LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zagen aan de AOW

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
johan 3

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door johan 3 »

Beste Janneke,

Bedankt voor je aardige reactie. Maar, misschien kun je me vertellen wat wij niet goed hebben gedaan? De huizen zijn tegenwoordig erg duur. En huren van een makelaar is ook niet goedkoop (ca 900 euro, geen huursubsidie). De kinderopvang is extreem duur. De particuliere ziektekostenverzekering kost nu al 350 euro per maand. Mijn ouders hebben ziekenfonds en betalen maar 50 euro. Wij hebben, toen we ons huis kochten, goed uitgekeken om geen te hoge lasten aan te gaan. Maar de verhoging van al die andere lasten hadden we niet kunnen voorzien. Weet je dat wij via de wettelijke bijdrage méér aan het ziekenfonds betalen dan iemand die er zelf in zit? Ik weet dat mijn ouders het ook niet breed hadden toen wij klein waren. Maar ze konden wel een huis op 1 salaris kopen, een beter huis dan wij nu hebben.

Mijn ouders zijn schatten van mensen, maar zeggen ook vaak tegen mij dat 'zij het ook niet breed hadden toen zij net begonnen'. Maar wij zijn al bijna 40 en worden nu, door alle lastenverzwaringen voor werkenden, geconfronteerd met de nullijn. De afgelopen jaren zijn wij per jaar ca 15% duurder uit geweest met de vaste uitgaven. Dat is als je alles meerekent en niet alleen eten en kleding (zoals het CBS doet). En dan dachten wij enige zekerheid te hebben door laat kinderen te krijgen, op een moment dat er genoeg inkomen was. Maar tegen een stijging van 15% per jaar valt niet op te verdienen. Als je een verhoging van 3% krijgt mag je blij zijn. Mijn werkgever heeft afgelopen jaren zelfs helemaal geen verhogingen gegeven omdat het kabinet heeft gezegd dat de lonen gematigd moeten worden.

Wij gunnen iedereen een prima verzorgde oude dag, maar maken ons ernstig zorgen over de vergrijzing. Als wij nu al knel zitten, en met ons vele werkenden, hoe kunnen we dan straks al die AOW'ers betalen? En als wij oud zijn is de pot leeg. Geen leuk vooruitzicht.

Gast

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door Gast »

Nee, dat kan ik me voorstellen dat dit geen leuk vooruitzicht is. Maar wij hebben ook nog lang geen pensioen (53 en 58) en geen mogelijkheid gehad bij te verzekeren voor het pensioen. Dus bij ons wordt (en was) het echt geen vetpot. Nu houden we iets over om af en toe eens een kopje koffie in de stad te drinken en ja we gaan 12 dagen naar het buitenland, maar dat kan van het vakantiegeld :D .
Ik ben blij dat we beiden nog werk hebben en de kinderen ook.
Niemand weet wat hem nog boven het hoofd hangt (gelukkig niet).
Ook ik heb al 4 jaar geen loonsverhoging gehad (we hebben geen CAO) en ik werk 32 uur per week tegen een uurloon van 10,16.
Dus je ziet dat dit ook niet zo veel is.

Janneke53

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door Janneke53 »

Sorry, vergeten in de loggen. De reactie hierboven was van mij.

Gast

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door Gast »

Als je particulier zietekosten verzekerd , verdien je er meestal ook naar. Lage lonen zitten in het ziekenfonds en dat is ook niet zo goedkoop meer!

En voor wie is het leven niet duurder geworden? Voor ons allen toch? Je geeft uit, naar wat je verdient. En sommigen zelfs meer!

johan 3

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door johan 3 »

Aha, de gast komt weer stoken...
Ik zie een heleboel mensen om mij heen die eenmaal boven de ziekenfonsdgrens worden geconfronteerd met gigantische kosten op alle gebied omdat je overal net buiten valt. Wat denk je van de kinderopvang? Ontiegelijk duur, geen bijdrage van werkgevers, bijna niets van de overheid, terwijl ze wel vooraan staan om de inkomstenbelasting op te halen. En dan moeten we ook nog een verhoging van de AOW gaan bekostigen...
Nu moeten ze het geld ergens halen. Maar de middenklasse is weer de klos. Het is toch te gek voor woorden dat wij met twee salarissen zo weinig overhouden?! En nee: wij wonen niet in een villa. Ons huis is eerder kleiner dat dat van mijn ouders die het op één salaris konden betalen.

