LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wwb

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
SMK09

Wwb

Ongelezen bericht door SMK09 »

Ik zit vanaf begin dit jaar in de wwb. Ik heb op 2 maanden na altijd iets gewerkt, van 2 weken tot een volle maand.
Als je gewerkt hebt, moet je dit altijd aangeven natuurlijk, wat ik altijd netjes heb gedaan. Ik heb altijd de loonstroken meegestuurd voor de maand, waarin het geld ook werd overgemaakt naar mij. Dus als ik in april had gewerkt en het loon in mei ontving, stuurde ik hem mee voor de maand mei. Zo heb ik dit heel het jaar gedaan, en dit werd altijd goedgekeurd, tot nu...

Ik had voor de maand juni alles netjes ingeleverd en ik had niet genoeg gewerkt dus ik moest aangevuld worden door de wwb, toen ik het geld ontving en de specificatie zag ik dat er niet genoeg was overgemaakt. Bij navraag was dit, omdat ze week 17 in april niet hadden meegeteld en dit nu werd rechtgezet.
Echter het verdiende geld voor arbeid in week 17, heb ik ontvangen in mei en deze loonstrook dus voor mei meegestuurd, in mei zat ik boven de wwb norm dus geen aanvulling gehad. Daarbij klopt het bedrag wat ze verrekend hebben ook helemaal niet, in week 17 heb ik € 303 verdiend en hun verrekening is € 164... natuurlijk is dit in mijn voordeel anders kwam ik nog meer geld tekort maar ze plukken dus ook nog is zomaar een bedrag uit de lucht.

Ik heb nu al meerdere malen gevraagd waarom dit is gedaan door hun, dat het niet klopt, en als het wel klopt dat alle maanden dus niet kloppen nu, en hoe ze aan het bedrag komen.
Ik krijg alleen maar als antwoord het is een verrekening van week 17, meerdere keren gevraagd om nadere uitleg maar ze houden het bij die ene zin.

Ik zou graag willen weten of ik al die tijd op de juiste manier mijn loonstroken heb ingeleverd en of hun inderdaad fout zitten, en hoe ik dit dan het beste kan aanpakken zodat het recht gezet word, want ik kom nu natuurlijk geld tekort voor mijn vaste lasten.

Ik hoop dat ik alles een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen en dat er iemand is die een antwoord heeft

doradora456

Re: Wwb

Ongelezen bericht door doradora456 »

u ontvangt de uitkering in de maand of na de maand?
bv. u ontvangt de uitkering van januari op 25 januari, in februari stuurt u de salarisspecificatie van januari,krijgt u dan een verrekening van januari of passen zij het inkomen van februari aan?

mogelijk kunt u een overzicht maken met de bedragen per maand,
recht op( maandbedrag uitkering):
minus salaris ontvangen:
nog recht op een aanvulling van:
ontvangen:
verschil:
en als er een verschil is, dit opsturen naar de Dienst Sociale Zaken.

reageren zij niet, maak dan bezwaar bij het college.

SMK09

Ik krijg elke maand een inkomensformulier voor de maand waarom het gaat, die van juni heb ik vorige maand gekregen en die moet ingeleverd zijn voor de 20e van de volgende maand. Als ik tot einde van de maand werk heb dan wacht ik met inleveren tot ik alle loonstroken heb, en als ik weet dat ik geen werk meer heb verder die maand dan lever ik hem direct in. Nadat ik hem heb ingeleverd heb en alle inkomsten verrekend zijn krijg ik pas de aanvulling van hun.

doradora456

dus, de uitkering van juni ontvang je in juli?

SMK09

Ja klopt

doradora456

maak dan het overzicht en als je nog geld tegoed hebt, zorg dat je het krijgt.

SMK09

Het geld wat hun hebben gekort zal ik tegoed moeten krijgen neem ik aan, maar volgens hun klopt dit en meer dan 1 zin komt er ook niet uit. Bij wie/wat moet ik aankloppen hiervoor?
Eerder kon je je vraag stellen aan de persoon die er ook echt weet van had, tegenwoordig zitten er simpele service medewerkers en als die het antwoord niet weten verwijzen ze je niet door na de persoon hogerop maar stellen hun de vraag voor jou, en moet je dagen wachten op antwoord

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Hier krijg je niet eens antwoord :twisted:

doradora456

maak het overzicht en stuur het naar de afdeling Inkomen van Dienst Sociale Zaken van je gemeente. ze moeten dan ook schriftelijk reageren.
doen ze dat niet of ben je het niet eens met het antwoorden, schrijf dan een bezwaar naar het college.

