LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] anwb wielbouten los
anwb wielbouten los
paar weken geleden lekke band ANWB gebeld,
ik rij met een meubelbak wist niet hoe mijn reserve wiel eraf moest.
monteur ANWB komt en vervangt de lekke band prima toch.
3 dagen later wiebelt mijn voorkant ik denk lekke band?
Maar wat zie ik 2 bouten weg 2 bouten los en het wiel zit nog maar met 1 bout vast.
ANWB mail gestuurd en geen reactie!
lijkt mij dat een monteur toch de bouten goed moet vastzetten alle geluk van de wereld dat ik niet op,
snelweg reed!
ik rij met een meubelbak wist niet hoe mijn reserve wiel eraf moest.
monteur ANWB komt en vervangt de lekke band prima toch.
3 dagen later wiebelt mijn voorkant ik denk lekke band?
Maar wat zie ik 2 bouten weg 2 bouten los en het wiel zit nog maar met 1 bout vast.
ANWB mail gestuurd en geen reactie!
lijkt mij dat een monteur toch de bouten goed moet vastzetten alle geluk van de wereld dat ik niet op,
snelweg reed!
Re: anwb wielbouten los
Als rijbewijs eigenaar hoor je te weten dat je die bouten nog moet natrekken. Je weet wel: dat woord dat je op vrachtwagenbanden ziet staan. Da's niet voor niets....maar goed, jij bent daar inmiddels achter gekomen....
Re: anwb wielbouten los
heb al 34 jaar mijn rijbewijs heel veel auto's gehad maar nog nooit mijn wielbouten nagetrokken
Re: anwb wielbouten los
Toch is dat iets wat je na iedere bandenwissel moet doen. Dat het vrijwel altijd goed gaat, geeft je geen enkele garantie natuurlijk. Bij Profile en Euromaster wordt me dat ook altijd keurig verteld.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 07 mei 2015 12:54
Re: anwb wielbouten los
Natrekken van wielbouten is ook alleen noodzakelijk, na een bandenwisseling.bert3107 schreef:heb al 34 jaar mijn rijbewijs heel veel auto's gehad maar nog nooit mijn wielbouten nagetrokken
Leesvoer.
https://www.google.nl/search?q=moete+bo ... +natrekken
Re: anwb wielbouten los
Alleen bij licht metalen velgen moet je na 100km de bouten na (laten) trekken. Bij stalen velgen hoeft dit niet. Van de week nog nagevraagd bij de euromaster ondat de klant voor me wel dat advies kreeg en ik niet.
Re: anwb wielbouten los
Dan is het kennelijk toch niet zo gewoon. Ik vind ook dat de ANWB monteur dat had moeten melden.MichielFRL schreef:Zeker bij lichtmetalen velgen wordt geadviseerd om na 100KM de wielbouten/wielmoeren na te trekken.
Euromaster hangt zelfs keurig een kaartje in de auto met het verzoek na 100KM weer even langs te komen voor controle.
Re: anwb wielbouten los
Nu weet ik niet wat een "meubelbak" is maar bij vrachtwagens moet het gewoon altijd en bij personenauto's / aanhangers soms. Gewoon ALTIJD na een 100Km even nakijken, kost je 2 minuten tijd.ik rij met een meubelbak wist niet hoe mijn reserve wiel eraf moest.
Laatst gewijzigd door bprosman op 08 mei 2015 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: anwb wielbouten los
Voeg mij toe aan de lijst van autorijders (15+ jaar) die dit niet wist.
Maar, dit is 4 van de 5 bouten, he. Niet eentje. Dus ik denk dat de ANWB medewerker een levensgevaarlijke steek heeft laten vallen.
Maar, dit is 4 van de 5 bouten, he. Niet eentje. Dus ik denk dat de ANWB medewerker een levensgevaarlijke steek heeft laten vallen.
Re: anwb wielbouten los
Een losse bout is voldoende. Ze moeten allen vast zitten zodat het 1 geheel vormt, gaat er 1 iets los, komt er trilling op het geheel en gaat de rest ook, ongeacht of ze nu wel of niet goed aangedraaid zitten(die overigen dan)k2p schreef:Maar, dit is 4 van de 5 bouten, he. Niet eentje. Dus ik denk dat de ANWB medewerker een levensgevaarlijke steek heeft laten vallen.