Gast

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door Gast »

Wat kun jij zeuren Johan 3! Ik wil helemaal niet stoken, maar wat jij zegt, klopt gewoon niet. Jij hebt het er maar over dat jij/jullie voor de oudjes van nu moet betalen. Natuurlijk , daar betalen wij allemaal voor.

Neem dan een voorbeeld aan je ouders. Waarom konden zij dan met èèn salalris het wel en zit jij hier met twee inkomens je beklag te doen?

Een optie is, ga verhuizen naar iets goedkopers, werk om beurten partime, zodat altijd èèn van beide bij de kinders is. Hoef je ze ook niet meer naar die "dure"opvang te doen en je hebt wat meer tijd voor jezelf en andere leuke dingen. Maarja, dat willen WE niet hè?

Nou, zeur dan niet! Bij jullie is het heus niet uniek, dat alles duurder is geworden hoor! Bij mij/ons ook!

banjogirl

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door banjogirl »

Het wordt tijd dat ze in Den Haag eens gaan inzien wie ze nou eigenlijk steeds uitzuigen: altijd de onderkant en dat begrip wordt langzamerhand naar boven opgerekt. De mensen die vlak na de Tweede Wereldoorlog op de wereld zijn gezet krijgen nu ineens overal de schuld van. Wij, de babyboomers, zijn de oorzaak van alle ellende en narigheid die over ons land heenrolt als een wals van tranen. Niemand kon vijftig jaar geleden inzien dat die mensen allemaal een keertje volwassen en daarna oud worden? Is regeren vooruitzien? Ja, maar dan wel met je neus naar de straat en dubbeltjes en centen tellen, verder dan een meter vooruit werd en wordt niet gekeken! Voor ons geldt er maar één conclusie: wij zijn ongewenste vreemdelingen en moeten dus allemaal maken dat we wegkomen. Allemaal ons huis wegdoen, een woonwagen kopen en op het Binnenhof gaan staan, en NIET weggaan voordat we weer met respect behandeld worden en het aandeel in de welvaart krijgen wat ons toekomt, in plaats van de fooi die AOW heet! GRRRRRRRRRRRRRRRRRRR! :evil: :evil: :evil: :evil:

johan 3

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door johan 3 »

Beste gast,

Wat ben je weer goedkoop bezig!
Ergens anders wonen. Hallo!!!!! Ik had toch al gezegd dat we in eerste instantie op de lage lasten hadden gelet. En huren is niet veel goedkoper. Als je werkt krijg je geen woningstichting huis maar moet je naar een makelaar. Dat is altijd duur.

Ga dan maar parttime werken. Ja, dan krijgen we het helemaal niet meer gedraaid. Als de kinderopvang meer kostte dan een netto-inkomen waren we allang gestopt. Het is toch van de gekke dat je na jaren je vertrouwde huis uit moet omdat de lasten zo sterk stijgen.

In Nederland is het zo dat je of niks moet hebben. Krijg je alles van de staat. Of je moet superrijk zijn. Kun je wel wat missen, of in België gaan wonen. Maar als je gewoon een baantje hebt wordt je uitgeknepen.

En mijn ouders konden het ook op 1 salaris. Dan moet ik dat ook kunnen. We hadden het er toch net over gehad dat de huizenprijzen en huren zo sterk gestegen zijn dat je als jonger iemand het niet meer op 1 salaris kan.

Ben jij soms ook een oudere die niet de moeite neemt om eens om zich heen te kijken? Als jullie zo gevoelloos doen ten opzichte van jongeren dan moet de AOW maar helemaal afgeschaft worden.

Het land opbouwen is leuk. Maar de stress die wij tegenwoordig hebben, hebben jullie nooit gehad. En ga dan maar minder werken. Wie betaalt jullie AOW dan? Er zijn nu al te weinig werkenden. Als jullie nou eens met wat minder genoegen namen en de groep mensen die het moet opbrengen wat lucht gaven. Jullie zijn hard op weg om de 'kip met de gouden eieren te slachten'. Hopelijk grijpt de regering gauw in.

