LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Handhaving rookbeleid NS op stations
Handhaving rookbeleid NS op stations
Voor het woon-werkverkeer reis ik veel met de trein.
Op het station geldt een rookbeleid, dat voorschrijft dat roken alleen is toegestaan in de rookzone bij de rookzuil. Op het rookbeleid wordt nauwelijks gehandhaafd: zelfs NS- en stationspersoneel rookt op plaatsen, waar dat niet toegestaan is en leidt tot overlastsituaties. Bovendien zijn op veel plekken de rookzuilen dermate onhandig geplaatst, dat men om het perron te verlaten, door de rookzone moet lopen. Bovendien is handhaving op het rookbeleid ook geen prioriteit van NS.
De overheid - als enig aandeelhouder in feite de eigenaar van NS - voert een actief beleid om het roken te beperken: in openbare gebouwen en uitgaansgelegenheden is roken al lang niet meer toegestaan, of alleen in afgesloten rookcabine's en de verkoop van tabaksproducten ook steeds meer gereguleerd wordt. Eigenlijk is het dus vreemd, dat op de NS stations überhaupt nog gerookt mag worden en op het station tabaksproducten in overvloed verkrijgbaar zijn.
Op een NS reizigersforum wordt ook veel geklaagd over het roken op het station maar ondanks de vele klachten, heeft NS laten weten, geen reden te hebben het beleid te wijzigen of strenger te handhaven op overtredingen.
Wat vinden jullie? Ervaren jullie hinder door het roken op het station? Moet er strenger gehandhaafd worden of moeten de stations - in navolging van het overheidsbeleid - rookvrij worden door een algeheel rookverbod? Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Op het station geldt een rookbeleid, dat voorschrijft dat roken alleen is toegestaan in de rookzone bij de rookzuil. Op het rookbeleid wordt nauwelijks gehandhaafd: zelfs NS- en stationspersoneel rookt op plaatsen, waar dat niet toegestaan is en leidt tot overlastsituaties. Bovendien zijn op veel plekken de rookzuilen dermate onhandig geplaatst, dat men om het perron te verlaten, door de rookzone moet lopen. Bovendien is handhaving op het rookbeleid ook geen prioriteit van NS.
De overheid - als enig aandeelhouder in feite de eigenaar van NS - voert een actief beleid om het roken te beperken: in openbare gebouwen en uitgaansgelegenheden is roken al lang niet meer toegestaan, of alleen in afgesloten rookcabine's en de verkoop van tabaksproducten ook steeds meer gereguleerd wordt. Eigenlijk is het dus vreemd, dat op de NS stations überhaupt nog gerookt mag worden en op het station tabaksproducten in overvloed verkrijgbaar zijn.
Op een NS reizigersforum wordt ook veel geklaagd over het roken op het station maar ondanks de vele klachten, heeft NS laten weten, geen reden te hebben het beleid te wijzigen of strenger te handhaven op overtredingen.
Wat vinden jullie? Ervaren jullie hinder door het roken op het station? Moet er strenger gehandhaafd worden of moeten de stations - in navolging van het overheidsbeleid - rookvrij worden door een algeheel rookverbod? Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Re: Handhaving rookbeleid NS op stations
Ik stoor me meer aan mensen die naar zweet ruiken dan door de sigarettenrook.
Re: Handhaving rookbeleid NS op stations
Gelukkig wordt er volgens mij ook niet of nauwelijks meer in de stations gerookt. Dat gebeurt bijna alleen buiten, bijvoorbeeld op perrons. Net als dat er bij veel andere organisaties onder overkappingen wordt gerookt. Op binnen roken zou wat mij betreft zeker gehandhaafd mogen worden, maar ik zie zelf nooit iemand binnen roken.in openbare gebouwen en uitgaansgelegenheden is roken al lang niet meer toegestaan, of alleen in afgesloten rookcabine's
Overigens zijn er zeker ook andere zaken om je aan te ergeren. Dorfje noemde al wat, maar ik vind lawaaiige mensen in een stiltecoupé bijvoorbeeld heel wat ergerlijker.