Re: anwb wielbouten los
ANWB monteur heeft geen kennis van zaken, de goede man heeft ok niks over natrekken verteld.
de ANWB heb ik gemaild maar die reageren niet
de ANWB heb ik gemaild maar die reageren niet
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18
Re: anwb wielbouten los
Beetje dom dan om die er bij te halen.bert3107 schreef:ANWB monteur heeft geen kennis van zaken
Re: anwb wielbouten los
Ik weet niet of je je wel eens verdiept hebt in de toelatingseisen van een monteur bij de ANWB maar die zijn niet mis. Dus dit is wel heel kort door de bocht zo niet beledigend. Misschiend ging hij er wel van uit dat de tegenwoordige bestuurder nog IETS leert op de rijopleiding.ANWB monteur heeft geen kennis van zaken
Re: anwb wielbouten los
heb gewoon een meubelbak klein rijbewijs geen chauffeurs opleiding nodig.
mag toch wel verwachten dat mijn wielbouten goed vastgezet worden?
mag toch wel verwachten dat mijn wielbouten goed vastgezet worden?
Re: anwb wielbouten los
Je mag van een chauffeur, zelfs die van een meubelbak, verwachten dat hij enige kennis van zijn voertuig heeft. Als je deze ook nog eens proffesioneel gebruikt helemaal. En iedereen maar klagen over de polen en roemenen op de wegbert3107 schreef:heb gewoon een meubelbak klein rijbewijs geen chauffeurs opleiding nodig.
mag toch wel verwachten dat mijn wielbouten goed vastgezet worden?
Re: anwb wielbouten los
Ja dat mag je van een professional als een ANWB wegenwachter verwachten.bert3107 schreef:mag toch wel verwachten dat mijn wielbouten goed vastgezet worden?
Je mag er ook vanuit gaan dat als er na een (nood) reparatie langs de kant van de weg nog aanvullende werkzaamheden nodig zijn dat je hier advies over krijgt.
Ik ga er vanuit dat je stalen velgen onder de meubelbak hebt zitten. Als dat het geval is dan is het niet nodig om de wielbouten na te trekken. De verantwoordelijkheid ligt dan volledig bij degene die het wiel heeft vastgezet.
Re: anwb wielbouten los
Nee. De verantwoordelijkheid voor het voertuig ligt ALTIJD bij degene die het voertuig bestuurt.
Re: anwb wielbouten los
Dit klinkt als een ervaring die mijn vader eens heeft meegemaakt.
Auto net van de garage gehaald en het voelde vreemd aan. Inderdaad alle wielmoeren van een wiel los (het zijn moeren en geen bouten). Wat bleek: de monteur had ze er alvast 1-2 slagen op gedraaid en toen kennelijk een telefoontje gehad. Daarna helemaal vergeten dat t'ie nog niet helemaal klaar was.
Bij navraag schoot het hem te binnen, excuses uiteraard. Tsja, dat zijn van die menselijke foutjes die grote gevolgen kunnen hebben. Altijd alert zijn als de auto vreemd reageert. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt.
Ik heb zelf ook wel eens een auto van de garage opgehaald waar de monteur nog wat gereedschap in had laten liggen en duidelijk het klusje niet helemaal had afgemaakt. Die vraagt zich nu nog af waar hij die schroevendraaiers ook alweer had gelaten en die fijne combinatietang.
Auto net van de garage gehaald en het voelde vreemd aan. Inderdaad alle wielmoeren van een wiel los (het zijn moeren en geen bouten). Wat bleek: de monteur had ze er alvast 1-2 slagen op gedraaid en toen kennelijk een telefoontje gehad. Daarna helemaal vergeten dat t'ie nog niet helemaal klaar was.
Bij navraag schoot het hem te binnen, excuses uiteraard. Tsja, dat zijn van die menselijke foutjes die grote gevolgen kunnen hebben. Altijd alert zijn als de auto vreemd reageert. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt.
Ik heb zelf ook wel eens een auto van de garage opgehaald waar de monteur nog wat gereedschap in had laten liggen en duidelijk het klusje niet helemaal had afgemaakt. Die vraagt zich nu nog af waar hij die schroevendraaiers ook alweer had gelaten en die fijne combinatietang.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18
Re: anwb wielbouten los
Altijd lachen, wijsneuzen die zonder kennis van zaken menen heel bijdehand anderen terecht te kunnen wijzen.rdrcritic schreef:Inderdaad alle wielmoeren van een wiel los (het zijn moeren en geen bouten).
Het hangt van het merk en/of type van de auto af of er sprake is van moeren, of BOUTEN!!