LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Waarom winst onroerend goed bij particulier niet belasten?
Re: Waarom winst onroerend goed bij particulier niet belasten?
quote SJZ
-----------
Misschien maar eerst eens terug naar school om het woord "eigenaar" te leren begrijpen? Reken maar dat als er te veel overwaarde in je huis zit, je dat moet opeten voordat je bijstand krijgt, daar hadden we het over!
----------------------------------------------------------------------------
Je kunt dan wel verantwoordelijk eigenaar zijn, maar gevoelsmatig is het toch van de bank en ik hebben een huis.
Je kunt er niet vrij mee doen en laten wat je wilt zolang er andere belanghebbenden zijn.
In hypotheekvoorwaarden zijn allerlei beperkende maatregelen van wat wel en niet kan.
Zo kan ik het bvb niet verhuren en naar het buitenland vertrekken.
Ik voel me pas eigenaar als ik er vrij over kan beschikken en dat kan pas als de schuld volledig is afgelost.
Dat van de bijstand klopt inderdaad.
Als de schuld te laag is en je komt bij de soos en mag je zomaar van deze instantie het nodige bijlenen om eerst te verteren.
Als het op is mag je weer terug komen.
-----------
Misschien maar eerst eens terug naar school om het woord "eigenaar" te leren begrijpen? Reken maar dat als er te veel overwaarde in je huis zit, je dat moet opeten voordat je bijstand krijgt, daar hadden we het over!
----------------------------------------------------------------------------
Je kunt dan wel verantwoordelijk eigenaar zijn, maar gevoelsmatig is het toch van de bank en ik hebben een huis.
Je kunt er niet vrij mee doen en laten wat je wilt zolang er andere belanghebbenden zijn.
In hypotheekvoorwaarden zijn allerlei beperkende maatregelen van wat wel en niet kan.
Zo kan ik het bvb niet verhuren en naar het buitenland vertrekken.
Ik voel me pas eigenaar als ik er vrij over kan beschikken en dat kan pas als de schuld volledig is afgelost.
Dat van de bijstand klopt inderdaad.
Als de schuld te laag is en je komt bij de soos en mag je zomaar van deze instantie het nodige bijlenen om eerst te verteren.
Als het op is mag je weer terug komen.
quote Venantius
------------------
Maar wat er de laastste 15 jaar met de koop-prijzen is gebeurd, in vergelijking tot de inflatie, vind ik op het ongeloofwaardige af.
Dit is ongekend en nooit eerder vertoond!
Verder zijn huren via overheidsdwang gerelateerd aan de inflatie maar de koopsommen volledig vrijgelaten, hoewel er een duidelijke relatie is.
------------------------------------------------------------------------------
Ik denk dan ook dat als de huurprijzen worden vrijgelaten hier ook nog wel een prijsexplosie te verwachten is.
Just my 2 cents
------------------
Maar wat er de laastste 15 jaar met de koop-prijzen is gebeurd, in vergelijking tot de inflatie, vind ik op het ongeloofwaardige af.
Dit is ongekend en nooit eerder vertoond!
Verder zijn huren via overheidsdwang gerelateerd aan de inflatie maar de koopsommen volledig vrijgelaten, hoewel er een duidelijke relatie is.
------------------------------------------------------------------------------
Ik denk dan ook dat als de huurprijzen worden vrijgelaten hier ook nog wel een prijsexplosie te verwachten is.
Just my 2 cents
Dat heb ik toch 'ns effe nageplozen,,,Dat van de bijstand klopt inderdaad.
Bij de aanvraag van de uitkering kijkt de sociale dienst naar het eigen vermogen dat in het huis zit. Het eigen vermogen is in dit geval de overwaarde van uw huis. Dat is de huidige waarde van uw huis minus de nog niet afgeloste hypotheek. Als dat in 2006 meer is dan € 43.700 krijgt u de bijstand als lening. Deze leenbijstand (ook nog wel krediethypotheek genoemd) betaalt u terug zodra u weer voldoende eigen inkomsten hebt.http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=22817
Dat is het ook. Je huis verkopen levert dus alleen wat op als je gaat huren. En van die "winst", venantius, moet je voor de eerlijkheid dus nog wél de kosten voor je (verplicht aan je hypotheek gekoppelde) levensverzekering aftrekken, je opstalverzekering, en extra belastingen die op huurders niet van toepassing zijn.Maar wat er de laastste 15 jaar met de koop-prijzen is gebeurd, in vergelijking tot de inflatie, vind ik op het ongeloofwaardige af.
Al met al maakt het echt niet zoveel uit of je huurt of koopt, al dacht ik er ook zo over toen ik 12 jaar geleden al 420 euro (toen 925 gulden) per maand aan de woningbouw moest overmaken!
Beste venantius, over die fictieve huur betaal ik belasting. Die fictieve huur wordt berekend op basis van de WOZ waarde, en die is dus nét zo idioot veel gestegen als de huizenprijzen... Ik betaal dus gewoon belasting over gebakken lucht, en dat bedrag stijgt ook gewoon.maar tel je er dan wel de fictieve huur bij,
is natuurlijk helemaal afhankelijk van het soort hypotheek dat je hebt.Rente/aflossing stijgt NIET,
de betaalde rente is aftrekbaar ja, verminderd met het bedrag dat je over de fictieve huur moet betalen.en is WEL fiscaal aftrekbaar
is een feit...Maar ik denk, dat wij allebei redelijke argumenten hebben geschreven.