Janneke53

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door Janneke53 »

Het land opbouwen is leuk. Maar de stress die wij tegenwoordig hebben, hebben jullie nooit gehad. En ga dan maar minder werken. Wie betaalt jullie AOW dan? Er zijn nu al te weinig werkenden. Als jullie nou eens met wat minder genoegen namen en de groep mensen die het moet opbrengen wat lucht gaven. Jullie zijn hard op weg om de 'kip met de gouden eieren te slachten'. Hopelijk grijpt de regering gauw in.
Johan nu sla je zelf een beetje door. Wij geen stress gekend? Ik werk nog dagelijks onder stress. Met onze leeftijd wordt ook geen rekening gehouden wat dat betreft!
En met hoeveel minder moeten wij dan genoegen nemen? Pensioenopbouw was ook al weinig vroeger!! Wij hebben niet veel kunnen leren vroeger, jullie wel, wat wij als ouders voor jullie betaald hebben (wij tenminste). De mensen die dat niet voor hun kinderen betalen konden hadden ook niet veel geleerd.
Ook voor ons is alles veel duurder geworden!!!
Geef eens een eerlijke reactie.

Johan 3

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door Johan 3 »

Beste Janneke,

Sorry! Ik heb me weer laten opjutten door de mysterieuze 'gast'. Zou hij soms een sociologisch onderzoek doen naar reacties van mensen op provocatie...

Als jullie nu nog werken hebben jullie natuurlijk ook te maken met de stress. Op mijn vorige werkplek was 40% van de mensen ziek door de stress (vanwege onderbezetting, lees: weinig mensen en veel werk) waaronder ook ouderen.

Eigenlijk bedoel ik de mensen die nu met pensioen zijn en daarom relatief weinig kosten hebben (vervoer, kleding, kinderopvang enz.) en vaak een afbetaald huis / huurhuis met subsidie en ziekenfonds. Vaak hoor ik hen klagen dat ze te kort komen. En dan volgen er versterkende opmerkingen als "Ik kan niet meer elke twee weken naar de kapper" of "Ik kan geen biefstuk meer eten". Dan is het wat wrang voor ons omdat wij nooit naar de kapper gaan en nooit biefstuk eten. Wij zijn gelukkig als vegetariër en de keuze daarvoor is uit idealistische overwegingen gemaakt. Maar om eerlijk te zijn zou vlees voor ons nu ook te duur zijn. Mensen vallen ons erop aan dat we te duur zouden wonen enzo. Maar ons budget was goed in balans. Tot de euro kwam en alles steeds 8 tot 20 % per jaar duurder werd. Vooral de auto en de kinderopvang hakken erin wat betreft kosten. Juist dat waar wij niet zonder kunnen omdat we werken.

Wij willen graag dat iedereen het goed heeft. En jullie wensen we ook het beste toe. Jullie zijn zo te horen aardige mensen die hard werken. En jullie gunnen we een goede oude dag! We zijn alleen ernstig bezorgd over de toekomst.

Gelukkig springen onze ouders af en toe bij met dingen voor de kinderen. Maar anders zou het lastig worden. En eigenlijk willen we ook niet 'bedelen'. Tja en ons geliefde huisje nu verlaten omdat de kinderopvang 400 euro duurder wordt (werkgeversbijdrage van 1/2 omlaag naar 1/6)...

Hopelijk zijn er deskundigen bij de overheid die het financiële beleid wat handiger uit kunnen stippelen. Want het is niet leuk als er een soort ruzie tussen de generaties komt.

Janneke53

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door Janneke53 »

Geloof me Johan, het gros van de AOW'ers nu (met een klein pensioentje) hebben het moeilijker dan wij. En daarbij komt dan ook nog dat ze hun leven lang zuinig geweest zijn en zich nu wel eens een aantal "uitspattingen" zoals af en toe biefstuk en de kapper willen veroorloven. Dat is voor hun misschien wel een luxe en besparen ze op andere dingen.
Laten ze die mensen eens aanpakken met dure huizen boven b.v. 750.000,--, en die alles daarvoor geleend hebben omdat ze het van de belasting af mogen trekken.
Laten ze een maximale hypotheekaftrek maken van b.v. 500.000,--.
Ik denk :?: dat ze daar de gewone man niet mee pakken. (ik kan het natuurlijk mis hebben).

Johan 3

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door Johan 3 »

Beste Janneke,

Ik heb zo'n vermoeden dat mensen met een huis van boven de 750.000 euro helemaal geen hypotheek nodig hebben. Alleen echte rijken kunnen zich zoiets veroorloven. En als je die op wat voor manier dan ook met de belasting aanpakt verdwijnen ze naar het buitenland want daar hebben ze geld genoeg voor. De echte rijken, dat zijn er ook niet zoveel trouwens.

Uiteindelijk blijft weer de middenklasse over, die niet 'vluchten' kan. Tja en natuurlijk de artiesten die perse in 't Gooi willen wonen.

