In 1993 toen ik 5 jaar oud was ben ik opgenomen in het ziekenhuis, dit n.a.v. een groot aantal klachten. Na een aantal onderzoeken bleek het dat ik een hersentumor had, dit op een plek waar ze operatief niet bij konden komen. Hier heb ik des tijd talloze medicatie gehad waaronder chemo en bestraling. Dit sloeg zo goed aan dat de tumor in 2 jaar tijd van 2,5cm gekrompen was naar 0,5mm.
Na jaren onder controle te hebben gestaan ben ik begin 2009 medisch gezond verklaard, dit aangezien de tumor toen 14 jaar stabiel was en ik alles mag, kan en voor 100% functioneer. Medische wonder? Ja of nee dat mag u zelf zeggen.
In 2006 heb ik mijn rijbewijs behaald, destijds een code 100 gekregen. Dit houd in dat ik totaal niet betaald zou mogen rijden. Om een voorbeeld te geven: Ik zou 200km mogen rijden om bij mijn werk te komen, echter zodra ik in geklokt zou zijn, dan zou ik mijn auto niet op een andere parkeerplek mogen zetten.
Ik was er doordat een collega van mij mij er op attendeerde achter gekomen dat er ook zoiets is als een code 101, dat houd in 4 uur per dag wel betaald mogen rijden. In 2008 wederom een keuring ondergaan, weer een aantal grote bedragen welke op tafel gelegd moesten worden om het aan te passen. Toen heeft de arts welke mijn keuring afnam het advies aan de CBR gegeven dat ik in aanmerking zou moeten komen voor een normaal rijbewijs, en tevens gegevens van de arts welke mij destijds onder controle had in het Radboud. Echter staat er in de wet dat de tumor helemaal weg gehaald moet zijn via een operatie, dit is dus niet het geval. Waardoor ik dus niet een normaal rijbewijs kreeg maar een code 101.
Nu bijna 5 jaar later moet ik dus wederom dat hele traject in. 1: een dag vrij nemen op het werk vanwege een keuring, welke mij wederom 250 euro gaat kosten, 2: Eigen verklaring aanvragen van 23,90 euro, 3: nieuw rijbewijs van ?? euro. Dit terwijl ik nu al weet wat de uitslag zal zijn.
Het punt waar ik me aan erger is dat ik nu ruim 18 jaar stabiel ben, zonder klachten beperkingen of wat dat ook een stempel heb voor mijn leven. Terwijl mensen die meerdere beroertes hebben gehad mogen vaak na 4 maanden weer beroepsmatig rijden, mensen die hartaanvallen hebben gehad mogen na 4 weken weer beroepsmatig rijden en mensen die epilepsie hebben mogen alweer rijden als ze 1 jaar aanvalsvrij zijn.
Wat een onzin, en er is niets wat ik er aan kan doen. Iedereen van mijn huisarts tot en met mevr. Schultz van Haegen geeft mij gelijk, maar de stempel blijf ik houden.
Zijn er toevallig mensen die weten wat ik nog meer zou kunnen doen?
Met vriendelijke groet,
G. Berendsen
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] CBR Herkeuring n.a.v. Hersentumor 1993
Re: CBR Herkeuring n.a.v. Hersentumor 1993
Helaas is CBR eenrichtingsverkeer!
Eenmaal met een beperking is het zeer moeilijk daar vanaf te komen.
Iets melden is geen punt en je zit er je leven lang aan vast.
Een oplossing is tijdelijk in België te gaan wonen.
Dan krijg je daar een rijbewijs en over enkele jaren weer terug en dan invullen wat je nu mankeerde dus gezond.
Dan krijg je vermoedelijk een normaal 10 jaar geldig bewijs.
Of je werkelijk Belg word doet er niet toe, alleen inschrijven en op papier kan ook nog, want met de open grenzen is er nauwelijks controle mogelijk.
In theorie kun je een normaal rijbewijs voor 10 jaren krijgen zonder de keuringen maar het is zeer moeilijk en de tegenwerking en keuringen of het werkelijk zo is kosten enorm veel en daarom volgen vele deze route.
Het grootste nadeel is dat je wel mag rijden maar geen enkele auto met dit Belgische rijbewijs op naam kunt zetten, dus alleen de Vlaamse auto's en geen NL kenteken.
Eenmaal met een beperking is het zeer moeilijk daar vanaf te komen.
Iets melden is geen punt en je zit er je leven lang aan vast.
Een oplossing is tijdelijk in België te gaan wonen.
Dan krijg je daar een rijbewijs en over enkele jaren weer terug en dan invullen wat je nu mankeerde dus gezond.
Dan krijg je vermoedelijk een normaal 10 jaar geldig bewijs.
Of je werkelijk Belg word doet er niet toe, alleen inschrijven en op papier kan ook nog, want met de open grenzen is er nauwelijks controle mogelijk.
In theorie kun je een normaal rijbewijs voor 10 jaren krijgen zonder de keuringen maar het is zeer moeilijk en de tegenwerking en keuringen of het werkelijk zo is kosten enorm veel en daarom volgen vele deze route.
Het grootste nadeel is dat je wel mag rijden maar geen enkele auto met dit Belgische rijbewijs op naam kunt zetten, dus alleen de Vlaamse auto's en geen NL kenteken.