LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aantal vragen rechten/plichten auto

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Danika

Aantal vragen rechten/plichten auto

Ongelezen bericht door Danika »

Ik hoop dat dit topic goed staat. Anders sorry.
Ik zit met een aantal vragen die ik op internet niet helemaal goed beantwoord krijg, dus ik hoop dat er hier mensen zijn die mij kunnen helpen.

Om een lang verhaal kort te maken hebben wij bij een autobedrijf een auto tweedehands gekocht. Ging twee weken goed, toen raakte de auto oververhit. We zijn teruggegaan naar de garage, was de koppakking, zou hij vervangen en omdat wij niet heel veel geld meer over hadden, zouden we "elkaar tegemoet komen in de kosten". Dit werd een lang verhaal met een hoop problemen. Hij nam de telefoon niet op, was er niet als we bij de garage kwamen, belde niet terug als hij dat beloofde, was niet bij de garage als we daar een afspraak hadden. Uiteindelijk kwam het zelfs zover dat hij de verkeerde koppakking erin zette, waarna de auto helemaal niet meer wilde starten (had de auto niet toen wij hem daar heen brachten).

Vandaag zijn we erheen gegaan omdat we eigenlijk ons geld terug wilden. De auto staat daar nu een maand en we vinden dat de redelijke termijn om het te fixen voorbij is. Twee weken geleden zou de auto al klaar zijn, waarna wij op het allerlaatste moment hoorde, dat het dus om een verkeerde koppakking ging.

We hebben vorige week gevraagd om een leenauto omdat we wel een auto nodig hebben. ("Morgen is de leen auto er, oh de leenauto is er nog niet") Uiteindelijk een auto meegekregen die we op naam van mijn man moesten zetten voordat we hem mee konden nemen.

Hij wilde geen geld terug geven. Wij hebben van alles geprobeerd en gezegd dat we anders de "leenauto" houden. Volgens hem was dit diefstal. Nou is mijn eerste vraag: Is het diefstal als de auto op onze naam staat?
Vervolgens kwam hij met het gegeven dat hij dan de auto die daar staat voor reparatie, niet van de naam van mijn man af zou halen. Kunnen wij hier eventueel nog onderuit, mocht het zover komen?

We hebben uiteindelijk duidelijke afspraken gemaakt en dit op papier gezet, met datum, plaats en 2 handtekeningen van onze kant en 1 van hem. Is dit rechtsgeldig?

Ik hoop dat jullie deze vragen voor mij kunnen beantwoorden.
Even duidelijk gemaakt: wij zijn niet van plan deze man te belazeren, bedreigen of wat dan ook. Wij proberen alleen maar tot een oplossing te komen waar wij achter staan. Normale gesprekken met deze man werken niet. Deze vragen zijn alleen om mogelijkheden te bekijken.

