LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werken om te leven of leven om te werken ?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
L.Rozenwater

Werken om te leven of leven om te werken ?

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Langzaam maar zeker heeft onze overheid er voor gezorgd dat we leven om te werken met alle gevolgen van dien o.a.:
1. Maatschappij verruwing door gebrekkige opvoeding van kinderen.:shock:
2. Meer zieken door o.a. stress :shock:
3. Meer aantasting van het milieu (meer files b.v.) :shock:
4. Pensioen problemen door o.a. uitzendbureau's :shock:
5. Het creeren van onzinnig werk zoals tubes lijm inpakken :shock:

Er zijn ongetwijfeld meer zaken te noemen.
Werken is iets wat voor velen vanzelfsprekend is. Waarom ? Omdat werk normaliter geld oplevert waarmee in het levensonderhoud kan worden voorzien.

Waarom kan het thans niet meer dat van een gezin de man OF vrouw werkt (deeltijd ook mogelijk), maar dat er altijd (in geval van kinderen) 1 ouder thuis is om voor opvoeding te zorgen.
Dat scheelt al in een aantal van de genoemde punten !!
Bovendien kost kinderopvang al een flink deel van het extra salaris !!

De overheid meent (bij wet) dat de jongere partner van een aow'er (vanaf geboortejaar 1950) ook maar zelf voor inkomen moet zorgen totdat hij/zij ook de aow gerechtigde leeftijd heeft bereikt.
Zit ik me af te vragen: welk werk ? Gesteld de partner is 3 jaar jonger. Op dit moment betekent dat 62 jaar. Degenen die NU alvast werk zouden zoeken: prachtige opgaaf toch als je nu al boven de 50 bent en het tot nu toe altijd met 1 inkomen hebt kunnen redden......
(beneden modaal b.v. omdat er geen hoge eisen worden gesteld)

Mag je stellen dat de huidige praktijk aangaande de obsessie van onze overheid dat iedereen moet werken mag worden vergeleken met moderne slavernij ??

Ja beste Radar redactie: dit verhaal heeft wel degelijk met consumeren te maken: geen werk=geen geld=geen eten (groepen uitgezonderd zoals bepaalde gehandicapten)

Remster

Re: Werken om te leven of leven om te werken ?

Ongelezen bericht door Remster »

Mede hierdoor is de nederlander blijkbaar zo ongelukkig dat er maar liefst 1 miljoen anti-depressiva gebruikers zijn.
Iets waar de overheid zich serieus zorgen over zou moeten maken.

MLF

Ongelezen bericht door MLF »

In Nederland zijn wij gedoemd te leven om te werken......heb je alle belastingen al eens gechecked? Alles wat we moeten betalen......belachelijk gewoon.

(dat geld wat ik naar de belasting breng gaat als fiets en lcd-tv naar de werklozen)

Big-V

Ongelezen bericht door Big-V »

1. Maatschappij verruwing door gebrekkige opvoeding van kinderen.

Gebrekkige opvoeding van kinderen? Waar doel je dan op?

3. Meer aantasting van het milieu (meer files b.v.)

Ik denk niet dat de overheid zorgt voor meer aantasting van het milieu. Ik denk eerder dat het tegenovergestelde het geval is.

4. Pensioen problemen door o.a. uitzendbureau's

Kun je dit wat uitvoeriger uitleggen?

5. Het creeren van onzinnig werk zoals tubes lijm inpakken

Ik heb nog nooit iemand ontmoet die dit werk doet. En als iemand het wèl doet, zijn er ongetwijfeld redenen waarom hij geen andere werkzaamheden verricht.

Het enige punt waarop ik het in grote mate met je eens ben, is punt twee. Ik denk dat stress inderdaad een serieus probleem is. Maar of de overheid daarvoor zorgt?

@ MLF: Er is vrijwel geen land in de wereld waar de bevolking meer te besteden heeft dan in Nederland. Bovendien gaat jouw belastinggeld echt niet op aan plasma-tv's.

S.

Ongelezen bericht door S. »

Volgens mij is het in 't algemeen zo dat hoeveel meer geld er binnen een maatschappij te 'verteren' valt (Door 1,5- of 2-verdieners) des te duurder gaan producten en diensten worden. Want anders valt op een bepaalde manier het evenwicht in de waarde van het geld weg.