Misschien moeten ze de inkomstenbelasting maar eens afschaffen en de BTW verdriedubbelen. Dan betalen de zwartwerkers en zwarthandelaren ook eens wat. Als ze spullen willen kopen, komen ze niet onder de BTW uit. Je hebt kans dat daarmee de AOW nog wel te bekostigen is. En dan worden de lasten ook eens wat eerlijker verdeeld. Als ik zo om mij heen kijk is het zwarte circuit namelijk best wel groot. Al die lieden betalen nu nauwelijks belasting (en beuren soms ook nog een uitkering).

En ja, als de grootouders een paar vaste dagen per week zouden kunnen oppassen zou het ook wel op te brengen zijn omdat je dan kinderopvang uitspaart. Maar daar kun je niet echt over beginnen omdat je dan te horen krijgt dat men in de pensioentijd geen verplichtingen meer wil hebben.

Madameke

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door Madameke »

Ja Johan3 als de grootouders eens op vaste dagen op konden passen! Je voelt je toch wel lekker hè? Ik ben inderdaad al aardig op weg wat leeftijd betreft, maar werk zelf ook nog iedere dag een paar uur.

Ik heb zelf ook altijd voor mijn kinderen gezorgd toen ze toen klein waren, dus die tijd van hebben we wel gehad. Wij dus, zeker geen oppas oma en opa. Een weekendje logeren is leuk en gezellig want daar zijn wij ook opa en oma voor. We doen dan leuke dingen met ze en genieten er allemaal van.


Mij hoor je niet klagen, man aow met klein pensioentje en ik dus ( jonger) nog werkende vrouw. ( minimum uurloon)

Nu Johan, ik ga maar eens verder, want ik moet mijn voorjaars vakantie nog boeken via het internet en kijk dan gekijk maar even voor een korte vakantie in het najaar.
Ja ja, wij genieten er wel van hoor! Ik hoop dat het tegen die tijd ook voor jullie nog geld. Echt waar, dat meen ik!

Ik noem me maar Madameke, anders lijkt het zo misterieus!

Johan 3

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door Johan 3 »

Madammeke,

Dat bedoel is nu! Sommige ouderen willen wel lekker leven maar bekommeren zich niet om hun kinderen. Ik ken een heleboel mensen die het krijgen van kinderen op dit moment uitstellen omdat ze de kinderopvang niet kunnen betalen. Hun ouders hebben dus voorlopig geen leuke snoepweekendjes met de kleinkinderen.

Ik kan me behoorlijk storen aan de starheid van veel mensen zoals u. Op dit moment liggen de kosten zodanig dat jonge gezinnen het niet meer kunnen redden. Met een enkel inkomen kun je niet meer starten omdat er te weinig goedkope (huur)huizen zijn. Bovendien kan, als de tweede verdieners stoppen met werken de AOW niet meer opgebracht worden. En willen we de emancipatie nu terugdraaien? Want daar zou het dan ook weer op neerkomen.

Ja en wrijf het nog maar eens lekker in dat jullie twee keer op vakantie kunnen, terwijl wij helemaal niet weg kunnen. Verwacht u nu nog solidariteit van mij? Misschien moeten we maar gaan emigreren naar een land waar je wel normaal kunt leven.

Het is toch idioot dat je na jaren hard werken je besteedbaar inkomen alleen maar fors ziet dalen totdat je na betaling van vaste lasten helemaal niets meer overhoudt! Ik herinner mij dat mijn ouders het in de jaren alleen maar beter hebben gekregen. Nu hebben ze hun huis afbetaald en gaan 4x per jaar op reis, dus nog vaker dan u, madammeke. Maar het is verdomde moeilijk om boos te worden op je eigen ouders.

Madameke

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door Madameke »

Ho.ho Johan 3. Nu ga jij mensen beschuldigen, van dat zij niet om de kinderen bekommeren. Nee Johan, wij gaan juist heel goed om met de kinderen en kleinkinderen. Maar de tijd om voor ze te zorgen, hebben we echt gehad. En dat is toch ook normaal? Bij ziekte,s e.d. kunnen ze altijd op ons rekenen, maar onze kinderen kunnen gelukkig ook heel goed voor zich zelf zorgen.

Dan heb jij het waarschijnlijk toch verkeerd aangepakt en had je beter naar het voorbeeld van je ouders kunnen kijken. En dat zij 4 x op vakantie kunnen gaan, prima toch! Hebben zij het dus goed aangepakt in hun jongere jaren!