Julie4444

Re: Aantal vragen rechten/plichten auto

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Allereerst: ik ben geen expert, maar hier rammelt toch het 1 en ander.
Danika schreef:Om een lang verhaal kort te maken hebben wij bij een autobedrijf een auto tweedehands gekocht. Ging twee weken goed, toen raakte de auto oververhit.
Was er geen garantie? Bij het kopen van tweedehands auto's moet je erg voorzichtig zijn. Altijd naar een bedrijf gaan dat is aangesloten bij Bovag, bij voorkeur een merkdealer en, als je bij een tweedehands handelaar kijkt, een aankoopkeuring laten doen bij een onafhankelijke garage doen zodat je weet dat de auto in ieder geval OK is.
Danika schreef:Vandaag zijn we erheen gegaan omdat we eigenlijk ons geld terug wilden.
En toen?
Danika schreef:We hebben vorige week gevraagd om een leenauto omdat we wel een auto nodig hebben. ("Morgen is de leen auto er, oh de leenauto is er nog niet") Uiteindelijk een auto meegekregen die we op naam van mijn man moesten zetten voordat we hem mee konden nemen.
Dat klinkt fout. Dan moet uw man namelijk ook zorgen dat hij verzekerd is en wegenbelasting betalen.
Danika schreef:Hij wilde geen geld terug geven. Wij hebben van alles geprobeerd en gezegd dat we anders de "leenauto" houden. Volgens hem was dit diefstal. Nou is mijn eerste vraag: Is het diefstal als de auto op onze naam staat?
Nou... De auto is uw eigendom als hij op uw naam staat... lijkt me zo. Op grond van wanprestatie kunt u de koop van de oorspronkelijke kapotte auto ontbinden. Dan moet hij geld teruggeven.
Danika schreef:Vervolgens kwam hij met het gegeven dat hij dan de auto die daar staat voor reparatie, niet van de naam van mijn man af zou halen. Kunnen wij hier eventueel nog onderuit, mocht het zover komen?
Bij de politie aangifte doen dat het kapotte voertuig is gestolen, dan kan je hem wel van je naam laten afhalen, geloof ik.
Danika schreef:We hebben uiteindelijk duidelijke afspraken gemaakt en dit op papier gezet, met datum, plaats en 2 handtekeningen van onze kant en 1 van hem. Is dit rechtsgeldig?
Dat is een schriftelijke overeenkomst. Wat staat daar in?
Danika schreef:Even duidelijk gemaakt: wij zijn niet van plan deze man te belazeren, bedreigen of wat dan ook. Wij proberen alleen maar tot een oplossing te komen waar wij achter staan. Normale gesprekken met deze man werken niet. Deze vragen zijn alleen om mogelijkheden te bekijken.
Klinkt alsof die handelaar niet zo netjes handelt. Hij zou gewoon het geld moeten hebben teruggegeven. Om fatsoenlijk advies te krijgen over wat je nu moet doen is het misschien handig als je even post wat er in die schriftelijke overeenkomst staat.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Deze tweedehandse auto is (vermoedelijk) ondeugdelijk, omdat een werkende koppakking noodzakelijk is voor normaal gebruik en het gebrek binnen zes maanden is ontdekt. De verkoper kan het bewijsvermoeden weerleggen, maar dat is hier zo goed als onmogelijk. Dit betekent dat je recht heb op kosteloos herstel of vervanging binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast. Voor alle zekerheid zou ik zelf wachten tot er zes weken zijn verstreken.
Danika schreef:Hij wilde geen geld terug geven. Wij hebben van alles geprobeerd en gezegd dat we anders de "leenauto" houden. Volgens hem was dit diefstal. Nou is mijn eerste vraag: Is het diefstal als de auto op onze naam staat?
Het is mij duidelijk dat dit niet jullie eigendom is, omdat het tenslotte een leenauto is. Een beter argument is het opschortingsrecht. Ik weet alleen niet of dit opgaat in dit geval.

Julie4444

alfatrion schreef:
Het is mij duidelijk dat dit niet jullie eigendom is, omdat het tenslotte een leenauto is. Een beter argument is het opschortingsrecht. Ik weet alleen niet of dit opgaat in dit geval.
Misschien een goed vraagstuk voor Alfa: bij TROS Opgelicht is een aflevering geweest over Anne Kregel (ik meen in 2014?).

Volgens die aflevering van TROS Opgelicht heeft deze man een auto gestolen van een van zijn slachtoffers door deze op zijn naam te laten zetten. Toen heeft een rechter de auto aan hem toegewezen voor deze reden, toen mevrouw via het gerecht gepoogd had de auto terug te krijgen.

Het is sowieso heel erg vreemd dat een leenauto op naam van een klant zou worden gezet. Je laat namelijk alleen een auto op naam zetten als je deze koopt. Zodra een voertuig op je naam staat ben jij namelijk verantwoordelijk voor het voertuig: het moet verzekerd zijn, er moet wegenbelasting over betaald worden, boetes en dergelijke...

