LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zagen aan de AOW

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
65+

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door 65+ »

Zo is dat Janneke 53. Zo gaat het hier ook. Die buitenlandse reisjes doen wij van de belasting teruggave. Maar wat maakt het eigenlijk uit hoe wij, de wat ouderen dat doen? Dat gaat hem toch eigenlijk niets aan!

Ik denk ook dat Johan het toch iets verkeerd aanpakt. Hij heeft het maar over zijn ouders hoe die het wel konden. Dus ja, waarom lukt het hem dan niet? Voor iedereen is alles duurder geworden. Ook voor ons en wij krijgen er praktisch ook niks bij.

katrien 5

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door katrien 5 »

Eigenlijk schrik ik ervan hoe grenzeloos egoïstisch sommige ouderen kunnen zijn en hoe slecht ze blijkbaar kunnen lezen. Het is in de dit forum afgekaart dat de AOW ca 2200 GULDEN is. Dit om de ordegrootte goed te doen uitkomen. Veel kostwinners kregen en krijgen namelijk maar 1800 GULDEN. Jullie mogen dat zelf naar euri omrekenen.

Dat jullie Johan zo aanvallen vind ik knap ***lig (ik zet de sterretjes zelf maar alvast neer). De goede man en zijn vrouw werken de hele dag en houden bijna niks meer over door de lastenstijgingen van de laatste tijd met de kinderopvang voorop (dus onkosten om überhaupt te kunnen werken). Wij snappen dat heel goed want wij hebben precies hetzelfde probleem.

En die goedkope opmerkingen dat Johan het verkeerd heeft gedaan omdat het hem slechter gaat dan zijn ouders vind ik ook raar. Hij heeft toch verteld dat de huizen onevenredig veel duurder zijn geworden. Wij hebben daar ook mee te maken. De kinderen van Janneke zijn denk ik ouder dan Johan en wij, en hebben hun huis in de goedkope tijd gekocht. De sterke stijgingen zijn namelijk nog niet zo lang geleden pas geweest.

Ook ik heb af en toe gedoe met mijn ouders. Ze klaagden laatst dat ze het zo slecht hadden. Toen bleek dat ze per maand meer dan twee keer zoveel overhielden dan wij, terwijl wij met z’n tweeën werken, waren ze even beschaamd. Daarna kwam dat verhaal dat veel bejaarden op deze site ook ophangen: dat ze het verdiend hadden. Allemaal leuk en aardig, maar hun eigen kleinkinderen komen tekort. Terwijl wij er alles aan doen om zuinig te leven en nooit leuke dingen voor onszelf doen.

Oh ja en over ouderen die een hoger loon krijgen: de zogenaamde leeftijdsverhogingen waar ouderen het steeds over hebben, die bestaan dus niet meer. De oudjes hebben nog een hoger loon omdat zij vroeger veel leeftijdsverhogingen hebben gehad. Maar mensen die de laatste tijd begonnen zijn krijgen die niet meer. Het loon waar zij straks op zullen uitkomen is dus lager dan dat waar jullie op zijn uitgekomen. Omdat veel bedrijven tegenwoordig een middenloonpensioen hebben en geen eindloonpensioen (als er al pensioen is) worden ze dubbel gepakt.

Ja en dan is het nog zo dat de vergrijzing op zijn top is als wij met pensioen gaan: 2 AOW’ers op 1 werkende. Iedere werkende moet dan dus twee AOW’ers onderhouden. Kun je wel nagaan dat die AOW dan niet veel meer zal zijn. Dus wij mogen nu meebetalen aan jullie prepensioenen en hoge AOW waardoor we zelf te weinig hebben. Jullie zijn te beroerd om op kleinkinderen te passen waardoor de kinderopvang de volledige speelruimte van ons inkomen weghapt. En straks, als wij zelf oud zijn is de AOW waarschijnlijk grotendeels afgeschaft.