Dus je kunt wel stellen dat de economie een beetje op hol geslagen is.
Mensen die niet mee kunnen komen doordat ze door wat voor gebrek dan ook niet het inkomen bij elkaar kunnen grabbelen wat hun rolmodellen hebben, die gaan massaal aan het lenen. Leven op krediet. Ze worden lekker gemaakt door de media die ideaalbeelden voorspiegelt die nu eenmaal de nodige centen kosten.

Vroeger spiegelde je je aan de kerk, de braafheid en het werken op zich, nu aan statussymbolen en chirurgisch opgepimpte mensen.

Groetjes. :)

L.Rozenwater

1. Maatschappij verruwing door gebrekkige opvoeding van kinderen.

Gebrekkige opvoeding van kinderen? Waar doel je dan op?

3. Meer aantasting van het milieu (meer files b.v.)

Ik denk niet dat de overheid zorgt voor meer aantasting van het milieu. Ik denk eerder dat het tegenovergestelde het geval is.

4. Pensioen problemen door o.a. uitzendbureau's

Kun je dit wat uitvoeriger uitleggen?

5. Het creeren van onzinnig werk zoals tubes lijm inpakken

Ik heb nog nooit iemand ontmoet die dit werk doet. En als iemand het wèl doet, zijn er ongetwijfeld redenen waarom hij geen andere werkzaamheden verricht.
1. Als beide ouders (moeten) werken wordt de opvoeding veelal overgelaten aan derden. Deze derden (b.v. in de vorm van creche, kinderopvang) kunnen nimmer in staat zijn de opvoeding te geven welke de ouder(s) normaal gesproken doen. Daarnaast kennen we het verschijnsel "sleutelkinderen". Vertel mij maar eens waar zij de opvoeding krijgen........

3. Als beide ouders (moeten) werken, zullen ze beide (veelal apart) naar hun werkgever moeten. Zolang dat b.v. op de fiets gaat is dat natuurlijk geen extra millieubelasting. Doen ze dat echter met eigen auto, brommer/scooter of zelfs openbaar vervoer dan zorgt dat voor extra co2 uitstoot.

4.
Uitzendwerk en pensioenopbouw

Bijna alle uitzendbureaus in Nederland zijn (verplicht) aangesloten bij de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor Langdurige Uitzendkrachten (Stiplu). Uitzendkrachten van 21 jaar en ouder die langere tijd voor hetzelfde uitzendbureau werken, bouwen hierdoor pensioen op. Wie steeds korte tijd voor verschillende uitzendbureaus werkt, valt niet onder de regeling en bouwt geen pensioen op. Het is dus gunstig om langere tijd voor één uitzendbureau te werken.

U begint pensioen op te bouwen zodra u 26 weken voor hetzelfde uitzendbureau hebt gewerkt. De opbouw start vanaf week 27. Neemt u eenmaal deel aan de pensioenregeling, dan blijft u deelnemer, ook als u naar een ander uitzendbureau overstapt. Stopt u met werken of gaat u voor een niet-aangesloten bedrijf werken (bijvoorbeeld de inlener), dan stopt ook de pensioenopbouw. Opgebouwde rechten blijven natuurlijk wel staan. Heeft uw nieuwe werkgever een eigen pensioenregeling, dan is waardeoverdracht mogelijk.
Doet u een jaar of langer geen uitzendwerk, dan moet u eerst weer 26 weken voor hetzelfde uitzendbureau werken voordat u opnieuw kunt deelnemen aan de pensioenregeling.
Meer informatie over de pensioenregeling vindt u op www.stiplunet.nl en op de site van de ABU. U kunt natuurlijk ook uw uitzendbureau om meer informatie vragen.
Bron: www.kennisring.nl

Toelichting: Persoonlijk vind ik dat uitzendbureau's mensen laten gebruiken als een soort "wegwerp" werknemer. Het belang van een werkgever wordt blijkbaar hoger ingeschaald dan van een werknemer.
Eigenlijk is werken via uitzendbureau's de manier van werken en ontslaan zoals minister Donner dat voor ogen had. (En ook als zodanig is opgenomen in het europees verdrag: dus op het moment dat dit van kracht zou worden zijn de meeste werknemers dus de klos.)