Overigens misschien wel een goed idee de kapotte auto (kenteken) te schorsen, dan hoeft er meen ik in ieder geval geen wegenbelasting over betaald te worden.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Danika schreef: Om een lang verhaal kort te maken hebben wij bij een autobedrijf een auto tweedehands gekocht. Ging twee weken goed
Ik zal het verhaal nóg korter maken: *zucht...*

Hou oud was de auto, welk merk en model, aankoopkeuring gedaan, prijs?
Hij wilde geen geld terug geven. Wij hebben van alles geprobeerd en gezegd dat we anders de "leenauto" houden. Volgens hem was dit diefstal. Nou is mijn eerste vraag: Is het diefstal als de auto op onze naam staat?
Jij wil de koop ontbinden, hij niet. Dus uiteraard wil hij geen geld terug geven. Verder vind ik het een vreemd verhaal dat een leenauto op naam van de klant wordt gezet. Was het ding anders niet verzekerd? In dat geval kun je alle juridische blabla vergeten, dat ga je toch allemaal niet redden. Hier geldt het recht van de Bouvier en de Herder.
Vervolgens kwam hij met het gegeven dat hij dan de auto die daar staat voor reparatie, niet van de naam van mijn man af zou halen. Kunnen wij hier eventueel nog onderuit, mocht het zover komen?
Die auto is toch van jullie? Hoezo haalt hij hem niet van de naam van je man af? Geen enkele reden voor...
Normale gesprekken met deze man werken niet. Deze vragen zijn alleen om mogelijkheden te bekijken.
Het eerste geloof ik graag. Over het tweede zeg ik: neem je verlies en ga fietsen.

Danika

Ongelezen bericht door Danika »

Jullie4444:
We hebben niet nagedacht over waar we hem kochten. Stomme fout van ons uit.

Hij bleef maar volhouden dat hij het geld niet terug ging geven. De auto is zaterdag klaar. Nee ik ga geen geld terug geven, de auto is zaterdag klaar.

Ja daar zijn we van op de hoogte. Ik heb meteen gezegd dat we dat niet voor twee auto’s konden betalen. Maar het was “maar voor een paar dagen”.
Toen we de “leenauto” wilde terugbrengen, was hij weer nergens te bekennen.

We kunnen misschien wel de koop ontbinden, maar hij wil zelf niet met geld komen. Dus dan wordt dat al lastig.

We hebben afgesproken dat de auto zaterdag klaar is en wij niets hoeven te betalen. Tot die tijd houden wij de leenauto. Is hij zaterdag niet klaar, betaalt hij ons geld terug. Blijkt hij binnen 2 weken toch nog een mankement te hebben aan de koppakking, krijgen we alsnog ons geld terug.

Julie4444

Danika schreef:Jullie4444:
We hebben niet nagedacht over waar we hem kochten. Stomme fout van ons uit.

Hij bleef maar volhouden dat hij het geld niet terug ging geven. De auto is zaterdag klaar. Nee ik ga geen geld terug geven, de auto is zaterdag klaar.

Ja daar zijn we van op de hoogte. Ik heb meteen gezegd dat we dat niet voor twee auto’s konden betalen. Maar het was “maar voor een paar dagen”.
Toen we de “leenauto” wilde terugbrengen, was hij weer nergens te bekennen.

We kunnen misschien wel de koop ontbinden, maar hij wil zelf niet met geld komen. Dus dan wordt dat al lastig.

We hebben afgesproken dat de auto zaterdag klaar is en wij niets hoeven te betalen. Tot die tijd houden wij de leenauto. Is hij zaterdag niet klaar, betaalt hij ons geld terug. Blijkt hij binnen 2 weken toch nog een mankement te hebben aan de koppakking, krijgen we alsnog ons geld terug.
Klinkt als een hele slechte deal voor jullie. Je zou die auto eens bij een onafhankelijke (goede) garage HELEMAAL moeten laten nakijken. Ik durf te wedden dat er wel meer mee mis is namelijk.

Ondertussen zit je met de kosten van de leenauto en die gaat hij ook niet betalen, dus kost het jullie wel degelijk geld... en als dan straks blijkt dat er nog veel meer mis is met dat ding kun je dit spelletje met hem opnieuw beginnen.

In ieder geval moet je die auto helemaal laten nakijken door een onafhankelijke garage, want anders kun je straks misschien wel in een levensgevaarlijke situatie zitten in het verkeer.

Als je de koop ontbindt moet hij het geld teruggeven. Anders houd je de leenauto toch lekker? Hij staat immers geregistreerd met jullie naam als eigenaar en dan laat je die kapotte auto maar bij meneer. Of is de leenauto geen optie voor jullie?

Gesloten