Oh oh wat zijn wij een zeurkousen he?! Wij zouden het jullie moeten gunnen: eerst volop genieten van de naoorlogse rijkdom en dan van een luxe (pre)pensioen. Wij zouden toch ‘solidair’ moeten zijn en onze laatste huishoudgeld aan de zielige oudjes moeten geven (voor hun extra vakantie) en straks zelf op een houtje bijten. Dat alles uit dankbaarheid?

Ja er dreigt inderdaad ruzie tussen de generaties te ontstaan, maar niet door mensen als Johan en wij. Die kloof ontstaat omdat jullie niet solidair zijn met ons. Er komt nu echt een generatie aan die op alle gebied het slechtst af is en het niet meer pikt. Onze tienertijd was in de jaren ’80, tijdens de economische crisis. Wij zijn afgestudeerd begin jaren ’90. In de volgende economische crisis. Daardoor hebben we pas laat een baan gevonden en moesten ook nog een extreem laag startsalaris aanvaarden omdat de bedrijven toch keus genoeg hadden wat betreft personeel. Nu moeten we al die babyboomers gaan spekken en houden helemaal niks meer over. En als we straks met pensioen gaan is de AOW afgeschaft.

Ik stel voor dat de ouderen nu een beetje gaan consuminderen zodat wij wat meer geld overhouden om in elk geval een beetje extra pensioen te kunnen opbouwen voor later (als de AOW waarschijnlijk weg is). Lijkt me redelijk. Solidariteit en samen delen toch?

katrien 5

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door katrien 5 »

Eigenlijk schrik ik ervan hoe grenzeloos egoïstisch sommige ouderen kunnen zijn en hoe slecht ze blijkbaar kunnen lezen. Het is in de dit forum afgekaart dat de AOW ca 2200 GULDEN is. Dit om de ordegrootte goed te doen uitkomen. Veel kostwinners kregen en krijgen namelijk maar 1800 GULDEN. Jullie mogen dat zelf naar euri omrekenen.

Dat jullie Johan zo aanvallen vind ik knap ***lig (ik zet de sterretjes zelf maar alvast neer). De goede man en zijn vrouw werken de hele dag en houden bijna niks meer over door de lastenstijgingen van de laatste tijd met de kinderopvang voorop (dus onkosten om überhaupt te kunnen werken). Wij snappen dat heel goed want wij hebben precies hetzelfde probleem.

En die goedkope opmerkingen dat Johan het verkeerd heeft gedaan omdat het hem slechter gaat dan zijn ouders vind ik ook raar. Hij heeft toch verteld dat de huizen onevenredig veel duurder zijn geworden. Wij hebben daar ook mee te maken. De kinderen van Janneke zijn denk ik ouder dan Johan en wij, en hebben hun huis in de goedkope tijd gekocht. De sterke stijgingen zijn namelijk nog niet zo lang geleden pas geweest.

Ook ik heb af en toe gedoe met mijn ouders. Ze klaagden laatst dat ze het zo slecht hadden. Toen bleek dat ze per maand meer dan twee keer zoveel overhielden dan wij, terwijl wij met z’n tweeën werken, waren ze even beschaamd. Daarna kwam dat verhaal dat veel bejaarden op deze site ook ophangen: dat ze het verdiend hadden. Allemaal leuk en aardig, maar hun eigen kleinkinderen komen tekort. Terwijl wij er alles aan doen om zuinig te leven en nooit leuke dingen voor onszelf doen.

Oh ja en over ouderen die een hoger loon krijgen: de zogenaamde leeftijdsverhogingen waar ouderen het steeds over hebben, die bestaan dus niet meer. De oudjes hebben nog een hoger loon omdat zij vroeger veel leeftijdsverhogingen hebben gehad. Maar mensen die de laatste tijd begonnen zijn krijgen die niet meer. Het loon waar zij straks op zullen uitkomen is dus lager dan dat waar jullie op zijn uitgekomen. Omdat veel bedrijven tegenwoordig een middenloonpensioen hebben en geen eindloonpensioen (als er al pensioen is) worden ze dubbel gepakt.

