LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgtoeslag stopzetten

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Zorgtoeslag stopzetten

Ongelezen bericht door bushalte »

Hallo,

Ik heb mijn zorgtoeslag stop laten zetten omdat mijn partner part-time werkt dus ik geen goed overzicht heb over de toetsinginkomen.
Dat ik niet straks terug moet betalen.
Ik heb wel een berekening gedaan.

Uitkomst: Wat ik nu aan zorgtoeslag krijg heb ik maar 6 maanden recht op. Dus doe ik er goed om deze dus stop te zetten.

Wat ik niet begrijp bij de wijzigingsprogramma is het volgende:

:?: >> De belastingdienst maakt een nieuwe berekening voor zorgtoeslag tot 1 juli 2008 en gaat daarbij uit van de gegevens die u hebt ingevuld<<

Word hiermee bedoeld dat er vanaf Jan t/m Juli het toetsinginkomen word gebruikt. En de uitbetaalde zorgtoeslag min waar ik recht op?

Alvast bedankt voor deze lastige vraag.



gr. Rich.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Zorgtoeslag stopzetten

Ongelezen bericht door Mendoza »

Het toetsingsinkomen wat je invult is een jaarinkomen.
Stel; uit de voorschotbeschikking van 2008 word geschat dat je recht hebt op €1200. Dan ga je herberekenen en nu blijkt dat je recht hebt op €600,-. Dat betekent dan niet dat je recht hebt op 6 maanden. Het betekent dat je recht hebt op €600,- zorgtoeslag in het jaar 2008.

En je kunt misschien beter gaan wijzigen i.p.v. stopzetten. Als je namelijk stopzet zal het voor 2009 niet automatisch gecontinueerd worden. Je kunt ook achteraf terugvragen maar dat moet je dan niet vergeten :)

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: Zorgtoeslag stopzetten

Ongelezen bericht door bushalte »

Weet iemand hoe dat werkt met die invorderingsrente als ik een definitieve beschikking van 2006 krijg en ik betaal deze in 2008 in termijnen? Is daar een rekenformule van?

Na onderzoek is gebleken dat de belastingdienst bewust foute beschikkingen heeft verzonden in 2006 om het schoothondje van de minister te blijven.

Hoe kan je nou bezwaar maken tegen de belastingdienst van fouten die zij gemaakt hebben door mijn wijzigingen niet goed te verwerken?

Heeeeeeeeeeeeeeeeelp.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Zorgtoeslag stopzetten

Ongelezen bericht door Mendoza »

Je kunt beter geen reacties wijzigen dat zien we snel over het hoofd. :)

Rechtsonder op je beschikking zorgtoeslag staat een adres waar je het bezwaar naar toe kunt sturen, reactie is een beetje laat dus heb je waarschijnlijk al gevonden.
Je hoeft zover ik weet geen rente te betalen bij een betalingsregeling toeslagen. Zie onderstaande link
http://www.toeslagen.nl/particulier/zor ... 06-04.html

Bel voor uitsluitsel de belastingtelefoon.

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: Zorgtoeslag stopzetten

Ongelezen bericht door bushalte »

Bedankt voor je reactie Mendoza.

Je maakt wel een fout door te zeggen dat je geen rente moet betalen.
Als je het bedrag niet terugbetaald voor de vervaldatum wordt er 4,75 % rente geheven over het openstaande bedrag.
De rente betaal je nadat je alles hebt afbetaald.

Op de site van de toeslagen.nl staat duidelijk:
Let op!

Bij een betalingsregeling moet u rente betalen over het nog openstaande bedrag.
gr.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Zorgtoeslag stopzetten

Ongelezen bericht door Mendoza »

Ik zie het inderdaad, had er al eens om gezocht maar kon het niet vinden. Weer wat geleerd ;)

Voor de rente is in ieder geval geen rekenmodule, het is in ieder geval een jaarrente en schommelt om en nabij de 5%. als je uitgaat van 1000 euro dat 12 maanden openstaat heb je het dus over ongeveer 50 euro. per maand is dat 50/12 = ~4. Als je maandelijk afbetaald moet je dus elke maand de rente over het nieuwe openstaande bedrag uitrekenen.

x55ch

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: Zorgtoeslag stopzetten

Ongelezen bericht door bushalte »

Begrijp ik het goed:

Dat bij het voorbeeld je dan na 12 maanden afbetaling alleen nog 50 euro rente moet betalen en dan alles is afbetaald?

Thanx!!1

gr.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Zorgtoeslag stopzetten

Ongelezen bericht door Mendoza »

De rente word direct berekent na een betaling. Zodra jij een betaling doet, en er staat nog een bedrag open dan krijg je een overzicht met het openstaande bedrag en ook de eventuele invorderingsrente.

