LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gemeente aansprakelijk na val

Andere onderwerpen over auto en vervoer
ciske

Re: Gemeente aansprakelijk na val

Ongelezen bericht door ciske »

Wageningen, ik hoop het voor je. Maar zoals bekend, is de gemeente niet echt makkelijk.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Wageningen1911 schreef:Nee heb zeker niet te hard gereden.
U dient altijd uw snelheid aan te passen aan de omstandigheden. Dit heeft u verzuimd, anders was u wel overeind gebleven. Neem uw eigen verantwoordelijkheid en zit niet zo te trutten over de schuldvraag.

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

U dient altijd uw snelheid aan te passen aan de omstandigheden. Dit heeft u verzuimd, anders was u wel overeind gebleven. Neem uw eigen verantwoordelijkheid en zit niet zo te trutten over de schuldvraag.
:D

ciske

riddert schreef:
Wageningen1911 schreef:Nee heb zeker niet te hard gereden.
Wat een onzin, was jij erbij?

riddert

dat is het eerste wat je leert bij je motorrijlessen. Lijkt me dat dat ook van toepassing is op een fiets, scooter, snorscooter etcetera. Als er sneeuw ligt, doe je kalm aan, bij bladeren op de weg ook. Zelfs een trein past zijn snelheid aan bij bladeren op het spoor.
Kun je me uitleggen waarom TS zich met onverminderde vaart door het bladerendek zou moeten spoeden ondanks eventuele gevaren die een dergelijk typisch herfsttafereel met zich mee kunnen brengen?

ciske

Ik hoef jou niks uit te leggen, ik was er niet bij! Ik ga niet van het slechtste in een mens uit.

riddert

[quote="ciske" Ik ga niet van het slechste in een mens uit.[/quote]
Dat is natuurlijk een heel positief iets, maar enige realiteitszin is af en toe wel op zijn plaats. Althans, naar mijn mening. Maar zoveel mensen, zoveel meningen wordt er wel eens gezegd, ik ben benieuwd wat de ontwikkelingen in het geval van TS zullen zijn in deze kwestie.

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

ciske schreef:Ik hoef jou niks uit te leggen, ik was er niet bij! Ik ga niet van het slechste in een mens uit.
Niemand was erbij, dus alles zijn gewoon aannames.
Daarvoor mijn advies:
eleven schreef:@wageningen

Ga naar een juridisch loket in jou woonplaats en laat je adviseren.
Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, kan je ook deze benaderen.
Mijn mening, geen kans om vergoeding.
Maar ik ben geen jurist, net zoals niemand hier op het forum.
Ook foto kunnen geen uitsluitsel bieden.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Leuk al dat geneuzel ,maar de Hoge Raad (hoogste rechtscollege in dit land) heeft in 2002 een uitspraak gedaan dat de gemeente in voornoemde gevallen niet aansprakelijk is.
Lees het bericht van "eleven" van 21-12 17.54 uur nog eens.....

Einde verhaal dus.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

hilda kruit schreef:
dhc schreef:Leuk al dat geneuzel ,maar de Hoge Raad (hoogste rechtscollege in dit land) heeft in 2002 een uitspraak gedaan dat de gemeente in voornoemde gevallen niet aansprakelijk is.

Einde verhaal dus.
De gemeente is altijd aansprakelijk.
Dus als de bladeren vallen met regen moet de gemeente erbij staan om de bladeren continue 24 uur
per dag op te ruimen ?
Dat kan ook niet he.

Fleurtjuh666

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

Chocomelk schreef:
hilda kruit schreef:
dhc schreef:Leuk al dat geneuzel ,maar de Hoge Raad (hoogste rechtscollege in dit land) heeft in 2002 een uitspraak gedaan dat de gemeente in voornoemde gevallen niet aansprakelijk is.

Einde verhaal dus.
De gemeente is altijd aansprakelijk.
Dus als de bladeren vallen met regen moet de gemeente erbij staan om de bladeren continue 24 uur
per dag op te ruimen ?
Dat kan ook niet he.
My sentiments exactly.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Wageningen1911 schreef:Formeel jij als bewoner.
Heeft pas nog in de krant gestaan.
Dus als iemand op de stoep voor je huis valt, ben jij verantwoordelijk.
En bij mij is het de omgekeerde wereld.
Nu haal je iets aan wat er niet zoveel mee te maken heeft, dat stoep schoon vegen is niet bij wet geregeld, echter een voorbeeld APV uit het verleden bevatte die bepaling, waardoor het in een redelijk aantal gemeenten dus zo was, door toeval eigenlijk. Of iemand hier op het forum wel/niet zijn eigen stoep moet schoonvegen, hangt dus van de betreffende gemeente af.

In dit geval gaat het om de openbare rijweg, waar de gemeente voor verantwoordelijk is. Echter is dat geen absolute garantie dat 100% van de tijd, jij een schone, goed verlichte, en goed onderhouden weg onder je banden hebt liggen. Er zijn, zeker in de herfst waarin in korte tijd veel bladeren vallen, objectieve omstandigheden die er voor zorgen dat het een paar dagen kan blijven liggen. Ze vegen op basis van een plan, en dus kan het zo zijn dat ze vegen, en er een dag later door een herfststorm weer een pak ligt, terwijl ze pas over een week weer komen.

En zoals al gezegd, er is zwaarwegende jurisprudentie (want dat is een uitspraak van de hoge raad), die de gemeente in dit geval aan kan grijpen om haar gelijk te halen, mocht jij het voor een rechter kunnen krijgen.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Topicstarter gaf aan dat er meer mensen zijn gevallen op die plek. Ik zou dat melden bij de Fietsersbond:

http://meldpuntinfo.fietsersbond.nl/

Juridisch is er vrees ik verder weinig aan te doen. Bel anders met het meldpunt voor advies en steun.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Als je niet kunt inschatten hoe hard je over kapotgereden bladeren in de herfst kunt rijden moet je misschien geen scooter meer rijden.

Gesloten