Ja en dan is het nog zo dat de vergrijzing op zijn top is als wij met pensioen gaan: 2 AOW’ers op 1 werkende. Iedere werkende moet dan dus twee AOW’ers onderhouden. Kun je wel nagaan dat die AOW dan niet veel meer zal zijn. Dus wij mogen nu meebetalen aan jullie prepensioenen en hoge AOW waardoor we zelf te weinig hebben. Jullie zijn te beroerd om op kleinkinderen te passen waardoor de kinderopvang de volledige speelruimte van ons inkomen weghapt. En straks, als wij zelf oud zijn is de AOW waarschijnlijk grotendeels afgeschaft.

Oh oh wat zijn wij een zeurkousen he?! Wij zouden het jullie moeten gunnen: eerst volop genieten van de naoorlogse rijkdom en dan van een luxe (pre)pensioen. Wij zouden toch ‘solidair’ moeten zijn en onze laatste huishoudgeld aan de zielige oudjes moeten geven (voor hun extra vakantie) en straks zelf op een houtje bijten. Dat alles uit dankbaarheid?

Ja er dreigt inderdaad ruzie tussen de generaties te ontstaan, maar niet door mensen als Johan en wij. Die kloof ontstaat omdat jullie niet solidair zijn met ons. Er komt nu echt een generatie aan die op alle gebied het slechtst af is en het niet meer pikt. Onze tienertijd was in de jaren ’80, tijdens de economische crisis. Wij zijn afgestudeerd begin jaren ’90. In de volgende economische crisis. Daardoor hebben we pas laat een baan gevonden en moesten ook nog een extreem laag startsalaris aanvaarden omdat de bedrijven toch keus genoeg hadden wat betreft personeel. Nu moeten we al die babyboomers gaan spekken en houden helemaal niks meer over. En als we straks met pensioen gaan is de AOW afgeschaft.

Ik stel voor dat de ouderen nu een beetje gaan consuminderen zodat wij wat meer geld overhouden om in elk geval een beetje extra pensioen te kunnen opbouwen voor later (als de AOW waarschijnlijk weg is). Lijkt me redelijk. Solidariteit en samen delen toch?

Gast

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door Gast »

Jij bent zeker de tweelingzus van Johan 3! Hoe is het mogelijk wat jij allemaal hier schrijft!

plaats42

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door plaats42 »

ik zou wel eens willen weten hoe ze aan die2700gulden komen wij hebben ook aow maar wij hebben het niet .mijn man heeft 43jaar in de metaal gewerkt en moet dan zijn volledige pensioen hebben en dat is netto maar 332euro vind uw dat dan zoveel wehebben een huur van 538euro dus uw begrijpt dat we niet veel over houden hij zat in de vut en wegingen er 300euro op achter uit dat moet je wel opvangen

Gast

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door Gast »

Jullie zijn te beroerd om op kleinkinderen te passen waardoor de kinderopvang de volledige speelruimte van ons inkomen weghapt. En straks, als wij zelf oud zijn is de AOW waarschijnlijk grotendeels afgeschaft.
Katrien 5 je moet niet generaliseren. Mijn kinderen zijn 25 en 22 jaar en mijn zoon (HBO) begint ook met een startsalaris van 1600,--.
Hij is er blij mee en begint 1 maart.
Als ik kleinkinderen krijg (hoop ik), maar dat zal nog wel even duren, wil ik best oppassen, MITS ik zelf niet meer werk.
Niet alle mensen zijn, zoals jij zegt, te beroerd om op te passen.
En daarbij komt, wie ben jij om ons te verplichten om op te passen?

katrien 5

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door katrien 5 »

Het is prettig om te horen dat er ook solidaire ouderen bestaan!

katrien 5

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door katrien 5 »

Over wat die andere gast schrijft: "hoe is het allemaal mogelijk".
Wat bedoelt u daarmee? Dat het inderdaad belachelijk is hoe de jongere generatie wordt uitgemolken?