In het voorbeeld laat je het bedrag 12 maanden openstaan, in werkelijkheid betaal je elke maand een x bedrag. Elke maand is het openstaande bedrag dan weer een stukje lager en betaal je dus ook weer minder rente.

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: Zorgtoeslag stopzetten

Ongelezen bericht door bushalte »

He,

Ik wist niet dat het openstaande bedrag is inclusief rente ???

Ik dacht dat nadat je het openstaande bedrag afbetaald hebt je nog een rekening krijgt van de rente vanaf de vervaldata.


gr

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Zorgtoeslag stopzetten

Ongelezen bericht door Mendoza »

Als je een betaling doet, gaat dat altijd eerst naar eventuele openstaande kosten, dan de invorderingsrente, dan de heffingsrente, en dan de daadwerklijke belastingschuld. In het overzicht staat het bedrag wat aan invorderingsrente van je betaling afgetrokken is.

Stel je moet €100,- betalen maar het bedrag is exclusief heffingsrente. Je doet dan de betaling van €100,- en dan krijg je later een overzicht dat er bijvoorbeeld nog 5 euro openstaat. Dit is dan niet een openstaande invorderingsrente. Want je betaling is eerst afgeboekt op die 5 euro rente en daarna op de €100,- belasting. Zo blijft er nog 5 euro aan belasting openstaan. In deze constructie betaal je geen rente over rente.

stekel
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 jun 2005 08:16

Re: Zorgtoeslag stopzetten

Ongelezen bericht door stekel »

Ik moet iets terug betalen van die nutteloze toeslag. Ik krijg dan 3 brieven toegestuurd met de mededeling om wat terug te betalen.Die papierwinkel kost meer dan de hele zorgtoeslag.Mijn mening is: stop dat zinloze gedoe,en laat ons betalen wat de ziekteverzekering kost.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Zorgtoeslag stopzetten

Ongelezen bericht door SJZ »

Stop dat zinloze gedoe,en laat ons betalen wat de ziekteverzekering kost
Welja, zo werkt het in de VS al. Met 50 miljoen onverzekerden, vooral zowat alle werklozen en bijstandsgerechtigden zullen dan de premie niet meer op kunnen brengen.

En trouwens, als jij die toeslag niet nodig hebt waarom heb je 'm dan aangevraagd?

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Zorgtoeslag stopzetten

Ongelezen bericht door kiz »

@SJZ:
stekel heeft wel een punt. De premie zou met het bedrag van de toeslag verlaagd moeten worden, dan hoeven mensen met weinig inkomen ook niet in de problemen te komen. Het scheelt wél een enorme administratieve rompslomp (die ook tijd en geld kost, wat dan wellicht weer in mindering kan worden gebracht op de premie?).
Bovendien - hou me ten goede - werkt het niet zó dat de Belastingdienst ergens in het najaar een bericht stuurt dat je volgens hun gegevens recht hebt op een toeslag en dat je dat zelf moet controleren en indien nodig corrigeren?
Bij de kindertoeslag (2008 variant van wat vroeger de kinderkorting was) werkte het in elk geval zo, die heb ik dan ook meteen laten stopzetten omdat ik "ergens rond de grens" uitkwam qua toetsingsinkomen en niet het risico wil lopen terug te moeten betalen.

stekel
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 jun 2005 08:16

Re: Zorgtoeslag stopzetten

Ongelezen bericht door stekel »

En trouwens, als jij die toeslag niet nodig hebt waarom heb je 'm dan aangevraagd?
Dat formulier komt automatisch in mijn brievenbus,en dan stuur ik het weer terug.Ik wil er alleen mee aangeven dat dat meer lijkt op medewerkers van de belastingdienst aan het werk houden.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Zorgtoeslag stopzetten

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

De overgrote meerderheid van de formulieren worden geautomatiseerd verwerkt. Er komt dus geen medewerker aan te pas.

stekel
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 jun 2005 08:16

Re: Zorgtoeslag stopzetten

Ongelezen bericht door stekel »

De overgrote meerderheid van de formulieren worden geautomatiseerd verwerkt. Er komt dus geen medewerker aan te pas.
Wat denk je van de postbode?

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Zorgtoeslag stopzetten

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Wat denk je van de postbode?
Ook voor de via internet verzonden formulieren? :roll:

stekel
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 jun 2005 08:16

Re: Zorgtoeslag stopzetten

Ongelezen bericht door stekel »

Nee hoor. Alles via TNT post.

Gesloten