LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto huur op vakantie

Andere onderwerpen over auto en vervoer
FSMM(1951)

Auto huur op vakantie

Ongelezen bericht door FSMM(1951) »

het is al jaren een doorn in het oog van veel toeristen overal ter wereld.De absurde verzekeringen bij je autohuur.
Wat ons nu overkwam naar Madeira/Funchal hier in het kort weergegeven:
Via internet voor 14 dagen bij Gold Car zogenaamd een budgetverhuurder een auto gereserveerd en betaald en de all risk ten dele afgekocht tot 1200 euro max. eigen risico. Dit alles voor 251 euro.
Bij aankomst kreeg ik bij de balie onmiddelijk een geplastificeerd a-4tje onder mijn neus dat 1200 euro nog veel risico was, want een kras kostte al snel 600 euro.
Bij ons logeeradres bleek dat een arbeider/zelfstandige voor 40 euro per dag werkt!!!!!
Ook de door mij gereserveerde auto zou te licht zijn voor de bergen, waarbij bij mij de vraag rees waarom verhuur je hem dan op dit eiland!!
Daar ik slecht 2 uur had geslapen en net als zovelen mijn vakantie niet wilde bederven door een krasje
ging ik maar accoord.
De tank was vol en werd ook direkt doorberekent. Wat er teveel in zat bij terugbrengen zou geretourneerd worden.
Bij terugbrengen moet er 15liter in hebben gezeten.Het was een skoda fabia met een tankinhoud van 45 liter. Er was geen controle van de auto, bij niemand trouwens.
Na terugkomst werd er nogmaals 278 euro afgeschreven incl de brandstof maar geen compensatie van de 15 liter.
Waar het praktisch om gaat:
Men levert een auto met volle tank af (45 l inh.) a overal op Madeira 1,19 p/l=53,55). Op mijn faktuur staat echter 67,21, een verschil van nu al 13,66 euro.
Niemand levert echter een totaal lege tank af bij terugbrengen anders is de kans groot dat je moet duwen. Ikzelf was een goed voorbeeld met ongeveer 15liter.
Wel word bij de volgende weer een volle tank gerekend. Incluis het niet terugstorten van mijn 15 liter
betekend dit al 3x fraude.Het is echter nog erger, omdat over het bedrag van 67,21 op de factuur nog eens 22% b.t.w wordt geheven, die al via de pomp is betaalt.
Wat naar mijn mening de grootste fraude is, is de verzekering. Uiteindelijk heb ik voor 14 dagen met afkoop volledig eigen risico ongeveer 529 euro betaald minus 67,21 diesel blijft over 461,79. deel je dit door 14 dan is dat 33euro p/d. Hiervan is ongeveer 16 euro verzekering per dag, wat neerkomt op 5840 euro per jaar. Dit voor een auto (goedkope middenklasser) die je in Nederland, maar zeker in Portugal voor 400 euro per jaar verzekerd. Zie hier het verschil van 5440 euro voor één auto, maar Gold car had er minstens 100 die als warme broodjes van het vliegveld reden.
Ik verdenk een autoverhuurder ervan een eigen verzekeringsmaatschappij te hebben (misschien niet in alle gevallen) en verder dat krassen doorberekend worden en zo weer zonder hersteld te zijn naar de volgende huurder gaan. Ook dat een auto na 3 jaar snel verkocht wordt voor minstens de helft van de nieuwwaarde terwijl die auto dan alleen al aan verzekeringspremies en dan doe ik het voorzichtig minstens 10000 euro moet hebben opgebracht (jaargetijden/slap seizoen).
Het wordt tijd dat radar, de consumentenbond, de politiek/europa hier eens wat aan doet, want ook hier wordt enorm gegraaid. Temeer als je je realiseert dat er alleen al op 16 maart (erg vroeg in seizoen) al 40 vliegtuigen opstegen en landen, waarvan naar schatting 50% minstens een auto huurt.

kokka

Re: Auto huur op vakantie

Ongelezen bericht door kokka »

Tja, je stinkt er zelf in. Tuurlijk wordt je genaaid, maar daar ben je zelf bij.
Mijn creditcard heeft een verzekering die meteen het eigen risico op een huurauto dekt. Dan hoef je die flauwekul allemaal niet af te sluiten.

kweenie

Re: Auto huur op vakantie

Ongelezen bericht door kweenie »

Blijkbaar zelf nog nooit een schade aan een auto gehad? Dat kunnen behoorlijk dure zaken worden.

In de prijs voor de volle tank zitten ook de kosten om die tank te gaan vullen. Of zouden de mensen dat gratis moeten werken? Een opslag voor het tanken plus de hele administratie er omheen (moet immers ook allemaal worden bijgehouden en gecontroleerd) van 25 euro lijkt mij niet heel raar. Je kunt bij veel verhuurders er trouwens ook voor kiezen om de tank zelf vol te gooien.

Als ik het goed begrijp heb je bij de verhuurder er ook alsnog voor gekozen om een grotere auto te kiezen? Ik neem aan dat die kosten ook in de afrekening zitten. En die kosten zijn heel wat hoger dan als je die keuze bij de reservering al had gemaakt. Want ze hebben nu natuurlijk jou kleinere auto in die periode niet kunnen verhuren, omdat niemand op zo'n korte termijn nog een auto gaat huren.

Verder is je vergelijking van verzekeringspremies appels met peren vergelijken. Zonder no claim betaal je daar als eigenaar in Nederland ook zo 1000 euro voor. Ook gaat het om verhuurde auto's daarbij is het risico heel veel hoger. 'Het is toch niet mijn eigen auto' vinden veel mensen, zodat ze minder voorzichtig te werk gaan. Ook is het een onbekende auto in een onbekend gebied. En de auto's worden veel meer gebruikt/geparkeerd op risicovolle plaatsen. Verder zijn korte overeenkomsten sowieso altijd relatief duur, omdat veel eenmalige kosten gelijk blijven, maar wel in veel kortere tijd moeten worden terugverdiend.

Ten slotte, u hebt zelf deze keuzes gemaakt. En van tevoren andere keuzes, waarop u toch bent teruggekomen. Ik neem aan dat u van tevoren ook over de keuzes hebt nagedacht. Waarom daar dan op teruggekomen? Of had u er van tevoren niet zo over nagedacht?

Maar als u denkt dat het zo'n goudmijn is waarmee je slapend rijk kunt worden, dan zou ik zeggen: begin zelf een verhuurbedrijf.

Gesloten