En iedereen, huurders en eigenaars hebben natuurlijk hun eigen belang
quote Venantius
-----------------
Rente/aflossing stijgt NIET.
---------------------------------
Afgesloten 30 jaar terug op 9%.
Een periode gehad van 12.5%
Een periode gehad 7.5%
Momenteel gezellig laag.
Het is maar net op welke periode je afsluit en je weer aan de beurt bent om vast te zetten.
Ook daar geen zekerheden.
-----------------
Rente/aflossing stijgt NIET.
---------------------------------
Afgesloten 30 jaar terug op 9%.
Een periode gehad van 12.5%
Een periode gehad 7.5%
Momenteel gezellig laag.
Het is maar net op welke periode je afsluit en je weer aan de beurt bent om vast te zetten.
Ook daar geen zekerheden.
Dus de huisbezitter met huisvrouw (die toeslag geniet) wordt dubbel gepakt?Deze draad zou misschien door 'links' kunnen worden opgepakt
Mijn eerdere draad inzake afschaffing 'huisvrouwentoeslag' door 'rechts'
Doe allebei dan betalen 'links' en 'rechts' en heb je begroting-overschot
('t is niks persoonlijks hoor venantius...)
@kiz
@venantius
Daarom ben ik ook van huur naar koop overgestapt 9 jaar geleden. Financieel een zeer goede beslissing geweest.Al met al maakt het echt niet zoveel uit of je huurt of koopt, al dacht ik er ook zo over toen ik 12 jaar geleden al 420 euro (toen 925 gulden) per maand aan de woningbouw moest overmaken!
Kletskoek, als de WOZ-waarde stijgt dan daalt het percentage eigenwoningforfait. De laatste keer dat de WOZ-waarde steeg ging het percentage van 0,85% naar 0,6% ... maar dat verzwijgen veel eigenwoningbezitters graag als ze zielig willen doen.Die fictieve huur wordt berekend op basis van de WOZ waarde, en die is dus nét zo idioot veel gestegen als de huizenprijzen... Ik betaal dus gewoon belasting over gebakken lucht, en dat bedrag stijgt ook gewoon.
@venantius
Volgens mij komt dat idee oorspronkelijk van GroenLinks, of vind jij dat een rechtse partij?Mijn eerdere draad inzake afschaffing 'huisvrouwentoeslag' door 'rechts'
laat ik het zo stellen... van die verlaging van het percentage bijtelling was ik me niet bewust. Ik wil ook niet zielig doen, hooguit het beeld bijstellen dat de gemiddelde huiseigenaar baadt in weelde door de dikke winst en hypotheekrente-aftrek. Dat is - zal je met mij eens zijn - namelijk niet waar.maar dat verzwijgen veel eigenwoningbezitters graag als ze zielig willen doen.
Overigens heb ik er geen spijt van dat ik 12 jaar geleden een huis heb gekocht.
-
Tipje: beleg in durfkapitaal. Geen boxIII heffing, zelfs een korting.
Verder snap ik alle commotie niet. Mometeelhuur ik in afwachting van het afbouwen van mijn nieuwe woning, maar ik betaal meer huur dan ik zou betalen aan hypotheek. En als ik bij vrienden van mij dat bekijk is het vaak ook zo. Probleem is dat ze geen hypotheek krijgen, terwijl dat voor het zelfde bedrag als ze aan huur betalen zou kunnen. Laat de overheid daar wat aan doen.
Maar de beste oplossing is gewoon het volgende: afschaffen huursubsidies/toeslagen. Hypotheekrenteaftrek beperken dmv maximaal bedrag (bijv € 400.000, blijft het gros van de NL huisbezitters onder) en dat tegen een maximaaltarief van 30%. Het voordeel wat er ontstaat kan weer worden gebruikt voor een belangverlaging van de eerste schijven. Hiermee pak je dus de excessen in huisbezittersland.
Verder snap ik alle commotie niet. Mometeelhuur ik in afwachting van het afbouwen van mijn nieuwe woning, maar ik betaal meer huur dan ik zou betalen aan hypotheek. En als ik bij vrienden van mij dat bekijk is het vaak ook zo. Probleem is dat ze geen hypotheek krijgen, terwijl dat voor het zelfde bedrag als ze aan huur betalen zou kunnen. Laat de overheid daar wat aan doen.
Maar de beste oplossing is gewoon het volgende: afschaffen huursubsidies/toeslagen. Hypotheekrenteaftrek beperken dmv maximaal bedrag (bijv € 400.000, blijft het gros van de NL huisbezitters onder) en dat tegen een maximaaltarief van 30%. Het voordeel wat er ontstaat kan weer worden gebruikt voor een belangverlaging van de eerste schijven. Hiermee pak je dus de excessen in huisbezittersland.