5. Tubetjes lijm inpakken, kleerhangers inpakken en dat soort onzinnig werk wordt veelal voorgeschoteld in gemeentelijke integratie projecten. (Of je daar wat van leert ? Ik denk slechts 1 ding: je leert de onzinnigheid van zo'n project in te zien......)
Vroeger spiegelde je je aan de kerk, de braafheid en het werken op zich, nu aan statussymbolen en chirurgisch opgepimpte mensen.
Op zich de waarheid: het grote probleem schuilt vooral in het toenemende egoisme en afgunst. Het woord "tevreden" schijnt in menig persoonlijk woordenboek niet meer voor te komen.

Nu er veel mensen ontslagen (gaan) worden, zou het mij niets verbazen als we over enige tijd een gemoderniseerde versie van de DUW door de strot krijgen gedrukt. :shock:

Big-V

Ongelezen bericht door Big-V »

Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Als de maatschappij werkelijk ten onder gaat, zal het zijn aan het oeverloze gezeur om niks van een groot deel van de Nederlanders, heden ten dage.

Maar dat is ook maar een mening.

Paul123

Ongelezen bericht door Paul123 »

Ik denk dat L. Rozenwater blij mag zijn dat-ie in Nederland geboren is. Met alle respect, maar 2/3 van de wereldbevolking weet denk ik beter dan de Nederlander wat het is om te leven om te werken.

L.Rozenwater

Toch eigenlijk gek: de techniek bestaat, de kennis is aanwezig: onder bepaalde voorwaarden is er voor alle mensen op de wereld fatsoenlijk te eten en hoeft wellicht geen mens meer verplicht te werken. (Is er voldoende tijd om de eventuele kids op te voeden)

Helaas zal dat in de praktijk onuitvoerbaar zijn omdat aan een aantal voorwaarden moet worden voldaan die te veel mensen onacceptabel vinden:

1. Voor iedereen: back to the basics (Maar ja, die hebzucht he ?)
2. Weg met het monetair systeem
3. Weg met religie
4. Weg met politiek

Zelf heb ik plezier in mijn werk omdat ik van mijn hobby mijn werk heb gemaakt. Ik kan me indenken dat heel veel mensen wel werken (omdat het moet), maar wel met "frisse" tegenzin. Die situatie is gewoon onwenselijk en soms onmenselijk......

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

De economie in de jaren 50 was verdiend, de economie in 2009 is gefinancierd en dat schept verplichtingen.

Het is beter brood te eten waarvoor is gewerkt, dat moeten werken voor brood dat al is gegeten!

Vr. Gr. Hans.

S.

Ongelezen bericht door S. »

Rozenwater toch! :lol:
Weg met alle regels en heersers. Noemen ze dat geen anarchie?
Zijt gij een punker?
Ben nu wel benieuwd naar je werk.

Trouwens; religie kun je niet uitbannen. Wanneer je je hoofd breekt over wie de eerste mens gemaakt heeft /wat het nut daarvan was / wie ons bestuurt/ of er een hiernamaals is en waarom wij dit alles (nog steeds) niet weten en begrijpen, dan houdt je je al met religie bezig.
Ongeacht of je dit denkende zittend in een kerk doet of niet.

Back to basic: hoe basic is dat? Een modale knakker hier is in Dubai een arme sloeber. Diezelfde Hollandse modale knakker zou een stinkend rijke Pool zijn.

Monetair systeem;
Je hebt een betaalmiddel nodig, en zodra je dat toe gaat passen ontstaat er een economie met een bijbehorend monetair gebeuren.

Weg met politiek; wie gaat er heersen, met zachte, onmerkbare hand de baas spelen? Er zal een leider opstaan die ons gaat leiden/lijden of we dat nu willen of niet. Kan het beste via de democratische (Hollandse) manier. Al zal het nooit perfect zijn en zullen ten alle tijden de goeden onder de kwaden lijden.

De groeten van S. met deze in rap tempo getypte "wijze" les.
:wink:

Gesloten