Dubbele foto kosten rijbewijs

Andere onderwerpen over auto en vervoer
fristi

Dubbele foto kosten rijbewijs

Ongelezen bericht door fristi »

Hallo,

Ik moest onlangs mijn rijbewijs vernieuwen. Circa een half jaar geleden mijn paspoort ook al en ik heb toen nieuwe pasfoto's laten maken voor circa 20 euro. Nu was ik verbaasd dat RDW specifiek me vroeg weer fotos te laten maken en dit keer digitaal. Na een rondje rondbellen was gemiddeld de prijs weer 20 euro. Ik heb het laten doen, maar ik vind

1. Absurd dat je twee keer in korte tijd circa 40 euro neer moet leggen voor een paar foto's voor paspoort en rijbewijs
2. Gek dat de RDW wel digitale pasfoto's regelt voor hun zelf, maar niet voor de rest van Nederland. Ze hadden het beste een digitale overheid service moeten maken (netzoals DigiD of bij DigiD) waar de foto's worden opgeslagen en gebruikt kunnen worden voor je paspoort, id en rijbewijs.

Voetnoot: de prijzen voor een paspoort (80+ euro) en een rijbewijs (53 euro) vond ik ook hoog. Worden die uit zilver gemaakt?

Moneyman

Re: Dubbele foto kosten rijbewijs

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja, ik snap die frustratie/ wens. Het is gevoelsmatig best gek dat er niet één eisenset/ werkwijze is.
fristi schreef:
19 jun 2026 08:19
1. Absurd dat je twee keer in korte tijd circa 40 euro neer moet leggen voor een paar foto's voor paspoort en rijbewijs
Nu maak je het dubbel zo duur als het daadwerkelijk is, want je maakt er nu 2x 40 euro van :D
fristi schreef:
2. Gek dat de RDW wel digitale pasfoto's regelt voor hun zelf, maar niet voor de rest van Nederland. Ze hadden het beste een digitale overheid service moeten maken (netzoals DigiD of bij DigiD) waar de foto's worden opgeslagen en gebruikt kunnen worden voor je paspoort, id en rijbewijs.
Dat de RDW dat niet regelt is natuurlijk helemaal niet gek, zij gaan daar niet over en kunnen dan helemaal niet regelen. Dat is gewoon een politieke keuze om daar wel of niet op in te zetten.
fristi schreef:
Voetnoot: de prijzen voor een paspoort (80+ euro) en een rijbewijs (53 euro) vond ik ook hoog. Worden die uit zilver gemaakt?
Hier is redelijk recent al een topic van 4 pagina over vol geschreven. Wellicht heb je er iets aan.

Cro

Re: Dubbele foto kosten rijbewijs

Ongelezen bericht door Cro »

Eens dat dit best gestandaardiseerd zou mogen zijn, en dan inderdaad ook het liefst digitaal zodat je niet iedere keer foto's hoeft te maken als bijvoorbeeld op korte termijn meerdere zaken vernieuwd moeten worden.

1x in de 5/10 jaar foto's maken zou dan genoeg moeten zijn en dan is een 10-20 euro per keer niet te duur denk ik.

De kosten discussie voor de documenten zelf vind ik niet zo heel erg interessant. Als je zuinig op je spullen bent ben je normaliter* voor ergens tussen de €12-€14 per jaar steeds voor 10 jaar voorzien als je voor de duurste optie gaat (paspoort en rijbewijs) terwijl velen die duurste optie mogelijk niet eens nodig hebben.

* Er zijn natuurlijk uitzonderingen als er bij voorbeeld leeftijd en / of gezondheidsvraagstukken zijn waardoor de periode dat een document geldig is korter kan zijn.

Plaats reactie