Re: Handhaving rookbeleid NS op stations
Het probleem is de rookvrije treinen!
Als je niet in de trein mag roken gaat zowel personeel als passagiers even eruit als ze langer dan 2 minuten staan, even peukje aan, en bij fluit conducteur snel uitdrukken en naar binnen.....
Als deze mensen na stop van 4 minuten van paal naar dicht bijzijnde deur moeten en daar plek zoeken?
Voor de machinist nog erger, vaak staat de paal in midden, en dat is flink eind lopen en hij mag er niet zover uit!
Als je niet in de trein mag roken gaat zowel personeel als passagiers even eruit als ze langer dan 2 minuten staan, even peukje aan, en bij fluit conducteur snel uitdrukken en naar binnen.....
Als deze mensen na stop van 4 minuten van paal naar dicht bijzijnde deur moeten en daar plek zoeken?
Voor de machinist nog erger, vaak staat de paal in midden, en dat is flink eind lopen en hij mag er niet zover uit!
Re: Handhaving rookbeleid NS op stations
Je zou bijna medelijden krijgen met de rokers.
Re: Handhaving rookbeleid NS op stations
Ik vraag me af wat die overlastsituaties dan zijn?
Als er op het perron iemand naast mij rookt, loop ik een eindje verder. Kan mij het schelen dat die persoon zijn longen wil verpesten.
En hoe zie je die strengere handhaving voor je? Personeel of spoorwegpolitie die hele dagen de perrons in alle stations afloopt?
Als er op het perron iemand naast mij rookt, loop ik een eindje verder. Kan mij het schelen dat die persoon zijn longen wil verpesten.
En hoe zie je die strengere handhaving voor je? Personeel of spoorwegpolitie die hele dagen de perrons in alle stations afloopt?
Re: Handhaving rookbeleid NS op stations
Het roken op de stations is inderdaad een flinke bron van ergernis. Geheel met de topicstarter eens ! Vooral op de grotere stations wordt weer volop gerookt op de perrons (buiten de rookzone) terwijl dat niet is toegestaan.
Juist op die grotere stations is veel veiligheids- en ander personeel aanwezig, maar treden niet op.
Sommige staan ook te roken op plekken waar het niet mag.
Ook op geheel dichte stations zoals Schiphol wordt veel gerookt.
Juist op die grotere stations is veel veiligheids- en ander personeel aanwezig, maar treden niet op.
Sommige staan ook te roken op plekken waar het niet mag.
Ook op geheel dichte stations zoals Schiphol wordt veel gerookt.
Wat een onzin weer, waarom zou een machinist niet naar de rookpaal mogen lopen ?Voor de machinist nog erger, vaak staat de paal in midden, en dat is flink eind lopen en hij mag er niet zover uit!
Re: Handhaving rookbeleid NS op stations
machinist niet naar de rookpaal mogen lopen
Krijgen we weer klachten dat de trein niet op tijd vertrekt.
Krijgen we weer klachten dat de trein niet op tijd vertrekt.
Re: Handhaving rookbeleid NS op stations
Op tijd terug lopen naar de trein, of nog veel beter, stoppen met roken.
Machinist (of conducteur) lijkt me toch al niet zo'n heel gezond beroep.
Machinist (of conducteur) lijkt me toch al niet zo'n heel gezond beroep.