Ik voel me inderdaad zeer verwant met Johan 3 en begrijp zijn noodkreet volkomen!

65+

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door 65+ »

Dan moet je eens op cursus gaan: Leren omgaan met geld!

Ook ik werk zelf nog en voel mij NIET verplicht om op mijn kleinkinderen te passen. Die tijd is geweest! Ik ben OMA en geen OPPASMOEDER.

En mijn kinderen hebben het heel goed zelf geregeld, maar nu verval IK ook in herhaling op deze topic.[/b]

Janneke53

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door Janneke53 »

Katrien ik ben in zoverre solidair, dat ik best wil oppassen als ik 65 ben, maar men daar geen MISbruik van moet maken.
De jongeren kunnen ook wel solidair zijn met ouderen. Waar vind je jongere vrijwilligers in bv bejaardenhuizen? Meestal zijn het ouderen die op die manier nog hun steentje bijdragen aan de maatschappij.

Waarom moeten AOWers extra inleveren? Je weet dat ze niet zo veel krijgen. Omrekenen in guldens is lariekoek!! De prijzen zijn ook in Euro's. Ook voor hen zijn de vaste lasten explosief gestegen.

katrien 5

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door katrien 5 »

Het is mijn bedoeling niet om 'misbruik' te maken van oppassende ouders. Maar met dik 1000 euro kinderopvangkosten (en die bedragen hoor ik overal om mij heen) is de koek gauw op. Die 65+ die vindt dat ik beter met geld moet leren omgaan, moet mij dan maar eens komen adviseren. Volgens mij weet hij/zij echt niet hoe de zaken in elkaar zitten. De vaste lasten van werkenden zijn extreem veel hoger dan die van niet-werkenden waaronder AOW'ers: hoge hypotheeklasten (nee, niet voor een villa in Wassenaar!) of hoge huur, dure kinderopvang (nee part-time werken kan niet want dan kun je de rest niet meer betalen, ik ken jullie tegenwerpingen op dit forum), auto (om op je werk te komen, nee openbaar vervoer kan niet, ook in mijn dorp gaat de bus maar 1x per dag), particuliere ziektekostenverzekering van over de 300 euri per maand enz. Oh oh, wat een zeur ben ik. Ik lijk die Johan wel!

Meneer 65+: Ik haal mijn boodschappen bij de Aldi, mijn kleren bij de Zeeman en in de uitverkoop, speelgoed op de vlooienmarkt en meubels bij de Ikea of de kringloopwinkel. Wij gaan nooit uit eten, roken niet en gaan 1 weekje met de tent kamperen in Luxemburg. (Nou, ze kan nog 50 euro uittrekken voor een weekje kamperen, wat zeurt ze nou!). Dus vertel mij niet dat ik niet met geld kan omgaan. Misschien moet u uw ogen eens openen voor de realiteit.

katrien 5

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door katrien 5 »

Graag wil ik ook nog even reageren op de opmerking over vrijwilligerswerk. Ik vind het heel goed als ouderen op die manier iets bijdragen aan de maatschappij. Zelf kan ik dat helaas niet. Als je de hele dag werkt en ´s avonds het huishouden moet doen is er geen ruimte meer voor vrijwilligerswerk (zoals gezegd is part-time niet haalbaar voor ons). Het is dus geen onwil. Volgens mij geldt dit voor veel gezinnen met werkende ouders. Toen ik nog studeerde heb ik trouwens wel veel werk gedaan dat je als vrijwilligerswerk kan zien: onbetaald werk om anderen te helpen. Zoals gratis huiswerkbegeleiding voor kinderen uit ‘kansarme’ wijken. En dat terwijl ik met mijn basisbeursje beter betaald werk had kunnen zoeken. Krap 600 gulden in de maand is niet veel namelijk. En nu u weer…

Ik vindt het trouwens flauw dat iemand Janneke een ‘muts’ noemde. Ik denk dat we elkaar niet moeten gaan uitschelden, ook al is de discussie hier af en toen fel. Vraag me trouwens af waar Johan blijft… Heeft die zich laten wegpesten?