SMK09

@ sephora30 ; Je bent ook niet verplicht om te reageren op mijn vraag, maar het is fijn als je zelf niet veel weet hebt van de wwb omdat je er absoluut liever niet wilt inzitten dat je nog ergens op internet je vraag kan stellen in de hoop dat er mensen zijn die er wel weet van hebben :wink:

@ doradora456 ; Bedankt voor je antwoorden, het CWI adviseerde me om alles via de mail te doen zodat ik alles zwart op wit had staan omdat ook hun dachten dat het fout was, daarin had ik alles al in een overzicht gezet maar ze doen er niks mee. Ik zal het eens via de post proberen, misschien bereik ik dan een persoon hogerop en anders zal ik bezwaar indienen

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

SMK09 schreef:@ sephora30 ; Je bent ook niet verplicht om te reageren op mijn vraag, maar het is fijn als je zelf niet veel weet hebt van de wwb omdat je er absoluut liever niet wilt inzitten dat je nog ergens op internet je vraag kan stellen in de hoop dat er mensen zijn die er wel weet van hebben :wink:
Ik denk dat Sephora iets heel anders bedoeld. U schreef dagen lang te moeten wachten op antwoord. De opmerking van Sephora kan ook betekenen dat in haar gemeente / regio met regelmaat helemaal geen antwoord komt op vragen over de wwb. Maar goed dat kan alleen zij ophelderen.

Hoe het inhoudelijk correct zou moeten zijn, zou ik niet met zekerheid durven zeggen. Het lijkt mij echter wel logisch dat het verkregen inkomen uit werk verrekend wordt in dezelfde maand met de uitkering waarin ook de arbeid heeft plaatsgevonden. Als u in week 17 arbeid heeft verricht, had u feitelijk aan het eind van de werkweek op papier een vordering op de werkgever en dat is eind april. Dat u de loonstrook en het salaris daadwerkelijk in mei ontvangt doet daar niet veel aan af. Dus ik zou het wel zo logisch vinden om dit te verrekenen met de maand april van de wwb.

Voor de helderheid en een consequente structuur zou het wel zo logisch zijn. Anders zou arbeid voor een week in bijvoorbeeld begin april wel met april verrekend worden en arbeid van de laatste week juist in mei geheel afhankelijk van wanneer de loonstrook op de mat valt. Daar is op een gegeven moment geen touw meer aan vast te knopen. Bovendien zouden mensen dan al te creatief kunnen "schuiven" met het ontvangen van de loonstrook als ze in een maand al zien aankomen geen aanvulling wwb te krijgen. Let wel ik beweer / suggereer helemaal niet dat u dit doet, dat wil ik ook helemaal niet.

Vroeger bij de WW was het zo dat er verrekend werd in de maand dat de arbeid verricht werd.

SMK09

Dat klinkt inderdaad allemaal heel logisch en ben ik het ook mee eens, maar ik vind het zo vreemd dat ze het dan al die andere maanden van 2012 niet op deze manier hebben gedaan vandaar ook mijn vraag, dit hadden ze dan vanaf het begin moeten aangeven en ook op die manier moeten rekenen en niet na 7 maanden een keer. Bedankt in ieder geval voor de antwoorden, ik zal mijn verlies maar nemen en vanaf nu goed in de gaten houden dat zowel ik als de gemeente alles nu goed gaan doen.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

SMK09 schreef:.. ik zal mijn verlies maar nemen ...
Dat zou ik niet zonder meer doen zonder opheldering van de gemeente over het geheel. Het probleem is dat u nu nog steeds geen zekerheid heeft over wat nu juist is en hoe het moet. Dan kunnen er in de toekomst weer van die rariteiten optreden.

Ook al is het correct wat gemeente doet, dat is eigenlijk een beetje van ondergeschikt belang aan het weten hoe het nu precies zit.

Een wwb is natuurlijk een laatste vangnet en dat er gekort wordt op wat bijverdiend wordt dat kan ik ook nog goed begrijpen. Maar ik ben wel van mening dat ze het mensen die op deze manier willen werken en zelf in dat inkomen willen en kunnen voorzien het niet onmogelijk of heel lastig moeten maken. Hierdoor kunnen mensen al snel gaan denken "laat maar ik ga wel werken als ik meer kan verdienen dan de wwb, want dit is te moeilijk allemaal".

Dat is eigenlijk juist niet de bedoeling. Ik vind dat mensen veel meer gestimuleerd zouden moeten worden om het zo te doen zoals u doet. En deze procedures vereenvoudigen kan een stuk bijdragen.

Gesloten