Re: Handhaving rookbeleid NS op stations
Ik, als niet-roker, kan natuurlijk zeggen dat ik een compleet landelijk rookverbod een prima idee vind. Is alles met 1 pennenstreek geregeld, maar dat zou wel erg a-sociaal zijn richting de rokers, en wars zijn van alle nuanceringen die ik in de openingspost ook mis. Ja, de overheid is (enig) aandeelhouder van de NS, maar dat is niet synoniem met belast met de dagelijkse gang van zaken, dus als de directie kiest voor rookzuilen in de openbare lucht, is dat conform wetgeving, en is de kous voor de overheid af in eerste instantie. Dan kunnen ze via de raad van commissarissen er iets van vinden, lekker makkelijk op een afstandje wat roeptoeteren en wijzen, of de vigerende wetgeving aanpassen, maar dan zijn ze politiek verantwoordelijk. Overigens doen Prorail en de NS er wel degelijk wat aan, zo draaien er diverse pilots om mensen er toe te bewegen te gaan roken op de aangewezen plekken.
Re: Handhaving rookbeleid NS op stations
Wel nee !NS er wel degelijk wat aan, zo draaien er diverse pilots om mensen er toe te bewegen te gaan roken op de aangewezen plekken.
Er loopt op de stations en in de reklames alleen een actie "na fluiten niet meer instappen"
De laatste daadwerkelijke actie rond het rookverbod op station is al zeker 5 jaar geleden geweest.
Daarna is er nooit meer aandacht aan gegeven door ProRail of NS en is het toezicht tot het nivo nihil gedaald.
Re: Handhaving rookbeleid NS op stations
Da's niet zo moeilijk. Er loopt genoeg spoorwegpolitie. Gewoon af en toe opzichtig boetes uitdelen voor roken op plekken waar het niet toegestaan is levert genoeg pressie op om een groot deel van de rokers weer dichter bij de paal te krijgen. En levert daarnaast nog de nodige goodwill op. Nu wordt er vrijwel niet gehandhaafd, en da's natuurlijk vreemd.Lowieze schreef:En hoe zie je die strengere handhaving voor je? Personeel of spoorwegpolitie die hele dagen de perrons in alle stations afloopt?
Met jouw argumentatie kan je ook gewoon weer in iedere hoek van het perron gaan staan wildplassen.
Re: Handhaving rookbeleid NS op stations
Enig probleem, de Spoorwegpolitie bestaat al jaren niet meer.....
Maar personeel van Veiligheid en Service zin er meer dan voldoende, staan vaak in grotere groepen bij elkaar, en niet onbelangrijk, hebben allemaal BOA.
Maar personeel van Veiligheid en Service zin er meer dan voldoende, staan vaak in grotere groepen bij elkaar, en niet onbelangrijk, hebben allemaal BOA.
Re: Handhaving rookbeleid NS op stations
Daar doe ik het ook voorBrahms schreef:Enig probleem, de Spoorwegpolitie bestaat al jaren niet meer.....
Maar personeel van Veiligheid en Service zin er meer dan voldoende, staan vaak in grotere groepen bij elkaar, en niet onbelangrijk, hebben allemaal BOA.
je weet gelijk hoe vaak/ weinig ik met de trein reis.
Re: Handhaving rookbeleid NS op stations
Ik hoor de tegenstanders nooit zeggen, ik stap niet in die vervuilende dieseltrein. eigenbelang misschien .
Re: Handhaving rookbeleid NS op stations
Nee het probleem zijn de asociale rokers die niet begrijpen dat er heel veel mensen heel veel last hebben van hun asociale gedrag. In feite zijn rokers sluipmoordenaars, dat weten ze ook, maar ze blijven doorgaan.stofzuigertje schreef:Het probleem is de rookvrije treinen!
Als je niet in de trein mag roken gaat zowel personeel als passagiers even eruit als ze langer dan 2 minuten staan, even peukje aan, en bij fluit conducteur snel uitdrukken en naar binnen.....
Als deze mensen na stop van 4 minuten van paal naar dicht bijzijnde deur moeten en daar plek zoeken?
Voor de machinist nog erger, vaak staat de paal in midden, en dat is flink eind lopen en hij mag er niet zover uit!
