreken over de receptioniste van de regio Zwolle. Zij wist mij allerlei handige tips te geven en zelfs (verboden) directe telefoonnummers)

arie.o

Ongelezen bericht door arie.o »

dogberry,
Trek je niets aan van de gast commentaren. Had zijn vader dat condoom maar gebruikt.

Tegen medewerkers van de IND kun je een klachten procedure starten bij de nationale ombudsman, dit zou ik zeer zeker doen ik jouw geval.

De kosten zoals extra reiskosten en verblijfskosten kun je verhalen op de IND. Er bestaat namelijk jurisprudentie dat indien de beslistermijn langer dan 3 maanden duurt, de extra verblijfskosten (je moet immers 2 huizen aanhouden en je vrouw mag niet werken gedurende de periode).
Overigens is de MVV procedure door de europese rechter als illegaal veroordeeld. Nederland is hiermee in overtreding, je kunt ook gelijk een normale verblijfsvergunning aanvragen.

Het loont in ieder geval de moeite eens met een goede advocaat te gaan praten en wat jurisprudentie omtrend dit soort zaken op te zoeken.

Gastje, SIT ON IT (vind je vast wel lekker !!).
\

Prawo

Ongelezen bericht door Prawo »

Lotgenoten treft u op http://www.mixed-couples.nl/forum en http://www.buitenlandsepartner.nl.

Daar ook volop tips en adviezen bij IND en Visdaienst perikelen.

Radar
Site Admin

Ongelezen bericht door Radar »

Het onderwerp Overheid en Regelgeving betreft onderwerpen die gaan over de burger als consument. Ik doe dit onderwerp op slot, dit kan beter op een maatschappelijk forum staan.

Met vriendelijke groet
Internetredactie Radar

Gesloten