En nogmaals Johan 3, wij krijgen er dit jaar ook bijna niks bij en moeten ook al die verhogingen betalen van energie, ziektekosten en wat niet meer! Wij leven naar wat wij hebben en wat er binnen komt. Niet meer en niet minder!
M

Johan 3

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door Johan 3 »

Beste Madammeke,

Je kunt de dingen heel goed aanpakken, maar als buiten je macht om allerlei zaken veranderen sta je machteloos. Wij zijn bijvoorbeeld geconfronteerd met een totale verhoging van de kosten van de kinderopvang van ca 500 euro in de maand, door de nieuwe wetgeving en opeenvolgende prijsverhogingen van de kinderopvang-monopolist in onze regio. Dat soort dingen is niet te voorzien. Dat gebeurt zomaar ineens en je hebt maar te slikken. Je kunt de kinderen niet meer terugsturen naar waar ze vandaan komen, al zou je willen. De kosten voor onze auto (nodig voor ons werk) rijzen ook de pan uit. De benzine is extreem duur aan het worden. En het openbaar vervoer is geen oplossing waar wij wonen. Verder hebben wij alle kostenverhogingen die iedereen met een beetje inkomen heeft (gemeente, particulieren ziektekosten enz.)

Tja zo worden grote happen genomen uit de speelruimte die wij hadden in ons budget. Nu is die nihil. Een paar jaar geleden beschouwden wij onszelf als welvarend. Maar op dit moment is het huilen met de pet op. Mijn ouders hadden destijds deze zorgen niet. Zij waren jong in een groeiende economie met lage huizenprijzen/huren en goedkope auto's/benzine (ook gecorrigeerd voor inflatie). Het is dus niet zozeer een kwestie van 'goed aanpakken' maar een kwestie van mazzel hebben. Ik kan wel zeggen dat wij meesters in het budgetteren zijn, anders was het allang misgegaan. Dus graag geen goedkope opmerkingen meer voordat u de zaken goed bestudeerd hebt.

Ik moet ook zeggen dat mijn ouders steil achterover vielen toen ik hun vertelde hoeveel de kinderopvang tegenwoordig kost. Mijn schoonzusje heeft al aangegeven voorlopig maar geen kinderen te willen krijgen toen ze het hoorde.

Gast

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door Gast »

hoeveel de kinderopvang tegenwoordig kost. Mijn schoonzusje heeft al aangegeven voorlopig maar geen kinderen te willen krijgen toen ze het hoorde.
Heeft ze wel eens gedacht aan part-time werken? Mijn vrouw en ik werken sinds we een kind hebben allebei 50%. (dan heb je ook nog maar 1 auto nodig). Goed, we verdienen niet meer zoveel als vroeger (toen ik 6 dagen per week werkte en mijn vrouw 4 dagen per week), maar je hebt wel een rustig en goedkoop gezinsleven.

Johan 3

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door Johan 3 »

Beste gast,

Ja, we hebben best gekeken naar part-time. Maar dan kunnen we het helemaal niet meer rondbreien. De netto-inkomsten zijn nog wel hoger dan de kosten voor kinderopvang. Dat extra bedrag hebben we nodig voor andere kosten. Een tweede auto kunnen we trouwens niet wegdoen want we hebben er maar één (tweedehands, 9 jaar oud).

Volgens mij zijn oplossingen voor het ene gezin niet zomaar te vertalen naar het andere. Het is afhankelijk van het totale inkomen, de verdeling daarvan over de partners, de locatie van het werk (vervoer), de huizenprijzen / huren in de regio enz.

Een ander stel dat we kennen heeft hun huis later gekocht dan wij en zitten op veel hogere lasten omdat de prijzen onevenredig gestegen zijn. Zij twijfelen nu over het stichten van een gezin (vanwege de nieuwe wet kinderopvang, daar hadden zij niet op gerekend). Een kennis van mijn vrouw werkt bij een bank en betaalt maar 2,5 procent hypotheekrente. Die zit dus goedkoop. Een andere kennis heeft een oudere man getrouwd met een topsalaris en een half afbetaald huis dat in de goedkope tijd gekocht is. Zij heeft nu al 3 kinderen want er is geld genoeg. Omdat bij de nieuwe kinderopvangwet de overheidsbijdrage afhankelijk is van het totale inkomen krijgen zij geen bijdrage meer. Omdat haar netto-inkomen lager was dan de kosten van kinderopvang is zij maar gestopt met werken. Was haar baas niet blij mee. Voor haar geen probleem want haar man verdient genoeg. Maar stel nu dat je maar net boven de grens zit?