Janneke53

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door Janneke53 »

Katrien, ik werk ook 4 dagen per week, heb een huishouden (2 kinderen zijn nog thuis) en doe toch op de maandagavond vrijwilligerswerk. Het enige voordeel is dat ik geen oppas hoef te regelen, jij waarschijnlijk wel. Tuurlijk ben ik ook wel eens te moe om er heen te gaan maar als je er dan bent, en die blije gezichten ziet, dan weet je waarvoor je het doet.

65+

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door 65+ »

Beste Katrien.

Als je goed gelezen had op dit topic, dan je kunnnen lezen, dat ik de vrouw ben van een AOWer. Ik ben een stuk jonger, heb daarom mijn werkzaamheden nog. In onze vrije tijd genieten wij van het leven.

Voor u nog een keer. Gaan 2 per jaar naar het buitenland en zo nu en dan een weekendje een stedentrip, zowel in Nederland als in het buitenland.

Heb 2 grote kinderen en 2 kleinkinderen. Onze kinderen hebben hun opleiding afgemaakt en hebben beide een leuke baan. De jongste heeft nog geen kinderen en zelfs nog geen auto omdat ze net op zich zelf zijn gaan wonen en daar dus nog geen geld voor hebben.

Zo, dan weet u tegen en met wie u praat op dit forum. Waarom ik op dit item reageer, was omdat de ouderen hier worden afgeschilderd door sommigen, als zijnde steuntrekkers en daar ben ik het NIET mee eens. De rest staat hier al geschreven.
M.vr.gr. 65+

katrien 5

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door katrien 5 »

Beste Janneke,

Misschien dat onze situatie dan toch een beetje anders is. Ik bedoel niet dat ik 'te moe' ben, hoewel dat vaak ook zo is. Maar dat er geen tijd is. Jij werkt 4 dagen. Dat scheelt natuurlijk ook al wat. Ik heb een volledige werkweek. Als ik om half 7 thuiskom is er nog ca 4,5 uur voor: koken, samen eten, met de kinderen spelen, het nieuws kijken, de kinderen wassen en naar bed brengen en huishouden + administratie.
Dat laatst kan zijn: wassen, was ophangen, evt. strijken, was opvouwen, poetsen, opruimen, verstelwerk, bankzaken, papieren en formulieren (blijkt toch nogal wat tijd te kosten af en toe). Na elven wordt het eigenlijk al bedtijd.

Op zaterdag is het tijd voor klussen en boodschappen die er door de week niet van komen. Verder spelen we natuurlijk met de kinderen (vinden zij erg leuk, vinden wij erg belangrijk). De namiddag en avond bezoeken we familie. De ouderen in onze familie (ouders, tantes) stellen daar erg prijs op en hebben vaak ook onze hulp nodig bij dingen. Verder vinden we die onderlinge saamhorigheid gewoon belangrijk.

Zondag is een rustdag. Misschien wat ouderwets, maar verder dan de kerk gaan we niet dan.

Het is allemaal wel druk, maar we redden het prima. Zijn tevreden met ons leven, afgezien van de recent nijpender geworden financiële problemen. Voor vrijwilligerswerk is echter niet goed plaats te maken. Tenzij we de familiebezoeken gaan inruilen. Maar dan laten we onze eigen ouders weer in de steek en dat lijkt me ook niet de bedoeling. Dan moeten die weer een andere vrijwilliger langs laten komen om hun te helpen.