Het beste is roken geheel te verbieden. Roken doe je maar lekker thuis, mits je thuis geen minder jarige kinderen hebt. Op overtreding zeer zware straffen stellen zodat het ook echt afschrikt.
Re: Handhaving rookbeleid NS op stations
Wel ja! Vanuit mijn werk heb ik weet van 2, in opdracht van Prorail en NS, alleen dat zijn niet pilots waar elke conducteur of machinist weet van heeft, dus als je het die vraagt zullen ze inderdaad naar eer en geweten antwoorden dat er niks gedaan wordt. En of die pilots iets op gaan leveren wat in de praktijk toegepast gaat worden, is nog maar de vraag, daarvoor zijn het pilots..Brahms schreef:Wel nee !NS er wel degelijk wat aan, zo draaien er diverse pilots om mensen er toe te bewegen te gaan roken op de aangewezen plekken.
Er loopt op de stations en in de reklames alleen een actie "na fluiten niet meer instappen"
De laatste daadwerkelijke actie rond het rookverbod op station is al zeker 5 jaar geleden geweest.
Daarna is er nooit meer aandacht aan gegeven door ProRail of NS en is het toezicht tot het nivo nihil gedaald.
Re: Handhaving rookbeleid NS op stations
Het is geen argumentatie, maar een vraag (zie de vraagtekens) hoe TO dat voor zich ziet.Moneyman schreef:Da's niet zo moeilijk. Er loopt genoeg spoorwegpolitie. Gewoon af en toe opzichtig boetes uitdelen voor roken op plekken waar het niet toegestaan is levert genoeg pressie op om een groot deel van de rokers weer dichter bij de paal te krijgen. En levert daarnaast nog de nodige goodwill op. Nu wordt er vrijwel niet gehandhaafd, en da's natuurlijk vreemd.Lowieze schreef:En hoe zie je die strengere handhaving voor je? Personeel of spoorwegpolitie die hele dagen de perrons in alle stations afloopt?
Met jouw argumentatie kan je ook gewoon weer in iedere hoek van het perron gaan staan wildplassen.
Re: Handhaving rookbeleid NS op stations
Ja hoor, controle aan huis of er zich minderjarige kinderen bevindenolaf79 schreef:Nee het probleem zijn de asociale rokers die niet begrijpen dat er heel veel mensen heel veel last hebben van hun asociale gedrag. In feite zijn rokers sluipmoordenaars, dat weten ze ook, maar ze blijven doorgaan.stofzuigertje schreef:Het probleem is de rookvrije treinen!
Als je niet in de trein mag roken gaat zowel personeel als passagiers even eruit als ze langer dan 2 minuten staan, even peukje aan, en bij fluit conducteur snel uitdrukken en naar binnen.....
Als deze mensen na stop van 4 minuten van paal naar dicht bijzijnde deur moeten en daar plek zoeken?
Voor de machinist nog erger, vaak staat de paal in midden, en dat is flink eind lopen en hij mag er niet zover uit!
Het beste is roken geheel te verbieden. Roken doe je maar lekker thuis, mits je thuis geen minder jarige kinderen hebt. Op overtreding zeer zware straffen stellen zodat het ook echt afschrikt.
Re: Handhaving rookbeleid NS op stations
Volgens wetenschappelijk onderzoek krijgt de meeroker op 7 meter afstand nog steeds grote hoeveelheid zeer schadelijke (en dodelijke) toxische stoffen binnen. Zelfs op 10 meter uit de wind was er nog een verhoogde concentratie van deze stoffen in de lucht meetbaar.breien schreef:Het rookbeleid is op grotere stations misschien hand te haven door extra controles. Ik zie het me al voor zich op station Grou/ Jirnsum. Die nietroker die daar in en uitstapt hoeft echt geen last te hebben van de roker die een metertje te ver van de paal afstaat.
Jouw stelling strookt dus niet met de wetenschappelijk bewezen feiten. Daarom is het het beste het roken helemaal uit het openbare leven te verbannen.