Auto zwaar bekrast. Wat nu?

Andere onderwerpen over auto en vervoer
polleke1949

Auto zwaar bekrast. Wat nu?

Ongelezen bericht door polleke1949 »

Hallo allemaal,
Vorige week is mijn auto zwáár beschadigd door een mijn buurvrouw. :evil:
Geen idee waarom, maar mijn auto is rondom met een hark en mes bekrast.
Alle 4 de deuren, alle 4 de spatborden, de achterklep, de motorkap en ALLE ramen hebben diepe krassen en zijn alleen maar te herstellen door de auto volledig over te spuiten en alle ruiten te vervangen.
Mijn bewakingscamera heeft de actie vastgelegd, inclusief krasgeluid.
Op de camerabeelden is duidelijk te zien dat de buurvrouw de dader is! :evil:

De politie heeft al een rapport opgesteld.

Info: De schade wordt in eerste instantie geschat op zo’n € 9000,-
Ik krijg nog wel een officieel rapport van het schadeherstelbedrijf.

Mijn vraag is: “Hoe kan ik de kosten verhalen op de dader die mijn auto heeft beschadigd?”

J. Deltoer
Beste antwoord
Gekozen door polleke1949

Re: Auto zwaar bekrast. Wat nu?

door J. Deltoer » 16 aug 2024 22:08

Moedwillig schade veroorzaken is natuurlijk strafrecht.
Titel 27, artikel 350.
Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Moet ik deze vraag serieus nemen?
Denk dat je zelf wel weet wat de juiste weg is. Iets met open deuren intrappen.

DeZevendeHenk

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je dit verder uit handen kan geven aan de verhaalservice.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

DeZevendeHenk schreef:
16 aug 2024 21:11
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je dit verder uit handen kan geven aan de verhaalservice.
Een auto dusdanig toetakelen gebeurt niet zomaar. Daar is wat aan vooraf gegaan.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Morgan le Fay schreef:
16 aug 2024 21:18
DeZevendeHenk schreef:
16 aug 2024 21:11
Een auto dusdanig toetakelen gebeurt niet zomaar.
Exact dit. Eerlijk gezegd heb ik iets dergelijks eerder meegemaakt. Dat ging zelfs in twee sessies. Het 'slachtoffer', naja, laten we het daar maar niet over hebben.

Iedere case is anders, dus ik zal er niet over oordelen. Maar ik denk dat je het vooral met de betreffende buurvrouw uit moet zoeken.

Wat het verhalen van de kosten betreft: kale kippen kunnen behoorlijk kakelen, maar van de eieren zal je toch ook niet rijk worden.

Janne.B.

Ongelezen bericht door Janne.B. »

De betreffende buurvrouw zal zeggen,wie ik..? Ik weet niet hoe zo iets afloopt, hoe dat opgelost wordt.. de dader zal het moeten gaan betalen op de een of andere manier.

Wat zegt de politie hierover eigenlijk?

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Morgan le Fay schreef:

Een auto dusdanig toetakelen gebeurt niet zomaar. Daar is wat aan vooraf gegaan.
Niet altijd. Misschien is het wel zo'n buurvrouw die vindt dat het openbare parkeervak voor haar huis alleen voor haar bedoeld is en parkeert het slachtoffer gewoon regelmatig op die openbare plek. Dan is het gewoon een egoïstische vrouw die de wereld niet begrijpt en als gevolg van haar eigen tekortkomingen schade aanricht bij anderen.

Los daarvan maakt het voor de vraagstelling niet uit.

Tenzij er herhaling plaatsvindt of er camerabeelden beschikbaar zijn, zal de politie niet veel doen. Te weinig mankracht om zo'n zaak met vernieling op te pakken.

Dan rest dus de civiele weg voor het verhalen van de schade. Ook dan kom je zonder camerabeelden of onafhankelijke getuigen waarschijnlijk niet heel ver wanneer de betreffende buurvrouw simpelweg haar daden ontkent.

Ik_weet_niet_alles

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Ivo.w schreef:
16 aug 2024 21:46
Morgan le Fay schreef:

Niet altijd. Misschien is het wel zo'n buurvrouw die vindt dat het openbare parkeervak voor haar huis alleen voor haar bedoeld is en parkeert het slachtoffer gewoon regelmatig op die openbare plek. Dan is het gewoon een egoïstische vrouw die de wereld niet begrijpt en als gevolg van haar eigen tekortkomingen schade aanricht bij anderen.

Los daarvan maakt het voor de vraagstelling niet uit.

Tenzij er herhaling plaatsvindt of er camerabeelden beschikbaar zijn, zal de politie niet veel doen. Te weinig mankracht om zo'n zaak met vernieling op te pakken.

Dan rest dus de civiele weg voor het verhalen van de schade. Ook dan kom je zonder camerabeelden of onafhankelijke getuigen waarschijnlijk niet heel ver wanneer de betreffende buurvrouw simpelweg haar daden ontkent.
Heb je dit ook gelezen "Mijn bewakingscamera heeft de actie vastgelegd, inclusief krasgeluid." ?

witte angora

Maar de vraag is sowieso of dit wel een strafrechtelijke kwestie is, of alleen civiel. De politie heeft dan wel een rapport opgesteld, maar dat wil niet zeggen dat er sprake is van een aangifte.