Johan 3

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door Johan 3 »

Nee ik heb me niet laten wegpesten. Ik lees met interesse jouw bijdragen, Katrien.

Ik vraag me ook af wat die ene gast bedoeld met "hoe het allemaal mogelijk is". Dat zal wel niet aardig bedoeld zijn. Misschien is het zo'n boze oude meneer die alles beantwoordt met "Die jeugd van tegenwoordig!", zonder zich werkelijk te verdiepen in zaken. Zo'n meneer die vindt dat ie overal "recht op heeft" omdat ie oud is en dan uit de hoogte allerlei suggestieve opmerkingen tegen je maakt. Als je dan niet begrijp wat ie bedoelt ben je weer dom omdat je "dat niet eens snapt". Dat zijn de ouderen die het verpesten voor anderen omdat ze alleen aan zichzelf denken. Dat zijn de ouderen die ons terwijl we ook al bijna 40 zijn nog de les komen lezen.

Heel jammer allemaal. Als mensen zich nu eens echte zouden verdiepen in de economie, kostenniveaus en demografie/bevolkingssamenstelling zouden ze zien dat nu echt actie nodig is. Om de AOW betaalbaar te houden, moeten er nu en straks genoeg werkenden zijn. En dan is het niet handig om de mensen nu zo uit te knijpen dat ze ofwel naar het buitenland verdwijnen ofwel geen kinderen meer kunnen krijgen.

Janneke53

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door Janneke53 »

Johan, zoals jij alleen naar de jongeren kijkt, kijken de ouderen alleen naar HUN AOW. En geloof me dat is echt geen vetpot, iets van 1268,-- bruto voor een echtpaar. Inderdaad, als er een oplossing bestaat kunnen we er samen over denken. Maar alleen AOW premie heffen over de AOW zet geen zoden aan de dijk met alle prijsverhogingen de laatste jaren. Die gelden ook voor de mensen met AOW.

Gast

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door Gast »

beste katrien 5 en johan 3 de oudere die nu met pensioen zijn hebben er
net zo voor gestaan als jullie nu ( de meeste dan ) uit jullie reactie maak ik
op dat jullie geen greintje respect hebben voor die oudere die er in hun werkbaar
leven toch maar voor gezorgd hebben dat jullie een beetje riant kunnen leven
in deze tijd. verder beklaag ik jullie ouders met kinderen die er zulke
opvattingen op na houden. geloof me maar jullie veranderen wel als je zelf
met pensioen gaat. groeten van een gepensioneerde.

mattheu
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2005 15:41

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door mattheu »

Ik was nog geen 15 jaar oud toen ik begon met werken. Toen was een werkweek van 48 uur nog normaal. Het uurloon bedroeg 25 cent en met ongeveer 11 gulden kwam ik vrijdags thuis. Daarnaast ging je ook nog naar de avondschool. Dit heb ik tot mijn 23e jaar gedaan. Pas begin jaren 60 werd de werkweek geleidelijk teruggebracht tot 40 uur. Vanaf mijn 18e jaar nam ik via mijn werkgever deel aan een pensioenregeling. Later werd de AOW ingevoerd. Ik ben me bewust hier geen 40 jaar premie voor te hebben betaald, maar wat ingehouden werd was voor de 65-plussers op dat moment. Ik vnd het dan ook van de gekke dat als je zoveel jaren al voor anderen premie hebt betaald, je het nu nadat je dan 65 jaar oud bent geworden, nog AOW-premie zou moeten betalen. Dit heeft niets met solidariteit te maken.

Gast

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door Gast »

Volgens mij moeten we allen meebetalen aan het in stand houden van de verzorgingsstaat. De aanname dat dit moet stoppen bij het bereiken van de AOW gerechtigde leeftijd is wat mij betreft allang niet meer te handhaven. Tijden veranderen nou eenmaal en sollidariteit houdt niet op als je eenmaal AOW krijgt!

Gesloten