Mijn schoonouders hebben een groter huis dan wij maar hebben daar ooit 14.000 euro voor betaald, heel wat anders dan de 375.000 die je nu voor hetzelfde zou moeten neertellen. Door inflatie zijn de lonen sinds die tijd misschien vertienvoudigd. Maar zoals u ziet zijn de huizenprijzen meer dan vertwintigdvoudigd. Die 375.000 kun je nu ook met twee goede inkomens niet meer betalen (het tweede inkomen gaat namelijk voor een groot deel op aan kinderopvang). Wij hebben ca 200.000 betaald voor een kleiner huis. Maar nog kleiner ging niet. Dan heb je een hutje van 2 kamers. Huren, dat deden we al. Maar daarmee zaten we in een buurt waar niet-werkenden zoveel herrie produceerden dat we 's nachts niet konden slapen. Een huis in een rustiger buurt was aan huur bijna net zo duur als kopen. Dus dan is de keuze snel gemaakt.

Het ligt dus allemaal niet zo simpel. Ik wou ook dat het anders was.

Het komt er op neer dat de middenklasse, de melkkoe van de overheid droog begint te lopen. En dan komen er vragen over uitkeringen en de AOW. Want dat zijn de grootste kostenposten voor de overheid. Het moet uit de lengte of de breedte komen. Dat is natuurlijk te voorkomen als de kinderopvang goedkoper wordt of de oma's en opa's een paar dagen willen oppassen. Daarmee kunnen ze meehelpen om hun eigen AOW betaalbaar te houden. Maar er zijn helaas veel mensen zoals Madammeke, die zonder na te denken gemakkelijke uitspraken doen. Met de strekking: ja hee ammehoela, ik ga niet zitten oppassen. Okee, snoepweekendjes zijn wel leuk. Maar verder ga ik liever lekker op reis en naar de bridgeclub. Als er genoeg geld was zou dat ze natuurlijk gegund zijn. Maar zo liggen de zaken niet. Helaas.

Madameke

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door Madameke »

Beste Johan 3.

Je valt wel erg in herhalingen hoor! Het lijkt er zelfs op dat je een tikkeltje jaloers bent op de oudjes van nu, die het wat beter hebben dan jou. Althans dat vind jij, dat zij het beter hebben.

Jij beschuldigd mij van dingen die er niets toe doen. Ik ben geen oppasoma, omdat ik dat niet wil en wat is daar mis mee dan? Ben ik dan dus egoistisch? Ik heb ook recht op mijn eigen leven!

Mijn kinderen willen dat ook niet eens! Hebben zelf naar een oplossing gezocht, door beide partime te werken en voor de kinderen te zorgen. Dus geen opvang nodig! Nu, val ik ook al in herhalingen.

Jij denkt maar wat je wil, maar je hoeft mij niet zo af te vallen hoor! Jij hebt jou mening en ik de mijne! Ik wou het hier maar weer bij laten want hier heb ik geen zin in. Misschien is er nog wel iemand anders die naar jou story wil luisteren en je hele goede raad kan geven.

Het beste ermee. M

Johan 3

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door Johan 3 »

Madammeke,

Het is jammer dat u zich wéér niet verdiept heeft in de materie.
Ik heb speciaal een heel verhaal geschreven over de verschillende omstandigheden waar gezinnen in verkeren, veroorzaakt door externe factoren. Voor uw kinderen is part-time werken blijkbaar een goede oplossing. Voor ons niet. Blijkbaar hebben uw kinderen hun huis in de goedkope tijd gekocht, of wonen de ergens waar goede huurhuizen zijn.

Toch is part-time werken voor het land als geheel niet handig. Het betekent een verlies aan productiviteit. En die is nu juist hard nodig met een vergrijzende bevolking. Stel dat iederen part-time zou gaan werken (als dit mogelijk was). Dan zou de welvaart enorm afnemen. Er worden immers minder spullen gemaakt en minder diensten geleverd.

Niet slim als toch al een groot deel van de bevolking niet werkt (53% van de werkelijke beroepbevolking zit thuis). Dan moet de AOW helemaal afgeschaft worden. Als effectief maar 25% van de beroepbevolking werkt (door het part-timen) kan die zeer zeker niet meer voor de totale bevolking van Nederland zorgen.

En hier laat ik het maar weer bij om Madammeke niet te ontriefen met herhalingen.

Gesloten