Maar om op de eigenlijke vraag terug te komen: probeer het eens via je autoverzekering, of via de WA-verzekering van de buurvrouw.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Moedwillig schade veroorzaken is natuurlijk strafrecht.
Titel 27, artikel 350.

witte angora

Inderdaad. Dat heb je snel gevonden. Of je wist het goed. Solliciteer je naar de plek van MM of Alfa hier op het forum?

Anyway, het is dus zowel strafrecht als civielrecht, dus dat schept wel mogelijkheden om de schade vergoed te krijgen.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Logisch nadenken en vervolgens is google mijn vriend voor de artikelnummers.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Stap 1 : Aangifte doen en erbij vermelden dat u de schade op de dader verhaalt wil hebben. Geef de politie een kopie van uw beelden en maak ook voor u zelf een kopie van de beelden om die veilig te bewaren.

Stap 2 : Neem contact op met uw auto verzekeraar en meldt de schade. Vraag of u ook verzekerd bent voor de claim service, zo ja, dan kunnen die voor u aan de slag. U kunt hen ook van de beelden voorzien.
zo nee, neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering en leg daar de casus voor en vraag hun de schade te verhalen op de dader. Mocht u geen rechtsbijstand verzekering hebben, dan kunt u ook naar de rechtswinkel gaan voor advies of een eigen advocaat nemen.

Stap 3 : Mochten stap 1 en 2 beide niet succesvol zijn, dan kunt een beroep doen op het waarborgfonds via https://waarborgfonds.vereende.nl/ . U kunt de schade al eerder bij hen registreren terwijl stap 1 en/of 2 nog lopen. Wel moet u aangeven dat u die wegen behandeld en alleen een beroep doet op het waarborgfonds indien niet vastgesteld kan worden dat uw buurvrouw inderdaad de dader is en dus stap 1 en 2 zullen falen.

Waarborgfonds blijkt uit onderstaande reacties niet uit te betalen in het geval van vandalisme. Stap 3 kunt u helaas vergeten.
Laatst gewijzigd door Speedy123 op 16 aug 2024 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

Speedy123 schreef:
16 aug 2024 22:20

Stap 3 : Mochten stap 1 en 2 beide niet succesvol zijn, dan kunt een beroep doen op het waarborgfonds via https://waarborgfonds.vereende.nl/ . U kunt de schade al eerder bij hen registreren terwijl stap 1 en/of 2 nog lopen. Wel moet u aangeven dat u die wegen behandeld en alleen een beroep doet op het waarborgfonds indien niet vastgesteld kan worden dat uw buurvrouw inderdaad de dader is en dus stap 1 en 2 zullen falen.
De 1ste regels uit je link.....

Welkom bij het Waarborgfonds Motorverkeer

Het Waarborgfonds is er voor iedereen die door een motorvoertuig schade heeft geleden en met die schade niet terecht kan bij de eigen verzekeraar
Dan moet ze er wel als een bulldozer uitzien...

Is er geen all-risk verzekering?
Laatst gewijzigd door jonis op 16 aug 2024 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Een beroep op het waarborgfonds kan alleen als de schade veroorzaakt is door een motorrijtuig. Schade door vandalisme wordt niet vergoed.

witte angora

Misschien was het wel een hark met een benzinemotor... :wink:

Maar het Waarborgfonds gaat het dus niet worden nee.

Maar, ook al is het voor dit topic niet zo heel interessant, er moet toch een aanleiding zijn geweest, mensen doen dit niet zomaar omdat ze even niks te doen hadden of omdat ze dachten dat het onkruid nog geschoffeld moest worden.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

jonis schreef:
16 aug 2024 22:25
Speedy123 schreef:
16 aug 2024 22:20

De 1ste regels uit je link.....

Welkom bij het Waarborgfonds Motorverkeer

Het Waarborgfonds is er voor iedereen die door een motorvoertuig schade heeft geleden en met die schade niet terecht kan bij de eigen verzekeraar
Dan moet ze er wel als een bulldozer uitzien...

Is er geen all-risk verzekering?
Ik zat even op het verkeerde spoor omdat een kennis van me via het waarborgfonds een afgebroken spiegel van zijn geparkeerde auto vergoed gekregen heeft. Maar die spiegel kan er natuurlijk door een voertuig afgereden zijn, dus wellicht dat ze hem daarom wel vergoed hebben.

witte angora

Gezien de beelden, maar ook de aard van de schade, lijkt een motorvoertuig niet voor de hand te liggen als zijnde de veroorzaker.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
16 aug 2024 22:30
Misschien was het wel een hark met een benzinemotor... :wink:

Maar het Waarborgfonds gaat het dus niet worden nee.

Maar, ook al is het voor dit topic niet zo heel interessant, er moet toch een aanleiding zijn geweest, mensen doen dit niet zomaar omdat ze even niks te doen hadden of omdat ze dachten dat het onkruid nog geschoffeld moest worden.
Totaal off topic. Wat heeft TS hier aan?

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als het voor het topic niet zo interessant is, hoeven we ons hoofd ook niet te breken over de aanleiding.

De juiste aanpak is al gegeven, volgens mij: Bewijsmiddelen veiligstellen, aangifte doen, eigen verzekering inschakelen (auto of rechtsbijstand), of naar het Juridisch Loket.

Plaats reactie